BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)

autoreview

BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)
BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)BMW 640d xDrive Gran Coupé High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering640d xDrive Gran Coupé High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf52.500 km
KM-stand laatst144.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Bulgaarse connectie

  • 52.500 km

Na 5 jaar en 170.00 km met zeer veel genoegen in mijn 525d Touring High Exe te hebben rondgereden werd het tijd voor iets nieuwers. Deze auto wordt uitsluitend zakelijk gebruikt, dus bijtelling is voor mij geen issue, en de BTW is bij aanschaf aftrekbaar, dus dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Ook de noodzaak van een Touring is weggevallen dus de keuze in modellen wordt dan een stuk ruimer. Ik heb de BMW Touring uitvoeringen altijd fraai gelijnd gevonden, maar een sedan blijft toch de mooiste zakelijke uitvoering wat mij betreft.
De rijeigenschappen van een BMW blijven me overtuigen, dus na een E39 Touring, een E61 Touring en een F11 Touring moest de opvolger er ook een worden uit de Beierse stal. Een 5 sedan, of de nog veel mooiere 6 Gran Coupé met M-pakket natuurlijk.

Het aanbod van 5 sedan uitvoeringen in Nederland is ruim, maar de 6 Gran Coupé is veel dunner gezaaid. Ik houd wel van bijzondere auto's, dus als eerste maar eens op zoek naar een jonge 640 GC met weinig km's en vol met opties. Ik kom uit een full spec 5 Touring vandaar.
In Nederland heb ik een aantal exemplaren bekeken en ook in proef gereden, zowel in de 640i als in de 640d. De keuze voor weer een diesel was snel gemaakt. Die rijdt echt lekkerder dan de benzine uitvoering, en trekt veel beter bij lage toeren, daar waar je het het meest gebruikt.

Uiteindelijk in Nederland toch niet de gewenste combinatie van kleur, uitvoering, leeftijd, km-stand en prijs kunnen vinden, dus de aandacht naar Duitsland verlegd.
Al snel kwam ik via een handelaar in Zuid-Duitsland deze witte 640d xDrive Gran Coupé uit 12/2013 tegen met 52.000 km op te teller die in consignatie van de Bulgaarse eigenaar werd aangeboden. Na een onderzoek via BMW Nederland en de officiële BMW dealer in Sofia die hem nieuw geleverd en tot op heden in onderhoud heeft gehad gecheckt of de gegevens van de auto kloppen. Dat bleek zo te zijn. Geen (serieus) schadeverleden, in december 2016 nog een grote beurt gehad en nog voorzien van een verlengde fabrieksgarantie inclusief afgekocht onderhoud tot eind 2017. Dat gaf zoveel vertrouwen dit ik hem ongezien heb gekocht en naar Nederland heb gehaald in samenwerking met GAM in Naarden. Zij verzorgden het transport, de aangifte BPM en het NL kenteken. Over 2 weken moet ik kunnen rijden.

Voor de liefhebbers hier de specificatie
Code Omschrijving
300 Alpinweiss III
LCEZ Leder Dakota Zimtbraun
223 Dynamic Damper Control
248 Stuurwielrand verwarmd
02NM Lichtmetalen wielen M Dubbelspaak (373M) 20"
02PA Slotbouten voor LM wielen
302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
322 Comfort Access
323 Soft Close Automatic portieren
337 M Sportpakket
03AG Achteruitrijcamera
403 Elektrisch glazen kanteldak
430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
481 Sportstoelen
494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
496 Elektrisch verwarmde achterstoelen
04MR Interieurlijsten Aluminium Hexagon
04NB 4-zone airconditioning met automatische regeling
04UR Ambiance verlichting
508 Park Distance Control voor/achter (PDC)
552 Adaptieve LED koplampen
05A1 LED-mistlampen voor
05AC Grootlichtassistent
05AD Lane-departure-warning
05DF Active Cruise Control met Stop en Go-functie
05DL Surround View
601 TV functie
609 Navigatiesysteem Professional
610 BMW Head-Up Display
06AB Ondersteuning BMW Teleservices
06NR BMW Apps
06NS Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding
06WB Multifunctioneel instrumentenpaneel
710 M Sportstuurwiel met leder bekleed
715 M Aerodynamicapakket
760 BMW Individual hoogglans Shadow Line
761 Individual extra getint glas achter
775 BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
08TF Actieve voetgangersbescherming
08TN Instelbare dagrijverlichting

Na aankomst in Nederland heb ik uiteraard direct een uitgebreide proefrit met de auto gemaakt. Alles is prima in orde, alleen moeten de 20" velgen een flinke opknapbeurt hebben. Ik laat ook het achterste deel van het dak zwart maken voor de betere 'gangsterlook'. Dat staat mooi in combinatie met de 'black line' van de auto. De zomervelgen moeten gespoten worden dus voorlopig nog even op de kleine 18" winterwielen die er ook bij zaten.

De eerste indruk is fantastisch. Wat een power, en wat een wegligging. De X-drive trekt de auto makkelijk door snelle bochten heen, en ook bij nat weer heb je nu voldoende tractie. De 600 Nm van de gechipte 525d gaven nogal eens reden voor de tractiecontrole om in te grijpen, maar de 630 Nm van de 640d kunnen door de xDrive prima op de weg overgebracht worden.
Dat vraagt erom om straks gechipt te worden naar 700 Nm en 360 pk als de fabrieksgarantie erop zit.

Zaken als head-up display en adaptieve cruise control ontbreken ook nu natuurlijk niet.
Nieuw is het volledig digitale dashboard met klokken die van vorm en info veranderen afhankelijk van de instelling van o.a. de automaat. In de Sport-stand heb je een heel ander beeld dan in Comfort.

Over 2 weken moet het NL kenteken binnen zijn en kan het feest echt beginnen. Uiteraard volgt er dan een veel uitgebreidere review. Dit is slechts een eerste opzetje. Wordt vervolgd.

De eerste indrukken zijn fantastisch

  • 53.000 km

Na de nodige problemen met het verkrijgen van de juiste papieren voor uitvoer uit Bulgarije is de auto op 3 februari eindelijk in Nederland aangekomen, en direct doorgegaan naar de RDW in Amsterdam. Daar de auto laten schouwen en bij de douane aangifte voor de BPM gedaan. De schatting was dat die op ca. EUR 9.000,= uit zou komen, maar midden vorige week kreeg ik bericht dat de aanslag was vastgesteld op iets meer dan EUR 4.900,=. Dat scheelt toch weer aanzienlijk.
De volgende dag was het kenteken binnen en konden de platen worden gemaakt. Zaterdag stond hij volledig gepoetst bij de GAM in Naarden klaar om opgehaald te worden. Ik moest echter de ingeruilde 525d Touring nog even leeg maken, en o.a. de telefoonsteun eruit halen.

Afgelopen maandag heb ik hem dan eindelijk bij de GAM opgehaald en met pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn trouwe 5 Touring. Er stond gelukkig iets nog mooiers op me te wachten, een stralend witte Gran Coupé.
Ik heb direct de 20” zomerwielen naar de velgenspecialist ASW in Weesp gebracht voor herstel want daar zat toch flink wat schade op. Dat is zeer goed en onzichtbaar hersteld. De velgranden en de spaken zijn ook opnieuw gespoten in de originele kleur zilvergrijs. Toch niet zwart laten maken. Wellicht dat ik dat later nog een keer doe, maar anders wordt het echt te veel ‘gangster-look’. Het blijft een zakelijke auto niet te vergeten.

De eerste rijdimpressie is fantastisch. Wat een wegligging, en wat een power. De 525d was getuned naar 300 pk en 600 Nm, maar dit 3.0 liter Twin Turbo blok met 313 pk en 630 Nm is toch echt wel weer een stapje hoger. Zeker in combinatie met de xDrive is de grip onvoorstelbaar goed. Je kunt echt onder vrijwel alle omstandigheden met vermogen kwijt als je dat wilt.
Het geluid is ook heel anders dan in de 5-serie, veel sportiever. Bij rustig rijden hoor je een mooie brom, heel anders dan het vorige 3.0 liter blok. Maar als je gas geeft dan krijg je het geluid van een sportwagen. Echt een fantastisch geluid voor een diesel. Geen benzine snerp, maar toch zeer fraai.
De wegligging is ook zeer stabiel. De voorwielen trekken je in een bocht echt naar binnen waardoor je meer tractie hebt en een hogere bochtensnelheid kunt aanhouden zonder ooit het gevoel te hebben in de buurt van de limiet te komen. Er liggen nu nog 18” winterbanden onder, maar ik verwacht dat het met de bredere 20” zomerbanden (245/35 voor en 275/30 achter) nog veel beter wordt.

Qua comfort heeft het onderstel 4 instelmogelijkheden; Comfort+, Comfort, Sport en Sport+. Daarnaast is er nog de instelling Eco Pro voor maximale brandstofbesparing.
De auto is nog meer op comfort ingesteld dan de 5-serie, en voelt zeer solide aan. De indeling van het dashboard is zeer vergelijkbaar met de 5-serie. Alle knoppen zitten op dezelfde plaats, en als je dat gewend bent is de overgang eigenlijk zeer makkelijk. De afwerking ligt wel op een hoger niveau. Zo zijn het dashboard en de bovenzijde van de deuren ook met leer bekleed, en is de middenconsole erg fraai aangesloten op het dashboard.
De stoelen staan wel lager en de zit is sportiever. Het is tenslotte een Gran Coupé of eigenlijk meer een GT cruiser gemaakt voor veel snelle kilometers op de snelweg. Precies waar ik hem zakelijk voor ga gebruiken.

De komende weken staan de eerste lange zakelijke ritten op het programma. Ik kijk er nu al naar uit!

Coderen van functies in de auto

  • 53.800 km

Ik heb vandaag de auto laten (her)coderen door een handige jongen die ik op een van de vele BMW forums heb gevonden. Hij kan van alles in je auto aan of uit zetten, of net zo instellen als je dat zelf wilt.

Hieronder een aantal zaken die ik heb laten aanpassen:
- Bij ingeschakelde dagrijverlichting branden nu ook de achterlichten. Standaard alleen de angle eyes.
- Het beeld van de TV en een DVD blijft nu ook onder het rijden te zien. Standaard gaat het beeld bij 10 km/h op zwart.
- De ramen gaan nu ook bij geopende deuren met een klik helemaal omhoog. Voorheen moest je de knop vasthouden en alleen omlaag het automaat...
- Camera's van surround view en achteruit kunnen nu ook tijdens het rijden aangezet worden. Gaan standaard bij 10 km/h uit.
- Verlichting van de handgrepen buiten gaan aan bij achteruitrijden voor het verlichten van o.a. de stoeprand bij inparkeren in het donker.
- Audio systeem gaat uit als je de deur open doet. Standaard speelt de audio door. totdat de deur vergrendeld wordt..
- M-animatie op het navigatiescherm tijdens opstarten. Standaard heb je een statisch BMW logo.
- Start/stop systeem staat nu standaard uit.. Af fabriek staat het altijd aan en moet je het telkens handmatig uitzetten.
- Eeuwig durende vrijschakelcode voor updates van de navigatie. Bij BMW betaal je daar elke keer ca. EUR 50,=.voor.

Zeker voor alle BMW's uit de F en G reeks kan dit interessant zijn want er is heel veel mogelijk.
De BMW dealers willen of kunnen dit zelf niet doen. Die zijn aan de regels van de importeur gebonden en proberen je ook wijs te maken dat dit helemaal niet zou kunnen. Onzin dus, als je maar weet hoe. Daar zijn handige jongens met een laptop voor die dat voor een paar tientje voor je doen.
Zeer tevreden met deze handige aanpassingen. Aanrader.

The beauty and the beast

  • 57.400 km

De eerste paar duizend km zitten er op, en is het tijd voor een eerste evaluatie van deze Gran Coupé. Om het het positieve te beginnen: wat een beauty en wat een beest van een auto is het (geworden). De beauty is natuurlijk subjectief, maar aan de vele reacties te merken is iedereen (ik heb nog geen enkele wanklank gehoord) zeer lovend over het uiterlijk van de auto. Iedereen is er weg van, en wil de auto van binnen en buiten bekijken. Ik heb nog nooit een auto gehad die zoveel reacties losmaakt. Ik ben ook elke keer weer verrukt als ik hem zie staan met de zwart/witte contrasten op de koets, de slanke en lage daklijn en die joekels van velgen. Ik kijk minimaal twee keer achterom als ik hem ergens parkeer en wegloop.
En dan het beest; Het standaard vermogen van 313 pk van dit blok is natuurlijk al meer dan genoeg voor een bovengemiddeld vlotte rijstijl, om het maar eufemistisch uit te drukken, maar na het tunen van met motormanagement is het ronduit bizar geworden. Tussensprints gaan nu zo belachelijk snel. Ook vanaf stilstand is er bijna geen houden aan. Zelfs op een drogen weg kan het xDrive systeem met vermogen en koppel nauwelijks goed op de weg krijgen en knippert het gele tractiecontrolelampje naar hartenlust. Van 0-100 in 5,2 sec (gemeten) voor een auto van bijna 2 ton is natuurlijk echt heel snel.
Het grote vermogen heb je bij normaal gebruik natuurlijk helemaal niet nodig, en gelukkig is de auto ook heel rustig te rijden. Het comfort staat op een zeer hoog peil, en alles zit super logisch in elkaar. Echt de fijnste eigen auto die ik gereden heb.
Zijn er geen minpunten dan? Ja die zijn er zeker wel. De auto is groot, heel erg groot, en de draaicirkel is enorm. Mijn vorige 5 Touring had 'adaptive drive' en een meesturende achteras, Deze 6 heeft dat niet en dat scheelt enorm in de wendbaarheid. Nu gebruik is deze Gran Coupé alleen voor mijn werk, en rijd dus eigenlijk alleen op snelwegen en provinciale wegen en is daar geen groot nadeel. Maar als je moet inparkeren is het wel een dingetje. Ik heb me niet gerealiseerd hoe fijn die opties op de 5 waren, maar ja, een mens kan nu eenmaal niet alles hebben. Het zicht rondom is ook minder dan bij de 5 serie. De achterruit is veel kleiner en ligt zeer vlak waardoor je gewoon minder ziet. ook de voorkant is lastiger in te schatten doordat je ook veel lager zit dan in een 5 serie. Het is tenslotte een (Gran) Coupé en die is heeft nu eenmaal een veel lagere daklijn.

De conclusie tot nu toe is echter dat dit een superfijne reiswagen is, waarmee je moeiteloos lange afstanden in grote luxe en op snelheid kunt overbruggen. Dat compliment geef ik de auto, daar heb ik geen kwijlende omstanders voor nodig. ;-)

Garantie van de zaak

  • 60.600 km

Afgelopen woensdag deze witte Bulgaarse bruid naar BMW Amsterdam gebracht voor een paar kleine dingetjes. Er zat een beetje speling in het (verstelbare) zitvlak van de stoel waardoor je in een bocht voelde dat het zitvlak van links naar rechts schoof. Daarnaast werkte met oprolmechanisme van de gordel in de linker stoel niet goed, en rook ik bij stilstand af en toe uitlaatgas. Aangezien er op de auto een verlengde fabrieksgarantie zit (4 jaar i.p.v. 2 jaar) heb ik de lokale dealer er maar eens naar laten kijken. Het zitvlak van de stoel moest vervangen worden, evenals het oprolmechanisme dat in de stoel zit en niet in de B-stijl. Daarnaast bleek de recirculatieklep in het uitlaatsysteem lek waardoor er uitlaatgas onder de motorkap terecht kwam en het interieur ingezogen werd door het ventilatiesysteem. Tot slot kreeg ik de mededeling dat de accu ook zijn beste tijd heeft gehad en beter preventief vervangen moest worden. Nooit iets van gemerkt met starten, dus lof voor de diagnose.
Alles is netjes in 2 dagen gerepareerd onder fabrieksgarantie, compleet met haal- en brengservice. Compliment voor BMW Amsterdam dat deze fabrieksgarantie dus echt internationaal werkt, zelfs voor een Bulgaarse importauto. Blij dat deze garantie dus op de auto zat bij aankoop want deze reparaties zouden een duur grapje geweest zijn.
Qua ervaringen met de auto verder nog steeds zeer tevreden met de prestaties en de rijkwaliteiten. Elke dag weer een genot om mee te rijden. Kijken of nu ook alle kleine puntjes opgelost zijn en blijven.

Modificeren naar eigen smaak

  • 63.500 km

Zoals bij al mijn auto's heb ik altijd de behoefte om ze aan te passen aan mijn eigen smaak. Ook deze 6 Gran Coupé moet er dus aan geloven. Geen wereldschokkende zaken, maar net die kleine details die hem anders en mooier maken. Ik heb inmiddels de volgende modificatie uitgevoerd:
- Zwarte, hoogglans M-performance nieren die beter bij de rest van de 'black-line' uitvoering van de auto passen
- Alle BMW logo's zwart/wit i.p.v. blauw/wit gemaakt. Staat mooier op een witte auto. Ook de logo's op de velgen en in het interieur zijn aangepast.
- De dakpanelen zijn zwarte gemaakt zodat ze prachtig overlopen in het zwarte glazen klapdak.
- Helder witte LED binnenverlichting
- Dash cam geplaatst achter de binnenspiegel met eigen voeding via de plafondverlichting
- Zwarte lederen Kuda telefoonhouder met een Brodit houder met oplader voor een iPhone gemonteerd op de middenconsole
- Spacers 2x10 mm op de achteras
- Zwarte carbon spoiler op de achterklep
- Zwarte carbon spiegelkappen

Modificaties die besteld en onderweg zijn:
- Carbon diffuser onder de achterbumper
- Zwarte rechthoekige uitlaaptips van de 650i i.p.v. de ronde standaard tips

Welke plannen zijn er nog:
- Verlaging met een set Eibach veren

Als er nog suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

Belofte maakt schuld

  • 67.500 km

Zoals ik in de vorige update al schreef waren er 2 modificaties onderweg; een carbon diffuser in de achterbumper en 2 zwarte rechthoekige uitlaat sierstukken zoals op de 650i.
Beide zijn inmiddels gemonteerd en zoals de laatste foto laat zien staat dat echt super.
Wat de auto betreft weinig nieuws te melden. Het enige probleempje dat zich voordoet is dat het keyless entry systeem de deur uit zichzelf ontgrendeld als ik aan de rechter kant langs de auto loop. Dat is onhandig want voor je het weet staat de auto niet op slot als je hem geparkeerd hebt. Dit wordt bij de komende grote beurt onder garantie gerepareerd aanzien die nog doorloopt tot eind 2017.
Het verbruik van deze 640d xDrive bedraagt thans gemiddeld 7,9 l/100 km. Een zeer acceptabele waarde voor een auto van 2 ton en een dikke en supersterke diesel aan boord. Het blijft genieten om af en toe dat vermogen aan te spreken bij het invoegen op de snelweg of inhalen op een provinciale weg. Ik ken weinig auto's die dat sneller doen. Kortom nog steeds elke dag genieten van deze prachtige limo.

Deurgreep met een eigen wil

  • 71.000 km

Vandaag nog even bij BMW Amsterdam langs geweest om de deurgreep rechtsachter te laten vervangen. Het 'Keyless Go' systeem stoorde op deze handgreep waardoor de auto spontaan van het slot ging als ik langs deze deur liep met de sleutel in mijn zak. Dat is niet handig want daardoor heeft de auto een paar keer 's nachts niet op slot gestaan. Netjes en snel opgelost en door de verlengde fabrieksgarantie zonder kosten. Montage kostte een half uurtje en ik kon er op wachten. Verder weinig te melden. In 7 maanden een kleine 20K km op de teller gezet, en ook nog een paar kleine modificatie aan de auto gedaan. Ben erg benieuwd hoe xDrive gaat bevallen in de komende winter met hopelijk weer eens een pak sneeuw. Op de winterbanden moet dat een veel betere combinatie zijn in vergelijking met alleen achterwielaandrijving. Eerst nog maar eens een staartje van de zomer meepakken de komende weken.

Wateroverlast

  • 81.000 km

Op 27 december 2017 liep de (met 2 jaar verlengde) fabrieksgarantie af, dus ik heb net voor de datum nog een afspraak met de plaatselijke BMW dealer gemaakt om de auto nog een keer in zijn geheel na te laten kijken op gebreken. Enkele dagen voordat de afspraak ingepland stond verscheen er tijdens het rijden de melding op het informatiescherm dat de elektronische 'Parkeerrem' was uitgevallen en vervolgens kwam na enkele minuten de melding dat de 'Automatic Hold' functie ook was uitgevallen. Ook de automatisch remfunctie van de adaptieve cruisecontrol werkte niet meer.

Dat komt dat nog mooi op het juiste moment dacht ik, dan kan dat mooi onder garantie nog worden gerepareerd. Tijdens de controle in de garage bleek echter, nadat er eerst de bedieningsorganen van de handrem waren vervangen dat er 10 cm water in de kofferbak stond, in de ruimte onder de vloer waar ook de (kingsize) accu staat. In deze ruimte hangen echter ook enkele modules van het elektronische systeem dat de o.a. de handrem bedient.
Een van deze modules was overleden en moest vervangen worden. Daarnaast waren de stekkers en kabelverbindingen nat geworden en die bleven kortsluiting geven en zorgde voor de storingen.
E.e.a. viel niet onder de garantie aangezien lekkage het gevolg zou kunnen zijn van de schadeherstel aan de linker achterzijde die ook aan het licht is gekomen. De kosten gaan claimen in Bulgarije leek me een zinloze zaak, dus de kosten (EUR 1.100,=) maar zelf gedragen.

Vervolgens de accubak zelf droog gemaakt en tijdelijk een vochtvreter in de bak gezet om het restvocht op te nemen. Stekkers en elektronische modules ingespoten met een vochtwerende spray. Na 2 dagen bleven de storingsmeldingen weg en is alles nu opgelost. Nu al weer 4 weken storingsvrij.

Uiteraard op zoek gegaan naar de oorzaak van de lekkage, en na enig onderzoek vastgesteld dat het rubber tussen deksel en kofferbak niet goed gemonteerd was. Kleine oorzaak kan dus verstrekkende gevolgen hebben. Elke wasbeurt een klein beetje lekkage in de accubak mondt uit in een bak water die niet weg kan. Tip van de dag is dus: controleer regelmatig de holle ruimte onder de vloer in de kofferbak voordat er problemen ontstaan!

In december ook de 18" winterwielen 245/40 gemonteerd. Dat rijdt verder prima, maar deze wielen staan wel erg iel onder de 6 GC. Hopelijk komt de lente snel en kunnen de 20" er weer onder.

Wateroverlast deel II

  • 116.000 km

Na de elektrisch problemen in de kofferbak begin eind 2017 dacht ik dat het lek letterlijk boven was. Echter in januari vielen opeens alle camera's uit, dus voor in de spatborden, het surround view systeem en de achteruitri camera. Al gauw bleek dat de oorzaak van deze storing opnieuw het binnendringen van water in de kofferbak te zijn, en dan met name aan de linker zijde waar de cameramodule gemonteerd is. BMW Amsterdam kon de oorzaak zelf niet zo snel vinden en stelde voor op onderzoek uit te gaan door alle kofferbakbekleding te verwijderen en dan de brandslang op de auto te zetten. Ik heb echter de auto meegenomen en ben zelf op onderzoek uitgegaan. Het bleek dus toch niet de afdichting van de kofferbak te zijn, maar na goed speurwerk bleek dat de stekkerafdichting van het linker achterlicht water doorliet, en ook de plastic montagedopjes van de regengoot boven het achterlicht gescheurd waren en water doorlieten. Ik wist uit de historie van de auto dat het linker achterlicht ooit in Bulgarije was vervangen. Blijkbaar niet goed gemonteerd en oude dopjes gebruikt. Nieuwe dopjes gemonteerd en de stekkerdoorvoer dichtgekit, Rechts zat echter ook een lekkage bij het ontluchtingsrooster onder de bumper en de kabeldoorvoer naar de bumper. Rooster vervangen en doovoer netjes dichtgekit. Daarvoor moet wel de achterbumper worden gedemonteerd dus alles met elkaar een flink klus. Na een week testen in de regen en de wasstraat blijft alles nu kurkdroog. Uiteindelijk een goede gebruikte videomodule via Ebay gekocht (scheelde EUR 350,- met een nieuwe), laten coderen. Tot slot alle bekleding er weer ingezet en dit (kostbare) hoofdstuk afgesloten. Alles werkt weer 100%. Zo zie je maar dat een kleine lekkage uiteindelijk tot flinke problemen kan leiden en tot hoge kosten als je de oorzaak moet laten opzoeken en alles zou moeten laten herstellen door de garage. Kijk dus regelmatig onder de bodemplaat of daar water staat!

Afscheid nemen doet pijn

  • 144.000 km

Er is een tijd van komen en van gaan. Na bijna 3 jaar met heel veel plezier in deze schitterende Gran Coupe te hebben rondgereden is het tijd voor wat nieuws. Sinds het oplossen van de lekkage in de kofferbak door een slecht gemonteerd kunststof dopje na een reparatie door de vorige eigenaar is het probleem gelukkig niet meer terug gekomen. De kofferbak is sindsdien kurkdroog, en alle elektrische systemen werken weer probleemloos. Toch ging het kriebelen om weer eens wat nieuws te proberen. De keuze wat het moest worden was eigenlijk snel gemaakt. De vormgeving van deze 6 Gran Coupe vind ik nog steeds schitterend, misschien wel de mooiste BMW ooit, maar qua luxe en prestaties is er meer mogelijk. De 381 pk en 726 Nm die er na tuning is zaten zijn verslavend, maar je wilt altijd meer. Ik was al een tijdje het een half oog aan het kijken naar een Alpina B6 Gran Coupe. In de basis de zelfde auto maar dan wel met super upgrades. 2 maanden gelden voor het eerst in een B6 die in Duitsland te koop staat proefgereden. Wat een kanon is dat zeg, en zo schitterend afgewerkt. Hij had alleen teveel gelopen. Twee weken terug echter in NL een B6 gevonden bij Bergwerff in Gorinchem, proefrit gemaakt en de auto gekocht. Deze witte 640d GC daarbij ingeruild. Binnenkort dus de start van een nieuwe review van de Alpina B6.
Ik neem echter met pijn in mijn hart afscheid van dit witte monster. Wat een fijne en mooie auto is het, een aanraden voor iedereen die de 5 serie sedan een beetje te gewoon vindt.

Ik heb deze schitterende 640d xDrive Gran Coupe op 30/11/2019 ingeruild op een zeer fraaie donkerblauwe Alpina B6 Bi-Turbo Gran Coupe uit 2016.
Uiteraard schrijf ik daar ook weer een review over. Deze is te vinden op:

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-650i-xdrive-gran-coupe-high-executive-2016-2/

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens