Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie

BMW M5 (2001) #2

autoreview

11
BMW M5 (2001) #2
Kevin Schaafsma
  • Kevin Schaafsma15
  • Gebruikersreview
25 augustus 2012 om 21:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringM5
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst203.872 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E39 M5

  • 203.872 km
  • 25 augustus 2012

Waarom een E39 M5?

Bijna 3 jaar geleden kocht 'n vriend van me een 1999 Pre-facelift M5 en toen ik de auto voor het eerst zag en hoorde, wist ik gewoon dat dit iets bijzonders was. Na eenmaal een keer gereden te hebben met de Über-Beier, was ik op slag verliefd. Ik moest en zou een E39 M5 hebben. Wat een waanzinnig apparaat!

Aanschaf

Bij aanschaf van een auto ben ik altijd zeer kritisch; alles moet gewoon kloppen. Na me verdiept te hebben in de E39 M5, kwam ik al snel tot de conclusie dat het een facelift model moest worden (vanaf bouwjaar 2001), niet allerminst vanwege het verbeterde S62 motorblok, maar ook vanwege het mooie dikke M-stuur, de 16:9 navigatie en de angel eyes koplampen. Ook over de kleurencombinatie was ik snel uit; Carbon Schwarz metallic, zwart leder en geborsteld aluminium interieur lijsten. De zoektocht kon beginnen!

Na een x aantal weken kwam ik een net exemplaar tegen in Oosterhout. Alles leek te kloppen; de juiste kleurencombinatie, onderhoudshistorie + rekeningen aanwezig en NAP. Tijd om eens langs te gaan. Bij aankomst stond de auto binnen en ik mocht uiteraard rustig alles uitproberen en bekijken. Daarna de motor laten lopen (was koud) en er was niks te horen van een tikkende Vanos o.i.d. De S62 liep heel mooi, rustig en zuiver. Dit kon 'm wel eens gaan worden! Alles wat ik nog wilde was een aankoopkeuring bij BMW, wat geen enkel probleem was. 3 dagen later terug gegaan en de auto meegenomen naar BMW Bergwerff, enkele kilometers verderop, zodat ik de auto ook even goed aan de tand kon voelen. Eenmaal aangekomen bij BMW, werd de M5 achtereenvolgens op de brug gezet, uitgelezen en binnenstebuiten gekeerd. Na ruim een uur kreeg ik te horen dat de auto in zeer goede staat was en er slechts 1 probleempje was; storing op de luchtmassameter van cilinderbank 2. Niks schokkends dus. Heb dus ook besloten de M5 te kopen.


Rij-ervaring(en)

De rij-ervaring kan ik in 1 woord uitdrukken: FENOMENAAL! Het mooiste van de E39 M5 is, dat de wagen als het ware een gespleten persoonlijkheid heeft; enerzijds kun je heerlijk touren zonder dat jij en je passagiers in de gaten hebben in een supersedan te zitten en anderzijds kun je helemaal uit je dak gaan met deze auto en heel snel je rijbewijs kwijtraken!

Iedere keer dat je in de auto stapt en de sleutel omdraait en dat heerlijke V8 geluid hoort, krijg je gewoon een hele grote smile op je gezicht. Echter, en dit is heel belangrijk, moet je de auto rustig warm rijden. Iets wat heel goed te doen is, want dankzij de olie temperatuurmeter weet je precies wanneer de olie op temperatuur is. Na zo'n 20 minuutjes kun je het gaspedaal wat verder indrukken. Druk je het pedaal helemaal in, zorg dan maar dat je wakker bent, anders gaat het heel snel, heel erg fout. Enige zelfbeheersing (en je eigen grenzen kennen) is wel vereist.

Kosten & Onderhoud

Wat betreft onderhoud (en de kosten daarvan), moet je voor aanschaf goed rekening houden. Een Inspectie II (grote beurt + extra aandachtspunten), gaat al gauw in de 4 cijfers en dan komen daar nog de kosten bij voor elk defect wat wordt aangetroffen.

Feit is, dat zolang er met respect omgegaan wordt met de auto (en de techniek die erin schuil gaat), je zo goed als geen problemen krijgt met deze M. Incidenteel kom je weleens iets tegen wat stuk gaat of versleten is, maar dat is met elke auto zo (alleen is het bij BMW M wat duurder).

Het enigste grote probleem wat ik met deze auto heb gehad, heeft me 3 maanden tot waanzin gedreven. Zo erg zelfs dat ik nog amper met de auto reed. Zodra het blok goed op temperatuur was, begon er iets te klapperen aan de voorzijde. BMW kon niks vinden aan de ophanging of wat dan ook, universele garages konden niks vinden en zelfs de Performance Shop in Geel (een absolute M-specialist) was in eerste instantie sprakeloos. Uiteindelijk kwam men er bij de Performance Shop achter, dat het de stuurstang betrof. De gewrichten van de pitman-arm en hulp arm ontwikkelden bij warme temperatuur speling. Wachtte je een half uur tot de boel wat was afgekoeld, voelde je niks aan de gewrichten van de stuurstang. Stang á 200euro laten vervangen en voilà, niks meer aan de hand!

Plus- & Minpunten:

Pluspunten:

-Comfortabel
-Fenomenale prestaties
-Stijlvol & tijdloos design
-Goed kalm te rijden

Minpunten:

-Bij koude motor lijkt alles wat moeizaam (vooral schakelen)
-Achter 't tankklepje blijft water staan, dus pas op voor roest!
-Luchtmassameters om de +/- 60000km vervangen (€300 p.s.)
-Koop je een slecht exemplaar, kun je er serieus op leeglopen


Maar waarom heb je 'm dan verkocht hoor ik jullie denken? Er deed zich een hele mooie kans voor, een E63 M6 aan te schaffen met slecht 49800km op de klok, van eerste eigenaar. De auto komt over een paar dagen in mijn bezit en zal er na verloop van tijd ook een review over schrijven en deze van tijd tot tijd updaten. Desalniettemin deed het me toch echt wel wat om de M5 weg te zien rijden met de nieuwe eigenaar. Zo graag had ik 'm gehouden, maar helaas....

Dit is het voor nu, bedankt voor het lezen en er zal me vast en zeker nog van alles te binnen schieten, wat ik dan ook nog zal vermelden in deze review.

Mocht iemand ooit een E39 M5 willen aanschafen en vragen hebben, stel ze gerust en ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Kevin

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 5-serie E39

    BMW 5-serie E39

    • 2000
    • 59.000 km

    € 59.950

    BMW 5-serie Touring 525i, leder, airco, schuifdak, trekhaak, bijtel vriendelijk!

    BMW 5-serie Touring 525i, leder, airco, schuifdak, trekhaak, bijtel vriendelijk!

    • 2001
    • 176.297 km

    € 5.500

    BMW 5-serie Touring 528i EXE Aut5 | LPG G3 OB | ECC | LMV | Leer | Xenon | APK 07-07-2023

    BMW 5-serie Touring 528i EXE Aut5 | LPG G3 OB | ECC | LMV | Leer | Xenon | APK 07-07-2023

    • 2000
    • 317.130 km

    € 1.949

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 530i (2002)

    BMW 530i (2002)

    14
    • 17 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 5-serie (2001)

    BMW 5-serie (2001)

    8
    • 24 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 530i Executive (2001)

    BMW 530i Executive (2001)

    12
    • 23 juni 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 525d (2003)

    BMW 525d (2003)

    2
    • 1 november 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 520d (2001)

    BMW 520d (2001)

    • 17 december 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 520i Executive (2001)

    BMW 520i Executive (2001)

    26
    • 6 november 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 530i Executive (2001)

    BMW 530i Executive (2001)

    37
    • 20 oktober 2016
meer reviews
BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond

BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond

Een BMW 540i is natuurlijk een prachtkar. Maar wat roep je over jezelf af wanneer je voor een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    2
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    30
    • 14 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    80
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden