BMW 540i Touring Executive (1994)

autoreview

BMW 540i Touring Executive (1994)
BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)BMW 540i Touring Executive (1994)

Signalement

Uitvoering540i Touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf216.615 km
KM-stand laatst258.310 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht + aanschaf + ervaringen

  • 216.615 km

Jawel, in de 11 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, is dit inmiddels mijn 21e auto. Beviel geen één auto dan? Jawel hoor, in tegendeel. Ik vind het gewoon erg leuk om te wisselen en zoveel mogelijk verschillende auto's te hebben. De ene keer koop ik speciaal een auto voor vakantie (zoals de Renault Mégane Cabrio die ik hiervoor had en de Peugeot 405 1.9D, een andere review) en de andere keer ben ik weer bezig met een projectje.

Helaas was mijn E30 TDS project mislukt en liepen de kosten uit de hand. Daarbij kwam dat de regering het steeds minder leuk maakt om een diesel te rijden.. Als dieselliefhebber word ik daar niet blij van natuurlijk. Ik zat stiekem toch te kijken of ik nog een leuke E46 330xd Touring tegen kwam, maar helaas. Of te duur, of niet mijn uitvoering. Daarbij zijn de lasten gewoon erg hoog van dit model (verbruik + wegenbelasting). Een 330xi kwam ik ook niet tegen in de uitvoering die ik wilde (M pakket, rood, blauw of donkergrijs). Ook nog een E30 325i Touring overwogen, want qua looks blijft die onovertroffen voor mij. Maar de huidige prijzen vind ik gewoon te hoog voor wat je er voor krijgt. Ik heb er 2 bekeken en die hadden al flink wat werk nodig, ondanks een vrij hoge vraagprijs. Na mijn vorige E30 had ik daar gewoon geen zin meer in.

Het werd inmiddels tijd om mijn huidige wagenpark van de hand te doen. Voor het E30 TDS project vond ik gelukkig een nieuwe eigenaar, die 'm verder zou afmaken. De Volvo V70 2.5D die ik had gekocht omdat mijn BMW niet reed, is naar iemand gegaan die 'm zou slopen (ik had 'm gekocht voor 500 euro en hij ging weg met 616.000km). De Renault Mégane Cabrio die ik voor de vakantie had gekocht is naar m'n moeder gegaan. Die heeft nu eindelijk d'r cabrio, waar ze al jaren om vraagt ;)

De E34 Touring heb ik ook altijd mooi gevonden, niet zo mooi als de E30, maar toch. Nog steeds mooie klassieke looks, maar wel meer auto en meer luxe. Eerst bij een 525iX Touring gaan kijken (vind 4x4 leuk), maar die was compleet rot, al was de prijs daar ook wel naar. Dus maar weer verder zoeken..

Uiteindelijk ontdekte ik dat de V8 helemaal niet veel meer als de iX hoeft te verbruiken (je moet het jezelf een beetje goed praten natuurlijk ;)) en een V8 is al heel lang een droom van mij. Van te voren ook opgezocht of deze motor eventueel goed op LPG zou kunnen lopen, mochten de benzinekosten toch te hoog worden. Eerst nog in een E39 540i Touring gereden, maar dat was het toch net niet. Uiteindelijk kwam ik deze Duitser in Nederland tegen. Ook met gebruikerssporen (logisch), maar wel met de luxe die 'm tot een erg mooie uitvoering maken. Dus na een positieve proefrit gaan onderhandelen en een tijd later opgehaald!

Maar wat is het precies? Een behoorlijk volgehangen E34 540iA Touring! O.a.: oxford groen, gescheiden climate control, elektrisch verstelbare stoelen voor (incl. geheugen, elektr. verstelbare hoofdsteunen, verwarming en lende) in zwart leder, elektrisch verstelbaar stuur, dubbel schuifdak, verlaagd onderstel (af fabriek), afneembare trekhaak (af fabriek), automatische niveauregeling, servotronic (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging), hifi luidspreker systeem, winterpakket (intensieve ruitensproeier, koplampsproeiers, verwarmde sproeiers), etc. etc.

Plannen heb ik niet zoveel, aangezien ik van de originele look houd. De witte knippers heb ik dus al vervangen voor oranje, de 17" kruisspaakvelgen die er onder zaten heb ik vervangen voor bescheiden 16" velgen van een E38 7-serie (zijn qua looks hetzelfde als de 525iX velgen, maar met andere ET-waarde). De blindering moet er ook nog uit, daar moet ik nog een afspraak voor maken (inmiddels is de blindering verwijderd). Verder gewoon technisch goed maken, roestplekjes bijwerken en genieten.

Het is al een wat ouder beestje en helaas hebben de E34's wel wat bekende problemen. Mijne heeft ze zo een beetje allemaal ;) Uiteraard laat ik het jullie weten wanneer er weer iets gemaakt is en zal ik de foto's ook updaten als hij volledig naar m'n zin is.

In de buurt van mijn ouders zit een mede E34 liefhebber die geregeld sloopauto's opkoopt. Zo kan ik goedkoop aan onderdelen komen en hij helpt mij met sleutelen (thanks Eric!). Daar ben ik superblij mee, want dit houdt het betaalbaar en leerzaam.

De V8 is echt een genot! Eindelijk heb ik er één :) De automaat is vrij vlot (5-traps) voor z'n tijd en in de sportstand houdt 'ie lang de versnellingen vast en voelt 'ie lekker hitsig aan. Cruisen gaat helemaal perfect, 165km/h @ 3000tpm is een eitje natuurlijk. Mensen denken vooral een oude auto te zien en gaan snel links staan bij de stoplichten, maar dan komen ze er vaak toch bedrogen uit ;) Een moderne vlotte diesel moet ik niet tegenkomen, dan zijn de 286pk's en 400Nm'etjes niet meer genoeg helaas. Maar dit biedt wel veel meer plezier natuurlijk. Het geluid is nog vrij bescheiden, had wel iets meer gemogen, wie weet dat ik daar in de toekomst nog iets aan laat doen door middel van kleppen.

Inmiddels rijd ik al een paar maandjes in m'n trots. Het blijft een genot om de koude start van de V8 te horen. Het gevoel dat je op de weg de meeste auto's aankan (ook de moderne) is ook erg leuk. Soms kan ik me toch niet inhouden en doe ik toch even een kickdown, met de radio uit. Maar meestal rijd ik vrij rustig. Laatst heb ik geprobeerd om eens lekker zuinig te rijden. Aangezien ik maar weinig stadse kilometers heb gemaakt (dat is funest voor een goed verbruik) de afgelopen week ging dat prima. Op de snelweg reed ik (vaak midden in de nacht) lekker met 100km/h naar huis. Voorheen had ik een verbruik van 1 op 5,6 op LPG en dit keer heb ik zomaar 1 op 7,8 gehaald. Erg geinig, want dat betekent dat hij op die manier goedkoper rijdt dan de benzine Starlet van m'n vriendin ;) De afgelopen tank heeft me zo een 7,30 euro per 100km gekost, da's niet duur al zeg ik het zelf! Ik begin ook wat meer aan de auto te wennen en zo lukt het ook om wat beter te anticiperen. Door de automaat kun je vrij lang 'zeilen' en dus al vroeg van het gas af als je op een kruispunt afrijdt. Tuurlijk, daar is de auto niet voor gemaakt, maar ik vind het toch wel leuk om goede verbruikscijfers te halen. En, BMW heeft er een reclame over gehad, nog steeds kijk ik even achterom als ik 'm geparkeerd heb: wat een prachtig model blijft het :)
Ook de wintersport is goed verlopen. De grip vond ik verbazingwekkend goed. De ASC moest hard werken, maar ik kwam prima de besneeuwde berg op. Vanuit stilstand de helling op had 'ie wel wat moeite mee en moest 'm 1x eerst achteruit laten rollen. Maar ik heb geen kettingen nodig gehad, dankzij de ASC en de winterbanden (Michelin). En wat zag 'ie er lekker vies uit! Heb 2 foto's toegevoegd van de wintersport.

Totale kosten + verbruik

Hier zal ik het verbruik bijhouden en alle kosten (van reparaties, onderdelen, mods).

Beste verbruik benzine: 1 op 7,2
Beste verbruik LPG: 1 op 9,3
Overzicht verbruik: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/720669.html

Mijn website: www.LoveAtFirstDrive.nl

Kosten:
- Eendagskenteken (gratis)
- Verzekering voor één dag (€ 49)
- RDW keuring (€ 107)
- Luxe nummerplaten (€ 54)
- Ruitenvloeistofslang (gratis)
- Ruitensproeierpompje (gratis)
- Ruitensproeierpompje (€ 10)
- APK keuring 2015 (€ 40)
- Tankvlotter (€ 25)
- APK herkeuring (gratis)
- Embleem + wat rubbertjes (€ 62)
- Remvoeringen + remblokken achter + montage (€ 226)
- 16" lichtmetaal + Michelin winterbanden (€ 200)
- 5 naafkappen (€ 80)
- Naafkap verwijderdop (€ 6)
- 2 stootstrips (€ 50)
- Diverse reparaties + rubbers + riemen + vloeistof + etc. (€ 1660)
- LPG G3 installatie van Vogels incl. klepsmeering (€ 2545)
- Servicebeurt automaat + differentieel (€ 683)
- Grote beurt, koelvloeistof, bougies, kleppendekselpakkingen, etc. (€ 1319)
- APK keuring 2016 (€ 25)
- 16" lichtmetaal (€ 150)
- Michelin CrossClimates (€ 380)
- Roadforce balanceren (€ 250)
- Nieuwe band, velg richten en uitlijnen (€ 0 > verzekering)
- 2x verwarmde sproeiers, ruitensproeierpompje, losse spulletjes (€106)
- Vloerplaat + zijklep achterbak (€ 20)
- Dension Gateway Lite BT (€ 147)
- Kleine beurt, remmen rondom, achterklep kabels, achteras ophangrubber, etc. (€ 1644)
- Elektrisch sport interieur (€ 100 > na verkoop oude interieur)
- Pakking distributieketting (€ 619)

Importeren

  • 216.830 km

Aangezien ik er vrij veel van af had gedongen was de deal wel dat ik 'm zelf zou importeren. Prima, want dat wilde ik graag al een keer doen! Na 30 minuten bij de RDW was hij goed gekeurd voor een NL kenteken. Het weekje wachten op de kentekenkaart duurde erg lang, maar inmiddels zitten ook de Nederlandse platen (met opgelegde letters) er op.

- Eendagskenteken (gratis)
- Verzekering voor één dag (€ 49)
- RDW keuring (€ 107)
- Luxe nummerplaten (€ 54)

APK

  • 217.030 km

De ruitensproeiers werkte niet, dus heb ik niet meteen de APK bij de RDW laten uitvoeren. Er zat nog een nieuw pompje bij de auto, dus ik heb die van de intensieve was vervangen (makkelijkst bereikbaar) en deze werkte weer. Helaas bleek de slang ook zo lek als een zeef.. Bij de BMW dealer kreeg ik gratis een stuk slang, die ik even provisorisch heb aangelegd. Daarna nog het motortje van de normale ruitensproeiers vervangen en deze werkt nu ook weer.

Helaas heeft het verwijderen van de pompjes voor een ander probleem gezorgd: de rubberren plugjes eronder zijn uitgedroogd en daardoor lekt het vloeistof er uit. Rubbertjes zijn inmiddels ook besteld, die komen er zo spoedig mogelijk op. Dat is één van de nadelen als een auto langere tijd stil heeft gestaan.

Bij de APK bleek dat er een handrem aanliep en dat er 1 koplamp iets verkeerd afgesteld staat. Afgekeurd dus. Dit laat ik volgende week oplossen, helaas was er de dag van de keuring geen tijd meer voor en moet ik voor werk weer een paar dagen naar het buitenland.

- Ruitenvloeistofslang (gratis)
- Ruitensproeierpompje (gratis)
- Ruitensproeierpompje (€ 10)
- APK keuring 2015 (€ 40)
- Tankvlotter (€ 25)

Herkeuring APK

  • 217.320 km

Vandaag had ik eindelijk weer tijd voor de herkeuring. Gisteren de remblokken achter + remvoeringen handrem laten vervangen en de koplamp laten afstellen. Helaas blijken de apparaten te verschillen van de APK keurmeester en de garage, aangezien bij de herkeuring mijn koplamp weer verkeerd stond.. Keurmeester ging er aan frotten en toen braken blijkbaar de palletjes af (wist ik toen nog niet). Terug naar de garage om af te stellen en toen bleek dat. Beetje lijm er tussen hij zat weer vast, maar niet een hele nette oplossing natuurlijk. Wederom zat het toch scheef bij de APK keurmeester en begon er weer aan te frotten dus heb 'm meteen gezegd dat niet meer te doen. Via het stelwieltje kunnen afstellen en was weer prima..

APK goedgekeurd en toen kreeg ik er nog een steekproef overheen, daar gaat je vrije dag! Beetje veel CO uitstoot, maar na even goed warm rijden was dat gelukkig weer prima. Dus hij is nu helemaal legaal in het land!

Gisteren ook het 540i embleem er op geplakt en de rubbertjes van de ruitensproeiervaatjes vervangen.

- APK herkeuring (gratis)
- Embleem + wat rubbertjes (€ 62)
- Remvoeringen + remblokken achter + montage (€ 226)

Winterbanden + wat goodies

  • 217.750 km

Afgelopen weekend heb ik een set winterbanden opgehaald met e38 velgen. De winterbanden (Michelin) hebben nog 6/7mm dus kunnen deze winter wel doorkomen, hopelijk doen ze het goed in Oostenrijk in januari. Vind ze zelf erg netjes staan. Gelukkig maar, want voor de zomer heb ik eenzelfde set liggen, maar dan in een stuk nettere staat.

Alle naafkappen zijn helaas niet de mooiste meer, dus heb er 5 besteld bij de dealer, samen met de bumperstrips die op de hoeken komen voor. Eentje is ergens langs geschuurd (voor mijn bezit al), dus dat ziet er gewoon lelijk uit.

- 16" lichtmetaal + Michelin winterbanden (€ 200)
- 5 naafkappen (€ 80)
- Naafkap verwijderdop (€ 6)
- 2 stootstrips (€ 50)

Heel wat reparaties

  • 218.600 km

Tijdje geleden dat ik een update had, maar mijn auto is terug van een duur uitje naar Offenga in Franeker. Er is heel veel gedaan, dus dat ga ik niet allemaal beschrijven. Maar zo een beetje alle rubbers van het onderstel zijn gedaan, reactiearmen, motorsteunen, viscokoppeling, remvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof, 2 multiriemen, remschijven + remblokken voor, uitlijnen, etc. etc. Hij rijdt echt een stuk fijner. Alsnog voel je heel af en toe een lichte trilling, maar kan ook door het slechte weer zijn geweest. Ook erg tevreden over Offenga. Ze hebben een laag uurtarief en hebben echt verstand van zaken.

En hoewel deze tijd van het jaar al duur genoeg is ga ik 'm nog duurder maken. Volgende week wordt er LPG G3 ingebouwd, zodat het niet meer zo pijnlijk is als ik bij de pomp sta en gewoon nog meer plezier van deze heerlijke wagen heb. En met een schonere uitstoot uiteraard (waar blijft de subsidie?)!

Nog een kleine update: oranje knippers voor (zijkant moeten nog) en nieuwe bumperstrips voor. Foto's ook geüpdatet, zo staat hij er nu bij.

- Diverse reparaties + rubbers + riemen + vloeistof + etc. (€ 1660)

LPG G3 ingebouwd

  • 219.125 km

Vandaag was het dan zover! Ik kon mijn nu 'schone' V8 ophalen! De LPG G3 installatie zit er in. Een flinke investering en had ook nog wel zo m'n twijfels. Maar de eerste 130km's zijn heel goed gegaan. Ik merk er helemaal niks van als hij omschakelt. Helaas zit er niet zo een grote tank in (63 liter), anders moest de laadvloer verhoogd worden. En aangezien de drempel nu mooi vlak loopt met de laadvloer wilde ik dat niet, anders zie je dus een rare verhoging (zoals bij de Volvo V60 PIH). Nadeel is dus dat ik wat vaker bij de pomp zal moeten staan..

Helaas kon er door de automatische niveauregeling (de slangen zitten in de weg) geen vulnippel achter de tankklep. Nu zit er dus zo een standaard, lelijke dop in de bumper, achter het wiel. Gelukkig valt 'ie minder op dan ik aanvankelijk dacht, maar mooi is anders natuurlijk.

Bij het afrekenen was ik het gelukkig meteen weer vergeten! Na het ritje naar huis heb ik 'm meteen afgetankt (kon niet wachten) en het verbruik is zo een 1 op 5,6 op LPG. Ik had zelf alle berekeningen op 1 op 5 gedaan, dus dit is positief. Zeker ook omdat ik flink had doorgereden, dus iets zuiniger moet nog wel lukken. Inmiddels ook een keer mijn best gedaan om zuinig te rijden en heb toen 1 op 7,8 gehaald. De 100 kilometerkostprijs (zonder de 3 tientjes extra belasting) zijn nu van ongeveer 21 euro per 100km naar 10 euro gezakt, niet mis (en 7,30 euro per 100km bij mijn beste verbruik)! Zo wordt het toch wat betaalbaarder om een heerlijke V8 te rijden. Nu maar hopen dat het systeem betrouwbaar blijkt.

- LPG G3 installatie van Vogels incl. klepsmeering (€ 2545)

Servicebeurt automaat

  • 224.074 km

Inmiddels lekker wat kilometers gemaakt met de 540i op LPG. Alles gaat prima! Af en toe gaat de auto op LPG wat schudden als hij stationair draait, dus daar ga ik nog even terug voor naar de LPG inbouwer. Ook nog op wintersport geweest en dat ging prima. Had niet verwacht dat ik in de sneeuw zonder kettingen naar boven kon rijden! De ASC doet heel goed z'n werk, samen met goede winterbandjes (Michelin). Nadeel op zo een reis is wel de kleine LPG tank, maar de kosten zijn wel weer erg laag. In Oostenrijk was de benzine ook zo goedkoop, dat ik voor 94 euro de benzinetank en gastank heb vol kunnen gooien. Het verbruik zat zo rond de 1 op 7,5, dus prima! Goedkoop rijden met een V8.
Wel rook ik af en toe de olie van de automaat, dus na de wintersport meteen een afspraak gemaakt bij ZF in Delfgauw. Hier hebben ze de olie afgetapt en de automaat doorgespoeld met nieuwe olie (dus geen chemische reinigingsmiddelen). Ze hebben geen metaalsplinters of iets gevonden in de bak, dus dat was goed nieuws! Differentieel olie ook meteen laten vervangen. Wel een dure service weer, maar het geeft wel een goed gevoel. De automaat schakelt weer zijdezacht en kan er weer een tijd tegenaan!

- Servicebeurt automaat + differentieel (€ 683)

Grote beurt

  • 232.827 km

Het is al enige tijd geleden dat ik wat heb geplaatst. Ik heb gewoon lekker gereden en er was weinig te melden! Wel heb ik nog getwijfeld of ik 'm moest verkopen. Er zijn namelijk nog steeds wel wat puntjes die beter kunnen en met vorige auto's ging ik vaak te lang door met investeren.. Maar toen eenmaal puntje bij paaltje kwam en ik een aardig bod kreeg kon ik het toch niet doorzetten.. Want ik kan geen enkele andere auto bedenken die mij zoveel plezier voor dit geld zou geven. Want het rijden op LPG blijft gewoon echt goed betaalbaar. Dus voorlopig mag 'ie zeker nog blijven!

Maar het werd wel tijd voor een beurtje. Helaas had ik geen rekening gehouden met de vakantiedrukte dus kon niet overal meer terecht. Gelukkig had de LPG inbouwer nog wel tijd dus heb 'm daar maar gebracht. Uiteindelijk weer een flinke rekening, maar hij wordt wel steeds beter! Bij een grote beurt wordt er ook veel gecontroleerd, dus dat stelt wel gerust. En een grote beurt met een grote motor tikt gewoon aan natuurlijk. Leuk dat een bougie 'maar' 25 euro kost, maar als je er 8 moet tikt het wel aan. Maar ook dat weet je van te voren! Aangezien er ook wat olie bij de kleppendeksels lekte zijn de pakkingen daarvan ook vervangen. Wil volgende keer wel zelf de beurt gaan uitvoeren. Hopelijk met iemand die me eerst wilt helpen. Leerzaam en scheelt ook weer een hoop geld.

Maar ook daarna heb ik toch weer wat puntjes. Tijdens de vakantie merkte ik dat er wat gekraak hoorbaar werd. Ik gok een toplager van de schokdemper. En als er wat steviger gereden wordt ruik ik een sterk luchtje bij de achteras. Misschien hangt dat samen met het lichte gebonk (zoals van een aandrijfas) die ik hoor. Naja, komt de volgende keer wel weer.. Wat ik wel minder vind is dat met het warme weer op vakantie de viscofan zich flink laat horen, het gieren daarvan overstemt de V8 brom in de hogere toeren :( De viscokoppeling is overigens vrij nieuw (15.000km). Wellicht dat een elektrische koelvin dit oplost, maar lees daar ook nadelen over.

- Grote beurt, koelvloeistof, remvloeistof, bougies, LPG filter, kleppendekselpakkingen, etc. (€ 1319)

Vakantie

  • 233.114 km

Eindelijk weer vakantie! Deze keer wat bergpassen ingepland en heb dus heerlijk de 540i aan de tand kunnen voelen. Ook een flinke beproeving voor het oude beestje, maar hij heeft zich goed gehouden! Op LPG is in het buitenland soms een uitdaging, zeker als je tank vrij snel leeg is. Met de bergpassen had ik een verbruik van 1 op 5,2, dus dan gaat het snel ;) In Oostenrijk was er een LPG pomp stuk dus heb toen een tijdje op benzine gereden. Niet zo erg, benzine was 1,06 euro per liter daar. En in Italië was het LPG station in de middag gesloten (je mag daar niet zelf LPG tanken) dus heb toen ook even op benzine gereden. Verder ging het prima. Duurste was zo een 75ct per liter in Zwitserland. Goedkoopste net onder de 40ct in Luxemburg en België (was daar helaas 's nachts, anders had ik wel een pomp buiten de snelweg gepakt).

Maar de rit was fantastisch! 5 bergpassen gereden en veel binnendoor. Echt heel erg genoten van de 540i. Heel veel foto's gemaakt dus zal er een paar plaatsen binnenkort. In de bergen is de automaat niet echt een voordeel, maar ging over het algemeen prima. Kijk nu alweer uit daar de volgende road trip!

Kilometerstand is inmiddels 236.400km, dus zo een 20.000km gereden sinds aanschaf. APK verloopt in oktober, dus dat zal het volgende to-do zijn. Verder wil ik de roest nog laten aanpakken, maar zolang er technisch steeds wat punten zijn gaat dat nog even voor.

APK + nieuwe banden

  • 236.968 km

Eigenlijk niet zoveel te melden. Wederom lekker kilometers gemaakt, met een glimlach op m'n gezicht! Auto moest voor de APK en gelukkig is hij goedgekeurd zonder op- of aanmerkingen.
Al een hele tijd had ik ze liggen: Michelin CrossClimates en een setje zelfde velgen als de winterwielen, maar dan netter en met nieuwe naafkappen. De banden had ik met een fikse korting online gekocht. Vandaag eindelijk de set gemonteerd! Dus de winterset kan weg, aangezien de CrossClimates ook goedgekeurd zijn voor de sneeuw. Ik heb ze roadforce laten balanceren, omdat ik dat goedkoop via de website heb kunnen doen (als ik er een blog over maak). Normaal kost dat zo een 250 euro.. Even kort gezegd: ze meten het onbalans van het wiel en de band los van elkaar en zoeken zo de beste manier om deze te monteren. Daardoor wordt er zo min mogelijk lood gebruikt.

- APK keuring 2016 (€ 25)
- 16" lichtmetaal (€ 150)
- Michelin CrossClimates (€ 380)
- Roadforce balanceren (€ 120)

Aanrijding door iemand anders

  • 237.620 km

12 jaar m'n rijbewijs, zo een 125.000km per jaar en nooit noemenswaardige schade. Maar eens moet de eerste keer zijn. Uit een uitrit kwam opeens een taxi, die had mij over het hoofd gezien en ik week uit voor hem. Maar knalde daarbij met mijn rechterwiel op de stoep.
Gelukkig niet al te veel schade, maar ik was wel woest op dat moment. Hij had niks gezien dus hij reed ook door, maar gelukkig liep het verkeer vast verderop en heb ik 'm er op aan kunnen spreken. Schadeformulier gemaakt en weer verder.
Vandaag even langs de garage geweest maar konden niks vinden. Die verwezen me dus door naar een bandenspecialist. Daar is de auto opnieuw uitgelijnd en nu staat gelukkig mijn stuur weer recht. Helaas is de velg wel krom en mijn splinternieuwe Michelin CrossClimate (zat er 2 weken onder) is afgeschreven. Inmiddels is alles weer gefixed.
Al met al was het heel erg balen natuurlijk, gelukkig valt de schade mee. Wel jammer dat ik precies op dat moment m'n nette velgen en splinternieuwe banden er op had. Was vooral bang dat m'n onderstel beschadigd zou zijn, omdat ik een jaar terug heel veel daarvan heb vervangen.

- Nieuwe band, velg richten en uitlijnen (€ 0 > verzekering)

Wat spulletjes besteld

  • 242.436 km

Tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Gewoon lekker gereden, tripje gemaakt naar Luxemburg. Genieten dus! Maar inmiddels wel wat dingetjes besteld. De achterbak had wat lelijke plekken dus ik heb 2ehands een vloerplaat en zijklep gevonden. Ik heb ook weer een originele radio gemonteerd, dus daar nog een Dension voor besteld.

- 2x verwarmde sproeiers, ruitensproeierpompje, losse spulletjes (€ 106)
- Vloerplaat + zijklep achterbak (€ 20)
- Dension Gateway Lite BT (€ 148)

Kleine beurt

  • 248.285 km

Weer lekker een tijd gereden en het werd nu wel weer tijd voor een oliewissel. Verder zat nog steeds de trilling er in dus die is eindelijk opgelost.. Verder nog veel dingen uitgevoerd waardoor het helaas weer een prijzige beurt was! Remmen rondom, bedrading achterklep (achterruitverwarming en cv motor werken nu weer), gasdemper achterruit, olielekkage stuurbekrachtiging, tankklep scharnier, sproeierpomp en ophangrubber achteras (bonk in achteruit lijkt nu ook over!).

- Kleine beurt, remmen rondom, achterklep kabels, achteras ophangrubber, etc. (€ 1644)

Elektrisch sport interieur

  • 248.255 km

Op eBay vond ik een elektrisch verstelbaar en verwarmd sportinterieur (met memory functie op de bestuurdersstoel). Dus een aanhangertje achter de 540i gehangen en op gaan halen! Ik had ook een set velgen meegenomen, welke ik meteen weer heb doorverkocht zodat de rit betaald was. Ook nog een zwarte hemel meegenomen, maar deze heb ik nog niet ingebouwd. De stoelen heb ik wel ingebouwd en het oude, nette interieur (elektrisch verstelbaar, verwarmd en memory) weer verkocht. Daardoor was de swap niet heel duur!

- Elektrisch sport interieur (€ 100 > na verkoop oude interieur)

Lekke pakking

  • 258.310 km

Natuurlijk weer fijn op vakantie geweest met de 540i. Dit keer naar Frankrijk en Andorra. Ging allemaal prima, fijne reiswagen! Vaak stoppen voor LPG blijft wat minder. Frankrijk is ook een wat duurder LPG land natuurlijk. In Andorra gewoon op euro 98 gereden, aangezien dat daar niet duur was en LPG niet verkrijgbaar.
Daarna nog een herfsttripje naar de Vogezen gemaakt, ook zeer geslaagd! Staat een verslag op www.loveatfirstdrive.nl.
Helaas bleek de auto toch wat olie te lekken. Hoewel dat eerder ook al was, maar de garage dacht het toen gefixed te hebben. Nu bleek het een pakking te zijn van de distributieketting. En ja, bij een V8 gepropt in een E34 kom je daar niet zo lekker bij, dus dan wordt het weer prijzig. Hopelijk blijft het nu even goed, want was duur genoeg dit jaar ;) APK kwam 'ie weer doorheen, kreeg dus alleen melding van de lekkage.

- Pakking distributieketting (€ 619)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (100)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens