BMW 535i Touring High Executive (2011)

autoreview

BMW 535i Touring High Executive (2011)

Signalement

Uitvoering535i Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst200.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veel Freude am Fahren

  • 87.000 km

Ik ben verliefd!

De recente reclame waarin de man uit zijn F30 stapt, wegloopt, en dan nog even omkijkt... Dat herken ik helemaal!

Ik had hiervoor een 2013 BMW 320i in de lease (de 25% versie, want een 1.6 in een BMW hoort niet). Knalrood, sport uitvoering. Trots als een pauw. Toch besloten om uit dienst te gaan, en met veel verdriet de auto in moeten leveren.

Ik wist zeker dat ik weer een BMW wilde hebben, liefst een 335 coupe of een m3. Echter, ik heb ook een kleintje en vrouw heeft 'maar' een Leon. Was niet handig met afgelopen wintersport.

Jongensdroom opzij gezet en toch gaan zoeken naar een 5-serie.
Een BMW hoort een 6 cilinder te hebben, en dus gezocht naar een 535i. Bewust geen 550 en bewust geen diesel.

Ik was best kritisch in de zoektocht:
- 535i
- carbonschwarz of wit
- minder dan 100.000 km
- M pakket + sportautomaat
- HUD
- Volleer
- Navi prof, hifi pro, uitgebreide tellers, adaptive cruise control
- open dak

Na wat maanden zoeken (vooral in duitsland) en na 3 keer misgrijpen, eindelijk deze gevonden en gekocht.

Wauw... de 320 was al wauw, maar deze is toch wel 5 tredes meer wauw. In de comfort stand een cruise auto waarin ik lekkerdere zit dan thuis op de bank en in de sport stand een zwaarlijvige sportwagen. Wat een kracht, en toch souplesse.

Rijeigenschappen:
Strak, en sportief. Ik heb een M onderstel en 20" velgen.
Voor een auto van deze klasse is het net te veel van het goede. Je voelt alles op de weg en oneffenheden worden niet altijd goed weggewerkt. Hij wordt niet stuiterig, maar je voelt het wel. Ik denk dat de comfort stoelen een hoop goedmaken daarin.
Ik hou echter van strak geveerde auto's, dus ik vind het juist mooi dat ik de weg voel.
Hij stuurt heel direct, bochten nemen met gas erop is een beleving en kan vrij hard (niet waar je vrouw bij is natuurlijk).
De automaat is perfect. Ik heb flippers aan het stuur, maar heb ze pas 1x gebruikt, de automaat weet het vaak veel beter. Irritant maar waar.

Luxe:
Ik heb niet alleen stoelverwarming, maar ook stoel ventilatie.
Geen idee wie die optie ooit heeft verzonnen, maar als het echt warm is, heb je er niks aan. Ik heb het in het najaar paar keer gebruikt als het rond de 20 graden is. Dan voel je even wat koelere lucht. Als het echt warm is, komt er warme lucht uit (of eigenlijk, hij zuigt lucht weg).
Ik denk als ik de adaptive drive had gehad, dat het dan helemaal perfect was geweest: ' vrouw en kind mee' stand en 'papa alleen' stand.

Comfort stoelen: weer wauw... Het duurt even voor je de juist stand hebt, maar een van de redenen van het hebben van een BMW is de BMW zit. Laag, en stuur lekker naar voren (elektrisch verstelbaar, ideaal).

Adaptive cruise control: een genot in de file. je zet hem aan, en de auto rijdt vanzelf. Bij plotselinge stops van de voorliggers, reageert de auto sneller dan ik zelf met remmen. Hij zet de rem ook 'klaar' bij opkomende file (botspreventie), waardoor een aanraking van de rem ervoor zorgt dat de ankers eruit gaan. Ongelooflijk handig geweest.

Status van de auto vanaf je scherm zien is super: olie peil, banden temperatuur, spanning, olie temperatuur, spotify, files etc.

Geluid
Auto is stil. Zo stil, dat ik in het begin met een raampje open reed om iets van de 6 cilinder te horen. Ik heb die auto immers gekocht met de 6 cilinder om hem te horen! Dat viel dus zwaar tegen. Onlangs daarom een M performance uitlaat erop gezet: wat een verschil. Subtiele diepe brom en toch rust bij lage toerental. Mijn vrouw vindt het herrie, maar in de winter met een raam open rijden vond ik niet grappig meer.

Nadelen:
Uiteraard ook wat nadelen gevonden, alhoewel het meer luxe problemen zijn.
Carbonschwarz als kleur is zeer besmettelijk. Elk krasje, steentje, swirl, vuil, etc is te zien. Ik heb ook een hekel aan wasstraten, dus om de 2 weken wassen is een must.
Comfort access mis ik wel een beetje, is toch irritant om die sleutel elke keer eruit te halen.
Auto is breed en lang, veel parkeer garages zijn daar niet op ingericht. Ik heb daardoor al 2 beschadigingen aan de velgen en het is altijd even zweten in smalle garages. Surround view (camera's) heb ik niet, was wel handig geweest.
Start/stop begint erg irritant te worden. Daar waar de automaat beter nadenkt dan ik, is start/stop uitermate dom en gaat op verkeerde momenten uit.

Kosten:
Verbruik is 1:10. Precies wat ik had verwacht: veel. Maar lachend de auto uitkomen elke dag is voor mij ook wat waard.
Verzekering: drama! Zodra de verzekeraars de catalogus prijs horen (ondanks klasse 5 alarm) word ik of geweigerd (15 schadevrije jaren) of de premie is om te janken. Ze geven zelfs toe het komt door de cataloguswaarde en niet de uitkering, verzekering naar draagkracht dus!
Wegenbelasting: hoog, maar cf verwachting voor deze auto
Onderhoud: nog niks, zodra ik eraan toe ben, post ik het hier. Ik verwacht echter BMW prijzen.

Over 4 maanden loopt de garantie af, voor die tijd laten onderzoeken door de dealer voor evt gebreken. Tegen die tijd zal ik een korte review weer neerzetten. Voorlopig ben ik net erg blij met de auto, en mijn zoontje van 2 roept ook niks anders dan 'papa bmw rijden'. De 320i zijn we vergeten (helaas).

2015 Afsluiting en onderhoud

  • 95.000 km

Laatste dag van het jaar, hopelijk blijft de auto net zo goed in 2016!

Inmiddels is de auto afgelopen week voor onderhoud geweest bij de NL dealer. Dit was de eerste keer met deze auto, die geimporteerd is door mij. Naast onderhoud, ook garantie check uit laten voeren.

Uitkomst garantie check: geen gebreken, auto is nog in nieuwstaat zoals de dealer dat zei. Goed nieuws. Was toch even spannend, omdat het een import was.

Onderhoud: voor het eerst zelf de rekening moeten betalen (hiervoor alleen lease bmw). Voor de beurt is olie vervangen (incl filter) en interieur en airco filter. Met onderdelen en arbeidsloon een kleine 500 euro. Acceptabel.

De auto bevalt nog steeds uitstekend, nog steeds erg veel plezier in het rijden ervan. Hieronder de kleine ervaringen:

HUD: gepolariseerde zonnebril haalt HUD weg, jammer. Bovendien is het vervelend dat de voorruit erg gevoellig is voor weerspiegeling. Echter in het dagelijks verkeer ben ik erg blij met de HUD.

Regensensor: mooie optie, echter, waarom moet ik elke keer dat ding zelf aanzetten. Erg vervelend en mijn megane uit 2006 behield de laatst ingeschakelde stand. Jammer dat de bmw uit 2011 dat niet doet. Kleine klacht, maar je moet wat te klagen hebben.

Comfort: ongelooflijk hoe lekker de auto rijdt. Ik maak best veel kilometers, en door de stoelen en rijgedrag van de auto, is het een waar genot om erin te rijden. Sport stand gaat af en toe aan, toch lekker om de 6 cilinder echt te laten werken.

Automatische cruise control: zou niet meer zonder kunnen! Traject Rotterdam-Amsterdam is vol met files en met de automatische cruise control rijdt de auto zelf door de file. Sterker nog, een paar keer reageerde de auto sneller dan ik, op de asociale mensen die ineens hun auto ertussen proppen en vol op de rem gaan staan daarna.

Connected Drive: tenslotte nog eindelijk de connected drive geactiveerd. Deze was eerst niet beschikbaar voor mij (DE import), maar inmiddels dus wel. Kost wat (250e per jr), maar wat je ervoor krijgt is gemak. Via de telefoon snel een adres naar de auto sturen (of laptop), instappen en rijden naar bestemming zonder invoer. Onderweg via google POI opzoeken en dan bestemming overnemen. Ideaal! Remote app werkt ook, maar de delay is zo groot (2minuten) dat ik die optie niet gebruik. Ook streetview kijken onderweg voor nieuwe bezoekadressen, handig! Internet werkt ook, alleen wel traag. In de file is het handig, heb je toch alle tijd.

Volgende update: na de wintersport eind feb.

Wintersport / weer

  • 105.000 km

Inmiddels weer 10.000km verder met de BMW en weer wat ervaringen rijker:

Coderen:
via de bekende Chinese website een kabel gekocht en via internet aan software gekomen om te coderen. Ideaal!
Start-stop heb ik geprogrammeerd om de laatste stand te onthouden, irritatie opgelost.
DVD vrijgeschakeld tijdens het rijden. Niet voor mij zelf, maar tijdens de vakantie in de splitscreen kon mijn vrouw dvd kijken en ik navigatie volgen.
Sport menu (met meters) aangezet, dit had ik in mijn F30 (NBT), maar niet in de F11 (CIC). Nu dus wel.

Verder eigenlijk niks anders geprogrammeerd, de auto had alle opties al aanstaan.

Comfort
Eerder schreef ik dat de auto best straf voor een 5 serie klasse. De oorzaak is inmiddels achterhaald, het lag niet aan mijn M onderstel maar aan de 20" zomervelgen. Ik rij nu (laatste dag) met de wintervelgen (18") en de auto is goed comfortabel.
Iedereen die dus 20" overweegt, en graag comfort wil: niet doen.

Reis
Inmiddels ook mee op wintersport geweest, met vrouw en een peuter van 3. Wat een genot was dat. Niet alleen de vakantie, maar ook de reis ernaartoe. Comfort stoelen zitten uitstekend, active cruise control werkt perfect en de navigatie met de HUD werkt met de duitse (dubbele) afslagen ook prima.

In de sneeuw gedroeg de auto zich prima, ik vond zelfs iets te rustig. Ik heb immers achterwiel aandrijving en 306PK en in de sneeuw (parkeerplek) probeerde ik de auto uit te dagen, maar die gaf geen krimp. Totdat ik alle elektronica uitzette, toen begon de auto al snel te kwispelen.... Ben blij dat die er dus op zit.

Olie
Ongeveer 15.000 km terug is de olie ververst, en ik zie nu dat 1/4 ongeveer weg is volgens de meter. De meter gaat tot 1 liter in de auto, dus dan hebben wij het over 250ml per 10-15k kilometer. Ik had de F30 hiervoor, en die verbruikte alleen voor de allereerste beurt wat olie, daarna niks. Even aankijken hoe dit zich gaat ontwikkelen. 1 liter op 40k kilometers is op zich niet iets om druk over te maken.

Lak
Tja, mooie kleur, maar o wat is deze gevoellig voor krasjes en steenslag. Meeste mensen zien het niet eens, maar ik wel, vooral in de zon. Dat wordt dus snel weer polijsten als het weer het toelaat. Steenslag moet ik over nadenken wat ik ga doen, ik heb al een keer de bumper over laten spuiten, denk dat ik dat nog 1 keer ga doen en dan met een folie beschermen.

Mijn interieur bestaat uit donker hout. Ik ben normaal absoluut geen fan van hout, maar dit is een soort kersenhout en erg mooi. Nadeel is alleen dat het ERG gevoelig is voor krasjes. Als je er te lang naar kijkt, zit er een flinke kras in. Ik probeer dus mijn blik altijd op de weg te houden, maar toch krassen. Gelukkig ben ik erachter dat deze krassen (na veeeel werk) uit te polijsten zijn (met de hand), dus dat is ook weer opgelost.

Connected drive
Prijzig abonnement, maar ik merk dat ik het toch vaker gebruik dan dat ik dacht. Adressen sturen naar de auto via iphone of laptop, email checken in de auto (gaat wel traag) en nieuws in de file. Ik was ook 1 keer vergeten waar de auto stond tijdens de vakantie, dus via de app kon ik het heel makkelijk achterhalen.

Overal tot nu toe geen klachten, geen problemen en de auto doet zijn werk. Ik kan er alleen niet aan wennen dat dit een gebruiksvoorwerp is.

Update

  • 123.000 km

Inmiddels wat kilometers verder en een vakantie in zuid frankrijk.

Nog steeds erg positief over de auto, met name het comfort (stoelen en automatische cruise control) en het motorblok.
In frankrijk had de auto geen moeite om de bergen op te komen, leuk om nu eens in de linkerbaan de 1.6jes en 2.0 in te mogen halen.

De auto is nog steeds super en gezien de vele kilometers inmiddels weer een bezoek rijker aan de dealer: remmen.
Vloeistof en blokken rondom zijn vervangen. Helaas over 1 a 2 maanden mag ik weer: apk, beurt en motorolie wissel.
Onderhoud is niet goedkoop, maar niet meer dan ik vooraf had verwacht.

Er is maar 1 ding waar ik mij aan erger en dat is mijn eigen onkunde: inmiddels weer de velgen geraakt aan stoepjes. Van de winter kunnen ze dus weer gerepareerd worden. Reden: parkeergarages met hoge randen en smalle doorrijstroken. Auto is net te breed voor het mooie, en de optie die ik volgende keer zeker zou willen zijn de camera's rondom.

Verder alleen maar lof, vooral:
Motorblok: geweldige 6 in lijn. Enorm snelle auto, zeker voor mensen die het niet verwachten van een station.
HUD: inmiddels zo gewend aan geraakt, dat als ik in de auto van mijn vrouw rijd, ik het echt mis.
Stoelen: wat een geweldige stoelen die comfort stoelen van bmw. Zeker naar frankrijk toe kon ik elke mm verstellen hoe ik het wilde incl stoel ventilatie. Stapte na 1000 km niet vermoeid uit (hoogstends verveeld).
Ruimte: voor het eerst zonder dakkoffer en zicht door de schteruitkijk spiegel op vakantie (met kind)! Dit mede dankzij de op maat gemaakte tassen. Elke mm van de kofferbak is efficient gevuld. Aanrader (carbags).

Op naar de volgende 20k. Voorlopig gaat de auto niet weg.

200k!

  • 200.500 km

Inmiddels 200.000 km gepasseerd.
Onderhoud is niet goedkoop, maar ook niet meer dan ik vantevoren had verwacht.
Auto rijdt nog steeds geweldig, en het plan was om na 4-5 jaar voor iets anders te kijken.
Echter, deze auto gaat niet meer (vrijwillig) weg. Besloten om toch deze te houden en een e46 cabrio bij te kopen als daily met mooi weer.

Heb inmiddels met de nieuwe 5 en 3 mogen rijden, maar beide zijn het prijsverschil niet waard tov deze.

Blijft een genot om in te rijden, en nog steeds een geweldig design en kleur. Nog net zo verliefd als 4 jaar geleden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.