BMW iX3 High Executive (2021) #8

autoreview

BMW iX3 High Executive (2021)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9.800 km
KM-stand laatst24.290 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Besluitvormingsproces en eerste ervaringen

  • 12.248 km

Mijn vorige auto was een Volvo XC60 D4 Summum met 190 PK. Eigenlijk was ik nog helemaal niet toe aan een andere auto maar nadat ik twee jaar met behoorlijk wat kosten voor onderhoud (2022 € 1.600 en 2021 € 2.300) werd geconfronteerd en de onzekerheid over de restwaarde van de auto en de diesel prijzen, ben ik medio 2022 naar een serieuze opvolger gaan kijken. Eisen aan de nieuwe auto:
1 Het moet een hoogzitter zijn
2 Het moet een electrische auto zijn
3 De golfset moet achterin kunnen
4 De achterpassagiers moeten ruim kunnen zitten
En nog wat andere wensen.

Eigenlijk heeft heel lang de Tesla Model Y bovenaan het verlanglijstje gestaan maar na wat gedoe met sensoren bij Tesla waar men volledig overgaat op Tesla Vision en de geruchten over prijsverlagingen in China, ben ik toch nog verder gaan kijken en kwam ook de IX3 in scope.
Ik heb in het verleden een tweetal BMW's gereden (een 318i E90 en een 530i Touring E61) dus had wel positieve ervaringen met BMW.

Bij Dusseldorp stond een Pre-LCI BMW IX3 High Executive in de kleur Sophisto Grau met Cognac kleurige Lederen bekleding en blackline exterieur te koop. Na een uitgebreide proefrit en uitgebreid vergelijk met de Tesla Model Y de knoop doorgehakt in het voordeel van de BMW. Zaken die voor mij de doorslag gaven waren:
- Het model auto dat in mijn beleving prettiger op het netvlies ligt dan de Tesla
- Een achterruit waar je daadwerkelijk wat doorheen kan zien en waar in tegenstelling tot de Tesla wel een wisser zit gemonteerd.
- Hele fijne goed instelbare stoelen.
- Echte lederen bekleding in plaats van kunstleer
- Volwaardig dashboard met een HUD waardoor veel minder afgeleid bent van de weg.
- BMW I-drive wat nog steeds één van de meest intuïtieve systemen is om met de hand te bedienen. Noem me conservatief maar ik ben gewoon niet van het praten tegen mijn auto.
- Een panoramadak wat in tegenstelling tot Tesla ook open kan.
- Een electrisch screen wat je voor het panoramadak kan schuiven als het zonnetje wat te fel is.
- Goede driverassistance met een heel fijne adaptieve cruisecontrole en adaptieve regeneratie.

De Tesla had ook wat voordelen die uiteindelijk niet de doorslag hebben gegeven:
- Vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving
- Veel hoger trekgewicht
- Op papier in elk geval zuiniger.
- Behoorlijk wat meer opbergruimte dan de BMW
- Hele ruime achterbank.

Inmiddels zitten er ook de eerste 2.400 kilometer erop en kan ik ook wat over de eerste rijervaringen zeggen.

Elektrisch rijden dat rijdt echt geweldig lekker. Soepel, stil, snel wanneer nodig, heel relaxed. In november zat ik op een gemiddeld verbruik van 187Wh/km en in December op 201 Wh/km. Met daarin op de langere ritten uitschieters van 163Wh/km onder toch niet ideale omstandigheden. Koud en veelal nat. Veel file etc. Dat moet dus naar het voorjaar toe een stuk zuiniger kunnen. Actieradius nog niet echt mee bezig geweest omdat ik per dag maar ruim 110 km en gaat de auto elke dag aan de lader tot 80%.

Het comfort is echt geweldig. Mijn XC60 stond niet echt als een "harde" auto bekend maar de IX3 is met zijn adaptieve dempers echt een stuk comfortabeler zonder dat het zompig wordt. Ook is de IX3 een stuk stiller dan mijn XC60.

Wat ook een groot voordeel is van de BMW heb ik gemerkt dat is draadloze Apple Carplay. Ik navigeer meestal met Waze en dat kan ik nu ook en de BMW lekker blijven gebruiken maar dan met behulp van BMW systeem.

Vooralsnog ben ik erg blij met mijn aanschaf. Medio 2023 zal ik weer eens een review plaatsen als we wat betere omstandigheden voor een EV hebben gehad.

Verbruik afhankelijk van omstandigheden

  • 24.290 km

Inmiddels heb ik de BMW IX3 alweer ruim een half jaar in bezit en ruim 12000 km achter de kiezen. Zoals de vorige keer aangegeven zou ik nadat ik de auto een tijdje in bezit had een update geven.

Dit bevalt goed aan de auto:
De gereden kilometers waren ook hele comfortabele kilometers. De auto is echt verschrikkelijk stil door de gelamineerde ruiten. Ook de stoelen bevallen nog steeds erg goed. Helemaal in te stellen met zowel een verlengbaar deel voor de benen, een goed in hoogte verstelbare lendesteun en de breedte van de wangen is ook instelbaar net als de hoofdsteun. Die laatste kan niet alleen omhoog en omlaag zoals bij zoveel auto's maar kan ook in zijn geheel naar voren of naar achteren gehaald worden. Natuurlijk zijn de stoelen elektrisch verstelbaar.
Zicht rondom blijkt ook in de praktijk prima.
Tot slot het verbruik is uitstekend.

Dit bevalt minder goed aan de auto:
Wat mij wat minder bevalt aan de auto is het glimmende zwarte plastic (ze noemen het pianolak) in het interieur. Het doet niet erg hoogwaardig aan en is heel gevoelig voor stofjes en vingerafdrukken. Ook is het heel krasgevoelig. Daar moet ik dus eens naar kijken wat we daaraan kunnen doen. Eigenlijk zijn er twee opties, of vervangen voor zijdeglans in een houtmotief of wrappen met mat PPF.
Het interieur bevat in vergelijking met de Volvo XC60 die ik had meer hard plastic bijvoorbeeld bij de deurbekleding terwijl deze toch een stuk nieuwer en aardig wat duurder is dan de Volvo. Wel is het nog helemaal vrij van piepjes en kraakjes. Wat overigens de Volvo na 100.000 km ook nog steeds was.
Ook is de bagageruimte in vergelijking met de Volvo die ik had net wat minder praktisch (lees minder breed) waardoor ik bepaalde dingen minder makkelijk in de auto passen. In de Volvo kreeg ik echt twee volwaardige golfsets met twee opgevouwen trolleys easy in de kofferbak. Dat gaat met de BMW niet lukken.
De lak is veel zachter dan de lak die op de Volvo zat en daardoor ook voor vogelpoep etc.

Onderhoud:
Tot op heden alleen ruitensproeiervloeistof bijgevuld en in oktober moet de remvloeistof worden vervangen. Meer niet.

Verbruik:
De BMW houdt zoals zoveel auto's tegenwoordig keurig het verbruik bij. Dat verbruik is zeker niet slecht voor zo'n grote en ook zware auto. Grofweg zijn er drie zaken die van invloed zijn op het verbruik:

1 Je rechtervoet. Ik ben een hele rustige rijder en rijdt vooral 95kmh op de rechtbaan op de cruise control. Ook als het harde mag. Harder rijden dan 100 kmh leidt al gauw tot een veel ongunstiger verbruik. Maar dat weten we stiekem allemaal wel.

2 De temperatuur. In de winter werkt een accu gewoon minder efficiënt en daardoor gebruik je relatief meer elektriciteit. Ook dat is inmiddels wel bekend uit de testen.

3 De wind. Nooit gedacht dat de wind zo'n grote invloed zou hebben op het verbruik en eigenlijk ook nooit gemerkt met de Volvo maar het scheelt al gauw 15% op het verbruik.

Dan nu het verbruik per maand:
Januari 1626 km met gemiddeld 20,3 kwh/100 km
Februari 1715 km met gemiddeld 18,9 kwh/100 km
Maart 2172 km met gemiddeld 19 kwh/100 km
April 1776 km met gemiddeld 17,6 kwh/100 km
Mei 2315 km met gemiddeld 15,8 kwh/100 km
Juni 2078 km met gemiddeld 15 kwh/100 km

De zuinigste rit die ik tot nu toe gereden heb leverde een verbruik op van 13,2 kwh/100 km.

Tegen de winter zal ik opnieuw een review plaatsen om te kijken of het mooie verbruik heeft aangehouden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.