BMW M5 (1999) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | M5 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 237.500 km |
KM-stand laatst | 245.500 km |
Bevalt goed !
- 241.000 km
In april dit jaar was het dan eindelijk zover ! Mijn jongensdroom kwam uit, ik kocht een echte M5 van het E39 model.
En wel in de kleur Carbon Black, oftewel heel diep blauw. Een van de mooiste kleuren vind ik persoonlijk.
Ik ben altijd al een groot BMW fan geweest, en heb er dan ook al heel wat gereden (niet versleten); E30,E36,E39. Allemaal 6 of 8 cilinders met het mooie geluid, alleen de E30 M3 is n 4pitter.
Deze M5 is weer van een heel ander caliber, en met geen elke andere te vergelijken. Die power en dat typische geluid: werkelijk unbelievable.
Je ziet helaas (te)veel bmw´s rondrijden met een vergelijkbaar M sportpakket en logo´s, nep of echt. Dus de uitstraling is daarom minder bijzonder meer. Als je naar binnen kijkt zie je pas dat het toch om een echte gaat, door oa de mooie kuipstoelen.
De 4 uitlaatpijpen maken ook een verschil natuurlijk.
Wat ik zelf aan de auto veranderd heb: weinig
Standaard is ie al heel goed en compleet natuurlijk.
De 18` originele M5 velgen waren niet de mooiste meer en er moesten andere banden op. Ik heb gekozen voor een 19` set van BBS (origineel) met nieuwe banden.
Kost een paar (veel) centen maar dan heb je ook echt wat !
Verder heb ik de oudbollige houten interieurlijsten vervangen voor donkere lijsten in de kleur vd auto, veel mooier.
Ik ben nog bezig met face/lift verlichting.
Verder nog een beurt gegeven en alle filters vervangen.
Auto is hier erg gevoelig voor, dus elke 10000 een beurt !
En let op: alleen 10w60 olie gebruiken ! speciaal voor M modellen.
Auto had bij aanschaf al een nieuwe koppeling erin zitten, en nieuwe bougies. Remschijven heb ik nog geen last van gehad, schijnen snel krom te zijn ?!
Wat ik erg apart vind is het stationair geluid, het lijkt wel een diesel. Echter bij navraag bij de dealer en mede M5 gebruikers schijnt dit gewoon normaal te zijn, doen ze allemaal.
Zolang de auto nog koud is houdt ie een klein beetje in. In de normale stand tenminste. In de sport stand met verder geopende kleppen heeft ie altijd voldoende vermogen. Het gaspedaal reageerd veel sneller en feller.
Tevens heb je in de sportstand opeens een kartstuur in je handen. Minder bekrachtigd en veel sneller en scherper sturend. Echt gaaf is dat.
De kosten van zo´n M5 zijn uiteraad hoger dan bij vrijwel elke andere bmw.
En op elke vlak wel te verstaan.
Verzekering kan moeilijk doen bij een aanschafprijs van boven de ton. Wegenbelasting... sja...1695kilo.
En onderhoud, dan betaal je een speciale M prijs.
En benzine... hij kan op zn best 1 op 10.
vervolg
- 242.500 km
als vervolg op het vorige verslag:
verbruik:
grote weg 120km/u : 1:9,5 +/-
stad / korte rit : 1:6,5 +/-
en met een beetje doorrijden zakken die waardes ernstig...
best gehaald 1:11 bij ca. 80/u in zn 6.
Uiteraard haal je de beste waarde met cruise-control ingeschakeld,
en zo snel mogelijk naar zn 6de versnelling op te schakelen.
Naar het (grote) verbruik vragen de meeste mensen ook als eerste ! (vreemd he). Tsja dat weet je toch als je zo'n auto koopt....
vervolg deel 2
- 245.500 km
In november 2009 stopte de auto er plotseling mee tijdens een lange rit. Vermogen viel weg, dus maar even gestopt langs de weg. (erg lullig in zo'n M5 trouwens). Alles leek normaal te werken, maar ik kreeg hem niet meer gestart. Gelukkig was de anwb in de buurt die me naar een parking sleepte (ook erg lullig gezicht weer..maar goed.) Hij vermoede dat de brandstofpomp was gaan hemelen dus de auto moest afgevoerd worden. Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe pomp gemonteerd bij garage de Zwart in Hulst en alles draait tot dusver weer als een zonnetje !! :-) Prijs viel trouwens mee.
Trouwens: Pluim voor garage de Zwart in Hulst.
Snelle goede service zonder gezeik. Veel knowhow in huis, dus voor mij de Bmw specialist momenteel.
Ook de afgelopen maand nieuwe set banden laten monteren. Viavia aan een leuke zgan set kunnen komen. Komt nu goed van pas bij het huidige koude/sneeuw weer ! Koste wel een paar centen.... maarja wat wil je met de maat 275/30/19 !
Tegelijkertijd nieuwe kopkamp glazen laten monteren, de oude hadden wat steenslag. Dus weer veel mooier nu.
Auto geeft verder geen krimp met het huidige winterse weer. Elke dag gewoon klik-start-weg ! Natuurlijk wel direct de stoelverwarming en voorruitverwarming aan ! Ideaal !
Auto is trouwens ook lekker snel warm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.