BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021) #2

autoreview

BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

Signalement

Uitvoering530e Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf60.452 km
KM-stand laatst61.421 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Premium allrounder

  • 61.421 km

Sinds een kleine maand deze mooie 5-serie touring van de laatste update in bezit en reeds een kleine duizend kilometer mee gereden.
Met de vorige auto (BMW X5 xdrive 40e) al kennis gemaakt met de BMW hybride techniek en dat beviel mij boven verwachting wel. Daarvoor was ik een groot fan van de moderne diesels. Maar aangezien ik sinds anderhalf jaar steeds meer kleinere afstanden rij en dit voor roetfilters en dergelijke niet geweldig is, toch de overstap naar een hybride genomen. Volledig elektrisch is voor mij nog geen goede optie aangezien het trekken van een paardentrailer over langere afstand nog niet geweldig is en ik de meeste elektrische auto’s qua design nog van die lelijke schoenendozen vind.

Van X5 naar 530e?
Waarom ruil je een X5 in? Ten eerste omdat de actieradius elektrisch van de X5 maar beperkt is. 15-20 km afhankelijk van weer en gebruik) ten tweede omdat de hond de hoge kofferbak een probleem vindt. Dus de 2016 X5 ingeruild voor een 530e. De actieradius op elektrisch is duidelijk beter (30-40 km) en de hond kan makkelijker achterin springen. De grootte (en vooral de hoogte bij de 530e) van beide kofferruimten houdt zeker niet over en is bij de 530e wat mij betreft zijn zwakste punt tot heden in mijn beleving. Gelukkig zit ik bijna altijd links voorin en daar is het een absoluut een feestje om te zitten!

Rijden en verbruik 530e:
Wat een kwaliteit, comfort en afwerking in deze auto. Rijden is absoluut een feestje. Hij is vlot en ondanks zijn lengte goed en makkelijk te plaatsen.
80% van de tijd wordt de auto gebruikt voor woon-werkverkeer verkeer (20 km per dag), daarnaast privé ook voor langere stukken (100+ km). Dus een groot gedeelte van de ritten gaat volledig elektrisch. De auto is dan vlot, maar niet extreem snel. Op de snelweg is ondersteuning van de brandstofmotor wel veel fijner ondanks dat je tot 130 km/h volledig elektrisch kan rijden.
Van de nu 930 km bijgehouden is 54% (494 km) volledig elektrisch gereden. De auto heeft hierbij verbruikt 13,5 kw/100km en 3,1 liter/100km. Indrukwekkend, zeker als je weet dat er een rit met een zwaarbeladen trailer en diverse BMW waardige testritjes bij zitten.
Met veel zonnepanelen thuis en stroom te over is dit wel heel voordelig rijden, waar een diesel niet tegenop kan.
Maar wat als de accu leeg is. Dan kun je door op benzine. De tank is met slechts 46 liter is wat krap, maar begrijpelijk met een iets grotere accu.
Het verbruik van de benzinemotor valt mij enorm mee voor een auto van ruim 1800kg. Bij 80 km/h ga je richting 5,5 liter/100km bij 100 km/h 6-6,5L/100km,
130 km/h 7,5-8,0L/100km, en zelfs bij 160 km/h is 9-10L/100km mogelijk. Getallen waar je met een X5 van kunt dromen. Alleen op benzine de X5 en de 530e vergeleken zit je respectievelijk op 1 op 9 en 1 op 13.

Uitrusting:
De 530e is geïmporteerd uit Duitsland en bevat behoorlijk wat opties die het leven binnenin als bestuurder zeer aangenaam maken. Keyless entry is erg fijn en ook de digitale telefoonsleutel is soms makkelijk als je de sleutel vergeten bent.
De stoelen zijn top en met de bestuurdersprofielen ingesteld en gekoppeld aan de sleutels, gaan alle instellingen vanzelf in de juiste stand……behalve de HALF elektrische stoelen…..BMW….echt….op zo’n auto kan dit niet meer. Leuning elektrisch en met de hand de stoel naar voren en naar achteren doen….. WAAROM???? Dit zou standaard moeten zijn op een auto van 80k nieuwprijs. Zelfs in auto’s met een fractie van deze prijs zie je nog volledig elektrische stoelen.
De adaptieve cruisecontrol met drive assist en automatische rijstrookwisseling is daar in tegen wel super fijn. Niet foutloos, zeker niet buiten de snelweg, maar erg lekker dat er iemand subtiel meehelpt met diverse zaken. De digitale cockpit is mooi, maar een toerenteller mist. Tevens is de weergave van de navi op het cockpit scherm vereenvoudigt en dat had van mij niet gehoeven. Instellen van alle voorkeuren is op alle fronten goed mogelijk, maar kost je wel een avondje eenzame opsluiting in de auto om het te vinden en eigen te maken.

Slot:
De 530e bevalt erg goed en is zeer een multifunctioneel te gebruiken auto. Persoonlijk vind ik hem beter rijden en aanvoelen dan een X5, terwijl in en uitstappen bij die laatste natuurlijk fijner is. Het trekken van een flinke aanhanger gaat ook boven verwachting goed.
Kofferbak is echt wat krap zeker met de aflopende daklijn en op de half elektrische stoelen na niets dan lof over deze auto

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.