BMW 530i Executive (1995)

autoreview

BMW 530i Executive (1995)

Signalement

Uitvoering530i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf131.469 km
KM-stand laatst159.500 km
Lezerswaardering: 11%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 159.500 km

Beste allemaal,

Zoals beloofd in mijn vorige review van de 520i hier mijn nieuwe verhaal.

Na de zogenaamde VANOS rammel uit de motorruimte van de 520i en het zien van deze 530i ging ik overstag. Ik ben zaterdag 28-10 naar Friesland gereden en heb daar mijn sportieve Nissan Micra 1998 en 520i van 1994 (exact drie weken gehad!) ingeruild tegen een werkelijk als nieuwe 530i Executive met handbak.

Daarvoor kreeg ik een Oxford Grüne 8 cilinder van de eerste eigenaar. Het interieur was werkelijk als nieuw, mooier kon het niet. Het leer zag er ook perfect uit, zonder scheuren. Op de velgen waren amper beschadigingen te ontdekken. Geen steenslag op de motorkap en geen versleten stuur of koppelingspedaal. De kilometerstand was dan ook enorm laag. Klopte dit allemaal? Kom ik op terug.

Ik moest een moeilijke knoop doorhakken want de Micra was een topkarretje en zeer betrouwbaar. De 520i reed eigenlijk al enorm lekker, jankte mooi en snel zat. Maar het verlangen een exoot in deze staat te rijden was te groot. Eerste rij-indruk: euforisch! Een machtige brul, duidelijk aanwezig in de eerste versnelling en bij verder acceleren, wegvallend in een enorme stilte als de snelheid bereikt is. En het maakt niet uit of dat 100 of 160 is, slechts windgeruis en bandengerol.

Bij een tussenstop op de afsluitdijk even de elektrische en verwarmde stoelen programmeren en het elektrische schuif-/kanteldak testen. Dat elektrische rolgordijn achter is representatief voor de enorme luxe, alsook de uitgebreide boordcomputer, automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensors.

Dit was een grote stap voorwaarts vergeleken met de 520i, die totaal anders reed. Deze 530i voelt zo solide aan, een rotsblok op de weg. Natuurlijk veel bredere banden (225), de koets lijkt trouwens ook lager te liggen, maar ook stugger afgeveerd.
Verder is de hydraulische koppeling goed zwaar maar wel prima te doseren. Het schakelen gaat prima, wel weer dat bekende kloeng-kloeng geluid bij het inleggen van een ander verzet.

Het gemak waarmee deze auto accelereert is imponerend. De verbruiksmeter imponeert trouwens ook, het lijkt in deze auto meer een toerenteller die rechts georiënteerd is. Waar je in de 520i zo makkelijk onder die 10l/100km. bleef krijg je de meter in deze auto er amper onder, dat lukt alleen bij 100/120 op een stille snelweg. Je kunt redeneren: dat weet je bij een dergelijke auto, maar irriteren gaat het toch. Gebruik hem niet voor woon-werk of om boodschappen te doen is mijn advies.

Inparkeren is een makkie dankzij de piepende sensors, insturen vind ik lastiger. De stuurbekrachtigingspomp kraakt en knerpt als je het gas iets teveel laat terugvallen. Weet niet of dat normaal is?

Oh ja, over de kilometerstand. Ik heb de nu 77 jarige eigenaar kunnen opsporen. Die kon mij alles vertellen over de auto, was een BMW liefhebber en een pietje precies en heeft mij alle facturen die hij nog had opgestuurd. De kilometerstand klopte absoluut. Mooi: ècht een pareltje dus.

Conlusie na 1000 km: een waanzinnige limousine met een beul van een motor en vol luxe. Ingetogen qua uiterlijk en geluid, dat laatste naar wens oproepbaar door vol gas te geven. Het verbruik valt me tegen, had het niet zo erg verwacht. Ben blij dat ik er een Citroën AX Diesel bij heb voor woon-werk.

Als je een E34 liefhebber bent en het volledige potentieel van een dergelijke auto wil ervaren is een 530i een must. Daarbij komt dat dergelijke autos nu na 11, 12 jaar verhoudingsgewijs voor een prikkie te koop zijn, vaak wegens de verzekeringspremie en aanschafwaarde niet in handen zijn geweest van jonge broekies en dus ook vaak netjes bereden zijn. Binnenkort meer.

Update december 2007:

Fantaaastisch, wat een tank. Iedere keer als ik instap kan ik een gevoel van euforie niet onderdrukken. Bij stilstand kan ik minutenlang naar de auto kijken en genieten van het tijdloze, krachtige maar vooral stijlvolle design. De auto is wars van de modieuze, plastic uitstralende ei-vormige dashboards wat je tegenwoordig vaak ziet. Nee, strak, luxueus en sfeervol. In de winter heerlijk geïsoleerd en een continu veilig gevoel. Het knerpende leer, de vele lampjes en het zachte gezoem van de motor maken een avondrit tot een sfeervol feest.

Ondanks zorgvuldig gebruik van de auto als weekend-auto toch een kleine 20.000km. weggereden. Hier zit wel een vakantie Oostenrijk in. Wat een zalige reisauto. De kilometers glijden onder de wielen door. En tijdens het oprijden van de bergen vermogen genoeg om even fors te versnellen tijdens 10 procent stijging. Het overall verbruik na een vakantie van bijna 5000 km: 1 op 9,3. Daarbij sportief maar beheerst gereden. Enkel keertje 160, maar vaker 120, 130. En wat is de V8 soepel! Je kunt gewoon terugzakken naar 40 per uur in de vijfde versnelling, een bochtje nemen en gewoon optrekken. Geen schokje of sputtering, gewoon versnellen.

Het verstand en het hart gaan wel behoorlijk tekeer. Het liefst doe ik deze auto nooit meer weg. Kwaliteit te over om het nog 15 jaar vol te houden en tevens een aardige klassieker. Maar ... 1 op 8 rijden hakt er toch in, zeker in een land als Nederland. Het is gewoon niet leuk meer. Temeer omdat er tegenwoordig zat snelle, vernuftige motoren gebouwd worden die aanmerkelijk zuiniger met brandstof omspringen. De ene maand kan het me niets schelen, het Freude am Fahren gevoel overheerst dan. De andere maand zit ik me te beraden wanneer hij maar eens de deur uit moet want er zijn ook andere leuke dingen in het leven.

Oh ja, zijn er ook minpunten? Tja, de auto houdt niet zo van bochten. Groot stuur, vrij zware besturing, nee, het is en blijft een lijnauto. Autobahn-freude.
Het remmen mag van mij veel gretiger en lichter gaan. Ik moet nu best fors op het pedaal gaan staan. Het verbruik heb ik al genoemd. Zuiniger dan 1 op 8,5 kom ik echt niet, behalve tijdens de vakantie dan. En ik rij absoluut beheerst en soepel.

Genieten is het uitgangspunt geweest bij het ontwikkelen van deze auto. Het is een limousine overgoten met sportiviteit en Duitse degelijkheid en een motorblok welke alleen al mooi is om naar te kijken als je de kap omhoog klapt.

Ik ga voorlopig nog even genieten. Groeten aan allen!

UPDATE AUGUSTUS 2008:

Ik heb de auto verkocht, met de bekende pijn in het hart. Hij was binnen twee dagen verkocht. De wens een E39 model (schitterende tijdloze 5) te rijden groeide. Daarnaast was het verbruik van de V8 me te gortig, je had het amper in de hand. Maar de rij-eigenschappen van het blok zal ik altijd blijven missen ...

Ik heb er evengoed nog 28000 km mee gereden in nog geen twee jaar tijd. Ik denk dat je het met zo\'n auto gewoon niet in de gaten hebt. Een aanrader? Absoluut. De zescilinders zijn ook van grote klasse en stukken zuiniger, maar de V8 is van een heel andere orde, het geeft je ieder moment van de rit een exclusief en machtig gevoel. Ga eens rijden en je bent verkocht.

Over enkele maanden: een review van mijn nieuwe aanwinst: een E39.

PROBLEMEN

  • 159.500 km

Zoals gezegd heb ik hem nog maar een week. Wat wel meteen opviel was een klapperend c.q. rammelend geluid bij het snel heen en weer halen van het stuurwiel. Ook is dat merkbaar als je al sturend over een bobbelige weg rijdt. Dan klappert de stuurinrichting. Ik denk speling in de kogels o.i.d.? Iemand daar ervaring mee? De stuurbekrachtiging werkt goed en zie nergens lekkage.

Update december 2007:

137085 km. - Inspectie 2 laten uitvoeren door BMW Bergwerff in Gorinchem. Meest uitgebreide beurt. Tevens APK. Geen enkel probleem behalve wat lekkende schokbrekers vóór.

141584 km. - Halverwege dit jaar de schokbrekers laten vervangen bij Offenga in Franeker. Jonge jongens met een voorliefde voor BMW. Perfecte service en een prima prijsje. Tevens een set reactiearmen vervangen. Hierdoor zou de bekende trilling tussen de 80 en 100 per uur weg zijn. De schokbrekers vóór waren helemaal op en na het vervangen iedere trilling en het klapperen in het stuur weg. Wat een zaligheid.

142920 km. - Nieuwe Bridgestone Turanza’s achter laten monteren. Superbanden.

145970 km. - Auto tijdens vakantie in Oostenrijk laten uitlijnen wegens opmerkelijk snelle en plaatselijke slijtage van de voorbanden en auto trok naar rechts. Denk gevolg van de nieuwe reactiearmen/schokbrekers.

153040 - Nieuwe voorbanden, Falken Z912

153221 - Oliewissel, filters en APK bij specialist Offenga in Franeker

159500 - VERKOOP

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.