BMW 540i Executive (1998)

autoreview

BMW 540i Executive (1998)

Signalement

Uitvoering540i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf87.500 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

GOED GEKOCHT?

  • 164.000 km

De review van mijn vorige auto droeg het kopje "goed gegokt". Gekocht met 288.000 km heb ik daar heel fatsoenlijk een 80.000 km in kunnen afleggen. Zonder grote ellendes, maar toch wel met behoorlijk wat kleinere dingen. Vandaar dat mijn volgende auto toch wel wat betrouwbaarder moest zijn, en ja, dan moet de beurs verder opengetrokken worden.
Loerend op een e39, dit keer wel graag met een handbak, ben ik op een 535i afgegaan bij een bedrijf in Vught. De motor van deze 535 draaide wel fantastisch mooi, muisstil, maar maakte onverwachts veel touren. 3000 touren bij 120 is niet meer van deze tijd .Dat gaf geen geluidsoverlast, maar wel het sterke gevoel dat je een zesde versnelling mist. Daarna proefgereden met een mooie 540ia.
Toch weer een automaat, maar wel draaiend in een lager tourengebied, dat geeft toch veel meer rust op lange afstanden.Tevens origineel m-tech af fabriek met mischbereifung, sportstuur en -stoelen. Mooi grijs leer van binnen,i.t.t. donkergroen ribstof in de 535.Daarom toch de 540 maar gekocht,mede op advies van mijn specialist: Dit is een Pre-vanos serie,dus geen kans op de voorspelbare problemen daarmee,en die vind je niet zoveel meer.Wel al de 4.4 liter motor.
Wel een paar dingen laten aanpassen: De velgen van het mtech onderstel vind ik te expliciet, de styling 33 velgen die onder de 535i zaten vind ik de enigste nette velgen voor een youngtimer e39, dus bij aankoop zijn deze wielen gewisseld .Tevens de gasinstallatie uit mijn oude 740 laten overbouwen. Tot slot na 2 weken ook besloten de oude comfort stoelen uit de 740 over te laten zetten in de 5. De sportstoelen zaten heerlijk in de showroom, maar na 500 km op een ochtend was ik ze helemaal zat, en toen moest ik nog terug's middags..
De kleur was gelukkig hetzelfde, en ze passen ook precies. Deze stoelen zitten gewoon wel lekker, het zijn geen Volvo stoelen, maar je houdt het er wel heeel lang op uit.

De auto komt uit Zwitserland,en is voorzien van onderhouds historie. Even gluren op oude facturen: De auto heeft al 4 accu's versleten, waarschijnlijk vanwege het lange stilstaan elke winter, en ook al een paar honderd Franken gekost aan het stofzuigen door de dealer na elke winterslaap.. Ik had aanvankelijk wel wat bedenkingen bij het lange stilstaan. Voor banden, lagers, katalisators ed is dat niet ideaal. Volgens zowel het gas inbouw bedrijf, als een lokale garage hier in de buurt, ziet de auto er technisch eerder nog jonger uit dan zijn km stand aangeeft. Dan weet je tenminste wel waar je je goede geld aan besteed hebt :-)

Hoe rijdt het?
Klinkt raar, maar in eerste instantie minder overtuigend dan zijn voorganger. Dat was echt een comfortschip. Natuurlijk kan deze 5 sportieve prestaties neerzetten, maar de automaat weet daar toch teveel van weg te filteren om het een sportieve auto te maken. Het rechtuit sturen is op z'n BMW's: heel precies, maar soms ook wel eens nerveus, niet dat stur geradeaus waar de 7 met winterbanden voor in uitblonk. Op bochtige wegen echter, in Engeland bv,of op een erg bochtig stuk snelweg,stuurt deze 5 wel erg plezierig. Daarbij komt dat het steviger onderstel met name bij hoge snelheden wel een beter gevoel geeft.
Naast het visuele aspect heb ik ook uit oogpunt van comfort gekozen voor de 16 inch velgen in plaats van de mtech wielen. Eigenlijk vind ik het onderstel nu een perfect compromis, maar dat zal voor een gedeelte ook door gewenning gekomen zijn de laatste 2 jaar. De laatste tijd vond ik de auto wel wat windgevoeliger op zeer hoge snelheid, en ook de stabiliteit in snelle bochten werd weer minder vertrouwenwekkend. Sinds er voor nieuwe draagarmen gemonteerd zijn, de vorige hadden wel erg veel speling gekregen, heb ik nog niet kunnen proberen of het beter is, dat merken we binnenkort wel weer. Ook de remmen vind ik maar zo zo, ook nieuwe blokken lijken maar een 5 seconden vol remmen vol te houden, en als je dan nog niet stil staat voelt het in het pedaal alsof je met je eigen voetzolen aan het remmen bent. Al vaker gelezen. De auto is stil, hoewel ik toch nog wel graag dubbel glas zou willen hebben, dat is echter erg moeilijk te vinden.
Het verbruik had ik lager dan voorheen ingeschat, maar de auto verbruikt nauwelijks minder dan de 740i hiervoor. Komt ook wel omdat alles wat verser voelt en klinkt, en ik daardoor met deze auto ook wel wat harder rijdt.
Gemiddeld is het verbruik ca 14 liter gas per honderd km, waarbij ik altijd wel iets sneller dan het andere verkeer rijdt, op de snelweg tenminste. Dan gebeurt er veel meer voor je dan achter je, wel zo overzichtelijk. Opvallend hierbij is wel dat het Engelse land doorkruisend, met max 100 en geregeld een rotonde , het verbruik niets lager is. Aan de andere kant kost jezelf redelijk misdragen in Duitsland ook maar 3-4 liter extra. Dan heb je doorgaans een directe verbinding in de versnellingsbak, en vreet de koppelomvormer niet zoveel energie weg. Kijk bij Spritmonitor.de en je ziet dat een automaat 1,5 tot 2 liter extra kost t.o.v een handbak. Het zou verboden moeten worden... Dit geld m.i. vooral voor de oudere automaten. Ik denk dat DSG's en de nieuwere 8-versnellingsbakken hierin veel beter zijn. U begrijpt overigens wel, geen medelijden met mij bij de huidige gasprijzen.

Vergeleken met z'n voorganger is deze 540 veel betrouwbaarder gebleken, en daar was het ook wel om te doen. "Slechts" een maal stilgevallen, en als me dat overkomt dan ook gelijk goed: dit maal na een reis van een aantal dagen,zaterdagavond op het Wiesbadener Kreuz. De benzinepomp was er mee gestopt, of beter gezegd een draadje daarvan was losgetrild. De laatste dagen startte de auto al wat moeilijker, hij doet dat altijd op benzine en schakelt dan over op gas, en nu ik de gastank drooggereden had stopte de motor er maar mee .. nog net een stuk vluchtstook gehaald , en dan begint het lange wachten op de ADAC. Na 90 minuten opgeladen, en op de gele auto op zoek gegaan naar en lpg pomp, want er was nog een sprankje hoop: bij een warme motor komt het gas na 1 seconde al weer in. Dit keer had ik wel geluk en kon ik net op een tank gas naar huis. Het besef dat de lokale garage de auto dan maandagochtend weer moet komen afslepen maakt ook weinig meer uit als je zondagochtend om 2 uur weer thuis komt.



Om de 20.000 km krijgt de auto een beurt volgens voorschrift bij de specialist, waar gemiddeld krap 500 euro voor staat. Na 10.000 km begon de kat van binnen wel korrelig te worden. Dit keer toch maar voor origineel BMW gekozen, voor de lieve som van 2000 Euro.. Daarnaast zijn een keer de voorremblokken vernieuwd, wat draagarmen voor, en is een klevende handrem weer gangbaar gemaakt. Ja, en dan die benzinepomp natuurlijk, met afsleepkosten en onderdelen ook zo'n 500 euro. Bij elkaar ca 5800 euro,alles ex btw. Beschouw je de kosten van de kat. als half afgeschreven dan kom je per km op ca 6 cent uit. Niet weinig, maar toch 4 cent minder dan zijn oudere voorganger.
Die besparing lever je vervolgens wel weer in door een hogere afschrijving. De bedrijfszekerheid echter is een stuk beter, en die krijg je er gratis bij!
Nog even voor wat het kostenplaatje betreft (bij 40.000 km per jaar)

afschrijving 3000
onderh-rep 2400
wa-extra 450
wegenbel. 1500
banden 600
rente 350
totaal 8300 ofwel ca 700 per maand

brandstof reken ik nu 9 cent per km, het ene land iets meer, het andere iets minder. Bij elkaar schat ik deze kosten iets lager in dan een nieuwe auto van 40.000 Euro.
Maar dan de bijtelling, bij 50%i.b een bruto kostenpost van gemiddeld 2800 euro over 4 jaar , tegenover 8000 voor een 20 %
auto van bovengenoemde prijsklasse.

Hierboven gaat het over droge centjes, en dat kun je prima optellen, aftrekken en vergelijken. Veel moeilijker wordt het om te vergelijken wat je daarvoor krijgt. Vergelijk het rijden in deze auto met een a4, 3 serie, of Mondeo. Ik denk dat de nieuwe auto's strakker rijden, nieuwer aanvoelen, soms ruimer, soms niet. Rijdt nieuw ook leuker, of geeft het oude meer gevoel? Ik mocht pas een dagje in de nieuwe F type sturen. Toen ik weer terugreed dacht ik, eigenlijk rijdt deze BMW nog lekkerder, meer smooth, maar die Jag reed wel veel leuker, meer emotie zat erin.
Zolang ik hier nog niet uit ben blijf ik hier lekker in rijden, en ik hoop dat dat nog wel een paar jaartjes duurt.

Versterking of aflossing?

  • 202.000 km

Weer een jaar verder, met hoegenaamd geen bijzonderheden, of het moet juist de licht groeiende verbazing daarover zijn. Een auto van 18 jaar oud, weliswaar voor wat betreft kilometers niet extreem ervaren, maar aan de andere kant ook geen Opel kadett of Volkswagen kever qua simpelheid, en het blijft gewoon probleemloos gaan. Een probleem(pje) vanuit het begin stak in Juni plots versterkt de kop op: de wagen heeft een extreem ochtendhumeur. Extreem daarin, dat de auto de eerste km/minuut geen gas, of liever gezegd benzine wil oppakken. Hevig inhouden, en gerommel en klappen in de uitlaat, alsof zijn laatste minuten daar zijn. Dan, na 100 seconden stationair draaien, of 0,5 km met een gangetje van 20 te hebben gerold, komt het gas in en is het probleem opgelost. Een paar kilometer verder kan de auto ook weer probleemloos op benzine rijden. Zowel mijn specialist als de gasinbouwer hebben grote moeite het probleem helemaal op te lossen, hoewel ze wel weten in welke hoek het probleem zit, de mengselbereiding bij koude motor. Gelukkig is het probleem voor 90 % opgelost door de benzinetank helemaal te vullen. Kan ik verder mee leven. De auto doet verder tenslotte perfect wat hij moet doen, zeker na lange afstanden stap je altijd weer met een gevoel van waardering uit.
Echter,
Er is een ander "probleem " bijgekomen:
Gevoelens voor een oude liefde hebben de kop weer opgestoken, in alle hevigheid dit keer.
Een Italiaanse schone is het, reeds genoemd in mijn andere review een aantal jaren geleden. Gesterkt door mijn ervaringen met deze 540 was het een nu of nooit.
Dat maakt de toekomst voor deze auto bij mij onzeker.
Moet hij het veld ruimen, of mag hij blijven en wordt hij af en toe een paar maanden geschorst zodat ik van de Italiaanse dame kan genieten? Op basis van zijn kwaliteiten heeft hij minstens dat laatste verdient. We gaan het zien...

HET EINDE IN ZICHT.

  • 215.000 km

De afgelopen 15 maanden slechts 13.000 km gereden, in ca 6 maanden diensttijd, de rest van de tijd mocht de auto geschorst toekijken hoe de Italiaanse schone meer en meer het voortouw nam. De laatste 2 maanden staat die weer op stal en kan de Beamer met speels gemak bewijzen dat hij weliswaar niet leuker maar kwalitatief wel duidelijk beter in elkaar steekt. Niet meer dan logisch eigenlijk, 20 jaar geleden waren de BMW en de Alfa op dat gebied al de beide uitersten.
Ook de afgelopen periode weer geen bijzonderheden. De auto staat nu op verse winterbanden rondom, en gelijk zijn voorganger, de 740, ervaar ik ook nu een rustiger stuurgevoel dan met de zomerbanden erop, nu vergelijkbaar met de Alfa. Als het aan de auto ligt lijkt hij onbeperkte houdbaarheid te hebben, zoals ook de MB 124 serie dat gevoel kon geven.
Hij wel , maar maar mijn gestel niet, helaas.
Daar waar ik vroeger het liefst lekker laag en sportief zat in een auto komt tegenwoordig steeds meer de wens bovendrijven om hoger te zitten. Nieuwe ervaringen met een nieuw state of the art busje bevestigen dat. Daar stap ik veel minder vermoeid uit na uren rijden dan uit de BMW of de Alfa.
Daarom toch de keus gemaakt: Deze auto gaat eruit, want er moet wat hogers komen. Geen Youngtimer meer, daar zie ik geen geschikte kandidaat tussen, Dit keer een nieuwe ster aan het firmament, maar wel met zonder ster....
Ik zit nog te overwegen de auto op te slaan, een aantal jaren.
De E34 serie begint al aardig in waarde te stijgen, en wellicht dat deze auto in deze staat dezelfde weg gaat.
We gaan het zien, uiteindelijk mag de markt bepalen of deze
kanjer er binnenkort uitgaat, of voor lange tijd onder een deken komt te staan

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.