BMW iX1 xDrive30 (2022) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | iX1 xDrive30 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
BMW iX1 aangeschaft
Deze review gaat over mijn bestelling van mijn BMW iX1
Ik rij nu een BMW 420i van 2015. Een zeer fijne sportieve blikvanger om in te rijden.
Als autoliefhebber ben ik altijd naar de nieuwste modellen aan het kijken. Toen de BMW iX1 uitkwam ben ik in de BMW garage gaan kijken hoe die eruit zag. Netjes! Best groot voor de kleinste X serie! Bijna net zo groot als de X3.
De M uitvoering heeft super strakke lijnen en ziet er een stuk sportiever uit.
Van binnen is het totaal anders dan dat je van BMW gewend bent. minimalistisch met 1 groot breed scherm. Best mooi. De stoelen zien er breed uit, maar zitten heerlijk.
Dan toch maar een proefritje gereserveerd. na 1 maand kwam de demo auto binnen (Dec 2022)
Als auto liefhebber ben ik toch overstag gegaan voor de elektrische modellen. Geen geluid, veel koppel en razendsnel optrekken tot 140 km/p u. Veel comfort door de stilte en toch sneller dan de gemiddelde auto. 5.6 secondjes naar de honderd maakt best veel indruk door deze 4 wiel aandrijver. Het is geen bochtenknaller zoals de 4 serie, maar als voornamelijk zakelijke rijden doe ik dit in de praktijk nauwelijks. Dus comfort vind ik belangrijker.
Deze auto bevalt me erg goed. De testrit heeft me overtuigd! lekkere hoge zit. Toch sportief ogend model en voldoende ruimte voor mijn gezin en de hond in de ruime kofferbak.
Het harman kardon geluidsinstallatie met 12 speakers klinken waanzinnig goed. Deze optie komt er zeker bij.
Thuis heb ik zonnepanelen, dus dat maakt het voor mij extra interessant met de huidige dramatisch benzine prijzen.
Ben verder benieuwd wat de praktijk actieradius word. ik schat zo'n 360km als je zeer zuinig rijd. Tijdens de testrit ging het hard. Snel optrekken met de boost functie op het stuur gaat ten koste van je bereik.
De sfeer opties in het menu zijn ook er leuk. Bij de sportstand kleurt het scherm knal rood en de relax/comfort stand laat een kunstzinnig achtergrondje zien in kalmerende kleuren. heeft wel wat.
Ik heb de auto besteld in de volgende samenstelling:
- Matgrijs (gewoonweg de mooiste kleur)
- M-Pakket
- 19 inch lichtmetaal
- Zwart leder
- Donker getinte ramen
- Nieren in het zwart
- Type aanduiding eraf
- Harman Kardon geluid
Juni 2023 is de verwachte levertijd. kort na de levering zal ik de volgende review plaatsen
Vandaag opgehaald
- 260 km
Vandaag is het eindelijk zover. Ik mag de iX1 ophalen. Precies geleverd in de week zoals door BMW De Maassche in Echt had beloofd.
De aflevering was geweldig. Papieren snel rondgemaakt. De BMW app geïnstalleerd.
Uitgebreide uitleg in de auto. De instellingen verzorgd. Fles champagne gekregen. Dat geeft een goed gevoel bij de aflevering. 10 punten.
Dan het rijden zelf. Wat me aangenaam verrast is de stilte in combinatie met dat enorme koppel. En dat gecombineerd met 4 wielaandrijving. Wow! Daar kan geen benzine tegenop. 313pk is echt ruim voldoende. Precies goed. Inhalen gaat veel makkelijker dan met mijn 420i. Die zeker niet langzaam was.
Rustig rijden en de hogere zit is fijn. De iX1 is best een grote auto. De matte grijze lak maakt in combi met het M pakket de auto af. Onderweg zie ik verschillende mensen wijzen. En sommige hoofdjes draaien om.
Kwa onderhoud is de matte lak een aandachtspunt. Je mag de auto niet wassen met normale shampoo. (Met silliconen) en al zeker niet waxen!
In beide gevallen zal de lak dan gaan glimmen. En dat is sonde. Mat moet mat blijven. Vliegjes eraf schuren mag al helemaal niet. Dan krijg je kleine glimvlekjes.
De auto moet met speciale shampoo gewassen worden (neutrale zonder toevoegingen)
De dealer adviseerde om de lak met een teflon laag te verzegelen. (5 jaar garantie) En eventueel een matte transparante folie aan te laten brengen om steenslag tegen de gaan aan de voorkant.
De vering is comfortabel strak. Wegen met kleine hobbeltjes worden niet helemaal goed gedempt. Maar op 90% van de wegen voelt hij strak en comfortabel aan.
De zwart leren sportstoelen zitten stevig.
Met voldoende steun. Ik twijfel nog of bij lange ritten de stoelen goed genoeg zijn. Het nadeel is dat de hoofdsteunen een stukje naar voren komen en niet af te stellen zijn. Bij langere personen kan dit een flink nadeel zijn. Ik zie ook op forums dat er toch wat klachten zijn. Zeker bij ritten van 2 uur plus. Ik rij zelf max 70 km per enkele rit. Nu geen probleem. Hier kom ik in een latere review op terug als ik de auto wat meer gereden heb.
Het verbruik van mijn eerste rit is voldoende te noemen. Na 200 km staat er nog 52% accu op de teller. Over het algemeen rustig gereden. Tussen de 80 en 120. Dat zou betekenen dat ik 400 km haal met 64kw. Prima voor mij.
De Harman Kardon audio installatie is heerlijk. Zuiver, strak, eerlijk geluid. Ik ben kritisch op audio gebied. De stemmen van de radio DJ klinkt ruimtelijk. De bass is precies goed en uiteraard naar smaak in te stellen.
Bij de volgende review zal ik wat meer op de details ingaan
eerste 8000 km
- 8.500 km
Ik heb de iX1 nu een 4 a 5 maanden in mijn bezit. Naar alle tevredenheid.
Na 8000 km kan ik beter omschrijven hoe de auto me bevalt.
Nog steeds ben ik zeer tevreden. De stilte en de snelheid in comfort bevalt me uitstekend. Het is gewoon een praktische en luxe auto.
Mijn gemiddeld verbruik is 19,6 Kw per 100 km. Het wordt wat kouder, dan wordt het verbruik wat hoger.
BMW adviseert om de accu niet hoger dan 80% op te laden. De reden is dat de belasting op de accu hoger is boven de 80%. Dit betekend wel dat het actieradius lager word. ongeveer +/- 250 km in de praktijk.
Lange ritten blijft voor mij wel een dingetje. Een rit naar Almere. 360 km retour haal je niet met een volle accu. In Almere waren er genoeg laadpalen in de woonwijk. Alleen ik kreeg tijdens het laden een foutmelding dat het laadproces langzaam ging... moest ik op de terugweg ook nog langs een snellaad station.. dat geduld heb ik nog niet om dan nog een kwartier stil te staan.. Nu zijn dit soort ritten een uitzondering voor mij. En mijn mindset moet nog wennen om uit te rekenen of je het wel haalt als je ergens naartoe rijt.
Het infotainment systeem had een eigenaardigheid. Als Flitsmeister een melding gaf via Apple Carplay, dan viel het radio geluid uit. Dan moest ik daarna met de hand switchen tussen radio en bijvoorbeeld Spotify om geluid te krijgen. Super irritant als je om de km een melding krijg en de radio valt weg. Inmiddels is dit spontaan opgelost na een automatische update.
samenvattend: Nog steeds super tevreden om deze fijne auto met een klein beetje laadstress.
25000 km ervaringen (1 jaar in bezit)
- 25.000 km
De tijd vliegt. ik heb de iX1 na 1 jaar in mijn bezit. Naar tevredenheid.
De actieradius was iets wat me het meest tegenviel. 350 km in de zomer als je een zijde voetje rijd en niet teveel snelweg rijd is haalbaar....
Mijn gemiddeld verbruik is 18.4 Kw per 100km. Bij 80 km wegen haal ik 10 a 12 kw per 100 km. Boven de 120 km gaat het hard. Dan verbruikt die makkelijk 22+kw per 100 km. Dan sta je bij 200 km alweer bij een laadstation.
In NL staan genoeg snelladers, dus geen enkel probleem. Ik rij bijna wekelijks naar Duitsland. De rit is 220 km retour. Dan moet ik me echt inhouden kwa snelheid op de Duitse snelwegen. Dat voelt zeer tegenstrijdig. Dan heb je een snelle auto met 313 pk, en dan kun je die niet gewoonweg benutten. Als ik 130+ km per uur wil rijden dan haal ik het retour ritje niet op een volle accu! in Duitsland zijn er zeer weinig snelladers. Dus dat is echt een heel groot nadeel. Het is echt klote als je 100km moet rijden als je eigenlijk onbeperkt hard mag rijden op sommige stukken. Als je in NL rijd is de actieradius prima omdat je overal kunt opladen. ps. in Duitsland zie je zeer EV auto's! Wellicht om die reden.
Het eerste half jaar irriteerde me het plannen autoritten behoorlijk. Je moet altijd vooruit denken. ga ik de rit morgen naar mijn werk wel halen? zorgeloos instappen is er niet bij.
Nu 1 jaar later ben ik eraan gewend. ik rijd ik bijna zorgeloos. in mijn achterhoofd blijf je wel rekenen. ga ik de terugweg halen?
Maar! ondanks bovenstaande blijf ik mijn matgrijze M uitvoering iX1 een prachtige auto. ik ben er oprecht trots op. De snelheid, brute koppel, het interieur en de dikke audio installatie blijven genieten. Comfort, sportief. heerlijk.
Nu wel een minder punt over de BMW Dealers. Omdat ik zakelijk meer kilometers moet maken ben ik toch gaan kijken of ik de iX1 kon inruilen voor een full hybride model (X5 of soortelijke auto)
Nou.. dat was echt oprecht schrikken. Ik heb 64.000 euro betaald voor deze prachtige auto. De auto was net geen jaar oud. raad eens wat ik nog terugkrijg voor een bijna splinternieuwe auto? ........ 43000 euro...... Bam 20k afgeschreven.. Dat vind ik echt oprecht oplichterij. Ik weet dat de afschrijving veel is na 1 jaar inruilen. Maar zoveel? dan zou ik de auto ook nog inruilen op een 80k model... Ik heb 3 offertes opgevraagd bij verschillende BMW dealers. die kwamen allemaal met exact hetzelfde bedrag... dieven zijn het. Bij de inruil van mijn 2015 4-serie was dit hetzelfde verhaal. Deze stond overal voor rond de 20k te koop. meneer de BMW dealer kon me maar 10k geven op een inruil voor een nieuwe auto. toen heb ik mijn auto particulier verkocht voor 18k...
ondanks dat ik een echte BMW liefhebber ben, en ook echt tevreden ben over de kwaliteit en service van BMW gaan ze toch een klant verliezen.
Met deze iX1 blijf ik minimaal nog 4 jaar doorrijden. Dan ga ik een ander merk proberen die wat meer restwaarde heeft voor de melkkoe
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.