BMW 530i Touring Executive (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 176.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heeft een 3 liter 8-cylinder en dat hoor je en voel je ook. Het is zinloos door te trekken tot de toerenbegrenzer, want de fut is er bij 5500 toeren per minuut een beetje uit. De motor leent zich beter voor gebruik in het laag- en middentoerengebied van de motor(tot 5000 rpm). Het verbruik is in de stad gemiddeld 1 op 7, op de snelweg haal je ternauwernood 1 op 10, zeker een volgeladen Touring heeft een fors verbruik. De motor is echter zo sterk dat op vakantie in Frankrijk met een volgeladen auto plus dakbak makkelijk de 190 km per uur berg op gehaald werd. De achtervolgde Laguna had moeite voor te blijven, ook al zat daar maar een persoon in.
Naast de zeer soepele motor, valt de wegligging van deze 5-serie op. Hij is niet de bocht uit te krijgen en tot dicht bij de kritische grens gedraagt de auto zich neutraal. Voor mensen die gewend zijn aan voorwielaandrijving, is het wennen dat wanneer een bocht ingestuurd wordt met het gas los, de auto wat zoekerig lijkt te worden, maar dit is eenvoudig op te lossen door zachtjes gas bij te geven.
De bekleding is na 11 jaar nog in goede staat. Het leer zit nog goed in de verf en hier en daar een beschadiging aan bekleding van deuren is na die tijd niet te vermijden.
Inparkeren is voor wie er aan gewend is een makkie. Stuur uitslag is enorm dus de draaicirkel is relatief klein. Zicht naar achteren is goed, Touring, sedan iets minder.
Rijgrag van de auto is subliem. Snel, scherpsturend, veel informatie over wat er onder je gebeurd. Remmen zijn bij BMW altijd OK. Je rijdt gauw te hard in deze auto, hoewel dat na verloop van tijd en een paar lullige bekeuringen wel veranderd. 120 km/uur is zeer comfortabel en beter dan 160+, omdat je dat in de Randstad toch bijna niet meer kan rijden. Kortom voor mij geen andere auto dan deze oude BMW 530i Touring (E34) uit 1993. Of het moet een 540i uit dezelfde serie zijn...
PROBLEMEN
Er is een probleem met het alarm, dat gaat er niet op zonder na verloop van tijd vals alarm te geven, parkeer de auto dus zonder alarm aan te zetten. Ook de deursloten werken niet helemaal zoals het hoort. Waarschijnlijk een gerelateerde kwestie met het alarm.
Verder is er een probleem dat zich voor doet met bandenkeus. Er zitten 15-inch licht metalenvelgen om heen, met 225-60/15 VR banden. Deze banden zijn alleen nog te krijgen bij Pirelli. Ze zijn niet duur, maar ook niet goed voor deze auto. Ze slijten vrij vlot. In de toekomst ga ik over naar 16 inch en Michelins.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.