BMW i3s 94Ah (2018) #3

autoreview

BMW i3s 94Ah (2018)

Signalement

Uitvoeringi3s 94Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf12.800 km
KM-stand laatst29.540 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Going electric!

  • 14.146 km

Als hardcore petrolhead, met een sterke voorkeur voor hot hatches én achterwiel aangedreven auto's met het liefst een zes-in-lijn voorin, is het nogal wat, een EV.

Wat achtergrond:
Ik heb o.a. gehad: BMW e30 323i, e46 318d, e90 330d, Renault Twingo RS en tot op vandaag nog steeds mijn BMW e46 328Ci die ik alleen voor trackdays gebruik (zie mijn auto's). Die auto is helemaal kaal vanbinnen, schroefset, grotere schijven, stalen remleidingen, camber plates, kortere overbrenging, semi-slicks, etc etc (wel op kenteken zodat ik er gewoon mee naar Zandvoort, Assen of de Nurburgring kan. Totaal rijd ik al zo'n zeven jaar trackdays.

BMW i3s:
En dan opeens een i3s. Ik had voor de boodschappen een jaar geleden de Polo van mijn moeder overgenomen. Ook ging ik daar wel eens mee naar klanten voor m'n werk, maar het beestje was al 20 jaar oud. Tijd voor wat nieuws. Mijn vriendin riep direct: wat er ook komt, het wordt een EV, want benzine kan écht niet meer! Euhm, oké? Nu had ik al wat ervaring in een Tesla S van een collega. Leuk om te rijden, erg snel, maar ook erg groot (houd niet zo van grote auto's) en de afwerking vind ik persoonlijk niet zo goed.

Dus op zoek naar een kleinere EV, moest wel sportief zijn en sportief rijden. Tesla 3 viel al af (vind ik niet mooi en zelfs een beetje saai). Dan maar eens bij BMW kijken. Die gekke i3, dat leek me niks. Toch maar eens in gaan verdiepen. En dat was eigenlijk het begin van het einde ;-) Ik wilde sowieso een EV die vanaf de grond is ontwikkeld als EV, niet een benzine auto waar ze electrisch gemaakt hebben, ik geloof erg dat je zoiets vanaf de tekentafel al moet incalculeren om er een goede auto van te maken. De i3 heeft een volledig koolstofvezel frame, want hem super licht maakt voor een EV (1240kg) en dat voel je in het rijden!

In de two-tone kleur, vind ik de i3 niet zo mooi, dus een volledig zwarte gevonden (normale i3). En maar eens gaan proefrijden. En.... ik was direct verkocht! De afwerking, rij-beleving, instant koppel, strakke sturen (had ik niet verwacht), die gekke suicide doors. Ik vond het wel leuk! Ik betrapte mijzelf erop dat ik de i3 leuk vond.... Het was een beetje tegen-natuurlijk! Na nog wat rondneuzen en onderzoek kwam ik erachter dat BMW ook een sportieve versie heeft! De i3S! Die heeft een sportonderstel, staat lager en breder op zijn wielen, heeft standaard 20 inch en wat meer vermogen, acceleratie en topsnelheid. Zoals eerder omschreven houd ik van sportief rijden, dus dat ging hem worden.

De koop en eerste twee weken
Nadat ik het doek er bij BMW aftrok naar huis gereden, wat een héérlijk wagentje! Perfect voor ritjes in de stad, maar ook prima voor korte snelwegritten. Lang kan wel, maar dan moet je wel al even berekenen waar je gaat laden om weer 'ontspannen' terug te kunnen. Je moet gewoon even je denkwijze aanpassen. Bij de pomp kun je hem inpluggen (mijn i3S heeft een snellaadoptie), je eet een broodje, drinkt je koffie of whatever, en na zo'n 20 minuten zit je weer op 80% lading. Gezien ik niet de allerlaatste (120) maar de 94ah heb, ligt de maximale range nu (in November rond de 6 graden want dat heeft effect op de accu) op zo'n 200km. Alleen in bebouwde kom lukt het om tot 230km te komen (i.v.m. lage snelheden en regeneratie van energie via remmen). Alleen lange snelwegritten zonder bebouwde kom is behelpen, dan zit het rond de 150km. Maar met goed plannen is dit echt heel goed te doen! Daarnaast is Nederland één van de landen met de hoogste laadpaal dichtheid. Bij al mijn familie, vrienden en klanten is wel een paal te vinden, dus wat dat betreft geen probleem!

Rijden
Tja, het gaat hard rechtuit. Bij de stoplicht pak je echt alles aan (misschien geen 911 turbo of Tesla S), maar volgens het boekje 6,9 seconden naar de 100. Het voelt sneller moet ik zeggen. In de bochten is het niet zoals in mijn tracktool (BMW 328i, circuit geprepareerd), maar dat is ook appels met peren. Je kunt hem voor wat het is lekker stevig in bochten 'gooien' en met vroeg op het gas breekt het kontje even uit (want is ook achterwiel aangedreven) totdat veiligheidssystemen ingrijpen. Ik vind de remmen alleen tegenvallen! Misschien ligt dat aan mij omdat ik geregeld op circuit rijd (met aangepaste remmen) maar volgens mij moet dit voor een straatauto veel beter kunnen! Had ik meer van verwacht. Voor de rest is dit zo'n auto die met iedere kilometer een grote glimlach op mijn gezicht brengt!

Uiterlijk:
Tja dat is smaak. Ik moet zeggen dat de i3 heel gevoelig is voor velgen en kleur om hem mooi of lelijk te vinden. Sommige two-tones met kleine wielen vind ik niet mooi. Heel gek, want ik vind mijn i3S echt fantastisch qua uiterlijk, alleen de achterkant vind ik niet zo mooi. Maar die zie ik toch niet als ik erin zit :-)

Dat was het voor nu! Mocht iemand vragen hebben laat het gerust weten in de comments en dan zal ik daar op proberen te reageren.

Groet, Robert

18000km in nog geen 10 maanden

  • 29.540 km

Over 20 dagen heb ik de i3s een jaar. En ik heb er dan zo'n 20.000km mee gereden. Dit leek me een mooi moment om de review aan te vullen.

Problemen: geen

Na deze periode kan ik alleen maar zeggen dat de i3s een super-fijne auto is. Ik noem het vaak 'het best bewaarde geheim in autoland'. Over de actieradius: Mijn ritten zijn een mix van zakelijk en privé. Ik woon in Utrecht en mijn kantoor is in Amsterdam. Dat zijn ritjes van 35/40 km enkele reis. Met een praktijk-actieradius van gemiddeld 200km goed te doen. Ik kan thuis laden en Amsterdam / onderweg naar klanten is overal wel een laadpaal te vinden. Dat vergt wat 'omdenken' aan het begin, maar dat was met een week of twee gedaan.

In de zomer heb ik er tot 255km uit weten te peuteren. In de winter is de slechte score 145km (2 graden buiten en enkel snelweg, dat vind de accu niet leuk). De langste rit was Utrecht naar een dorpje nog boven Assen. Dit was ook in de winter. Toen heb ik vooraf een 'koffiestop' gepland bij een pomp met een snellader, precies op de helft van de rit. Na zo'n 18 minuten is de accu dan weer op 90+%.

Aan het begin maakte ik veel gebruik van de snelle acceleratie, maar dat doe ik minder tegenwoordig. Alleen bij stoplichtsprintjes met interessante tegenstanders :-) Leukste is dat ik in sportstand een Golf R van 0 t/m 60km/h voor bleef :-). Vooral de eerste meters is er bijna niet tegenop te rijden met een snelle benzine/diesel. Wat ik ook heerlijk vind is de algehele rust in de auto, i.c.m. het prachtige interieur met leer, hout en open dakje.

Wat ik soms wel mis, is om in een avontuurlijke bui naar Zuid-Frankrijk o.i.d. te rijden. Dat kan gewoon niet met dit ding. Daarom zit ik wel eens te kijken naar een 330e, maar ik geniet nog teveel van de i3s om die stap echt te maken voor die één of twee lange ritten per jaar.

Voorlopig ben ik nog wel even zoet met de i3s!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.