BMW 760i (2013)

autoreview

BMW 760i (2013)
BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)BMW 760i (2013)

Signalement

Uitvoering760i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf116.346 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 119.500 km

Woensdag 1 september, Locorotondo Italië
Onnodig, overbodig, overdreven, patserbak. Allemaal waar en niet waar. Voor de autoliefhebbers en geïnteresseerden schrijf ik deze ‘review’ over mijn f01 citrinschwarz metallic 760i en bij vragen? Vragen! Hoor ook graag feedback of dit verhalende epistel bevalt of juist niet.

Mijn e39 M5 had weliswaar nog maar 160dkm gereden en was technisch en optisch zeer goed verzorgd maar had een ander baasje nodig omdat het tijd werd dat de auto als een ‘mooi weer zondagsauto’ gebruikt ging worden. Drie autos vinden we teveel en echt onzin dus was houden/stallen geen optie. In een auto moet je rijden. Het was wel even slikken maar heb er vrede mee. De f01 heeft mij in korte tijd zo veel plezier gebracht dat ik zeker weet dat het goed is zo.

De BMW f01 vond ik vanaf het begin een mooie auto. De verlengde persoonlijk minder. En juist fijner om te zien met M pakket i.t.t zonder. Ondanks dat die M inmiddels een soort vervaagd statussymbool is. Smaken verschillen. Gelukkig. Een vriend rijd veel hoogste segment en jaren geleden reed hij de 730d f01 en zoiets zou ik ooit willen rijden. Als het kan.

En dat is misschien nu wel de grootste reden voor de aanschaf; ik vind het, deze, een schitterende auto en nu kan/mag het nog voordat dit soort autos/motoren definitief verdwijnen. Milieu? Jazeker houd mij dat bezig en doe wat ik kan. Alleen niet met deze auto. Later komt er vast een elektrisch of waterstof ding.

Voldoende waarom voor nu?

Ik vond deze via een melding van een kennis. Was aan het toeren en vlak voor sluitingstijd nog even snel kijken. Bedrijf zag er goed uit, mooie bijzondere autos. Een liefhebber en hart voor de zaak. Twee weken later nog eens kijken. Mijn M5 ook laten bekijken. De f01 besnuffeld en veel gepraat. Bij mij moet er vertrouwen zijn en goed gevoel. Ben ooit zo ongelofelijk besodemieterd dat ik daar nog steeds last van heb bij autoverkopers. Het zat goed en dus weer twee weken later met partner proefrijden en onderhandelen. Eigenlijk was dat al beklonken. Voor beide een voldoende deal.

Anderhalf week later een aankoopkeuring en meenemen want twee dagen later moest ie mee op vakantie waar ik nu deze review schrijf.

Niet alle opties zitten op deze auto. Hoeft voor mij ook niet. Had mij ingelezen bij wat meer ervaringsdeskundigen op deze site en veel, heel veel reviews geraadpleegd. Had eerder al belangstelling voor de 750 f01 maar viel toch af vanwege de wisselende geluiden over de motor. Ik wilde voor wat betreft power niet te veel onderdoen tegenover de M5 dus de 12 cilinder moest het worden. Vind er maar een die voor jou klopt…er worden simpelweg niet veel korte versies aangeboden.

Deze f01 is een individual en ik vind ‘m geweldig mooi. Tja waarom anders kopen? Het cognacbruine interieur komt op de foto’s niet helemaal goed uit de verf en zal niet iedereen’s smaak zijn. Goed zo want eenheidsworsten zijn er al genoeg en als ik het maar mooi vind nietwaar? Alcantara hemel met glazen schuifdak. Mooi.

Het leer en andere materialen lijkt en voelen als van uitstekende kwaliteit want na 116000km is er nog niet heel veel gebruik aan af te zien. Er piept of kraakt nog niets. Prima met als nadeel dat je elke zoem, brom oid wel hoort. Zoals de stoelventilatie hoe zacht die ook is. Wel lekker naast die 4-zone klimaatcontrole.

Ongelofelijk trouwens wat zo’n auto nieuw kost. Met de opties erbij 260k euro. Belachelijk. Maar goed door de enorme afschrijving komt zo’n auto nu op een prijs die ik er wel voor wilde betalen. Van oktober 2013 is ie nu bijna 8 jaar jong en nog steeds een geweldige auto en aantoonbaar goed verzorgd. Hoelang ik er in zal rijden weet ik niet maar met 15kkm per jaar kan ik met eerste beurt over 40kkm wel even vooruit. Ik verwacht dat de onderhoudskosten vergelijkbaar zijn met wat ik gewend ben of minder zelfs.

Nachtzicht, mistlampen voor en massagefunctie in de stoelen of stuurverwarming. Het zit er niet op. Heel veel zit er wel op zoals een geautomatiseerde trekhaak die ik wilde en vertel later meer over de rest. Eerst hoe rijd dat nu tegenover de M5? Anders natuurlijk. Heel anders en eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Meerdere generatiekloven. En toch vertrouwd BMW gevoel. Wat dat dan is? Kan ik niet goed uitleggen en misschien blijft er van dit statement bij een blindproef niets over….

De e39 M5 als laatste der mohikanen; ongeblazen, handgeschakeld, nauwelijks elektronische ondersteuning. Puurder autorijden? Ja en daarmee in vergelijk met het moderne spul zoals deze f01 ook spartaans. Maar de e39 blijft ook vandaag de dag een geweldige wagen. Ook nu nog met al die driftige vermogens bommetjes op de weg was het voor mij de betere beleving. Ik schrijf mijn ervaringen met de e39 in een andere review.
De f01 rijd echt uitstekend, heeft veel meer vermogen en koppel en is sneller van z’n plek. Voor mij voldoende gevoel in de bibs en voldoende direct sturen. Later meer daarover.

Ik wilde meer luxe en meer rust en stilte in de auto. Meer comfort en beter mediageluid. En een wolf in schaapskleren wilde ik ook. Als het kan ook meerdere personen comfortabel, veilig en snel van a naar b brengen. Het is allemaal verpakt in deze 544pk 750nm 12 cilinder f01. Het rijd geweldig. Wilde haren ben ik inmiddels wel kwijt wat overigens niet wil zeggen dat ik als een beduusde zondagrijder rondtuf. Ben nooit een bandenroker geweest of strepentrekker. Rechtuit kan iedereen hard. Bochten en acceleratie zijn meer mijn ding en dat lukt door allerlei auto als motor rijvaardigheids- en circuit trainingen best aardig. Maar het blijft openbare weg en dus zal ik deze auto waarschijnlijk nimmer op zijn potentie kunnen of willen gebruiken. Als ik daartoe al in staat zou zijn.
Door het hoge gewicht van de auto ben ik desondanks dankbaar voor alle elektronische hulpmiddelen. Want wat anderen er ook over zeggen is het geen sportwagen en zal dat af fabriek ook nooit zijn. De auto kan ongetwijfeld heel veel meer dan ik er mee kan. Prima!

De comfortstoelen zijn bijna schier oneindig te verstellen. Met lende- en schouder(!) instelling is het helemaal een feest. Of een frustratie. Gelukkig helpt het stoelgeheugen bij het bewaren van instellingen. Opgeslagen ook in een gebruikersprofiel op de sleutel. Heel fijn dat de auto de instellingen aanpast als mijn partner achter het stuur kruipt. Behalve de binnenspiegel aanpassen geen gepriegel meer. Wie ergert zich niet als de monteur of valet de instellingen even vakkundig om zeep heeft geholpen?

Blijkt dat bij een dergelijke high end auto over allerlei details is nagedacht zoals het afblazen van de lendesteun voor het gemakkelijker in- en uitstappen…. Maar over de aflegruimte dan weer minder want dat is echt beschamend zo weinig goed bruikbare opbergruimte. Voor het reizen; de auto woensdag gehaald en vrijdag op weg gegaan op vakantie in Italië en lange afstanden zijn voor ons in deze stoelen geen enkel probleem. Dat was voor mij zitten in de sportstoelen van de M5 bij lange ritten echt anders. Jaren terug met de kever naar zuid Frankrijk ging ook goed dus het zal wel met de leeftijd te maken hebben ;-)

Goede zit- en stuurpositie; check! Overzichtelijke cockpit/instrumentarium; ook goed. Voor mij alles goed bereik- en bedienbaar en goed te zien. Ik ben 180 lang/klein/groot. Het idrive systeem is voor mij nieuw en ik heb tot dusver geen problemen met de weg vinden in menu’s of bediening. Voor iedereen zal dit anders zijn en gewoon proberen en als het onoverkomelijk is dan is dit systeem niet voor jou. Er zijn zo veel auto instellingen mogelijk dat het tijd kost om uit te vinden wat voor mij werkt. De touchpad op de controlknop is meer een gimmick dan dat ie echt goed werkt. Tenminste voor mij, voor dit moment.

Comfort plus als autoinstelling is in ieder geval te zacht en met andere instellingen stoei ik nog. Wel heb ik knipperlicht vertraging, wegrijsluiting, comfortopening etc ingesteld. Zoals gezegd moet ik nog veel ontdekken en uitproberen.

Deze auto is groot en ook al voelt dat niet altijd zo merk je dat in het verkeer wel degelijk. Helemaal hier in Italië. In Nederland en directe omgeving zal het anders zijn maar hier is alles smal. Garages zijn een grote uitdaging en ik ben blij dat ik direct ben gaan oefenen met het overzien van de omvang. Want ondanks 360gr camerazicht en andere parkeerhulpmiddelen heb je je eigen ogen hard nodig wanneer het smaller wordt. In het drukke verkeer hier waar het recht van de sterkste lijkt te gelden en verkeersregels er niet toe doen moet je weten waar jouw uiteinden zich bevinden om er zonder krassen of erger vanaf te komen. Helemaal gelukt is het niet want twee krassen op achterste velgen links en rechts. Zucht…

Daarmee een andere les geleerd. 21 inch en laagprofiel is leuk in Nederland en strakke wegen maar hier? Nee om over de randen langs wegen nog niet te spreken zijn die van stoepen e.d veel te hoog. 4cm rubber is niks. Volgende keer andere velgen en banden hiervoor.

De auto heeft een meesturende achteras. Ik merk er niets van en hoe het zonder stuurt weet ik niet. Op bergweggetjes, haarspeldbochten stuurt ie voldoende strak, scherp en direct. Niet veel anders dan de e39 behalve de omvang. Want als je moet steken merk je dat echt wel. Groot is ie. Reageert direct op stuurcommando maar merk minder dan bij de e39 het zoeken in spoorvorming. Onder beide autos zitten dezelfde breedte banden.

Eigenlijk alleen in comfort stand gereden tot dusver want zoals gezegd is comfort plus te zacht en de partner vind sport te hard. Omdat de auto zo stil is en heel snel is, is het wel zaak rekening te houden met je passagier(s). De auto wil best snel door een korte bocht en dan komt pas de snelheidsbeleving. De passagier vind dat minder aangenaam. Geen lendesteun die daar verandering in brengt. Gas eraf.

De auto is zwaar en daarom wil ie graag naar buiten als het wat harder een hoek omgaat. Met 30km een 160gr bergwegbocht is te hard. Niet voor de chauffeur maar zoals gezegd voor passagier en auto. Afhankelijk van het wegdek ‘springt’ de auto naar buiten en grijpt de elektronica in. Twee keer meegemaakt waarna de verbale corrigerende tik vanaf de bijrijdersstoel voldoende was het niet weer te laten gebeuren ;-) Gedrag van de auto staat overigens prima beschreven in de handleiding. Die heb ik toch maar even helemaal en opnieuw gelezen.

Sportief rijden lukt dus best goed maar hoe goed zal de alleentijd in de auto leren. Fijn zijn ook alle andere middelen die ik wel kende maar niet eerder had ervaren. Cruise control met botswaarschuwing. Geweldig. Houdt zelfstandig afstand en accelereert naar ingestelde snelheid. Wat een rust. Op de autobahn zijn de waarschuwingen voor inhalend verkeer of dode hoek waarschuwingen zeer welkom. Ook de rijstrookwaarschuwing is dan fijn. Ik zal het vast niet altijd en overal gebruiken en zo zijn ze vast ook niet bedoeld. Situatie afhankelijke hulpmiddelen naast eigen ogen en oren. Nooit nodig gehad. Maar nu het beschikbaar is ben ik er blij mee en het went snel.

De eerste eigenaar vond de auto voor wat betreft het uitlaatgeluid wat stil. Dat is ook zo en ‘by design’. Gelukkig geen namaakgeluid via de speakers (wie verzint zoiets?) Zo’n auto is heerlijk zo stil en leuk is het dat ie pas van zich laat horen wanneer nodig. In de M5 schakelde ik terug naar drie (want tot 160 in 3) en men wist dat er iemand zat te wachten. Niet op de staart of drammerig want daar houd ik zelf ook niet van. Gewoon even subtiel maar duidelijk een verzoek doen. De vorige eigenaar bedacht zich dat ook waarschijnlijk en heeft een, denk ik zo, dure optie toegevoegd door middel van een elektronisch bij te sturen bypass klep. De achterste uilaatdempers worden zo minder ingezet en is ineens duidelijk dat die naaimachine een verholen wolf in schaapskleren is. Leuk.

HUD, heads up display, is een andere erg fijne feature. Ook dit heb ik nooit gemist maar nu een paar duizend kilometer verder is het heel fijn voor je geprojecteerd naast snelheid ed de navigatie aanwijzingen te zien. De nieuwst navigatie zal vast beter zijn maar voor mij is dit al super omdat de beleving van snelheid behoorlijk naar de achtergrond is gefilterd is het zaak zelf goed op te blijven letten. En dat getal recht voor je zegt voldoende. Bekeuringen zijn geen hobby maar in deze auto gemakkelijk te verkrijgen. Overigens kun je nagenoeg alle hulpmiddelen ook uit zetten. Geen idee waarom je dat zou willen. Koop dan een hardcore.

Er zijn een paar andere zeer goede reviews over de 760 waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Zij gaven ook al aan; moeten we het nog over het verbruik hebben? Laat ik kort zijn door te vermelden dat ik met de M5 gemiddeld 1op7 reed en deze auto tot dusver op papier en in de praktijk minder verbruikt. De wegenbelasting is een paar tientjes hoger en zo ook de verzekering.

De eerste kilometers zitten erop en zo ook deze eerste verhaallijn. Binnenkort meer en afhankelijk van tips en reacties omdat als er geen behoefte is ik er verder geen tijd aan besteed. Dank voor lezen en reageren.

Update eerste kennismaking

  • 122.705 km

Iets meer dan 6000 kilometer gereden en alle waren groots genieten. De auto heeft geen krimp gegeven. Niet iedereen zo is mij verteld had het aangedurft om direct na aanschaf een dergelijke trip te ondernemen maar ben goed verzekerd, ook van pechhulp dus wat kan er gebeuren?

Op de terugweg op de autobahn een steentje tegen de voorruit en na een poging tot reparatie toch gescheurd. Er zit dan ook een nieuwe voorruit in. Pas als er zo'n nieuw glas in zit besef je pas hoe helder dat kan zijn. Wel fijn.

Natuurlijk heb ik mij helemaal suf gelezen over het wat en hoe van autoruiten en dat kun je beter niet doen ;-) Wel of niet orgineel, wel of niet naar eigen merkgarage, a-merk (dus ook b-merken) horrorverhalen en verhalen van 'niet deskundigen'. Ik heb mijn eigen dealer gebeld en daar zeiden ze zelf dat bij a-merk het enig verschil het merkstempeltje is. Dat zou dan 300 euro extra kosten. Dus ben ik naar een bedrijf gegaan waar de verzekering vergoed en ik eerder heel goede ervaring mee had. Dat merkstempeltje wilde ik eerder wel in mijn M5 maar hier vind ik het niet nodig. Eigen risico 100 euro. De eerste 'kosten' zijn gemaakt.

Steenslag is wel een ding en het is niet veel maar je krijgt er bij zo'n reis wel wat bij. In de gaten houden en tijdig laten behandelen indien nodig. Suggesties zijn welkom.

Bij de reacties, HarryTT ook wat vragen over kosten enzo. De aanschaf was 40k euro ex inruil. Dat is niet goedkoop maar ik zag (zie?) in Europa niets vergelijkbaars. Afschrijving zal de tijd uitwijzen en vind ik ook niet belangrijk. Misschien is dit wel mijn meest onverstandige aanschaf ooit. Ik denk dat het een bijzondere auto is en wil vooral daarvan genieten.

Tijdens de afgelopen periode tanken versus kilometers bijgehouden en op dit moment staat de teller 1 op 8,6 en ondanks dat deze auto minder verbruikt dan de vorige besef ik dat dit fors is. Twintig cent per kilometer voor benzine.

De benzineprijzen per liter verschillen en ik kijk daar (nog) niet goed naar. Er mag 95 in maar ik wil 98 en een kwaliteitsbenzine ook al wordt door sommigen weer gezegd dat in Europa de verschillen te verwaarlozen zijn. Benzinekosten per kilometer zeggen niet zo veel. Staat dus op 20 cent. Tja. Honderd kilometer is 20 euro en bijna 12 liter. Dan kan het hard gaan en begrijp ik heel goed dat sommigen dat te veel vinden....

Wegenbelasting kun je opzoeken per provincie. All-risk verzekering 70 euro per maand inclusief inzittendenverzekering. Die prijzen verschillen afhankelijk van maatschappij, pakket- en andere kortingen.

De kostenberekening van autoweek laat 0,67 per kilometer zonder afschrijving zien en 1,04 inclusief afschrijving. Ik ga het bijhouden en zoals Pieter B reageerde is dat iets lager dan waar rekening mee houd. Omdat ik zo'n 20duizend kilometer max per jaar wil rijden zouden de kosten tussen 13k en 21k moeten uitkomen. We gaan het zien en ook hoe lang ik dat er voor over heb.

Als afsluiting voor deze tussenstop wil ik nog terugkomen op de beinvloeding van de 21-inch velgen op het rijgedrag. Mijn ervaring tot dusver is dat op goede wegen deze combinatie prima is. Autobahn en onze wegen is top. De ervaring op wat minder strakke wegen is dat het onderstel dat lastiger vind. Ook kleine podholes worden keihard doorgegeven en zonder banddemping is de koersstabiliteit op slechtere ondergrond aanzienlijk verminderd. Dan past 19 of 20 inch beter verwacht ik. Met de wintervelgen ga ik er hopelijk achterkomen of die aanname klopt.

Overigens is de auto als het moet razendsnel met invoegen en inhalen en stuurt de auto in alle omstandheden heel strak, vertraagd met het hogesnelheidsremsysteem voldoende en is het comfort/demping echt uitstekend. Helemaal als je rustig rijd is er geen vuiltje aan de lucht.

17500 zalige kilometers

  • 133.500 km

Zeventienduizendvijfhonderd zalige kilometers verder weer een update. Op zich niet zo veel te melden lijkt het. Maar omdat er ook is gevraagd naar onderhoud e.d. ben ik toch maar even in het toetsenbord geklommen.

En om maar met de deur in huis te vallen; wel kosten maar geen aan 'onderhoud'. Het ding doet het gewoon erg goed. Eerst de 'normale' kosten. Aan brandstof 4169,14 euro. Gemiddeld 0,24 per kilometer en een gemiddelde van 1 op 8. Aan origineel BMW label olie 2 liter. Mooi is dat ie dat zelf aangeeft maar de olie heb ik niet bij de dealer gekocht ;-)

Ik heb de auto professioneel laten ceramic coaten en de prijs daarvan was 904 euro. Ben er blij mee want het helpt echt de auto schoner en glanzender te krijgen en houden.

Zender van de uitlaatkleppen vervangen 150 euro. En een voor mij belangrijk preventief onderhoud was de automaat spoelen bij ZF in Delfgauw. De specialisten daar vonden, voelden en zagen niets verdachts maar ik wilde problemen voor zijn.

APK keuring, update van navigatie, BMW connect abonnement, alarm laten herijken en certificering vernieuwd. Nog wat wasmiddelen, allweather vloermatten en kofferbakbescherming en interieurverlichting door LED vervangen komt daar een bedrag van 2600 euro uit. Niet alles was nodig en geeft misschien een wat scheef beeld van de kosten.

Auto rijd nog steeds geweldig en zelfs er naar kijken is plezierig. En ja het rijden op zich is niet goedkoop maar vind het zelf nog meer dan waard.

Geen storingen of meldingen. De 12 potjes komen iedere keer vreugdevol tot leven en eenmaal warm is het een serieus apparaat. Zeer comfortabel. Ook voor de passagiers heb ik mij laten vertellen want tot dusver heb ik alle kilometers zelf gereden :-) Het is een limousine en de reden dat ie minder geschikt is als 'familie auto'. Want weliswaar gaan de golfsets in de kofferbak mee is het gebrek aan functionele aflegruimte echt wel een dingetje (waardeloos). Nee in al die opzichten verslaat de B200 van mijn vrouw de BMW met vlag en wimpel. En toch....

Eerder schreef ik al dat de auto groot is en na al deze kilometers blijft ie groot ook als je sportfuncties e.d. allemaal aanzet. Het ding is best tot gruwelijke snelheden in staat en door de geavanceerde electronica evenzo gruwelijk een bocht om. Dat laatste vind ik zelf leuker dan het rechte stuk; daarvoor is slechts een zware voet nodig. Nee een sportauto is het niet.

Ik rijd er zelfs rustiger in dan voorheen. Laatste der mohikanen en hier in Nederland, Europa, een totaal overbodige en onzinnige auto. Gelukkig hebben we dit soort autos nog tot de tijd dat we allemaal in eenheidsdozen worden vervoerd.

Is deze auto perfect? Nee zeker niet. Sommige dingen zijn ronduit omslachtig of kunnen echt beter. Maar ja is perfectie dan zo leuk?

Fijn doorrijden

  • 152.000 km

Bijna 20.000 kilometers verder een update. De titel zegt genoeg; fijn doorrijden. Dat is het in een notendop; alles werkt zoals het moet werken en blijft dat doen.
Ik geniet nog iedere keer dat ik rijd en het blijft een geweldige limousine om lange afstanden mee af te leggen en soms om gewoon naar te kijken. Die kleur in de zon....
Niet alleen op de autobahn en route de soleil naar het zuiden maar ook in Nederland met honderd per uur is het genieten. De beschikbare power is in Nederland daarentegen eigenlijk nooit te gebruiken. De rust is heerlijk.
Een limousine zonder gebreken maar niet foutloos. Eerder noemde ik al de opbergruimte. Die blijft ver ondermaats. In de bovenste dashboard 'lade' zit geen licht terwijl je die vaak daar juist wel wilt. Ach waar heb ik het over.....
Wat aan kosten zijn er geweest? Op een gegeven moment viel de stuurbekrachtiging bij rustig rijden uit. Soms als ik van de oprit reed en soms vanaf een rotonde. Doemscenario's flitsten voorbij. Maar het viel mee. De tweede accu voor de ondersteuning van de elektrische stuurbekrachtiging bij lage snelheden was versleten. Waarschijnlijk waren dat nog de originele eerste accu's en beide laten vervangen omdat de hoofdaccu ook wat lagere waardes liet zien; 745,- euro was de oplossing.
Gepland onderhoud laten uitvoeren; 478,- euro. Dat was olie, (interieur)filter. Geen andere onderhoudskosten behalve de normale vloeistoffen.
Door de hogere brandstofprijzen is de kilometerprijs naar 0,25 cent/km gestegen. Totaal is er sinds aanschaf 8-'21 4200 liter 98 verbruikt met een gemiddelde literprijs van 2,02 euro. Verbruik gemiddeld 8,1 op 1 en 12,4 liter per 100km. Wegenbelasting per jaar ongeveer 1600,- euro.
Olieverbruik houd ik niet bij maar volgens mij zit dat op iedere 7000km een liter á 16,- euro bijvullen.
Niet vergeten APK en een paar kleinere zaken zoals o.a. navigatie update, alarm herijken, abonnement connected services, ruitenwissers en vloeistof; 500,- euro.
In september staat wat interieur detailing gepland en in oktober zijn de zomerachterbanden aan vervanging toe verwacht ik. Misschien over naar een ander merk en dan alle vier vervangen. Dan ook de velgen herstellen.
Ik realiseer mij dat met al dat, schijnbaar goedkoper, elektrisch geweld om mij heen deze kosten wel wat aan de hoge kant kunnen overkomen. Dat is zo denk ik....maar o wat is deze wagen leuk...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.