BMW iX3 High Executive (2022) #2

autoreview

BMW iX3 High Executive (2022)
BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)BMW iX3 High Executive (2022)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst38.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzeproces, aankoop en eerste 1000km

  • 1.000 km

Keuze voor een elektrisch wagen:

Na 5 jaar in een VW Tiguan gereden te hebben kon ik een nieuwe wagen kiezen. Het was duidelijk dat het een elektrisch voertuig zou worden: ecologisch aspect, taksen en onderhoud, luxueuzer door stilte, direct vermogen...


Wat zoek ik in een wagen?

Eerst en vooral: comfort & luxe. Zeer goede verlichting, goede zitpositie, mooie zachte materialen, snel infotainment, open dak, wat power mag ook, minimum even ruime koffer als de Tiguan, 4x4 en looks.

Eigenlijk een Tiguan, maar dan beter op elk punt. Met één checkbox niet aangevinkt kan ik leven, met meerdere zou ik het moeilijk hebben.


Keuzeproces:

Het type wagen is bepaald; nu kunnen we op zoek.
De eerste wagen waarmee we een testrit hebben gemaakt was de ID4. Wat een teleurstelling. Vooral heel goedkoop aanvoelend interieur en logge besturing. Was dit de toekomst? De helft duurder dan de huidige wagens en op (bijna) alle punten minder.

Goed, op naar de volgende. Ford Mustang Mach E. Wat een verschil met de VW: zeer krachtig en beter afgewerkt. Maar hier ook enkele opmerkingen: voor een SUV te laag op de weg (is zelf lager dan een Passat!) waardoor de wagen in profiel zwaar overkomt, de neus vind ik niet geslaagd (hadden ze deze maar op de originele Mustang gebaseerd), het interieur is mooier dan de VW maar toch enkele missers en vooral een te kleine koffer.

Dan hebben we de Skoda Enyaq getest. Zeer mooi interieur, ruim, met open dak (jipie!) en best stoer in Sportline. Ook hier een logge wagen en ook een traag infotainment met minischermpje vooraan. De wagen lijkt meer op een verhoogde stationwagon dan een SUV en vooral de lange voorruit geeft een MPV-gevoel.

Hierna een Ioniq 5 gereden. Ook +/- 200 pk, maar wat een verschil ten opzichte van de VAG mobielen! Mooi uitgebalanceerd rijgedrag, relatief mooi interieur (uitgezonderd die Fisher Price infotainmentschermen) en goede zitpositie. Extra punten voor snelladen! Enkel het exterieur. Nu is de auto nog mooi, maar Hyundai's verouderen niet echt elegant omdat er regelmatig een radicaal andere stijl wordt gekozen (vergelijk eens de laatste 3 generaties Tucson) ziet het vorige model er direct oud en gedateerd uit.

Polestar 2 en Volvo XC40 vallen af door de te kleine koffer.

Dan viel de opmerking "65K voor een Skoda, Ford of Hyundai?? Leg er 10K bij en zoekt een wagen van een degelijk merk, die zijn later nog iets waard en je rijdt dan met iets deftig".

De tweede ronde zijn we begonnen met de Audi Q4 e-tron. Hier had ik persoonlijk de hoogste verwachtingen van: mooiste uiterlijk, interieur ziet er mooi uit op foto's, zat snel op papier (de 50 quattro toch) en open dak en alle andere checkboxen aangevinkt! De verwachtingen werden helaas niet ingelost: de proefrit was met een kale 40... De afwerking vooraan is super, achteraan keihard plastiek! Het navigatiescherm is zeer helder en snel, maar verouderde graphic's en klein! Het digitale dashboard is leuk, maar veel te druk en niet erg leesbaar. De grootste ergernis is de zitpositie; wat ik ook doe ik vind geen goede zitpositie. In de best mogelijke positie zit het stuur midden in het zicht voor het dashboard. Via Audi Vip service hebben we 1 dag mogen rijden met een 50 bijna full option. Wat een mooie wagen! Wel snel, maar toch log en weinig stuurgevoel. Ook de zitpositie en infotainment blijven. Jammer, want dit was echt mijn favoriet.

De volgende wagen was de BMW iX3. Hier zag ik wat tegen op; de proefrit geregeld om de wagen te kunnen afpunten. Want: lelijke velgen, enkel RWD, verouderde look, klein infotainment en druk interieur en op papier een kleine koffer. Wat een verademing bij het instappen: direct perfecte zitpositie! Het infotainment is klein (zelfde als in de Audi) maar snel en zeer duidelijk. De HUD is perfect en de koffer is in het echt toch echt wel groot. De wagen voelt zoveel sneller aan dan de Audi door de directe respons op het stroompedaal en heeft het fijnste stuurgevoel van alle geteste wagens. Is er dan geen kritiek? Ja hoor: het uiterlijk en te druk interieur. Net voor het bezoek had ik gezien dat er al een facelift kwam, maar zonder details. De dealer wist me te vertellen dat het infotainment scherm groter wordt, de velgen er stukken beter uitzien en waarschijnlijk het M pakket standaard. Ik was wat sceptisch, maar zou toch nog even wachten om te bestellen want de laatste proefrit al gepland: een Tesla model 3, het ei-tje was nog niet leverbaar maar beide zijn zo gelijkaardig dat een testrit duidelijkheid zal brengen.

De Tesla Model 3 is eerlijk gezegd echt geen slechte wagen om in te rijden: snel, zelfs wat te snel, mega infotainment en relatief prettig vering maar hoeft zeker niet harder te zijn. Prestaties en efficiëntie: TOP! Nadelen? Te laag dashboard (het voelt als in een kleuterwagen rijden), geen HUD, goedkoop aanvoelende zetels, mindere afwerking: zeker geen premium of luxe gevoel. De kofferopening is meer een brievenbus en de wagen is iets te laag op de grond. De laatste punten zijn helemaal verholpen in de Model Y, maar de vering is nog steviger! Pfff. Daarbij is het uiterlijk van de 3 wat saai, maar de Y vind ik gewoon lelijk. Zeker de visneus.

Mijn gevoel lag bij de BMW, maar het zou afhangen van de facelift... Toen de facelift (of LCI op zijn BMWs) uitkwam waren mijn twijfels zo goed als weg; wat een mooie, stoere bak! De dealer had net een standaard X3 LCI binnen; deze gaan bekijken en ik was direct verkocht! Deze wordt het!


De aankoop:

Mijn vrouw en ik waren het snel eens over enkele zaken: de Impressive uitvoering zonder chroom, mokka zetels (eens geen zwart!) en zo goed als alle opties (enkel geen trekhaak - nog nooit gebruikt op de Tiggy)). Nu rest het kleur en de interieurlijsten. Weinig keuze, zo goed als alles is standaard. Dus de bestelling gemaakt eind september; nu wat wachten...

TL;DR:
Het is een BMW iX3 geworden!


Begin februari werd de auto geleverd, geen moment te vroeg: mijn vrouw had de Tiggy geclaimd; ik heb zelf nog enkele maanden in een 26 jaar oude Mercedes Sprinter gereden...

De levering verliep relatief vlot, alles mooi uitgelegd en overlopen. Enkel de thuislader ontbrak; dit hebben ze direct vanuit het magazijn komen brengen: top! Eén misser toch: de besteld rubber vloermatten en kofferschaal zijn voor de iX en niet voor de iX3... dus opnieuw bestellen.


De eerste 1.000km

Het rijden: wat een genot! Strak op de weg en rijdt zo soepel! Het is ongelofelijk stil in de wagen en de vering doet zijn werk ongemerkt. De eerste lange rit (+/- 390km) was enkele dagen later een feit. Het was een koude (+/- 5 graden), regenachtige dag wat de range niet ten goede komt. Ook was de wagen goed geladen met veel materiaal. Na de laatste klant had ik +/- 270km gereden, waarna er nog 28km rang overbleef... met dik 100km te rijden is dit niet voldoende. Eerst een 60KW lader genomen die echt dichtbij was; maar deze gaf maar 30KW en dit duurt gewoon te lang! Na 20min vertrokken en een deftige lader gezocht. Op de terugweg was een 150KW lader die we makkelijk konden halen; daar bij het laden vlotjes 140KW gehaald. Na 10 minuten al meer dan genoeg om veilig thuis te raken.

Hierna nog enkele kortere uitstapjes gemaakt en telkens is het binnenkomen in de wagen een "ah; luxe" momentje. De zetels zitten subliem, het Harman Kardon systeem is met enkele tweaks zalig, het open dak is fijn zodra er genoeg zon is en het infotainment scherm is perfect qua grootte.

Het verbruik ligt nu gemiddeld op 21.5KW/100km. Ik had dit iets lager verwacht, maar alles zit nu ook aan (zetelverwarming, stuurverwarming, airco op 23 graden en er wordt enthousiast gereden binnen de verkeersregels.

De navigatie werkt perfect, enkel het plannen van een route is me nog niet helemaal duidelijk ivm snelladers en de soc bij het bereiken ervan.

Wordt vervolgd!

Kleine update

  • 1.200 km

Maandag een stomme vijs in mijn rechtervoorwiel gehad, eerste vijs in bijna 20 jaar en nét met een nieuwe wagen...

Ondertussen ligt het verbruik rond de 20 KW/100km met als voorlopig beste resultaat 17.5 KW/100km; betere temperaturen en een iets hogere bandendruk werken!

Bijna jaartje oud, 10k km verder

  • 10.000 km

Het gemiddeld verbruik (winter/zomer) komt nu op +/- 18.9kwh/100km wat voor een omgekitte ICE van deze grote helemaal niet slecht is.
Net voor de zomer heb ik een frunk van Wokeby geïnstalleerd; 6 minuutjes werk en 48L extra onder de motorkap! Handig voor kabels, compressor en troep die je zelden nodig hebt; maar wel graag binnen handbereik hebt...
De laadsnelheid is top; 10 - 80% in een klein half uurtje met een top van 158kw. Ook het voorstellen van een laadstop en voorverwarmen van de accu zijn tot nu toe feilloos verlopen.
1x een OTA-update gehad waarbij de laadsnelheid zou verbeterd zijn...

Hoe bevalt de auto? Wel nog altijd zeer goed; vooral de stilte tijdens het rijden is super. Ook blijkt de stabiliteitscontrole van BMW op gladde wegen (met zomerbanden...) zeer goed te werken. De laserlichten volgen mooi de stuurbewegingen en geven zeer veel licht, al had de resolutie hoger mogen zijn. De HUD is echt zalig met een mooi voorbeeld van de te volgen weg en correct aangegeven maximale en reële snelheid.
Er zijn ook negatieve punten: geen bekleding in de binnenkant van de deurpockets waardoor je er geen harde zaken zoals een sleutelbos moet leggen. Ook kan de navigatie duidelijker zijn naar laadpunten en hoeveel % je best laadt en met hoeveel % je op de bestemming aankomt.

Ik heb ondertussen ook enkele lange ritten met een model Y meegereden die toch de referentie in deze klasse is. Deze wagen is duidelijk meer als een EV ontwikkeld: betere navigatie, grotere kofferruimte, zuiniger, krachtiger (hoewel dit eerder storend is voor de passagier) en enkele betere puntjes in het interieur: dubbele lader voor de smartphone en goeie integratie van Disney+ en YouTube.
Er zijn echter ook grote nadelen: minder goede zetels met minder ondersteuning voor de benen, oncomfortabele vering (zeker op slecht wegdek), slechte verlichting/wissers, wispelturige autopilot die je bij elke (!) verandering van rijstrook opnieuw moet activeren en duidelijk luidruchtiger dan de iX3. Verder is de afwerking en materiaalgebruik duidelijk minder goed, maar wel beter dan de ID4 en op veel punten zelf beter dan de Q4...

Ik ben nog steeds tevreden over mijn keuze: de iX3 is luxe, comfortabel en de ideale familiewagen.

Ideale familiewagen

  • 30.000 km

Elektrisch rijden is voor op de kermis? Tja, dan is het elke dag kermis hé :-)
Dit blijft toch echt wel een comfortabele wagen die rijplezier en comfort goed combineert. Het blijft een zeer onderschatte auto omdat hij afstamt van een ICE en dus geen 'echte' EV is. Het praktijkverbruik van +/- 19kwh/100km valt me niet tegen, zeker niet door de vlotte rijstijl en de soms lange stukken snelweg. De laatste reis deze zomer gaf een gemiddeld verbruik van 18.4 kwh met een tot de nok gevulde wagen en 4 inzittenden en overal mooi de maximumsnelheden aanhouden. Op 680km één laadbeurt was dan ook voldoende.
De koffer is ook wel een stuk groter dan je zou vermoeden en de aftermarket frunk zorgt ervoor dat de laadkabels, bandenherstelkit, compressor, verlengkabels en nog wat speelgoed mooi weggestopt zijn.
Door de excellente rijhulpsystemen én duidelijke navigatie is het rijden heel comfortabel.
Qua onderhoud of kosten: enkel nieuwe wissers en een nieuwe interieurfilter en één band laten patchen door een verloren gelopen vijs...
Kortom: nog steeds heel tevreden.

Comfortabele cruiser

  • 38.500 km

Ondertussen enkele 1.000km tripjes gemaakt in alle comfort en rust. Het is misschien een ouder besturingssysteem, maar het werkt feilloos om laadstops te plannen en heel goed overzicht door info op de HUD en beide schermen. Positief verrast bij de IECharge laadstations in Frankrijk: slechts € 0.25/kWh en tot 300kW (bij mij 'slechts 156'). De locaties zijn wat saai, maar wel ideaal om eens de benen te strekken.
Vorig jaar enkele ritten in een iX50 gemaakt; deze rijdt nog beter, vooral de navigatie werkt top. Echter: de auto voelt afstandelijker en logger aan. Hij is stukken sneller dan de iX3, dat zeker, maar voelt meer als een boot aan. De luchtvering is echt wel enkele klasses hoger, zeer comfortabel en stil. Verder is het interieur prachtig en super ruim; jammer dat de koffer dan weer zo klein is...
Vorige maand meegereden met de model Y op een ritje van 150km; wat een eye-opener: hoewel het scherm echt top is, is de navigatie-aanduiding een stuk minder. Het is niet duidelijk en mist een detailoverzicht voor complexe afritten. Ook is er veel meer lawaai in de auto en biedt de zetel veel te weinig ondersteuning. Wat me echter vooral deed schrikken: verschillende keren een plots uitwijkmaneuver zonder enige aanleiding; ook op de snelweg! En nee; ligt niet aan de chauffeur, mijn broer kan echt wel goed rijden.
Als laatste enkele ritjes meegereden met de nieuwe i5 Touring van mijn zus: wat een machine: rijdt heel vlot, super stil en heel mooi interieur + super zachte zetels. Machtige machine, vooral in het Fire Red en wat bronzen accenten in het interieur.
De banden op mijn wagen zijn nog de originele, maar zullen binnenkort wel vervangen moeten worden. Zullen er +/- 40.000km mee kunnen doen, identiek aan de model Y. Ik zal deze waarschijnlijk vervangen door de Michelin CrossClimate 3; dit zal de wagen vooral ten goede komen in winterse omstandigheden.
Het gemiddelde verbruikt blijft op 19.1 steken; niet super, maar kan er zeker mee leven. Ik ben benieuwd welke invloed de nieuwe banden zullen hebben op het verbruik en op het comfort (geluid).
Uiteraard geen kosten t.o.v. vorige update; wel zijn de buitenspiegels onder garantie vervangen: bij het sluiten van de wagen gingen deze niet altijd dicht en vooral bleef er soms eentje dichtgeklapt tijdens het rijden! Geen leuke ervaring an sich, maar wel snel en correct opgelost door de dealer.
Kortom: nog altijd tevreden met de wagen; geen enkele spijt van de aankoop.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.