BMW 540d xDrive Touring (2018)

autoreview

BMW 540d xDrive Touring (2018)

Signalement

Uitvoering540d xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst133.636 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De ultieme Trans-Europa express?

  • 54.000 km

Na twee positieve ervaringen met BMW (320d Touring en 430d GC), waarbij zowel de auto’s als de BMW Service mij uitstekend zijn bevallen, heb ik onlangs een BMW 540xd Touring aangeschaft. Omdat ik op de Autoweek site geen review van dit specifieke model ben tegengekomen, heb ik besloten mijn ervaringen hier de komende tijd te delen.

Aanschaf:
Eigenlijk was ik nog helemaal niet toe aan een andere auto. Mijn 430d GranCoupé beviel uitstekend, maar de behoefte aan wat meer comfort was wel latent aanwezig. Nu is de 430d geen stuiterbak, zelfs niet met M-Performance pakket, maar soms heb je behoefte aan een auto die je -na een paar intensieve dagen in het buitenland- zonder enige vorm van drama gewoon “naar huis brengt”. Mijn klanten bevinden zich over de hele wereld, maar vooral in Scandinavië, Duitsland en Frankrijk en ons moederbedrijf in het uiterste noorden van Italië, vandaar dat ik zo’n 70.000 km per jaar met de auto afleg (nu in Corona-tijd tijdelijk wat minder).

Het toeval wil dat het pand naast ons kantoor wordt gebruikt als auto-opslag van de plaatselijke BMW-dealer en het hen een doorn in het oog was dat op mijn auto de naam van een andere BMW-dealer prijkte. Daardoor deden zij mij een dusdanig voorstel, dat het wel erg interessant werd om het onderwerp van deze review aan te schaffen en daardoor weer twee jaar garantie (Premium Selection) en wat minder kilometers op de teller te hebben. En natuurlijk die gewenste upgrade naar meer comfort…

Uitvoering:
De 540xd is normaal gezien al geen stakker, maar de eerste eigenaar is behoorlijk losgegaan op de optielijst. Ik noem de interessantste:
• X-drive
• M Performance uitvoering
• Adaptief onderstel
• Head-up display (must)
• Comfort stoelen
• Stoelventilatie en -massage
• Standkachel (fijn!)
• Soft-close portieren (onnodig)
• Keyless entry
• Harman Kardon audio
• Adaptive cruise control met spoorassistent (must)
• Etc., etc., etc.

Al met al betreft het een zeer complete uitvoering, wat de (bizarre) nieuwprijs van maar liefst €. 130k verklaart. Gelukkig heeft de eerste eigenaar een groot deel van de afschrijving voor zijn rekening genomen… Wellicht omdat het een “dikke diesel” betreft?

Eerste ervaringen:
Door Corona rijd ik op dit moment natuurlijk niet zoveel als normaal, maar nog steeds meer dan de gemiddelde bestuurder in Nederland. Een eerste indruk kan ik daarom wel geven, al ben ik er nog niet mee naar het buitenland geweest.

Wat vooral opvalt is de rust aan boord. Het geluidsniveau is aangenaam laag en je hoort de zescilinder alleen bij flink accelereren. Verder is het veercomfort in één woord fantastisch. Zelfs met run-flat banden (ik had ze vanwege de stugheid en herrie direct onder de 3- en 4-serie laten verwijderen) staat het veercomfort op een enorm hoog niveau, zónder dat het geheel zompig aanvoelt. Met name van de “Adaptive” stand heeft BMW veel werk gemaakt: onder normale omstandigheden een geweldig veercomfort en als je een bocht wat sneller neemt dan lijkt de auto om je heen te krimpen, zónder dat het ook maar één moment kunstmatig aanvoelt. Het onderstel schijnt samen te werken met de GPS data van het navigatiesysteem en daarop te anticiperen. Waar techniek al niet voor gebruikt kan worden…

Op de stoelen heb ik gek genoeg nog niet helemaal mijn draai gevonden. Ze zijn op alle mogelijke manieren verstelbaar, maar helaas zijn de zijwangen op de zitting dat dan weer níet (die van de rugleuning wel). Ik heb zeker geen groot- of afwijkend postuur, maar die zijwangen lijken tijdens een langere rit een zenuw af te knellen, waardoor na verloop van tijd mijn linkerbeen pijn begint te doen. Het is -na verschillende instellingen te hebben geprobeerd- inmiddels wat minder, maar helaas nog niet weg. Raar, want deze stoelen zijn vlakker gevormd dan de sportstoelen in de 4-serie en deze bevielen me perfect… Wordt ongetwijfeld vervolgd (misschien heeft iemand tips?).

Over de prestaties valt er natuurlijk niets te klagen. Natuurlijk, zo ongeveer elke serieuze elektrisch aangedreven auto maakt zelfs gehakt van een 540xd, maar een “ouderwetse” aandrijving zoals een diesel houdt een stevig tempo wel héél lang vol. Qua vermogensafgifte heeft deze aandrijflijn wel wat weg van een elektrisch aangedreven auto: hij blíjft gaan! En laten we eerlijk zijn: door alle ontwikkelingen rondom verbrandingsmotoren (en dan vooral diesel) gaat het waarschijnlijk niet beter worden dan dit. Dus profiteer ervan zolang het kan, want een krachtige (en schone!) diesel koop je tegenwoordig voor aantrekkelijke prijzen! Het verbruik is overigens erg netjes voor zo’n grote en zware auto: na zo’n 2.500 km ligt het gemiddelde verbruik op 1:15, waarbij ik de auto bij tijd en wijle gebruik waarvoor deze bedoeld is.

Verder is het best fijn om weer een Touring te hebben. De 4-serie had dan wel een grote achterklep, maar een echte “station” heeft toch wel een prettige toegevoegde waarde. Echt álles past erin, wat fijn is omdat ik vrij regelmatig monstermaterialen van klanten meeneem. De apart te openen achterruit is ook fijn, maar het lekkerste is toch wel de automatisch openende achterklep als je met je handen vol je voet onder de bumper heen en weer beweegt. Wat een uitkomst!

Problemen:
Die zijn er (natuurlijk) nog niet geweest. En mochten deze optreden, dan is de Premium Selection garantie van toepassing, zodat ik de komende twee jaar gevrijwaard ben van kosten. Opvallend is dat vóór aflevering het stuurhuis vervangen moest worden. Bij de proefrit bleek dat er soms een krakend geluid tijdens insturen hoorbaar was en kennelijk was het vervangen van het complete stuurhuis (veel werk!) de enige remedie. Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Aandachtspuntje voor als je een gebruikte BMW zonder garantie koopt…

De komende periode zal ik regelmatig updates schrijven over het wel en wee met deze dikke BMW (dat rijmt!). Ook zal ik laten weten welke accessoires de moeite waard zijn en met welke kosten rekening moet worden gehouden. Tot de volgende update!

de eerste serieuze trips

  • 79.591 km

Ruim 6 maanden en 25.000 verder is het hoog tijd een update te geven over het wel en wee met de 540d.

Door de corona-versoepelingen is de laatste maanden Europa stukje bij beetje weer opengegaan, waardoor er wat meer kilometers op de teller zijn gezet dan gedacht. Zeker in het begin van de versoepelingen en er nog geen sprake was van een corona-paspoort en volledige vaccinatie, gaf ik er de voorkeur aan per auto in plaats van met het vliegtuig te reizen. Dan vliegen de kilometers eraan, zeker als je binnen een paar weken, naast een aantal trips naar Duitsland, verschillende keren naar Italië en naar zuid-Frankrijk reist.

Waar je dan ook achter komt is dat de 540 gemaakt is voor dergelijke trips. Het apparaat doet simpelweg wat je 'm opdraagt: 's avonds laat door Duitsland met 200-plus? in alle rust vliegen de kilometers onder je door en de adaptieve LED-verlichting zorgt ervoor dat je kunt anticiperen op wat er zich ver vóór je afspeelt. Vervolgens met een "sukkeldrafje" door Zwitserland? Maakt niet uit, de BMW past zich moeiteloos aan en zal je niet aansporen om harder te rijden dan je wil.

Wat echter tegenvalt is de adaptive cruise control in combinatie met de de lane keeping assistent. Met die adaptive cruise control is in de basis niet zo heel veel mis; deze houdt prima afstand tot je voorganger (ik ben geen typische BMW rijder...) en als je je voorganger wil inhalen dan versnelt 'ie zodra je van weghelft verandert. Het enige nadeel is dat als de auto voor je verdwijnt, de "5" pas weer versnelt als je voorganger weer volledig op de rechter rijbaan zit. Hij anticipeert dus wel als je zelf wil inhalen en naar de linkerbaan stuurt, maar niet als je voorganger naar de rechterbaan stuurt. Er is wel een oplossing voor: je kunt zelf een beetje gas bijgeven, maar adaptief is deze oplossing natuurlijk niet.

De lane keeping assistant is een ander verhaal. Als je die inschakelt, ook op een simpele snelweg met een in Nederland legaal gangetje, dan heeft het er de grootste moeite mee om strak binnen de lijntjes te sturen, zelfs bij flauwe bochten. Bij wat scherpere (snelweg) bochten wordt het ronduit gevaarlijk. Dit systeem is wat mij betreft niet BMW-waardig en er zijn veel betere systemen op de markt, óók in veel goedkopere auto's (deze optie werkt bijvoorbeeld perfect in de VW ID3 van mijn vrouw). Jammer, ik had er hoge verwachtingen van, maar in de praktijk gebruik ik de alléén de adaptive cruise control en nooit de lane keeping assistant.

Gelukkig ook positief nieuws: de comfortstoelen en ik zijn inmiddels vrienden geworden. Het heeft echt even geduurd voordat ik er mijn "draai" op vond, maar door de stoel wat hoger- de leuning (nóg) iets rechter- en de lendensteun iets boller te zetten kan ik het er inmiddels lang op uithouden. De massagefunctie is leuk als gadget, maar eigenijk onnodig. Wat wél tamelijk onmisbaar is, is de stoelventilatie. Eenvoudigweg een heerlijkheid bij zomerse temperaturen. Geen last meer van plakkerige ruggen door te warm (zwart!) leer en je komt letterlijk en figuurlijk veel frisser op je bestemming aan. Overigens: wat is er toch gebeurd met die weldadige stoffen (Pullman) bekleding van weleer? Op de keper beschouwd is dat toch een stuk comfortabeler dan leer... Als het weer zou worden aangeboden, dan neem ik het meteen!

En nu we toch bezig zijn met complimenten uitdelen: het panoramadak is in deze 5 heerlijk. Ik gebruik met name de kantelstand erg veel. Het windgeruis is aangenaam laag en het vacuüm-effect waarvan ik in de 4-serie last had is er niet bij deze auto. Echt een grote vooruitgang! Echter... als je het schuifdak in Italië vol open hebt staan, is het prettig als het ook weer dicht kan. Dat lukte dus niet tijdens onze vakantie in Toscane, waardoor er bij de inzittenden een lichte paniek uitbrak. Gelukkig bood het volledig afsluiten van de auto en het na een minuutje weer openen soelaas; het schuifdak liet zich gelukkig weer bedienen en we konden héérlijk rustig verdergaan met vakantievieren...

Tótdat we op de Stelviopas reden, er een steentje tegen de voorruit kwam en hierop een flinke ster achterliet. Normaal heb je dan nog even tijd om een Carglass op te zoeken en dit te laten repareren. Zo niet als je op de Stelvio rijdt... Opmerkelijk welk effect een dergelijke weg heeft op de carrosserie van de auto. Door de torsie van de koets in zo'n heerlijke haarspeldbocht (zeker als je 'm met wat snelheid neemt) ontstond er een barst en werd die barst almaar groter, waarop ik besloot de ruit bij de plaatselijke BMW-dealer te laten vervangen (keurig gedekt door de verzekering uiteraard). Prima geholpen door de dealer in Italo-Engels, inclusief een fotoreportage voor de verzekering...

Wat verder opvalt is het gedrag van de achterruitwisser. Als je de achterruit hebt geopend, dan moet je deze met een ferme zwaai weer dichtdoen om de achterruitwisser tot leven te wekken. Irritant, aangezien ik niet zo'n dichtgooier ben. Over 3.000 kilometer is de BMW aan een beurt toe, dan laat ik er even naar kijken. Opmerkelijk is het wel, aangezien ik er al eerder last van heb gehad vlak na aflevering. De dealer heeft destijds een rubbertje vervangen, waarna het probleem verholpen leek te zijn. Nu is het dus weer terug. Wordt vervolgd!

Het verbruik blijft gemiddeld zo'n 1:15, wat ik erg netjes vind voor zo'n zware, 4-wiel aangedreven auto, waarmee van tijd tot tijd stevig wordt doorgereden. In Nederland is het verbruik zo'n 1:17 als ik me netjes aan de "overdagse" snelheden houd en in Duitsland, bij stevig doorrijden, ligt het verbruik rond 1:12. Dit zijn de extremen natuurlijk, gemiddeld kom ik dus uit op 1:15.

We gaan nu richting winter en dat betekent dat de winterbanden zullen worden gemonteerd en we gaan ervaren hoe deze 540xd zich in winterse omstandigheden (wintersport) gedraagt. De verwachtingen zijn, zoals gewoonlijk, hooggespannen!

Afscheid

  • 133.636 km

Aan alle mooie dingen komt een einde; zo ook aan de avonturen met deze 540d en dus ook aan deze review. De reden? De ruime kilometervergoeding van mijn werkgever is in deze dure tijden verre van toereikend (door het belastingtarief van 50% voor het gedeelte boven de belastingvrije vergoeding). Een simpele rekensom vertelde mij dat de bijtelling van een fatsoenlijke (maar veel minder exotische) leaseauto mij honderden Euro's netto per maand zou schelen, óók als de dieselprijzen weer op een iets normaler niveau zouden belanden. En aangezien er inmiddels een Porsche Boxster S aan het wagenpark is toegevoegd voor de plezierritjes, was de keus uiteindelijk snel gemaakt. Dus hieronder de laatste episode van het wel en wee met de 540d:

Post-Corona hebben de 540d en ik niet stilgezeten: ruim 50.000 km zijn onder de wielen gepasseerd en er is nog geen lampje stukgegaan.

Door de chaos op Schiphol de afgelopen periode hebben de BMW en ik veel langere buitenlandse trips gemaakt, voornamelijk naar Noord-Italië. Vaak met tussenstops bij klanten in Duitsland, Zwitserland en Liechtenstein, om de tijd zo efficiënt mogelijk te besteden.

Bij dergelijke ritten laat de 540d zijn bestaansrecht zien:
- Als rijdend kantoor:
door een uitmuntende telefoonfunctie met spraakbediening. Het werkt werkelijk feilloos (en dus veilig). Het lijkt alsof je tegen een passagier praat; de geluidskwaliteit is perfect en je gesprekspartner kan je uitstekend verstaan. Ook als je wat harder rijdt. Nu nog een goed mobiel netwerk in Duitsland ;-)
- Als co-piloot:
door het welhaast perfecte BMW navigatiesysteem. Files worden op tijd gesignaleerd, waarbij realistische alternatieven worden aangedragen. Daarmee bedoel ik dat deze ook écht tijdswinst opleveren, zonder bijvoorbeeld verstrikt te raken in binnenstedelijke ellende. Het head-up display bewijst daarbij zijn waarde door duidelijke navigatie-aanwijzingen op je voorruit te projecteren. Multitasken wordt daardoor zelfs voor mannen mogelijk; je wordt geïnformeerd over de juiste route en houdt tegelijkertijd je "blik op de weg". Perfect.
- Als muilezel:
want álles past erin. Een 5-Touring mag dan wel als "lifestyle-combi" te boek staan (ik vind 'm dan ook heel mooi), maar stiekem is 'ie ook gewoon heel groot en praktisch vormgegeven. Skivakantie? Neem de hele uitrusting maar mee, een dakkoffer hebben we niet nodig gehad. Een lading pelletkorrels (zwaar!) voor de kachel? 35 zakken van 15 kg is geen probleem (ruim 500 kg) en dankzij de luchtgeveerde achteras blijft de 5 mooi vlak en behoorlijk stabiel.
-Als trekpaard:
door het surplus aan koppel (bijna 700 Nm!) en alweer die luchtgeveerde achteras. Een kogeldruk van 85 kg is geen punt en daardoor is de combinatie (met 1.500 kg caravan) bijzonder stabiel. Het passeren van een vrachtwagen is kinderspel: beetje gas erbij en klaar, zónder enige vorm van aerodynamische instabiliteit. Veilig, comfortabel...fijn!
- Als rijdende butler:
door de uitmuntende rij-eigenschappen. Of je nu 100 of 200 rijdt, de BMW rijdt met hetzelfde gemak. Als je rustig rijdt zal 'ie je niet uitdagen om harder te gaan en gaat 't wat harder, dan blijft de 5 even stabiel en vertrouwenwekkend. Hij doet eenvoudigweg wat je 'm opdraagt. Wil je een massage? Met een druk op de knop wordt je lijf gemobiliseerd en dat is best fijn. Warm weer? Door de stoelventilatie kom je fris en fruitig aan op je bestemming. Koud? Stoel- en stuurverwarming aan en in een mum van tijd zit je er warmpjes bij. En je kunt door de standverwarming in een heerlijk voorverwarmd interieur plaatsnemen. Heerlijk. Besneeuwde wegen? De vierwielaandrijving zorgt altijd voor meer dan voldoende grip.

Doet de 540 dan helemaal niets fout? Nou...bíjna niets. Het meest vervelend is de adaptive cruisecontrol en lane-keeping assist. Die heb ik nauwelijks gebruikt omdat het adaptieve van de cruisecontrol onbetrouwbaar is als er vóór je wat steviger wordt afgeremd en er wordt vaak te laat gereageerd, bijvoorbeeld als een voorligger naar jouw rijbaan opschuift. Het lane-keeping assist systeem is echt ondermaats en BMW-onwaardig. Het systeem valt vaak uit, voornamelijk bij in- en uitvoegstroken. Daarnaast slingert de auto tussen de lijnen van de rijbaan als een dronkelap. Gewoon niet gebruiken en lekker zelf rijden. Is ook veel leuker natuurlijk! Voor de rest? Ik zou het écht niet weten!

Inmiddels is de BMW verkocht en van de oprit verdwenen. Mijn fijnste auto ooit.

Ik ga 'm missen!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens