BMW i5 (2023)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Eerste kilometers volledig elektrisch
- 500 km
Na 5 maanden wachten is de BMW i5 geleverd. Eigenlijk veel eerder dan verwacht, want hij zou in eerste instantie pas in Q1 2024 komen.
Ik heb enige (hybride) elektrische ervaring met de Lynk&Co, maar dit is voor mij voor het eerst een volledig elektrische wagen.
Ik mocht een nieuwe auto uitzoeken van het bedrijf waar ik werk en keek eerst naar een iX3 of een i4, maar daar waren de levertijden wel heel lang voor. Daarna werd plots deze i5 gelanceerd. Ik heb nog even vergeleken met de Mercedes EQE, maar de BMW leek me meer praktisch.
De eerste kilometers waren een openbaring. De stilte van elektrisch rijden had ik wel verwacht, maar de power die de auto levert is werkelijk indrukwekkend en dit betreft de edrive40 slechts. Ik vraag me af wat die M60 voor prestaties levert....lijkt me eigenlijk teveel van het goede.
De uitvoering is verder redelijk standaard, heb wel voor extra rijhulpsystemen gekozen (moest van leasemaatschappij ook), een elektrische trekhaak, geblindeerde achterramen, Veganza leder en nog wat kleine zaken. Het is geen uitgesproken wagen, maar nog steeds een indrukwekkende verschijning door zijn formaat.
Tijdens het rijden heb je absoluut niet door dat je met een flink stuk meer gewicht onderweg bent. Ik heb hiervoor de laatste 5-serie gereden en die stuurde zwaarder. De vele elektronische hulpmiddelen maken het rijden soms wel wat kunstmatig, maar dat is bij alle merken tegenwoordig wel zo.
Laden gaat ook behoorlijk vlot met 140kw bij mijn eerste laadbeurt bij een Shell snellader, maar ga de komende tijd meer ervaring opdoen.
5,000km ervaring
- 5.000 km
De eerste 1,5 maand zitten erop en heb al flink wat kilometers gemaakt. De overall indruk tot nu toe is erg positief, maar er zijn wel wat opmerkingen toch ook te maken.
Comfort
Dit is dik in orde voor een BMW-rijder. Daarmee bedoel ik dat het niet super comfortabel is ondanks de luchtvering achter. Ik kan me voorstellen dat het vliegend tapijt van een EQE veel weeïger aanvoelt, maar dat hoeft van mij niet. Ik wil wel blijven voelen wat de auto doet.
Rijbeleving
Dat vind ik dus een dingetje...dit heeft niet zozeer met de i5 te maken, maar met elektrisch rijden op zichzelf. De i5 voelt heel krachtig aan en stuurt zeer licht. Ik kan eigenlijk niet geloven dat hij 2.200kg weegt, zo vlotjes laat hij zich over de weg dirigeren. Dus er zijn zeker veel momenten van genot, maar de echte beleving van het horen van een motor mis ik toch wel. Die digitale sound van Hans Zimmer is leuk geprobeerd, maar toch anders.
Kwaliteitsbeleving
Ook hier heb ik toch wel wat opmerkingen. Er is geen kraakje te horen...dat was bij de afgelopen 2 BMW 5's toch weleens anders...Echter, de i5 is geen evolutie, een revolutie qua dashboard opzet...het is voornamelijk zeer modern en dus heel anders dan zijn voorgangers. Ik mis het 'voorname' als je begrijpt wat ik hiermee bedoel. Dat zouden ze in een update toch best wat mogen veranderen. Ik vind de knoppen op de middenconsole eigenlijk gewoon wat simpel aanvoelen, als je een knop indrukt, druk je het hele paneel wat naar beneden. En zo zijn er nog heel wat knoppen die wat 'simpel' aanvoelen.
Besturingssysteem
Och, ik word ook wat ouder, dus wil niet ingaan op de details...het is allemaal snel en netjes, maar gebruik toch vaak wel Apple Carplay omdat ik die uiteindelijk qua navigatie wat beter vind. Alle andere opties zitten wel onder heel veel icoontjes verstopt en kan niet altijd alles vinden. Van de andere kant, zodra alles goed staat...hoe vaak verander je dan nog wat.
Handigheidjes
Er zijn ook wel over veel zaken goed nagedacht. Laatste 30sec onthoudt de auto, dus als je krap geparkeerd staat in een steegje, kan je hem zelf laten uitparkeren.
Bij richtingaanwijzer aanzetten, neemt hij al vaart af om de bocht netjes te nemen. Dit gaat op een juiste manier, niet zo abrupt. Dus toegevoegde waarde.
Hij onthoudt routines, dus komt met routebeschrijving voorstel op vaste momenten. Handig.
En zo zijn er nog tal van zaken die het rijden prettig maken.
Accu
Het is winter ook al is het niet zo koud, maar je merkt dat als je temperatuur op 20 graden zet met stoelverwarming, dat dit aardig eet in de actieradius.
In het begin reed ik ook nog als een dieselrijder met lange ritten op 'hogere' snelheid...dat is in een i5 niet zo een goed idee. Dan gaat de actieradius snel naar beneden.
Zo merk ik toch wel dat elektrisch rijden stil, comfortabel en krachtig is, maar ook zijn beperkingen heeft. Toegang op laadstation op werk en thuis neemt dit eigenlijk in geheel weg, maar zodra je een combinatie van langere ritten wilt maken, moet je toch de snelladers gaan raadplegen, want met een 11kW lader gaat het allemaal wel erg lang duren, 8 uur+. Met een snellader ben je veelal na 15-20min wel weer goed vol om je rit te vervolgen.
Over een tijdje meer ervaringen...wie weet komt daar ook een wintersportervaring aan bod.
20.000km ervaring
- 20.000 km
We zijn alweer dik 4 maanden verder en heb mijn eerste ‘winter’ mogen meemaken met de i5. Nu is het dus niet erg koud geweest, dus geen extreme condities meegemaakt.
Overall ervaring is nog steeds heel prima. Het zijn de nuances die ik hier wil delen.
Technische problemen
Geen…of wellicht het soms lastig schakelen naar Carplay, maar dat heb ik bij meerdere auto’s meegemaakt.
Comfort
Heel goed, zelfs met winterbanden geen echt toename van bandenlawaai. Ik heb elders gelezen dat de luchtvering achter niet zo merkbaar is, dat klopt idd. De vering is typisch BMW, comfort met een sportief randje.
Wegligging
Ondanks dat de auto voor zijn gewicht lichtvoetig aanvoeld, heb ik toch niet de neiging om hem in snelle langbochten verder aan te sporen. Zo strak ligt hij ook weer niet op de weg, had ik trouwens ook met vorige 5-serie. Ik denk dat grotere velden met dikker rubber wellicht meer vertrouwen zou geven, maar dan ook weer minder comfort. Maar net wat je wilt.
Afwerking
Dit vind ik wellicht het minste punt van deze auto. De materialen zijn niet overal zo mooi, zoals ik eerder beschreef, om een nieuw voorbeeld te noemen. De binnenkant van de deurvakken zijn gewoon kaal (goedkoop) plastic, dat kan toch niet bij zo’n auto? Bij andere 5-series was daar iig nog een soort stofje als afwerking.
Batterij - actieradius
Verschil winter en nu voorjaar begin ik al te merken. Dit is zeker niet de zuinigste EV op de markt, maar er is prima mee te leven. Bij langere ritten af en toe naar FastNed en na 10-15min weer paar honderd kilometer verder rijden. Prima en relaxed. Actieradius in de winter 400 echte kilometers.
Bij specifieke vragen, laat het me weten.
We rijden nog lekker verder en ben benieuwd hoever we deze zomer gaan komen met een volle accu.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i5 Touring M60 xDrive - Onderstel Prof - Pano - Carbon IN+Exterieur - Bowers & Wilkins
- 2024
- 6.681 km

BMW i5 Touring M60 xDrive 84 kWh M-Sport Pro | Pano | Stoelventilatie | Adapt. LED | Iconic Glow | Verwarmd stuurwiel | Bowers & Wilkins
- 2024
- 5.600 km

BMW i5 M60 xDrive 84 kWh I M-Sport Pro I Bowers & Wilkins
- 2023
- 40.000 km