BMW 535d Touring High Executive (2011) #2

autoreview

BMW 535d Touring High Executive (2011)

Signalement

Uitvoering535d Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 535D High Executive - de eerste maanden

  • 85.000 km

Na 2 jaar een 520i Touring gereden te hebben begon het toch een beetje te jeuken: tuurlijk, het was een hele fijne auto, maar de prestaties waren meer 'adequaat' dan indrukwekkend te noemen ... plus het verbruik was weliswaar netjes voor een benzine auto, maar met een magere kilometervergoeding en elke dag op en neer van Amsterdam naar Rotterdam voor mijn werk begon ik toch eens over een diesel na te denken. Ik wilde wel echt een grote sprong qua vermogen maken, dus het moest een jonggebruikte 535d Touring worden (een gebruikte M550xd vond ik nog erg prijzig, zeker in het licht van de marginaal betere prestaties t.o.v. een 535d).

Eerst wat speurwerk gedaan bij verschillende BMW dealers naar een mooie 535 (eigenlijk het leukste gedeelte van het traject), en uiteindelijk bij Van Poelgeest uitgekomen, onder andere vanwege de vriendelijke klantbehandeling, de nette inruilprijs voor mijn vorige 5, en het feit dat ze een scherpgeprijsde (relatief dan) F11 535d High Executive in Sophisograu hadden staan met precies de juiste (voor mij dan) opties:

- Sportautomaat met flippers;
- Sportonderstel;
- Sportstoelen;
- Panoramadak (echt fantastisch, maakt de auto zoveel lichter);
- Xenonverlichting;
- Uitgebreide airco met stoelverwarming;
- M Sportstuur;
- Uitgebreide Bluetooth;
- 19 inch wielenset (de zomerset, op de foto staat hij op de 18 inch winterset van mijn vorige 5).

Wat mij erg aan de auto aanspreekt is de (relatief) bescheiden uitstraling: met het volledige M pakket ziet de auto er weliswaar gaaf uit, maar wordt hij mijns inziens wel een stuk opzichtiger ....

De prestaties, daar kan ik kort over zijn, die zijn fenomenaal voor zo'n grote, zware auto; met 300 pk en 600 NM ook niet geheel verbazingwekkend. Vooral het koppel van de auto is ongelofelijk, je hebt zeeën van trekkracht in elke versnelling, en in iets meer dan 5,5 seconde zit je al op de 100 km/h. Waarbij wel de aantekening dat de snelheidssensatie bij zo'n grote diesel enigszins tegenvalt, het is een constante power surge: als je het gas vol intrapt is het niet zo dat je het gevoel krijgt dat je wordt gekatapulteerd, wat je wel bij menig krachtige benzine auto hebt. Pas als je in je achteruitkijkspiegel kijkt naar de auto's achter je heb je een idee van hoe snel het gaat. Maar goed, daar gaat het niet om bij dit soort auto's, de 535d is een zeer rappe en comfortabele cruiser en kilometervreter, en met de tractiecontrole uit (Sport +) kun je nog een beetje driften ook, mocht je daar zin in hebben.

Comfort is zonder meer goed: de lederen sportstoelen zitten voortreffelijk, en bieden aanzienlijk meer steun dan de standaard stoelen die ik in de 520 had. Afwerking is ook prima, met aluminium sierlijsten (een stuk mooier dan het nephout in mijn vorige 5) en zwart Dakotaleer ... wel vind ik dat de auto, met in het achterhoofd een nieuwprijs van bijna EUR 90K, relatief karig is uitgerust: standaard stereo, stoelen slechts deels elektrisch verstelbaar, geen elektrische achterklep, buitenspiegels niet elektrisch inklapbaar, etc. Nogmaals, voor mij geen halszaken, en wat optiebeleid is het bij de Duitse drie nou eenmaal huilen met de pet op.

Concluderend kan ik niet anders dan zeer tevreden zijn, werkelijk een heerlijke auto. Zal binnenkort nog eens wat meer (en betere) foto's plaatsen.

Groeten

Het blijft een fijne auto

  • 93.000 km

Weer een paar duizend vlekkeloze kilometers gereden .. onder meer op en neer naar Frankrijk en Berlijn. Het blijft een hele comfortabele, betrouwbare (en rappe !) kilometervreter.

Waarvan akte: onlangs met meer dan 50 km per uur over een stoeptegel geklapt (die op de een of andere manier midden op de rijbaan lag), en uiteindelijk hoefde de auto alleen maar opnieuw te worden uitgelijnd (stuur stond scheef, ik was bang dat het stuurhuis of de ophanging beschadigd was, maar niets aan de hand dus).

Wat ik ook mooi blijf vinden is het wolf in schaapskleren effect (535d badge is eraf gestript, plus er zit geen M pakket op, dus op de uitlaten aan weerszijden na zou het zo een 520D kunnen zijn): gisteren nog een sprintje gedaan tegen een 996 (320 PK), en het lukte de Porsche niet om me los te rijden .. vervolgens de verbaasde blik van de bestuurder bij het stoplicht, fantastisch :-)

Tot zover.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.