BMW 530e xDrive Touring Business Edition Plus (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530e xDrive Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 26.883 km |
KM-stand laatst | 44.706 km |
Doe eens gek
- 27.668 km
Sinds 2021 reden mijn vrouw en ik met veel plezier in een bij de BMW-dealer gekochte en toentertijd van Premium Selection garantie voorziene BMW X1 sDrive2.0i High Executive Centennial uit 2016 in de mooie kleur Sparkling Brown met een beige lederen interieur. Niets te klagen dus.
Alleen, als we een 5-serie Touring ons op de snelweg voorbij zagen snellen, onafhankelijk welke generatie keken wij elkaar aan en zeiden iedere keer tegen elkaar ‘Wat een mooie auto is dat!’ . Echter, als opvolger ooit had ik een EV in gedachten die tevens een caravan kon trekken, de accu als thuis opslag zou kunnen gebruiken, goed zou rijden en er ook nog appetijtelijk uit zou zien. Ook met de nieuwste EV’s zie ik dit alles gecombineerd te weinig. Dus toch nog maar een tussen-auto, een PHEV die een caravan kan trekken, goed rijdt en gave uitstraling heeft. De 5-Touring gedachte kwam langs.
Als eerste bij BMW zelf gekeken. De prijzen zijn niet echt hoger dan die van andere aanbieders en de Premium Selection garantie is echt een geruststellende aanrader. Niet dat je er waarschijnlijk veel gebruik van gaat maken, maar je koopt een mooi begeleidingsproces van BMW om 2 jaar zorgeloos te kunnen rijden.
Gekeken wat er zoal te koop stond. Mijn oog viel op een Tansanitblauwe 530e xDrive met een elfenbein ivoorwit lederen interieur en de goede opties:
Package Business Edition Plus
Live Cockpit Professional
Driving assistent Plus
Laserlicht
Adaptief onderstel
Xtraboost (even wat meer vermogen)
Sport stoelen (elektrisch verstelbaar)
XDrive vierwielaandrijving
4 zone airco en alle stoelen verwarmd
Parking Pack (piepertjes en camera, automatisch inparkeren)
Connected pack Professional
M sport Pakket
Elektrisch wegklapbare trekhaak
Panorama dak
Hifi-systeem (ipv Harman Kardon in de vorige auto)
M 50 jaar heritage badges
Elektrisch wegklapbare trekhaak
Proefrit gemaakt en weg waren we. Met de X1 weer huiswaarts voelde anders. De 7 jaar evolutie, de langere wielbasis van de 5, ….. .
We hebben de auto snel daarna gekocht en inmiddels de eerste kilometers gemaakt. Ook korte stukjes, waar we tot op heden onze BMW i3 voor gebruikten, worden nu gemakkelijker en met groter comfort in de 5 op de stand ‘electric’ gemaakt.
Wat een stilte, wat een comfort, wat een rijgedrag, wat een power. Wat een alomvattende luxe. vooralsnog een verbruik van 2,5l en 20kWh per 100km. Binnenkort meer.
Ruim 1000 km verder
- 28.194 km
De eerste ervaringen en tips voor andere reviewlezers bij hun zoektocht naar een passende funfer:
Overall oordeel: wat is dit een fijne limousine.
Wat is zo wie zo erg fijn aan een 5-serie Touring. Je hebt een los te openen achterruit. Nooit gedacht dat dit zo fijn zou zijn. Je hoeft niet meer de, overigens automatisch te openen, achterklep helemaal te openen maar alleen de achterruit. Als je dat doet schuift automatisch het dekzeil terug en kun je spullen in- en uitladen. Geniaal.
Wat een geluid-isolatie bezit deze auto en daardoor, wat een rust in het interieur. Natuurlijk ook geholpen door de elektromotor wordt er niet ze veel lawaai en trillingen geproduceerd, maar je zit echt in een stilte-coupe. Heerlijk.
Verder, wat is het fijn dat alle bediening ongeveer op dezelfde plek zit als bij mijn X1 en zelfs vergelijkbaar met mijn (ooit) Z4. De bediening is echter ook ergonomisch goed, dus ook goed in te leren bij nieuwe Beamer adepten.
Accessoires:
De auto is uitgerust met sportstoelen, in vorige decennia bij BMW een must. Voor mij, 1,85m, was het uittrekbare zitgedeelte heerlijk en zat je heerlijk tussen instelbare lendensteun. Als ik nu kijk hebben de comfortstoelen de sportstoelen ingehaald. Qua verstelling zijn ze goed en hebben ze, in tegenstelling tot de sportstoelen, geheugen instelling. Kies het comfortpakket waar ze in zitten en je krijgt ook nog stuurwiel verwarming, en soms stoel ventilatie, toe.
De Funfer heeft een ‘ BMW hifi-systeem’. Dit zal voor veel mensen prima zijn, maar deze haalt het niet bij het Harman Kardon systeem in mijn oude X1. Ben aan het overwegen dit te laten ombouwen, maar las in een andere review dat de factuur zo maar 2K kan bedragen. Hmm…. .
Over de los te openen achterruit had ik het al gehad, maar als je deze opent komt volledig automatisch via een knopje rechts de trekhaak met alle elektrische aansluitingen naar buiten en vergrendelt zichzelf. Perfect.
Overigens de 5-Touring 2024 kent geen apart te openen achterruit meer. Leve het uitloop model.
Tevens niet te versmaden, de knopjes links en rechts in de achterbak die automatisch de rugleuningen van de achterstoelen plat gooien. Wat is dat handig!
Dan het bagagenet. Dit kan natuurlijk de bagageruimte scheiden van de achterstoelen. Echter als deze achterstoelen plat liggen kun je dit net ook gebruiken voor een degelijke scheiding tussen voorstoelen en groot gemaakte bagageruimte. Perfect.
Laserlicht en groot licht assistent
Ik heb standaard mijn groot licht assistent aanstaan. Deze bepaalt zelf wanneer het nodig is groot licht in te schakelen. En dat vindt ie nogal snel en veel, ook als er iemand voor je rijdt of als er tegenliggers aankomen. Schaamte maakte zich van mij meester. Echter, ik kreeg geen enkel lichtsignaal (hufter je hebt groot licht aan) waarschuwingen van tegenliggers. Als je goed kijkt wat er gebeurt zie je een schouwspel aan verlichting voor je uit dat je in de omstandigheden dat je rijdt altijd optimaal bedient. Belangrijker is dat voor- en tegenliggers hierbij worden ontzien!! Dit moet je zelf zien om te geloven. Een must dus!!!
Het panorama dak voldoet aan alle wensen. Het is mooi licht in het interieur, maar je hebt geen last van de zon. Mocht dit meer naar de zomer toch gebeuren, kun je automatisch een afdekking ervoor schuiven. Bij het openen van het dak schuift het geopende deel ONDER het vaste deel. Dat scheelt een boel wind geruis en is wederom een heel mooie technische oplossing. Hulde.
Het wordt een lange review. Binnenkort meer over het rijden zelf.
Een half jaar verder
- 34.162 km
Inmiddels een half jaar en een kleine 6000 km verder een update van mijn eerste kennismaking met mijn 530e.
De auto rijdt formidabel. Wat een rust, regie en overzicht met deze auto. Als het moet snel, als het kan lekker toerend. Je leest wel eens dat elektronische accessoires niet voldoen in het dagelijks gebruik. BMW heb ik er nog niet op kunnen betrappen. Zo is de adaptieve cruisecontrol prima in het gebruik op snelheid en wonderbaarlijk fijn bij files. In de file start de auto zelf als er ruimte ontstaat. Bij mijn X1 moest ik nog even het gaspedaal toucheren.
De automaat, met overschakeling tussen elektrisch en benzine functioneert naadloos en ook de e-boost, bijna nooit nodig, functioneert soepel.
Inmiddels ook ervaring met de 530e als caravantrekker voor onze caravan met een maximale massa van 1500kg. Ook dit doet de 530e beter dan de X1. Dit komt in ieder geval door de vierwielaandrijving en tevens door de meer verfijnde versnellingsbak. Daarbij is het koppel bij wegrijden, altijd op de elektromotor, fantastisch. Ik kan de auto echt aanbevelen als caravantrekker en sluit me aan bij het oordeel van caravantrekker.nl .
Dan het functioneren als PHEV en de besparingen die je hiermee kunt bereiken. Wel, dat is beperkt. Nu het wat warmer is moet je een fluwelen voet bezitten om boven de 40km bereik te komen in de e-modus. Dat is dus beperkt. Veel stekkeren dus.
In deze modus rijd je de accu volledig leeg. Immers, daarna schakelt de benzinemotor in. Nu lees ik, recent artikel over de Audi A3 e-tron uit 2015, dat de SOH van de accu in die auto (118k km) naar ongeveer 75%. Bij een beperkt bereik is dat erg jammer. Autoweek meldt dat dit te voorkomen is door de accu niet geheel leeg te rijden. Feitelijk hoop ik dat BMW daar zelf een veiligheidsmarge voor aanhoudt. Weten doe ik dat niet. Ga ik binnenkort navragen bij de dealer.
Wel is er een recuperatiemogelijkheid. Je stelt in welke capaciteit je de accu minimaal wilt laten hebben (minimaal 30%) en de benzinemotor zorgt hiervoor. Handig met de caravan, je hebt altijd extra power en wellicht ook zonder caravan goed want je rijdt de accu niet volledig leeg.
Dan het verbruik. De auto springt niet zuinig om met energie. Als je met 40km de 12 kWh accu leegrijdt zit je op een verbruik van 30 kWh/100 km. Niet om over naar huis te schrijven. Als je op benzine rustig rijdt zijn waarden als 1:14 haalbaar. In de hybrid-modus rijdt ik ongeveer 1:22. Ik ga nog een meer uitgebreide analyse maken als ik meer data verzameld heb. De BMW-app vergelijkt mijn verbruik overigens met de ‘community’. Met bovengenoemde waarden rijd ik meer dan 50% meer op stroom dan mijn collega 530e-bezitters. Die hebben nog minder voordeel aan het PHEV-element. Doordat ik thuis laad heb ik tevens het voordeel van voordelige tarieven. Ben je overgeleverd aan laadpalen met prijzen boven de 50 cent/kWh, dan kun je waarschijnlijk voordeliger gewoon alleen op benzine rijden met deze auto.
tussentijdse update sportstoelen/verbruik
- 34.327 km
Een paar dagen na mijn vorige review reed ik een lange rit mee in een 530e, zelfde serie maar een sedan, van een vriend van mij. Deze 530e was uitgerust met comfortstoelen, waar ik in mijn vorige ervaringen gezien de elektrische verstelmogelijkheden en de geheugenfunctie meende zelf met mijn sportstoelen slechter af te zijn.
Wel nu, ik moet dit relativeren. De elektrische mogelijkheden van de comfortstoelen zijn te benijden, maar het zitcomfort en met name de zijdelingse steun van de sportstoelen overtreffen de comfortstoelen in ruime mate. Het viel mij op dat ik vermoeider uitstapte dan uit mijn eigen auto. Dat wil ik de lezer toch nog even meegeven.
Als 2e het verbruik. Nu de temperatuur, zo nu en dan, meer geriefelijke waarden aanneemt tikt mijn 530e na een laadbeurt zowaar zo nu en dan de 50km bereik aan. Sterker, het blijkt bij zomerse temperaturen om (weliswaar met fluwelen rechtervoet) de 50km elektrisch daadwerkelijk te halen.
Twee belangrijke toevoegingen op mijn eerdere reviews die ik de lezer toch even wil meegeven. Wordt wederom vervolgd.
en weer 9 maanden en 10000 km verder
- 44.706 km
Inmiddels een kleine anderhalf jaar in bezit en zo’n 17000 km verder blijf ik de loftrompet over de auto doen schallen. Je rijdt als een echte gentleman door de verkeersjungle, alles werkt goed en blijft goed werken. Ik was ooit wat bang dat mijn spijkerbroeken en andere geverfde broeken wel een zwart/blauw spoor zouden achterlaten op het witte leer. Tot op heden is hier echter niets van te zien. Dat valt enorm mee.
Ik lees wel eens reviews die handelen over opvolger Gf61. Wat ik dan lees komt overeen met mijn ervaring die ik bij de BMW-dealer had toen ik mogelijk mijn X1 F48 wilde inruilen op een nieuwe. Het interieur is minder geraffineerd uitgevoerd. Je ervaart niet meer het luxe comfort wat de voorganger heeft. Een aantal geniale zaken zijn niet meer aanwezig. Ik noem het te openenen panoramadak, de separaat te openen achterruit, het ook bij neergeklapte stoelen te gebruiken bagagenet.
Het enige waar ik jaloers op ben is de elektrische actieradius. Ik eindig echt ergens tussen de 35 (winter) en 50 km. Dan komt weliswaar fluisterzacht, voor de bijrijder onmerkbaar, benzinemotor erbij. Het heerlijke elektrische rijden is dan echter voorbij. Doe mij mijn huidige G31 model met de actieradius van de nieuwe G61 (90km). Mij zul je dan nooit meer horen zeuren.
Oké 2 dingen dan:
1. de bagageruimte, iets verhoogd om de batterijen ruimte te gunnen, is voor zo’n slee echt klein. Heb vroeger Ford Mondeo gereden waar je letterlijk bankstellen in kon vervoeren. Hier kun je dat echt vergeten. Hond mee voor een weekeindje met z’n tweeën naar Texel levert echt een volle achterbak en achterbank op. Ik kan het ermee doen, maar weet dat.
2. Ik heb ruzie om mijn iPhone goed aangesloten te krijgen dan wel te houden. Ik ben al een keer bij de BMW-dealer geweest, goed geholpen maar zonder duurzame oplossing. CarPlay werkt niet (altijd), soms krijg je niet automatisch verbinding tussen auto en iPhone. Kortom, je kunt er niet van op aan en dan zit je tijdens het rijden onveilig te hannesen om het toch voorlopig voor elkaar te krijgen. Dat wordt binnenkort de eerste keer een reden om mijn Premium garantie in te roepen. Wordt vervolgd.
Voor de lezers: dit is, ondanks de beperkte actieradius en dus blijven sterkeren, een aanrader voor op de oprit. De prijzen voor jong gebruikt liggen mijlenver onder de nieuwprijs en je krijgt een kwalitatief goede comfortabele auto voor het leven. Onderhoudskosten zullen echt hoger zijn dan voor een Ford Mondeo, maar dat ‘verdien’ je terug in comfort en plezier. Die onderhoudskosten nog niet gezien, maar daar zal het, geschrokken, in een volgend review ooit echt wel eens over gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520d Executive | Automaat | Apple Carplay/Android Auto | Ambiance Verlichting | Elektrisch Achterklep | LED | Camera | Stoelverwarming | Park Assist Pack | Live Cockpit Professional |
- 2020
- 107.123 km

BMW 5-serie Touring 520i Business Edition Plus M-Sport | Cruise Control | Pano | LASER | HUD | Trekhaak | Stoelverwarming | Memory | Carplay
- 2021
- 31.470 km

BMW 530e M-Sport Pro, Pano, Head-Up, HArman-Kardon, Brooklyn Grey 2024
- 2024
- 20.999 km