BMW 530i Touring Business Edition Plus (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 26.500 km |
KM-stand laatst | 57.500 km |
introductie en eerste indruk
- 27.196 km
Introductie
Na 1 jaar Mercedes GLC 300e te hebben gereden, overgestapt naar BMW. De cruisecontrol en andere 'hulpmiddelen' van Mercedes zijn me te dwingend en geven mij veel te veel het idee niet in control te zijn en niet alles kan uit. Bij BMW is dat anders. Na bezoek aan verschillende BMW dealers kwam ik er achter dat de afschrijving op de Merc te hoog zou zijn, terwijl dat elders al gauw 6000euro minder heftig zou worden. Ook met de X5 (zie eerdere reviews) had ik dezelfde ervaring. BMW dealers doen in ieder geval weinig aan klantenbinding op deze manier. Bij de grotere concerns zie je dat er ook bij de verschillende filialen weinig moeite wordt gedaan na vaststelling bij 1 van de filialen.
Bij Van Dijk (BMW en MINI specialist in St. Oedenrode en een hartverwarmend familie bedrijf) een aantal prachtige BMW's gezien en uiteindelijk deze 530i gekocht. Veel zwart, maar de voor mij belangrijkste zaken zaten er op: HUD, HIFI, high executive comfort stoelen, M-stuur met verwarming, standkachel en mooie 19 inch velgen en een trekhaak. Een uitgebreide uitleg gehad op die dingen die nieuw waren voor me bij het ophalen. Top!
Eerste indruk
Positieve ervaring:
- Na de eerste 1500km gemiddeld 6,0l/100km gereden.
- Rust in de auto met een geweldig zitcomfort.
- Head Up display zeer uitgebreid. Je kan eigenlijk niet meer mis rijden.
Negatieve ervaring:
- Wat me opvalt is dat in Sport en Eco mode van alles is in te stellen aan onderstel, schakelen, stuuruitslag etc, maar niet in de Comfortmode waarin de auto altijd opstart. Gemiste kans, maar overbrugbaar.
- Daarnaast merk ik dat het opladen van de Apple iPhone vaak pauzeert, omdat het te heet wordt. Bij 21 graden in de auto verrassend. Het gaat er op lijken dat ik toch iets aan opladers moet doen. Ik weet niet of dit typisch Apple is of dat andere merken daar ook last van hebben.
Op naar de eerste 30.000, en ik zie dat in ieder geval met plezier tegemoet.
Zuid Spanje
- 44.500 km
In November 14 dagen naar Zuid Spanje geweest. Een prachtige roadtrip van 2 dagen per reis. Helaas bleek op de heenreis het weer in Belgie slecht en in Frankrijk bar en boos. Voor het eerst in mijn leven gaf BMW mij een waarschuwing in de HUD met een gevarendriekhoek en daarin een windzak met de tekst: Orkaan. Zo slecht was het ook niet, maar blij dat de 2e dag zonnig was. 2100km en lange cruisecontrol wegen. Heerlijk. Het zijn echte reisauto's. De luchtvering achter zorgt voor een goede wegligging ondanks de koffers. Tot op heden verder geen bijzonderheden, anders dan een Freude am fahren. Gemiddeld brandstofverbruik 2023 over 12000km 6,6l/100 km en in 2024 over 5500km 6,4l/100 km, waarbij ik ongeveer 60% in eco stand heb gereden. Helemaal niet slecht. Over ongeveer 15.000km moet de wagen voor onderhoud.
Groot onderhoud
- 57.500 km
Onderhoud
Vandaag voor groot onderhoud naar Dusseldorp Zwolle geweest. Ik heb een onderhoudscontract afgesloten, dat geeft financiele rust. Echter, de werkplaatsdame kwam me opzoeken in de wachtruimte met 'ik had goed mijn best gedaan met de banden'. Ik bleek achter nog maar 04mm te hebben aan profiel. Slicks dus. Voor was nog 4,6mm. Het zal me zo'n €700 kosten. Gezien het weer (regen) geen twijfel over direct vervangen. Voor de rest rijdt de auto heerlijk.
Verbruik
Mijn woon/werk verkeer is 150km per dag, waarvan de helft op provinciale wegen (60/80km per uur) en de rest 100km per uur. Het gemiddelde verbruik is 6,0 liter/100km. Ik kies niet meer voor ecostand, maar op adaptief. Elke minirotonde laat ik uitrollen op zo'n 600m voor de rotonde. Voor de rest houdt ik de max snelheid aan en rijd zo veel mogelijk op de cruise control.
Ergernis
Het enige waar ik me echt aan erger, is het matige geluid van de HIfi. Voor zo'n auto mag je toch wel iets meer verwachten dan dit. Volgende keer maar blijven uitkijken naar een HK versie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 530e M-Sport Pro - Stoelventilatie - Trekhaak - Bowers & Wilkins
- 2024
- 40.291 km

BMW 5-serie Touring 530e xDrive|High Executive|PANO|CAMERA|HUD
- 2021
- 67.599 km

BMW 5-serie Touring 530e High Executive M-sport | Incl. 12 maanden garantie | Assisted driving | 360° camera | Stoel/stuur verwarming | Stoelventilatie | Schuif/kantel dak | Apple carplay/Android auto | Virtual cockpit | Harman/Kardon audio |
- 2021
- 161.432 km