BMW M3 (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | M3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hoewel deze auto al weer tegen de 9 jaar aanloopt, is hij nog altijd het summum van prestaties gecombineerd met dagelijks gebruiksgemak. Hoeveel subtiel ogende 4-deurs sedannetjes hebben er nu 321 PK aan boord? Komt alleen de Volvo S60R, Saab Aero of een Audi RS4 in mij op, maar die zijn veel moderner. BMW bracht dit model 10 jaar geleden(!) al op de markt.
Je hebt de keuze uit het model van voor 1995, met een 3,0 liter motor van 286 PK en 5 versnellingen, en de versies die daarna zijn gebouwd, met een 3,2 liter motor, 321 PK en ZES versnellingen. Beide varianten waren in drie carrosserievormen leverbaar: de veel geziene coupé, de schaarsere cabrio en de zeer schaarse sedan (4-deurs).
BMW-motoren staan bekend om hun hoge rendement, dat uit zich dan ook in een (relatief!) bescheiden brandstofverbruik. Met de 3,2 liter versie is een verbruik van net onder de 10 liter/100km te realiseren, maar daar moet bijgezegd worden, dat er dan rustig gereden moet worden. Een verbruik van 16 liter/100km heb je zomaar te pakken, als je vaker de enorme prestaties die deze auto in huis heeft, aanspreekt. ’Binair gasgeven’ wordt bestraft met zeker 20 liter/100km!!
Dit is een hooggetunede motor. Alleen BMW krijgt het voor elkaar, om zonder turbo of supercharger een specifiek vermogen van meer dan 100PK/liter te realiseren. Dit betekent echter WEL, dat er bijzonder zorgvuldig met deze motor moet worden omgesprongen! Zeker een kwartier rustig rijden, wachten totdat de olietemperatuur 90 graden is (die olietemperatuurmeter zit er niet voor niets) en DAN pas op het gas gaan. Na het blazen de motor stationair een minuutje laten afkoelen. Ga je direct na de start op het gas, dan is deze motor kapot voor je het weet!
De prestaties van deze M3 zijn ongekend, de reactie op het gaspedaal is bijna 100% direct. Tevens is dit pedaal perfect lineair, dwz. half intrappen = halve power, driekwart intrappen = 3/4 van de power etc. Het is absoluut geen auto voor de beginnende automobilist, ten eerste heeft hij achterwielaandrijving (daarmee moet je op zich al leren omgaan) en dan nog zoveel vermogen op die achterwielen! Met name met regen moet je, ongeacht welke banden je er nou onder hebt zitten, enorm oppassen. Geen traction-control, ASR of dat soort elektronische snufjes, alleen jouw rechtervoet bepaalt het geleverde vermogen. Stond die rechtervoet op het verkeerde moment twee centimeter te ver naar beneden, dan wil ineens de achterkant de voorkant inhalen.
Daarom dit advies: doe een cursus verhoogde rijvaardigheid! BMW biedt deze zelf aan, in Duitsland. Wil je dit doen, doe dan de beginnerstraining EN de ’aufbautraining’. Echter, ook in Nederland is genoeg te vinden.
Nog even wat stats: 0 -> 100 in ca. 5,3 seconden, topsnelheid is een afgeregelde 250km/h, zonder begrenzer zijn 290 echte km/h mogelijk.
Let bij de aanschaf vooral op de VANOS-unit van de motor, die vooraan bij de nokkenassen zit: komen uit dit aluminium apparaat grommende bijgeluiden als de motor stationair loopt, dan kon je binnenkort wel eens aan de beurt zijn voor een EUR 2000,- kostende ruil-VANOS. Een beetje gerammel is niet erg, maar het moet niet op een tractor lijken!
Laat de motor koud starten door de verkoper, controleer bij de uitlaat, of er een blauwe walm uitkomt... ja? wegrennen! Controleer direct het oliepeil, te laag? Mogelijk heeft de motor al schade, wegrennen, op naar de volgende!
PROBLEMEN
Door de sublieme staat, waarin de wagen gekocht werd, zijn er tot nu toe geen problemen geweest. Om dit zo te houden, is deskundig en tijdig onderhoud echt een noodzaak: niet alle garages weten, dat er zelfs in de VANOS-unit van de 3,2 liter motor een klein oliefiltertje zit. Slibt dit dicht, dan krijgt de VANOS-unit geen olie meer, met voorspelbaar resultaat. Gebruik voor de motor uitsluitend Castrol TWS motorsport 10W60! geen Castrol RS 10W60, deze olie is, meen ik door de afwijkende lagerspeling van de M-motoren, niet geschikt!
Advies: koop vooral niet de eerste de beste die je tegenkomt, en denk je dan eindelijk ’de ware’ tegengekomen te zijn, laat hem dan van top tot teen bij een op M-modellen gespecialiseerde BMW dealer (zoals Ekris in Veenendaal) ondersteboven & binnenstebuiten keren! Dit kost je 400 euro, maar verdient zichzelf hoogstwaarschijnlijk terug, door de sterkere onderhandelingspositie, die je nu hebt met de ’gebrekenlijst’ in de hand. 1000 euro van de verkoopprijs afpraten is dan niet zo moeilijk. Dan heb je 600 euro verdiend! En je weet waar je aan toe bent.
Met name als er iets mis is met de motor, loop je hierop volkomen leeg. Laat ze luisteren naar alle lagers met een stehoscoop en laat ze op alle cilinders een compressiecheck uitvoeren. En de VANOS-unit checken, natuurlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.