BMW 540i xDrive Touring (2021)

autoreview

BMW 540i xDrive Touring (2021)

Signalement

Uitvoering540i xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het eerste halfjaar

  • 105.000 km

Ik heb in het verleden vooral oudere auto's gereden en ook vaak geen eigen auto gehad. In plaats van een eigen auto huurde ik dan zelf of met vrienden een auto voor een lang weekend of een langere vakantie. In 2021 heb ik een Mercedes CLS 250 shooting brake uit 2014 gekocht. Die auto heb ik ruim drie jaar gereden en toen verkocht. Ik ben toen een tijdje op zoek geweest naar een opvolger en had een vrij uiteenlopend lijstje met (al dan niet realistische) eisen. Hoewel de Mercedes diesel zuinig en vlot was en een rijbereik van 1600 kilometer had, wilde ik toch liever naar benzine. Ik woon niet in Nederland, dus het overheidsbeleid had met die wens weinig te maken. Wel wilde ik een wat stillere auto en een trillingsarmere motor.

Er waren verschillende kanshebbers, maar toen ik de Mercedes had gekocht heb ik toch wel eens spijt gehad dat hij vier cylinders had en niet zes. Ik heb nagedacht over een E 400 of E 450 of zelfs een CLS met eenzelfde motorisering. Ik heb ook aan een Lexus GS 450h (en zelfs kort een Citroën C6) gedacht, maar al toen ik de CLS had keek ik regelmatig naar wat een BMW 540 zou kosten.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik een proefrit gemaakt in een 540d sedan. Die auto zag er mooi uit, maar had 20-inch wielen en het M-sportpakket. Ik maakte me een beetje zorgen over het comfort (en vooral wat het thuisfront ervan zou vinden). Toen ik de eerste drempel pakte was ik meteen verbaasd dat ik niet meteen met mijn hoofd tegen het dak aan zat. Het bleek dat een 540d sedan met 20-inch velgen dat beter deed dan een Opel met 18-inch velgen. Met een E had ik al verschillende keren gereden Na een hoop gebel, wikken en wegen en nog twee proefritten heb ik uiteindelijk bij de derde, een 540i, toegeslagen. In Zweden (waar ik woon) is een "Ultimate edition" geleverd wat inhoudt dat bijna alle opties erop zitten. Voor mij waren de head-up display, comfortstoelen, standkachel, trekhaak en een goede audioinstallatie belangrijk. Ook wilde ik het liefst geen zwarte lak en geen zwarte stoelen. Ik kan zeggen dat dat het zoeken ook niet makkelijker maakte.

De stoelen had ik al een paar keer geprobeerd in een huurauto en waren een must om bijvoorbeeld mee naar Nederland te rijden. Met de luchtvering achter, de balans in de auto en een motor die altijd overheeft en bovendien ook heerlijk rustig te rijden is, is het heerlijk comfortabel rijden. Zoals sommige passagiers ook opmerkten is het wel iets heel anders dan het "zwevende tapijt" dat de CLS was. Op slechte wegen (zoals tijdens de vakantie in Schotland) had ik het ook wel zonder M-pakket gewild, maar zonder kuilen in de weg rijdt het heerlijk. De Head-Up Display is nog uitgebreider dan voor de facelift en is het vermelden waard als het over comfort gaat. Het is groot, scherp en met de navigatie projecteert het soms de kaart in de ruit, wat ik heel handig vind. Ook de standkachel draagt bij aan het comfort, het blijft voor mij een beleving om in te stappen in een auto waarin het al warm is voordat ik ben weggereden.

De motor is helemaal standaard en voor mij zijn de prestaties gewoon indrukwekkend. Ik gebruik de auto voornamelijk voor lange stukken en dan is het fijn om op een tweebaansweg makkelijk in te kunnen halen. Tegelijkertijd is de auto, zeker met het mildhybridesysteem, ook zuinig. Sinds ik de auto heb zit ik op 1 op 14 gemiddeld. Niet op de boardcomputer, maar uitgerekend aan de pomp. Een uitschieter was een rit deze zomer op veel 80-wegen die op de boardcomputer 1 op 17,8 werd. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik de boardcomputer ervan verdenk dat hij iets te optimistisch is als de tank net is volgegooid.

Tot nu toe heb ik geen problemen of onverwachte kosten gehad. Het enige dat ik een beetje vreemd vind is dat ik elke keer als ik de cruise control aanzet een melding krijg dat "bepaalde functies" niet beschikbaar zijn in dit land. Het gaat dan over de verkeerslichtherkenning van de veiligheidssystemen. Het lijkt erop alsof de auto steeds vergeet dat hij in Zweden is.

Ik zal in de toekomst nog wat uitgebreider ingaan op voor- en nadelen die mij na wat langer gebruik opvallen en dan ook nog wat meer foto's plaatsen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.