BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021) #3

autoreview

BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

Signalement

Uitvoering530e Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een lange aanloop

  • 50.000 km

Het aankoopproces:
Het is 2022 en we rijden een volvo V60 D6 PHEV. Een heerlijke reisauto die we een jaar tegen zeer lage kosten konden gebruiken van familie. Maar aangezien het jaar om was, was dit feest voorbij. Tijd voor een andere dus. Echter waren de prijzen op dat moment zo hoog dat we nog even niets wilde kopen. Daarom ruim een jaar een Opel Astra gereden via private lease constructie. Begin 2024 besloten dat we (inmiddels waren we een gezin geworden) toch echt een grotere en fijnere auto wilde hebben. Na lang wikken en wegen moest het een Volvo V60 worden. Wederom een PHEV maar nu benzine en de long range variant. Deze vrij vlot gevonden bij onze Oosterburen en zelf naar Nederland geïmporteerd. Na 6 weken rijplezier knalde de motor letterlijk uit elkaar toen we onderweg waren. Om een lang verhaal kort te houden. De auto bleek volledig onderwater te hebben gestaan en deze waterschade zorgde dat door de opgebouwde druk een gat in de motor was geknald. Zelf zonder kleerscheuren uitgestapt maar natuurlijk flink geschrokken.

Na 3 maanden bakkeleien met de verkoper en de Volvo dealer (die er voor de waterschade diagnose een nieuw motorblok in hadden gezet) konden we dit hoofdstuk afsluiten en weer opnieuw zoeken naar een waardig vervanger. Op de dag van de afwikkeling voor de gein eens langs de BMW dealer gereden en daar enorm onder indruk geraakt van de BMW 5 met comfortstoelen (in kon nooit lekker zitten in de BMW 3 van vrienden dus dacht dat BMW niets voor mij zou zijn). Dit moest hem worden besloot ik ter plekke. 's avonds direct gaan zoeken en een mooie auto gevonden bij Qoets. Een proefrit (aan huis) gemaakt en een paar dagen later was de deal beklonken.
Wat een heerlijke wagen en bijna helemaal in de uitvoering zoals wij hebben graag willen hebben.

De auto:
Het is dus een BMW 530E in de Luxury line uitvoering. De combinatie van de Bernina Graue lak met cognac kleurig interieur vinden wij hem goed staan.
De auto is uitgerust met een keur aan opties. Wij hadden 3 harde eisen nl. adaptive cruisecontrol comfort stoelen en een trekhaak. Daarnaast heeft deze versie o.a. 360 camera en een panoramadak.

Eerste ervaringen:
We hebben nu een kleine 1500 kilometer in de auto gereden waarvan de helft elektrisch. (onze woon-werk afstand is 20 km enkele reis). Gemiddeld verbruik 3.5L/100KM. De auto bevalt enorm goed. Super comfortabel, voelt luxe aan en is snel zat. Natuurlijk is het elektrisch bereik een beetje weinig en is de kofferruimte flink kleiner. Verder hebben we nog weinig nadelen kunnen ontdekken. Het enige dat ik echt tegen vindt vallen is het windgeruis. Bij 130+ vind ik dit storend en eigenlijk niet passen bij een auto van deze prijs. Ik check soms echt of de ramen wel dicht zitten (en dat blijkt dan helaas het geval ;-))

Ik zal deze review regelmatig updaten. en nog een aantal fotos plaatsen. Wij kijken enorm uit naar vele kilometers met deze auto en houden jullie op de hoogte

10,000 KM verder (incl, Mankement)

  • 60.000 km

Nou, de eerste 10 duizend km zitten erop en al met al waren het hele fijne kilometers. Zo'n 80% hiervan hebben we gereden op de winterbanden (sinds half maart weer gewisseld naar zomerbanden). De auto is stil, zuinig, comfortabel en bevalt ons uitstekend! In Januari naar Oostenrijk geweest en ook op de Duitse snelwegen stelde hij niet teleur :) Paar keer de 200 km/h aangetikt en dat ging zonder slag of stoot.

Verbruik:
Van de 10 duizend gereden km's hebben we 44% elektrisch afgelegd. Voor ons werkt de plug-in hybride oplossing perfect. We rijden veel ritten tussen de 20-40 km en halen bijna alle stroom uit zonnepanelen. De actieradius in de koude wintermaanden was bij vlagen erg weinig, nog geen 30km. Nu weer rond de 40.
Het gemiddelde verbruik staat op 4,0 liter op 100 km. (1 op 25 dus) en daarmee zijn we dik tevreden. Verwacht dat dit nog verder omlaag gaat met de zomerbanden en het warmere weer.

Eerste mankement
Helaas ook een eerste mankement gehad. De motor van het schuif/kanteldak werkte niet meer en moest worden vervangen. Viel gelukkig nog onder de aankoopgarantie, was anders 1200 euro geweest.

Kortom, we zijn tot nu toe erg tevreden over de auto en genieten van elke rit. Zal ook nog een paar extra foto's toevoegen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.