BMW 535i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 146.698 km |
KM-stand laatst | 146.830 km |
bmw 535i www.bmw-e34.webklik.nl
- 146.830 km
14-01-2012 - 146698 km
Vandaag 14-01-2012 mijn bmw 535i opgehaald.
Gelijk een goede rit naar huis van 130 km,
Wat mij opvalt is het comfort en rust voor een auto van bijna 21 jaar oud.
Ook het prestatieniveau mag er zijn,
maar wat wil je met een 3,4 liter 6 cilinder lijn motor die er toch even 211 pk en 305 nm uitwerkt.
Hier voor reed ik een vw passat variant 1,9 tdi, met 100 pk, een erg fijn ruime vlotte diesel, maar op een gegeven moment wil je wat anders.
en 130 euro p/m aan belasting hakt er ook flink in.
Dus nu de bmw 535i, die heb ik voor er bij en voor de weekenden, en woonwerk rij ik tegenwoordig in een vw golf gl 1,9td type3.
bouwjaar 1994, van 1ste eigenaar en een knappe 320dkm op de klok,
rij er 1/16 mee, koste me 500 euro, incl. 2 nieuwe bandjes en nieuwe apk, dus wie doet me wat, al zou ik er een jaar in rijden, goedkoper kan haast niet.
Maar even terug komend op de bmw 535i.
Mijn 535i is van 1991, komt van origine uit Duitsland, en heeft daar slechts 1 eigenaar gehad (man was 52 bij aanschaf)
Vanaf het begin zitten alle papieren en rekeningen erbij, ik heb dus de complete historie, de beste man heeft er 113dkm meegereden in 17 jaar, en hem altijd bmw dealer laten onderhouden.
Hij is in 2008 door Janek Han www.autohan.nl naar Nederland gehaald.
specialist in youngtimer bmw's
De vorige eigenaar heeft de bmw gekocht bij
Marco Hof, wederom een youngtimer specialist www.500e.nl
Sinds half januari 2012 is hij dus in mijn bezit, ik kreeg hem met 146698 km.
Het is 535i die handgeschakeld is en dat is redelijk uniek, want de meesten zijn automaten.
Gebouwd in 1991, dus nog met de "smalle" nieren in de grille.
Hij is granitsilber en shadowline uitgevoerd, dus alle lijsten zijn in zwart uitgevoerd, i.c.m. de originele 15" kruisspaak velgen is dit een erg mooi geheel.
De bmw is qua exterieur nog helemaal zoals hij in 1991 de fabriek verliet,
dus geen rare opsmuk in de vorm van jan-hoera wielen en of spoilers, en zo zijn ze het mooist en houden ze hun waarde, maar dat is mijn mening.
Wat betreft het interieur dat is op 1 ding na helemaal origineel, er zit een moderne aftermarket radio in, dit is natuurlijk geen kijk in een youngtimer, dus er gaat binnenkort een originele bmw radio/cd in.
Verder zit er een bmw-m technik 2 sportstuur en bmw-m versnellingspook in, heeft hij een stalen schuifkanteldak, ASC ,
airconditioning, en een bmw m-technik onderstel, allen originele fabrieksopties.
Zoals gezegd heb ik hem voor erbij en de weekenden, doordeweeks rij ik zon 750 km in de golf, en als je dan s'weekends in de bmw stap is dat een ware verademing,
en dat begint al als je de dikke 6 cilinder start,
wat loopt dat toch heerlijk mooi en rustig,
altijd genoeg koppel en kracht voorhanden, trekt probleemloos met 1200 in 3de versnelling bij een rotonde weg, en draait zijn hand ook niet om voor snelheden van ruim boven de 200 km/h.
op de snelweg is het 1 en al genot, bij 120km/h draait hij net geen 3000 toeren, dus zoef je in alle rust, enigste wat je hoort is wat windgeruis.
houd wel rekening met een verbruik zo tussen de 1/8 tot 1/9 .
Verder kun je toch wel zeggen dat bmw toen der tijd de kwaliteit wel op orde had, na 21 jaar functioneert alles nog zoals het bedoeld is ,zo werkt de a/c, cruise-control
, boordcomputer, complete elektronica en mechanica nog perfect, dit komt mede door het goede onderhoud wat de bmw gehad heeft.
Ik zelf ben een liefhebber van auto's vooral Duitse auto's, dus de keuze voor een bmw youngtimer was niet zo moeilijk.
Ik wil de bmw zo origineel mogelijk houden.
Wat ik er in de toekomst aan wil doen is:
een originele bmw radio/cd erin.
een setje 17'origineel bmw lichtmetaal erbij, ik vind de bmw style 5 of style 20 velgen erg mooi.
rechter mistlamp vervangen (gaatje in glas)
bestuurders portier aan de onderkant spuiten laten, er zit een klein plekje op, nog wel onder de lak, maar ik wil het gewoon netjes hebben.
Voor de rest heerlijk genieten van zon bmw, ik kan het iedereen aanraden, vooral als je er 1 hebt met weinig km's en er niet al te veel mee rijdt, dan heb je bijna geen afschrijving, en de onderhoudskosten zullen echt niet de spuigaten uit lopen.
29-02-2012 - 148158 km
Ik vond dat het tijd was voor een goede onderhoudsbeurt.
wat heb ik zoal uitgevoerd:
motorolie en filter vervangen (15w50)
luchtfilter vervangen
bougies vervangen
versnellingsbak olie ververst
differentieel olie ververst
remvloeistof ververst
remmen rondom los gehaald
3 v-snaren vervangen
kleppendeksel pakking vervangen
kleppen gesteld.
ofte wel hij heeft een volledige bmw inspectie 2 gehad.
en hij is dus klaar voor de rest van het jaar.
10-04-2012 - 149950 km
In het paasweekend met de BMW op familiebezoek in Engeland geweest.
Dit is de eerste echte grote rit met de BMW,
kon hij zich dus goed bewijzen als reisauto, en dit is ons niet tegengevallen.
1700 km in een 4 dagen was geen straf met deze auto, het zijn zeer fijne reisauto's , hij is ruim genoeg voor ons 3en en bagage.
Op de snelweg is het heerlijk reizen , snelheden aangehouden van tussen de 120 en 160 km/h, de motor draait dan tussen de 3 en 4 duizend toeren, en hij verbruikte gemiddeld 1op 8,8.
Wat ook erg fijn is, is de kracht van de motor, het rijd heerlijk ontspannen met een motor die zo sterk is, terug schakelen hoeft eigenlijk nooit, en zelf als bij 160 km/h het gas iets dieper intrapt versnelt hij nog merkbaar vlot.
Wat vooral heerlijk is, is de rust in de auto, je hoort enkel wat windgeruis, en op de achtergrond hoor je de motor heel zachtjes zijn werk doen, verder is het comfort erg goed voor een 21 jaar oude auto, goede stevige stoelen, cruise-control die prettig werkt.
Leuk detail, toch wel redelijk veel mede weggebruikers die er toch is 2x naar keken(met een goedkeurende blik)
Zoveel zie je niet rijden, ben er welgeteld 1 tegengekomen in Engeland, ik kwam hem achterop, zag hem in zijn spiegel kijken, en merkte dat hij versnelde, ik kon het niet laten , dus even een tandje terug, pedaal in de mat, en even laten zien wat een 535i doet t.o.v. een 520i.
02-06-2012 - 153650 km.
Weer even een update over het wel en wee van de BMW.
We hebben nu de 2de grote rit met de 535i erop zitten, onlangs zijn we ermee naar Kroatië en Oostenrijk geweest, 3150 km in nog geen 2 1/2 week tijd, en het is ons zeer goed bevallen.
Op de heenweg temperaturen gehad van 33 graden, maar zelfs dan houd de airco het lekker koel, en de motor blijft goed op temperatuur, zelfs als je hem flink belast bij deze temperaturen.
Zoals eerder al gezegd het is een enorm fijne reiswagen.
Gemiddeld 1 op 9 gereden, op de route van Kroatië naar Oostenrijk (600km)en Oostenrijk naar Nederland (940km) zelf 1 op 10 gehaald, vind ik zelf erg netjes, wel meestens 130km/h op de cruise-control dat wel, maar in Duitsland op een paar keer ruim boven de 200 km/h gereden .
Heb er zelf een paar maal 230 km/h mee gehaald, en dat is vol beladen, maar zelfs dan is de rek er nog niet helemaal uit, dus met de prestatie zit het wel goed, 230 km/h op de teller, dat is 225 km/h echt overigens .
Voor de rest heeft hij het gewoon erg goed gedaan, totaal geen problemen, ben er erg tevreden over.
Zelfs geen noemenswaardig olieverbruik.
Geeft toch wel een beetje aan hoe BMW toentertijd de techniek voor elkaar had.
Dus nu in korte tijd toch wel redelijk wat kilometers gemaakt, en alles naar volle tevredenheid, de techniek houd zich goed, dit valt en staat natuurlijk met goed onderhoud en een goede rijstijl.
Maar ik kan nu wel concluderen dat dit een prima youngtimer is die je gewoon kunt gebruiken wanneer je wilt, eventueel een auto voor alledag .
23-08-2010 - 156208 km.
Deze week bij de BMW alle 4 de draararmen aan de voorzijde en de beide spoorstangen vervangen.
Op 1 spoorstang kwam een beetje speling op de kogel, dus beide complete spoorstangen vervangen,
En bij afremmen begon hij steeds meer last te krijgen van trillen in het stuur , dit is overigens een bekende E34 kwaal,
reden : de rubbers van de draagarmen worden te soepel/ruim, waardoor de draagarm ruimte krijgt om te bewegen.
Gelijk dus een set besteld met alle 4 de draagarmen, en beide spoorstangen. en een afspraak gemaakt om uit te lijnen.
Vervangen van de draagarmen doe ik zelf,
2 aandachtspuntjes , bestel de goede set, want de voorste draagarmen kunnen in staal of aluminium uitgevoerd zijn.
aluminium (m-tech. onderstel) is duurder maar ook lichter , wat de onafgeveerde massa ten goede komt.
En als je ze zelf vervangt, draai dan de bouten waarmee de draagarmen in het subframezitten pas vast als de auto op zijn wielen staat, dit om te voorkomen dat de auto aan de voorkant iets hoger komt te staan, en dat de draagarmrubbers er als "wokkels" in komen te zitten. wat de levensduur aanzienlijk verkort.
Daarna de auto uitlaten lijnen, aangezien ik hier de apparatuur niet voor hebt.
Gevolg, je kent de auto niet weer, geen getril of bijgeluiden meer, en hij stuurt een stuk strakker.
Verder nog de klepspeling gecontroleerd, aangezien er bijna 10.000km bij op zijn gereden, zonder enkel mankement overigens.
Zoals te verwachten was hier niets mis mee,
Binnenkort gaan we er nog een keer weer mee naar oostenrijk, en kan hij dus weer is de benen strekken,
en daarna word het tijd voor een olie-service.
Voor de rest betrap ik me erop dat ik er steeds meer mee rij, want wat rijdt dit machtig zeg, en je trekt er ook nog wat bekijks mee.
Ik had gepland er een 10.000km per jaar mee te rijden, maar die heb ik er nu opzitten, en ga dus wel op 15.000 km uitkomen, maar goed, rijden , daar heb je hem ook voor .
28-09-2012 - 159156 km
Vorige week wederom met de BMW naar het mooie Oostenrijk geweest, dit keer gingen we alleen, dus niet met meerdere auto's.
En ik kan je zeggen, dan kun je eindelijk is doen waar hij voor gemaakt is, reizen, en een beetje opschieten wel te verstaan.
Denk nu niet dat ik zoiemand ben die dan graag "full-speed"door Duitsland jaagt.
Nee, maar ik hou wel van lekker opschieten als de situatie het toelaat.
En dat hebben we dan ook gedaan, heerlijke reisauto is, snelheden van 180 t/m 200 km/h kun je probleemloos volhouden met deze auto, hij blijft heerlijk neutraal sporen ( ook net nieuw onderstel he)
en bij 200 km/h versnelt hij nog goed , mocht het nodig zijn.
Ook een paar mooie hoge alpenstrassen gereden, en dan komt hij ook goed tot zijn recht, met deze auto kun je verschrikkelijk goed klimmen, toch wel fijn zon 3,4 ltr voorin.
Over de hele vakantie ongeveer 1 op 8 gereden, en met de wat hogere snelheden dor Duitsland heen, vind ik dit nog niet zo gek.
1 op 8 lijkt wel veel, maar rij is met een auto met een 1,8 of 2,0 ltr motor continu 180 km/h of harder, met volle bepakking, dan gebruikt die het ook, en de BMW hoeft dan nog niet op zijn tenen te lopen , wat het comfort ten goede komt.
Voor de rest is hij deze week voor de APK geweest, en ik vrwachte het al, hij kwam er in 1x direkt doorheen, geen enkel op of aanmerkingspunt.
Toch fijn, goede auto.
Maar ik heb er even over na moeten denken, maar hij gaat dit weekend, of volgende week in de verkoop, ja echt.
Ik heb nu 3 auto's en dat word wat te gek, ik wil er graag een touring diesel voor in de plek, zodat ook mijn oude golf weg kan, en ik gewoon 1 auto heb en mijn vriendin 1. en met een touring heb je gelijk meer ruimte, en ondanks dat het een forse auto is , met een hele behoorlijke kofferbak, maar met een gezinnetje is het gauw krap.
Dus de BMW gaat te koop, voor de golf heb ik eigenlijk al een koper, en dan weer is wat moois zoeken.
Is er iemand met interesse ? mail mij dan.
www.bmw-e34.webklik.nl
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.