BMW 530i Touring Business Edition Plus (2022)

autoreview

BMW 530i Touring Business Edition Plus (2022)

Signalement

Uitvoering530i Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf26.500 km
KM-stand laatst57.500 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

introductie en eerste indruk

  • 27.196 km

Introductie
Na 1 jaar Mercedes GLC 300e te hebben gereden, overgestapt naar BMW. De cruisecontrol en andere 'hulpmiddelen' van Mercedes zijn me te dwingend en geven mij veel te veel het idee niet in control te zijn en niet alles kan uit. Bij BMW is dat anders. Na bezoek aan verschillende BMW dealers kwam ik er achter dat de afschrijving op de Merc te hoog zou zijn, terwijl dat elders al gauw 6000euro minder heftig zou worden. Ook met de X5 (zie eerdere reviews) had ik dezelfde ervaring. BMW dealers doen in ieder geval weinig aan klantenbinding op deze manier. Bij de grotere concerns zie je dat er ook bij de verschillende filialen weinig moeite wordt gedaan na vaststelling bij 1 van de filialen.

Bij Van Dijk (BMW en MINI specialist in St. Oedenrode en een hartverwarmend familie bedrijf) een aantal prachtige BMW's gezien en uiteindelijk deze 530i gekocht. Veel zwart, maar de voor mij belangrijkste zaken zaten er op: HUD, HIFI, high executive comfort stoelen, M-stuur met verwarming, standkachel en mooie 19 inch velgen en een trekhaak. Een uitgebreide uitleg gehad op die dingen die nieuw waren voor me bij het ophalen. Top!

Eerste indruk
Positieve ervaring:
- Na de eerste 1500km gemiddeld 6,0l/100km gereden.
- Rust in de auto met een geweldig zitcomfort.
- Head Up display zeer uitgebreid. Je kan eigenlijk niet meer mis rijden.
Negatieve ervaring:
- Wat me opvalt is dat in Sport en Eco mode van alles is in te stellen aan onderstel, schakelen, stuuruitslag etc, maar niet in de Comfortmode waarin de auto altijd opstart. Gemiste kans, maar overbrugbaar.
- Daarnaast merk ik dat het opladen van de Apple iPhone vaak pauzeert, omdat het te heet wordt. Bij 21 graden in de auto verrassend. Het gaat er op lijken dat ik toch iets aan opladers moet doen. Ik weet niet of dit typisch Apple is of dat andere merken daar ook last van hebben.

Op naar de eerste 30.000, en ik zie dat in ieder geval met plezier tegemoet.

Zuid Spanje

  • 44.500 km

In November 14 dagen naar Zuid Spanje geweest. Een prachtige roadtrip van 2 dagen per reis. Helaas bleek op de heenreis het weer in Belgie slecht en in Frankrijk bar en boos. Voor het eerst in mijn leven gaf BMW mij een waarschuwing in de HUD met een gevarendriekhoek en daarin een windzak met de tekst: Orkaan. Zo slecht was het ook niet, maar blij dat de 2e dag zonnig was. 2100km en lange cruisecontrol wegen. Heerlijk. Het zijn echte reisauto's. De luchtvering achter zorgt voor een goede wegligging ondanks de koffers. Tot op heden verder geen bijzonderheden, anders dan een Freude am fahren. Gemiddeld brandstofverbruik 2023 over 12000km 6,6l/100 km en in 2024 over 5500km 6,4l/100 km, waarbij ik ongeveer 60% in eco stand heb gereden. Helemaal niet slecht. Over ongeveer 15.000km moet de wagen voor onderhoud.

Groot onderhoud

  • 57.500 km

Onderhoud
Vandaag voor groot onderhoud naar Dusseldorp Zwolle geweest. Ik heb een onderhoudscontract afgesloten, dat geeft financiele rust. Echter, de werkplaatsdame kwam me opzoeken in de wachtruimte met 'ik had goed mijn best gedaan met de banden'. Ik bleek achter nog maar 04mm te hebben aan profiel. Slicks dus. Voor was nog 4,6mm. Het zal me zo'n €700 kosten. Gezien het weer (regen) geen twijfel over direct vervangen. Voor de rest rijdt de auto heerlijk.

Verbruik
Mijn woon/werk verkeer is 150km per dag, waarvan de helft op provinciale wegen (60/80km per uur) en de rest 100km per uur. Het gemiddelde verbruik is 6,0 liter/100km. Ik kies niet meer voor ecostand, maar op adaptief. Elke minirotonde laat ik uitrollen op zo'n 600m voor de rotonde. Voor de rest houdt ik de max snelheid aan en rijd zo veel mogelijk op de cruise control.

Ergernis
Het enige waar ik me echt aan erger, is het matige geluid van de HIfi. Voor zo'n auto mag je toch wel iets meer verwachten dan dit. Volgende keer maar blijven uitkijken naar een HK versie.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.