BMW X1 sDrive20i (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Voortzetting review onder account Food Monster
- 21.000 km
Vorig jaar juli de auto nieuw als leaseauto ontvangen, tone ook een review begonnen, die echter nog onder een vorige account geschreven werd, Food monster.
Inmiddels dus ruim 8 maanden en 21.000km verder.
De auto bevalt zeer goed. Meerdere langere ritten naar Italie en Duitsland gereden, geheel tot tevredenheid. Het comfort is mede door de stevig, met leder beklede sportstoelen met de verlengde dijbeensteun, uitstekend. Wanneer ik de stoel afzet tegen de comfortstoelen in mijn vorige 520d, dan is het vergelijkbaar. Die stoel was breder, maar vooral die dijbeensteun in de X1 is erg comfortabel voor de langere afstand.
Het gemiddelde verbruik is met 1 op 10,7 bij lange na niet volgens fabrieksopgave, maar gezien mijn rijstijl ook weer niet te hoog naar mijn zin. De dagelijkse rit naar kantoor is slechts 15km enkele reis binnen bebouwde kom, dat helpt niet mee. Op de langere afstanden, met gemiddeld zo'n 130 p/u is het verbruik zo rond de 1 op 13, prima.
Hoe houdt de auto zich? Motortechnisch uitmuntend, nooit een enkele probleem ondervonden. Start en bromt met een zwaarder dan gemiddeld geluid, wat mij in ieder geval sportief in de oren klinkt. Zeker in sportstand trekt de auto hoog door in de toeren en schiet zeer snel naar gewenste snelheid, zonder haperen, maar wel zeer soepel door zijn versnellingen schakelend. Maar ook in de 'normale' stand doet de sequentiele automaat zijn werk als een zonnetje en bliksemsnel.
Ondanks het panoramadak is het redelijk stil in het interieur, ook bij hogere snelheden. Het is wel wennen in de zomer, dat grote panoramadak. De hoeveelheid licht is natuurlijk zodanig groot, dat knijpen met de ogen, op zonnige dagen, een gewoonte is. Zonnebril op is een must.
Met de auto op vakantie naar Italie, inclusief de bagage en een grote hond: geen probleem. Thule dakkoffer voor de stalen bench van de hond, de rest in de kofferbak en met de BMW hangmat op de achterbank, kan de hond op de achterzitting. (in de weekenden zit de hond gewoon in de kofferbak, ruimte voldoende voor hem).
De dual climate control is prima, temperatuur wordt tot op heden tot op de halve graad automatisch geregeld, zonder problemen. Dat was bij mijn vorige 2 BMW's anders, beiden hebben een vervanging van de thermostaat ondergaan, deze dus (nog) niet.
Dan het befaamde BMW rijgedrag. Tja, wat daar nog over te zeggen, de auto stuurt zo direct met zoveel gevoel en feedback, daar kan niets tegenop. Steeds wanneer ik op zakenreizen een huurauto rijd, verlang ik tandenknarsend naar mijn X1. Ieder zijn ding, maar voor mij is BMW echt Freude am fahren, absoluut.
Is alles dan zonneschijn?
Eigenlijk wel, slechts kleine dingen, die mijns inziens verbetering zouden behoeven: Het privacyglas van BMW is extra getint glas, maar zonder privacy, het is nog steeds doorschijnend. Dat mag van mij donkerder.
De sportstoel zou iets breder mogen zijn, maar ik zou ook kunnen zeggen, dat ik iets mag afslanken.
Verder kan ik niets bedenken, in mijn eerste review had ik reeds vermeld, dat het harde plastic bij de onderkant van het dashboard BMW onwaardig is, maar dat is bij de gefacelifte X1 reeds gedaan.
Het gebruik van iDrive is heerlijk, na zoveel jaren wil ik ook niet meer anders. De knop vlakbij, ergonomisch de juiste plek en zo intuitief. BMW connected services, internet, het werkt allemaal perfect. Connectie met de iPhone is prima, nooit problemen. Spraaksturing is eigenlijk niet nodig, zo makkelijk werkt iDrive, maar zelfs wanneer je dat wilt, werkt de spraaksturing.
Onlangs een langere rit met 5 personen in de auto, waarvan drie op de achterbank langer dan 1.80m: dat is net iets teveel van het goede, dan is het toch te krap. 4 personen is comfortabel, ook met lengte echterin is er voldoende beenruimte.
Eerlijk gezegd mis ik de 5-serie niet, waar ik wel bang voor was. Heerlijk compact van buiten, prima ruim van binnen en ook parkeren in de stad, niet in de laatste plaats door sensoren voor en achter, is een makkie.
Dan op snelheid in Duitsland. Nog steeds niet de top bereikt, bij 230km/u op de teller had ik nog over, maar vond ik het wel voldoende. Op zo'n hoge snelheid vond ik de wegligging verbazend goed. Het geveol van zweven, wat de 5-serie had op zeer hoge snelheid, heeft deze X1 niet, en dat verbaast mij wel. De auto blijft rotsvast, de besturing is zwaarder en het blijft genieten. Maar net zoals met de 5-serie, ik vind 160km/u een prima kruissnelheid voor deze X1. Hij rijdt dan nog steeds 1 op 10, je kunt op nomrale volume met elkaar communiceren in de auto en je voelt je heerlijk.
Nog steeds geen onderhoudsbeurt hoeven aangaan, de condition based service zegt voorlopig, dat ik nog door kan gaan, zonder een garage op te moeten zoeken.
Al met al dus een zeer tevreden mens met deze X1.
Ik ga wel volgende week naar de preview van de 3GT, want tja, ook deze X1 zal ooit weer plaats gaan maken...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW X1 sDrive18i Executive X-line 1ste Eigenaar Navigatie PDC NAP Marrakesh Brown
- 2012
- 116.764 km

BMW X1 sDrive20i High Executive | 95.000km NAP | Panoramadak | M-Sportpakket | Leder | Navigatie | Stoelverwarming | PDC | Xenon
- 2014
- 94.026 km

BMW X1 xDrive20i Upgrade Edition
- 2013
- 119.284 km