Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie Touring

BMW 540d xDrive Touring (2018)

autoreview

9
BMW 540d xDrive Touring (2018)
Anoniem
  • Gebruikersreview
3 april 2021 om 22:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering540d xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst79.591 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De ultieme Trans-Europa express?

  • 54.000 km
  • 3 april 2021

Na twee positieve ervaringen met BMW (320d Touring en 430d GC), waarbij zowel de auto’s als de BMW Service mij uitstekend zijn bevallen, heb ik onlangs een BMW 540xd Touring aangeschaft. Omdat ik op de Autoweek site geen review van dit specifieke model ben tegengekomen, heb ik besloten mijn ervaringen hier de komende tijd te delen.

Aanschaf:
Eigenlijk was ik nog helemaal niet toe aan een andere auto. Mijn 430d GranCoupé beviel uitstekend, maar de behoefte aan wat meer comfort was wel latent aanwezig. Nu is de 430d geen stuiterbak, zelfs niet met M-Performance pakket, maar soms heb je behoefte aan een auto die je -na een paar intensieve dagen in het buitenland- zonder enige vorm van drama gewoon “naar huis brengt”. Mijn klanten bevinden zich over de hele wereld, maar vooral in Scandinavië, Duitsland en Frankrijk en ons moederbedrijf in het uiterste noorden van Italië, vandaar dat ik zo’n 70.000 km per jaar met de auto afleg (nu in Corona-tijd tijdelijk wat minder).

Het toeval wil dat het pand naast ons kantoor wordt gebruikt als auto-opslag van de plaatselijke BMW-dealer en het hen een doorn in het oog was dat op mijn auto de naam van een andere BMW-dealer prijkte. Daardoor deden zij mij een dusdanig voorstel, dat het wel erg interessant werd om het onderwerp van deze review aan te schaffen en daardoor weer twee jaar garantie (Premium Selection) en wat minder kilometers op de teller te hebben. En natuurlijk die gewenste upgrade naar meer comfort…

Uitvoering:
De 540xd is normaal gezien al geen stakker, maar de eerste eigenaar is behoorlijk losgegaan op de optielijst. Ik noem de interessantste:
• X-drive
• M Performance uitvoering
• Adaptief onderstel
• Head-up display (must)
• Comfort stoelen
• Stoelventilatie en -massage
• Standkachel (fijn!)
• Soft-close portieren (onnodig)
• Keyless entry
• Harman Kardon audio
• Adaptive cruise control met spoorassistent (must)
• Etc., etc., etc.

Al met al betreft het een zeer complete uitvoering, wat de (bizarre) nieuwprijs van maar liefst €. 130k verklaart. Gelukkig heeft de eerste eigenaar een groot deel van de afschrijving voor zijn rekening genomen… Wellicht omdat het een “dikke diesel” betreft?

Eerste ervaringen:
Door Corona rijd ik op dit moment natuurlijk niet zoveel als normaal, maar nog steeds meer dan de gemiddelde bestuurder in Nederland. Een eerste indruk kan ik daarom wel geven, al ben ik er nog niet mee naar het buitenland geweest.

Wat vooral opvalt is de rust aan boord. Het geluidsniveau is aangenaam laag en je hoort de zescilinder alleen bij flink accelereren. Verder is het veercomfort in één woord fantastisch. Zelfs met run-flat banden (ik had ze vanwege de stugheid en herrie direct onder de 3- en 4-serie laten verwijderen) staat het veercomfort op een enorm hoog niveau, zónder dat het geheel zompig aanvoelt. Met name van de “Adaptive” stand heeft BMW veel werk gemaakt: onder normale omstandigheden een geweldig veercomfort en als je een bocht wat sneller neemt dan lijkt de auto om je heen te krimpen, zónder dat het ook maar één moment kunstmatig aanvoelt. Het onderstel schijnt samen te werken met de GPS data van het navigatiesysteem en daarop te anticiperen. Waar techniek al niet voor gebruikt kan worden…

Op de stoelen heb ik gek genoeg nog niet helemaal mijn draai gevonden. Ze zijn op alle mogelijke manieren verstelbaar, maar helaas zijn de zijwangen op de zitting dat dan weer níet (die van de rugleuning wel). Ik heb zeker geen groot- of afwijkend postuur, maar die zijwangen lijken tijdens een langere rit een zenuw af te knellen, waardoor na verloop van tijd mijn linkerbeen pijn begint te doen. Het is -na verschillende instellingen te hebben geprobeerd- inmiddels wat minder, maar helaas nog niet weg. Raar, want deze stoelen zijn vlakker gevormd dan de sportstoelen in de 4-serie en deze bevielen me perfect… Wordt ongetwijfeld vervolgd (misschien heeft iemand tips?).

Over de prestaties valt er natuurlijk niets te klagen. Natuurlijk, zo ongeveer elke serieuze elektrisch aangedreven auto maakt zelfs gehakt van een 540xd, maar een “ouderwetse” aandrijving zoals een diesel houdt een stevig tempo wel héél lang vol. Qua vermogensafgifte heeft deze aandrijflijn wel wat weg van een elektrisch aangedreven auto: hij blíjft gaan! En laten we eerlijk zijn: door alle ontwikkelingen rondom verbrandingsmotoren (en dan vooral diesel) gaat het waarschijnlijk niet beter worden dan dit. Dus profiteer ervan zolang het kan, want een krachtige (en schone!) diesel koop je tegenwoordig voor aantrekkelijke prijzen! Het verbruik is overigens erg netjes voor zo’n grote en zware auto: na zo’n 2.500 km ligt het gemiddelde verbruik op 1:15, waarbij ik de auto bij tijd en wijle gebruik waarvoor deze bedoeld is.

Verder is het best fijn om weer een Touring te hebben. De 4-serie had dan wel een grote achterklep, maar een echte “station” heeft toch wel een prettige toegevoegde waarde. Echt álles past erin, wat fijn is omdat ik vrij regelmatig monstermaterialen van klanten meeneem. De apart te openen achterruit is ook fijn, maar het lekkerste is toch wel de automatisch openende achterklep als je met je handen vol je voet onder de bumper heen en weer beweegt. Wat een uitkomst!

Problemen:
Die zijn er (natuurlijk) nog niet geweest. En mochten deze optreden, dan is de Premium Selection garantie van toepassing, zodat ik de komende twee jaar gevrijwaard ben van kosten. Opvallend is dat vóór aflevering het stuurhuis vervangen moest worden. Bij de proefrit bleek dat er soms een krakend geluid tijdens insturen hoorbaar was en kennelijk was het vervangen van het complete stuurhuis (veel werk!) de enige remedie. Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Aandachtspuntje voor als je een gebruikte BMW zonder garantie koopt…

De komende periode zal ik regelmatig updates schrijven over het wel en wee met deze dikke BMW (dat rijmt!). Ook zal ik laten weten welke accessoires de moeite waard zijn en met welke kosten rekening moet worden gehouden. Tot de volgende update!

de eerste serieuze trips

  • 79.591 km
  • 10 oktober 2021

Ruim 6 maanden en 25.000 verder is het hoog tijd een update te geven over het wel en wee met de 540d.

Door de corona-versoepelingen is de laatste maanden Europa stukje bij beetje weer opengegaan, waardoor er wat meer kilometers op de teller zijn gezet dan gedacht. Zeker in het begin van de versoepelingen en er nog geen sprake was van een corona-paspoort en volledige vaccinatie, gaf ik er de voorkeur aan per auto in plaats van met het vliegtuig te reizen. Dan vliegen de kilometers eraan, zeker als je binnen een paar weken, naast een aantal trips naar Duitsland, verschillende keren naar Italië en naar zuid-Frankrijk reist.

Waar je dan ook achter komt is dat de 540 gemaakt is voor dergelijke trips. Het apparaat doet simpelweg wat je 'm opdraagt: 's avonds laat door Duitsland met 200-plus? in alle rust vliegen de kilometers onder je door en de adaptieve LED-verlichting zorgt ervoor dat je kunt anticiperen op wat er zich ver vóór je afspeelt. Vervolgens met een "sukkeldrafje" door Zwitserland? Maakt niet uit, de BMW past zich moeiteloos aan en zal je niet aansporen om harder te rijden dan je wil.

Wat echter tegenvalt is de adaptive cruise control in combinatie met de de lane keeping assistent. Met die adaptive cruise control is in de basis niet zo heel veel mis; deze houdt prima afstand tot je voorganger (ik ben geen typische BMW rijder...) en als je je voorganger wil inhalen dan versnelt 'ie zodra je van weghelft verandert. Het enige nadeel is dat als de auto voor je verdwijnt, de "5" pas weer versnelt als je voorganger weer volledig op de rechter rijbaan zit. Hij anticipeert dus wel als je zelf wil inhalen en naar de linkerbaan stuurt, maar niet als je voorganger naar de rechterbaan stuurt. Er is wel een oplossing voor: je kunt zelf een beetje gas bijgeven, maar adaptief is deze oplossing natuurlijk niet.

De lane keeping assistant is een ander verhaal. Als je die inschakelt, ook op een simpele snelweg met een in Nederland legaal gangetje, dan heeft het er de grootste moeite mee om strak binnen de lijntjes te sturen, zelfs bij flauwe bochten. Bij wat scherpere (snelweg) bochten wordt het ronduit gevaarlijk. Dit systeem is wat mij betreft niet BMW-waardig en er zijn veel betere systemen op de markt, óók in veel goedkopere auto's (deze optie werkt bijvoorbeeld perfect in de VW ID3 van mijn vrouw). Jammer, ik had er hoge verwachtingen van, maar in de praktijk gebruik ik de alléén de adaptive cruise control en nooit de lane keeping assistant.

Gelukkig ook positief nieuws: de comfortstoelen en ik zijn inmiddels vrienden geworden. Het heeft echt even geduurd voordat ik er mijn "draai" op vond, maar door de stoel wat hoger- de leuning (nóg) iets rechter- en de lendensteun iets boller te zetten kan ik het er inmiddels lang op uithouden. De massagefunctie is leuk als gadget, maar eigenijk onnodig. Wat wél tamelijk onmisbaar is, is de stoelventilatie. Eenvoudigweg een heerlijkheid bij zomerse temperaturen. Geen last meer van plakkerige ruggen door te warm (zwart!) leer en je komt letterlijk en figuurlijk veel frisser op je bestemming aan. Overigens: wat is er toch gebeurd met die weldadige stoffen (Pullman) bekleding van weleer? Op de keper beschouwd is dat toch een stuk comfortabeler dan leer... Als het weer zou worden aangeboden, dan neem ik het meteen!

En nu we toch bezig zijn met complimenten uitdelen: het panoramadak is in deze 5 heerlijk. Ik gebruik met name de kantelstand erg veel. Het windgeruis is aangenaam laag en het vacuüm-effect waarvan ik in de 4-serie last had is er niet bij deze auto. Echt een grote vooruitgang! Echter... als je het schuifdak in Italië vol open hebt staan, is het prettig als het ook weer dicht kan. Dat lukte dus niet tijdens onze vakantie in Toscane, waardoor er bij de inzittenden een lichte paniek uitbrak. Gelukkig bood het volledig afsluiten van de auto en het na een minuutje weer openen soelaas; het schuifdak liet zich gelukkig weer bedienen en we konden héérlijk rustig verdergaan met vakantievieren...

Tótdat we op de Stelviopas reden, er een steentje tegen de voorruit kwam en hierop een flinke ster achterliet. Normaal heb je dan nog even tijd om een Carglass op te zoeken en dit te laten repareren. Zo niet als je op de Stelvio rijdt... Opmerkelijk welk effect een dergelijke weg heeft op de carrosserie van de auto. Door de torsie van de koets in zo'n heerlijke haarspeldbocht (zeker als je 'm met wat snelheid neemt) ontstond er een barst en werd die barst almaar groter, waarop ik besloot de ruit bij de plaatselijke BMW-dealer te laten vervangen (keurig gedekt door de verzekering uiteraard). Prima geholpen door de dealer in Italo-Engels, inclusief een fotoreportage voor de verzekering...

Wat verder opvalt is het gedrag van de achterruitwisser. Als je de achterruit hebt geopend, dan moet je deze met een ferme zwaai weer dichtdoen om de achterruitwisser tot leven te wekken. Irritant, aangezien ik niet zo'n dichtgooier ben. Over 3.000 kilometer is de BMW aan een beurt toe, dan laat ik er even naar kijken. Opmerkelijk is het wel, aangezien ik er al eerder last van heb gehad vlak na aflevering. De dealer heeft destijds een rubbertje vervangen, waarna het probleem verholpen leek te zijn. Nu is het dus weer terug. Wordt vervolgd!

Het verbruik blijft gemiddeld zo'n 1:15, wat ik erg netjes vind voor zo'n zware, 4-wiel aangedreven auto, waarmee van tijd tot tijd stevig wordt doorgereden. In Nederland is het verbruik zo'n 1:17 als ik me netjes aan de "overdagse" snelheden houd en in Duitsland, bij stevig doorrijden, ligt het verbruik rond 1:12. Dit zijn de extremen natuurlijk, gemiddeld kom ik dus uit op 1:15.

We gaan nu richting winter en dat betekent dat de winterbanden zullen worden gemonteerd en we gaan ervaren hoe deze 540xd zich in winterse omstandigheden (wintersport) gedraagt. De verwachtingen zijn, zoals gewoonlijk, hooggespannen!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 5-serie Touring 520i High Executive Edition AUTOMAAT | 184PK | NAVI | LEER | CLIMA | LMV17' | CC

    BMW 5-serie Touring 520i High Executive Edition AUTOMAAT | 184PK | NAVI | LEER | CLIMA | LMV17' | CC

    • 2020
    • 77.841 km

    € 39.899

    BMW 5-serie Touring 530i High Executive Luxury line, HUD, Stoelkoeling, Carplay, Android auto

    BMW 5-serie Touring 530i High Executive Luxury line, HUD, Stoelkoeling, Carplay, Android auto

    • 2018
    • 69.756 km

    € 38.449

    BMW 530i 252 Pk High Executive Luxury Line, Automaat, LED, Leder, Navigatie

    BMW 530i 252 Pk High Executive Luxury Line, Automaat, LED, Leder, Navigatie

    • 2017
    • 63.084 km

    € 37.390

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW 530i Touring - Volvo V90 T5

BMW 530i Touring - Volvo V90 T5

De nieuwe Touring van de BMW 5-serie is op papier de volmaakte auto. Tegen onze duurtest-Volvo...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 520i Touring (2018)

    BMW 520i Touring (2018)

    3
    • 29 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    BMW 540d xDrive Touring (2018)

    9
    • 3 april 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 5-serie (2020)

    BMW 5-serie (2020)

    5
    • 22 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 540i xDrive Touring (2019)

    BMW 540i xDrive Touring (2019)

    6
    • 30 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 540i xDrive Touring (2017)

    BMW 540i xDrive Touring (2017)

    18
    • 31 januari 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 530i xDrive Touring (2017)

    BMW 530i xDrive Touring (2017)

    1
    • 22 december 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 530i xDrive Touring (2018)

    BMW 530i xDrive Touring (2018)

    7
    • 1 december 2019
meer reviews
Audi S6 - BMW M550d - Dubbeltest

Audi S6 - BMW M550d - Dubbeltest

Dankzij steeds verdergaande turbotechniek acht Audi de tijd rijp om de S6 te voorzien van een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    2
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    28
    • 24 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 116i (2022)

    BMW 116i (2022)

    2
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    89
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    1
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden