BMW 540i Executive (1999)

autoreview

BMW 540i Executive (1999)

Signalement

Uitvoering540i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is werkelijk het summum van automobiliteit voor de liefhebber. Natuurlijk een Ferrari, een MX5 een Rolls Royce zijn auto’s voor de liefhebber met kwaliteiten die weer anders liggen, maar als auto voor alle-dag is deze 540i mijns inziens het allerfijnste wat je kan rijden. Prestaties (een trap in de rug als je versnelt) een wegligging zo vast als de TGV, regelmatig 250km uur constant gereden op de heuvels tussen Frankfurt en Keulen waar ik destijds vaak voor mijn werk langs ging. De ICE aanleg was nog niet begonnen en er waren geen snelheidslimieten. Een van de mooiste trajecten van Europa voor deze auto. Super, wat een kanon en wat een wegligging. ’Nooit van het gas af voor de bocht’ was mijn devies en na de eerste ritten met het hart in de keel en het zweet tussen mijn vingers en stuur ging dat steeds vertrouwder voelen. Op een gegeven moment vroeg ik mij af waarom ik de eerste keer met 250 toch zo gespannen was geweest, zo makkelijk gaat het de auto af en zo vertrouwd voelt de wegligging bij topsnelheid nog steeds. De kofferbak is niet supergroot en de achterbank niet overdreven ruim, maar toch echt meer dan voldoende voor normaal ’gezinsgebruik’ in het weekend en de vakantie. De auto is heerlijk luxe met electrische verstelling en geheugen van stoel en stuurpositie, leer met stoelverwarming, een perfect (Schnitzer) navigatie systeem, electrisch zonnescherm/privacy rollo achterin, xenon licht, fraaie lichtmetalen wielen etc. Helemaal af. Nog steeds vind ik het vandaag de dag een plaatje om te zien, tijdloos mooi en niet zo overdesigned als de nieuwe series. Ik kan alleen maar zeggen dat het verbruik en de onderhoudskosten hoog liggen in vergelijking met vorige auto’s, maar eerlijk gezegd vind ik het voor deze klasse eigenlijk nog heel reeel. Welke 8 cylinder van een ander merk rijdt met een forse rijstijl (nodigt de auto toe uit) met een verbruik van 1:8-1:9? Het enige kritiekpuntje dat ik kan hebben is dat de 8 cylinder iets minder stil op zijn steunen staat dan de 6 cylinders in lijn die ik ook heb gerden. Bij lastwissel kantelt de V8 een beetje en voel je een lichte siddering door de auto gaan die de 6 cylinders beslist niet geven. Bovendien vind ik de sound, hoe mooi de grom ook klinkt, net iets minder ’BMW’ dan de turbine achtige 6 cylinder sound. Uiteindelijk als ik ooit weer eens BMW ga rijden (ik ben geswitched naar een ruimtewagen - Espace i.v.m gezinssituatie) zou ik toch weer kiezen voor de 6 cylinders rond 2,5 liter. Die zijn het best aangemeten voor de auto en hebben een prachtige loopcultuur. Het brutere en rauwere van de 540i is soms net iets teveel van het goede voor mij.

PROBLEMEN

Nooit problemen, louter normaal onderhoud. Banden, stuurinrichting, wielophanging en remmen slijten afhankelijk van de rijstijl wat harder dan gemiddeld. Maar een rijder die er een limo rijstijl op na houdt (koopt die een BMW? Nee toch meer voor de senior een Jaguar, Mercedes of Volvo) en rustig cruisend genietend van de zoef in de motor en de naadloos soepel schakelende automaat, ja die kan deze kosten beperken want de aandrijflijn en wielophanging zijn natuurlijk ruimschoots berekend op een forse belasting.

De dealers vond ik zonder uitzondering stijlloze bedrijven met een te hoge dosis onbetrouwbare gladjanussen. Veel uiterlijk vertoon, en ja heerlijke cappucino, soms heus een goede werkplaats, maar meestal niet beter dan de gemiddelde VW garage. Als je dan wel 3 keer zoveel moet betalen, een 7 jaar oude Opel Vectra vol hondeharen meekrijgt als vervangend vervoer, door de verkoper als een onnozele hals wordt behandeld en reclamaties over slecht uitgevoerde servicebeurten niet worden opgepakt heb ik het gehad op dat adres. Ik heb uiteindelijk 6 BMW dealers in even zovele jaren versleten. Telkens op zoek naar de goede dealer, was ik nog het meest tevreden over Ekris, maar uiteindelijk waren helaas de dealers voor mij de reden om te switchen van merk. Hoewel een X5 als opvolger van de 540i in de buurt van mijn gebruikseisen kwam (vooral behoefte aan meer ruimte) ben ik geswitched naar een Espace (ja oeps, weer zo’n zweterig en onzeker gevoel, want nooit eerder reed ik Frans). Lees mijn andere reviews om te zien hoe dat is uitgepakt. Jammer, hier heeft BMW nog veel te leren van de concurrenten. Mijn indrukken (via een collega) van de Lexus of Jaguar dealer zijn veel positiever. Het BMW product is top en verdient een beter serviceapparaat/dealernetwerk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.