BMW X1 sDrive20i (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 110 km |
De eerste aanblik
- 2 km
Daar staat hij dan, onze nieuwe X1. Zojuist gearriveerd, nog met het plastic over de roodbruin lederen bekleding.
Graphit Blau, een kleur, die je nauwelijks ziet, nu ook niet meer verkrijgbaar, dat maakt de auto dus herkenbaar, wanneer je hem op de parkeerplaats bij de supermarkt zoekt.
De gekozen uitvoering: 8-voudige automaat, luxury line met panoramadak en xenon,navi business, sportstoelen met verstelbare dijsteun, lederen bekleding, automatisch dimmende spiegels, regen- en lichtsensor, park distance control voor en achter, privacy glass, multi spaak 18" velgen (code 321).
De auto wordt nu geregistreerd en vrijdag de 13e juli kan ik hem afhalen.
Spoedig de eerste ervaringen.
De eerste inzichten
- 110 km
Inmiddels de auto in bezit, en ondanks het feit, dat het vrijdag de 13e was: alles prima gegaan.
Goede en duidelijke uitleg, de auto zag er pico bello uit en het bekende bosje bloemen bij de aflevering was ook aanwezig. De eerste kilometers in bijzonder rustig tempo, eenmaal op de snelweg namelijk was het meteen raak, vrijdagmiddagfiles op de ring van Amsterdam.
Maar daardoor wel de tijd om het binneninterieur eens goed in mij op te nemen. Mijn referentiekader is de 5-serie als meest recente BMW in eigendom, dus dat is toch wel iets anders. Hoewel de overeenkomsten groter zijn, dan de verschillen, qua functionaliteit en dsign, is met name het al vaak beschreven materiaalgebruik beduidend anders bij deze X1, dan in de zakelijke Fuenfer sedan. Met name de onderkant van het dashboard, eigenlijk alles wat zich onder de sierlijsten van links naar echts bevindt, is het keihard plastic, wat de klok slaat. Weliswaar stevig plastic (naar ik hoop), maar wel zodanig hard, dat je het gevoel krijgt, in een blik te zitten. Wanneer je de sleutel (die geen sleutel is) in het start / stop contact steekt, irriteert de klik, die plastic nagalmt. Daar schrik ik toch wel van, in mijn optiek BMW onwaardig. Dit is inmiddels mijn 5e BMW en ik kan mij niet herinneren ooit dit gevoel te hebben gehad bij welke van de vier voorgaande BMW's dan ook.
Duidelijk een punt voor verbetering van deze X1 serie.
Maar, zoals geschreven, ook veel overeenkomsten en ook veel wel kwalitatief goede materialen. Het leder is soepel, stevig en biedt goede steun in de fantastische sportstoelen. De uitschuifbare dijsteun is exact, wat een langer dan gemiddelde berijder nodig heeft, met name voor de lange ritten. De wangen aan de zijkanten van de stoelen zijn electrisch te bedienen, zodat je van onstpannen tot rauw sportief je zit kunt vinden. Het instrumentarium is typisch BMW, rustig, overzichtelijk en informatief, ergonomie is mijns inziens prima, alles is vrijwel intuitief te vinden (eerlijk is eerlijk, reeds 15 jaren en langer in BMW rijden helpt ook eea blindelings te vinden).
De eerste inzichten (2)
- 110 km
Het i-drive systeem dan. Meer functionaliteit dan voorheen in mijn vorige 520d, evenals het nu zelfs meer informatieve navigatie Business, dan het vorige navigatie Professional. Met name de mogelijkheden tot instelling van licht, veiligheid, audio, communicatie en de aanvullende cijfermatige info bij de boordcomputer. En ook hier intuitie, wat de boventoon voert, al gebiedt de eerlijkheid mij wel te stellen, dat 15 jaren BMW ervaring hier ook bij helpen.
Het panoramadak is mooi, groot en heeft mogelijkheden, van kiertje, tot blauwe hemel. duidelijke electrische bediening, bij open stand ook een mooi afgewerkt en nuttig vangnet, net over de voorrand van het dak, houdt vliegen buiten en minder windruis. Als onderdeel van het dakinstrumentarium ook een SOS hendel, die je opentrekt, waarna er een opvallende ornaje knop verschijnt. Indrukken en je bent in contact met 112. Je wilt het niet nodig hebben, maar toch.
Het boordpaneel of -instrumentarium dan. Zoals altijd, rust, ergonomie en functionaliteit. Achter het kwalitatief hoogstaand lederen multifunctionele sportstuur ben je in controle en heb je overzicht. Je kunt in 1 oogopslag en zonder je hoofd te heoeven bewegen, alles zien, van navigatie tot en met actueel verbruik, van snelheid tot de in de oren klinkende muziek.
De automaat dan, de 8-voudige sequentiele automaat met (manuele) sportstand. Zo zacht als zijde, sneller dan het licht, met speels gemak en altijd met voldoende koppel. Sublime, in 1 woord. Wil je rust en comfort, gewoonde D stand, wil je even zelf de Schumacher uithangen, dan in 2 tikken manueel in sportstand.
De motorisering, zelf dus gekozen voor de achterwileaangedreven 20i s-drive met 184 pk en 270Nm koppel. Ik heb hem uiteraard nog niet op de staart getrapt, maar ik moet moeite doen, om bij het stoplicht niet als eerst in te voegen van 2 naar 1 rijstrook: direct, onmiddellijke respons en achteloos achakelend accelereer je in no time de medeweggebruikers naar je achteruitkijkspiegel. Voldoende vermogen, soepel als wat en de mogelijkheid dus om meteen te anticiperen op alle medeverkeer.
Deze week meer ervaringen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW X1 sDrive18i Executive X-line 1ste Eigenaar Navigatie PDC NAP Marrakesh Brown
- 2012
- 116.764 km

BMW X1 sDrive20i High Executive | 95.000km NAP | Panoramadak | M-Sportpakket | Leder | Navigatie | Stoelverwarming | PDC | Xenon
- 2014
- 94.026 km

BMW X1 xDrive20i Upgrade Edition
- 2013
- 119.284 km