BMW 530d Touring Executive (2005)

autoreview

BMW 530d Touring Executive (2005)

Signalement

Uitvoering530d Touring Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf105.500 km
KM-stand laatst212.544 km
Lezerswaardering: 23%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 105.500 km

In verband met gezinsuitbreiding gingen we eind 2008 op zoek naar een praktische stationcar, die de bagageproblemen van onze sedan moest doen vergeten.

Hoewel ik slechts 20.000km per jaar rijd, wil je als autoliefhebber dan wel het liefst iets bijzonders, dus na een korte shortlist viel mijn oog al snel op de E61 van BMW. Om alles nog enigszins betaalbaar te houden, omdat mijn wensenlijst nogal lang was, én omdat het me wel een bijzonder avontuur leek, heb ik na een paar maanden zoeken op mobile.de de auto bij een BMW dealer uit Duitsland gehaald. De review van A.A. The Stig (hier ook op de AW site) heeft me overigens over de streep getrokken dit avontuur in te duiken.

Bijna alle opties die op mijn wishlist stonden, zaten op de auto die ik in Köln zag staan (zie foto 1), zoals daar zijn: M-pakket, automaat, lederen bekleding, navigatie pro, active front steering, actieve xenon bochtenverlichting, panoramadak en nog een paar andere opties die mijn autohart sneller deden kloppen. Oké, de gewenste comfortstoelen met geheugen had ie niet, maar de geheugenloze sportstoelen konden mij ook wel bekoren. Als bonus bleek dat de dealer de auto onlangs had opgefrist omdat ze 'm in principe verkocht hadden aan een andere klant, die later heeft afgehaakt. De auto had daardoor net een beurt gehad, de voorbumper was opnieuw gespoten, er was een afneembare originele trekhaak gemonteerd en als klap op de vuurpijl hadden ze een G-Power D-tronic powerbox ingebouwd, waardoor het vermogen volgens de officiële voertuigdocumenten nu 250pk is, in plaats van de standaard 218.

Na een week heb ik een enkeltje ICE naar Köln geboekt (voor slechts 29 euro 1e klas!), om voorzien van twee exportkentekens, comfortabel maar wel met twee uur vertraging (dat dan weer wel) naar Duitsland te reizen. Daar aangekomen stond de 530dA Touring gewassen voor me klaar en na wat formaliteiten kon de rit naar Nederland beginnen. De dealer had de software overigens netjes bijgewerkt naar de Nederlandse versie.

Helaas is de auto met exportplaten slechts WA verzekerd, dus enige voorzichtigheid was geboden, maar die eerste rit over de Autobahn was er een om niet snel te vergeten. Onvoorstelbaar wat een power en met wat een gemak je harder dan 200 gaat. Even zo onvoorstelbaar is de rust aan boord bij snelheden van boven de 160 km/h (mits het zonnescherm van het panoramadak gesloten). Het dieselblok laat zich alleen bij stevig accelereren horen, en bij stationair draaien. Buiten de auto blijft het echter klinken als een trekker en doet het je gelijk verlangen naar het geluid van een BMW benzine zes-in-lijn van weleer.

De auto is op snelwegen erg comfortabel ondanks zijn sportonderstel en Run-on-Flat banden, hoewel iemand die net uit een Franse auto is gestapt hier heel anders over zal denken. In stedelijke omgeving met drempels en putdeksels is het comfort wat verder te zoeken, het straffe onderstel is er dan zelfs debet aan dat hier en daar een kraakje, c.q. rammeltje is te bespeuren. Met name met het zonnescherm van het panoramadak open rammelt de BMW meer dan je van een auto in deze klasse zou verwachten.

Na een paar uur en een gemiddeld verbruik van 1 op 8,3 parkeerde ik de nieuwe aanwinst voor het huis. Er nu nog mee rijden - behalve dan naar de RDW en douane - was strafbaar, dus dat heb ik dan ook maar niet gedaan. Een dag later ben ik naar de RDW in Amsterdam gereden en daar werd de auto na erg lang wachten snel goedgekeurd. Wegens extreme drukte en even zo extreme traagheid bij de douane ben ik een dag later terug gegaan om ook die laatste hindernis te nemen. Aan de hand van hun optielijst werd er doorgenomen hoeveel BPM de auto in Nederland had moeten krijgen wanneer deze nieuw was. Na aftrek van een mooie leeftijdskorting rolde er een eindbedrag uit en toen dat voldaan was, was het enkel nog wachten op de kentekenpapieren, platen laten maken en rijden maar.

De eerste uitebreide ervaringen

  • 110.000 km

Omdat Duitse verzekeraars blijkbaar andere eisen stellen (geen alarm verplicht) dan in Nederland, heb ik bij de dealer een origineel klasse III alarmsysteem in laten bouwen. Hierbij werd meteen de gehele antraciete hemelbekleding vervangen, evenals de zelfdimmende binnenspiegel. Bij navraag bleek die binnenspiegel volgens de dealer in de afvalcontainer te zijn beland (sure...), maar ik kreeg 'm uiteindelijk toch mee. Via Marktplaats heb ik met deze nog goed werkende binnenspiegel iemand anders blij kunnen maken.

Tevens heb ik bij de dealer een iPhone-cradle besteld voor in de armsteun en heb ik een originele iPod interface in laten bouwen. Daarover is mijn mening echter verdeeld. Hij functioneert prima in combinatie met mijn iPhone, maar het uitlezen van mappen gesorteerd op volgorde van artiest of album duurt erg lang. Bij bijna 16GB aan muziek kan het gauw 20 minuten duren voordat hij alles geïndexeerd heeft. Op een vakantierit natuurlijk geen enkel probleem, maar voor korte stukjes erg onhandig. Wel prettig is dat je de muziek gewoon via de iDrive kunt bedienen. Het geluid van de HiFi installatie is bovengemiddeld goed, maar bij sommige muziek mis ik de mogelijkheid van een equalizer. Nu kom je niet verder dan treble/bass.

Over de iDrive gesproken, ik heb geen enkel probleem ondervonden met de bediening van de iDrive en ben zelfs erg enthousiast over het systeem. Het werkt intuïtief en eenvoudig, in tegenstelling tot wat veel media hierover geschreven hebben. Het dashboard is dankzij de iDrive erg opgeruimd, in het begin misschien wennen, maar na verloop van tijd erg prettig om naar te kijken.

Een andere functionaliteit die beter bevalt dan van tevoren verwacht is de spraakbesturing. Navigatieroutes invoeren, het telefoonboek besturen, de audio bedienen, het is allemaal mogelijk na een druk op de knop. Wel even wachten op de piep voordat je begint te praten, want het systeem is niet altijd even snel.

De naar mijn mening beste uitvinding sinds ESP (of DSC zoals BMW het noemt) vind ik de active steering, ofwel actieve besturing. Ik begrijp niet dat dit briljante idee bij geen enkele andere autofabrikant navolging heeft gevonden (of heb ik iets gemist?).

Het systeem went erg snel en laat de vrij lange auto erg gemakkelijk, dat wil zeggen met zeer weinig stuuruitslag, manoeuvreren over bochtige weggetjes, smalle straatjes en minirotondes.
Inparkeren is een fluitje van een cent geworden, zonder dat je op de snelweg meteen in de vangrails hangt als je het stuur licht beroert.
Wel opletten als je daarna weer in een auto stapt zonder dit systeem, ik reed de eerste meters als een dronkenman, slingerend op zoek naar de juiste weghelft.

De vele doordachte details in en aan de auto, zoals de uitvoering van de tankdop (makkelijk ophangen bij het tanken), het bagagenet dat op meerdere manieren te gebruiken is, de intelligentie van het Park Distance Control dat wanneer er een aanhanger achter hangt hij niet werkt, maar weer wel als die aanhanger er af is, maar de trekhaak nog niet afgenomen is, de opbergmogelijkheden in de bagageruimte, de indicatie van de cruisecontrol in de buitenste ring van de snelheidsmeter en de actieve indicatie van het maximum toerental (afhankelijk van de temperatuur van het blok), maken mij dagelijks weer enthousiast.

Het resultaat van de actieve bochtenverlichting vind ik echter minimaal. De uitslag naar rechts is (bij linksgestuurde modellen) extremer dan naar links, in verband met de kans op verblinding van tegenliggers. Soms zet ik in een bocht de actieve bochtenverlichting even uit om daadwerkelijk een verschil te kunnen zien, maar het zou niet direct een optie zijn die bij een volgende auto hoog op de wishlist staat. Overigens is de lichtopbrengst van de bi-xenonverlichting wel perfect, het grootlicht is overweldigend.

De rijervaringen

Het staat buiten kijf, deze auto rijdt fantastisch. De wegligging is formidabel, je kunt er heerlijk mee gooien en smijten en de power blijft overweldigend, hoewel alles op den duur went.

De tractie is erg goed op droog wegdek (en zomerbanden), maar op nat hebben de achterwielen toch af en toe wel problemen met de ruim 500Nm koppel.

Korte oneffenheden worden door de Run-on-Flat banden erg goed doorgegeven en met name de luchtgeveerde achteras kan erg slecht overweg met kleine drempels of oneffenheden. Het resultaat is een flinke klap die je niet verwacht omdat de voorkant de richel anders verwerkt.

De stabiliteitscontrole kent een sportieve stand en dat is af en toe leuk spelen. Doordat het systeem een beperkte mate van slip toelaat kun je gemakkelijk even een stapje opzij doen in een bocht, waarna het systeem alsnog ingrijpt als je zelf niet op het uitbreken reageert.

De automaat doet onder normale omstandigheden goed en onmerkbaar zijn werk, maar mag wat mij betreft in sommige gevallen wat sneller en in sommige gevallen wat minder snel reageren. Bij het snel optrekken duurt het even voordat de auto op gang komt, op de snelweg bij 120km/u in de zesde versnelling wil de bak bij het minste of geringste direct terug naar vijf, terwijl dat helemaal niet hoeft.

Een raar fenomeen in het uitlaatsysteem treedt op na een stevige autorit. Wanneer ik een tijdje het volledige vermogen van de auto heb aangesproken (hoge snelheden rijden, flink accelereren), dan verandert het geluid van de uitlaat. Een diepe brom bij +/- 1700 toeren/min is vooral achter in de auto hoorbaar en af en toe zelfs irritant.

Na een tijdje rustig rijden (of de auto stil zetten) verdwijnt dit geluid vanzelf weer, alsof er een klep in de uitlaat zit die reageert op de temperatuur/vraag naar vermogen. Volgens de dealer zou dit de zelfreiniging van het roetfilter kunnen zijn, maar dan lijkt het dat het systeem wel erg vaak gereinigd wordt.

Het verbruik van de auto valt redelijk tegen. De verbruikscijfers van de fabrikant zijn op zich te halen, maar dan moet je geen korte afstanden maken en je niet telkens laten verleiden een flinke dosis gas te geven. Lange vakantieritten met bovengemiddelde snelheden resulteren in een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5, maar 1 op 13,5 heb ik ook wel gehaald. Rij je alleen maar 80 km/u wegen en hou je je aan de snelheid, dan kun je met hulp van de cruise control ook wel 1 op 16 halen, maar zodra je het stedelijk verkeer in gaat, gaat dat gemiddelde snel omlaag.

Het gemiddelde staat hier bij elke tankbeurt op rond de 1 op 10. Voor een diesel natuurlijk een belachelijke waarde, maar neem wel in ogenschouw dat de prestaties (in positieve zin) ook belachelijk zijn. En in dat opzicht scheelt het weer dat diesel ruim 30 cent per liter goedkoper is dan benzine.

Problemen

  • 125.116 km

Als bewonderaar van Japanse techniek en betrouwbaarheid (in onze familie rijdt vrijwel iedereen al jaren probleemloos Japans), heb ik na een vrijwel probleemloze Lexus de sprong in het diepe - althans zo voelde het - gemaakt naar een Duitse auto. Aangezien het een topproduct van een premiummerk betrof, en omdat de E60/E61 altijd hoog scoorde in de AW tevredenheidstrofee, ging ik er van uit dat dat zeker de eerste tijd wel zonder problemen zou kunnen.

Natuurlijk, de auto is afgeladen met elektronica, en natuurlijk zitten er veel meer opties in dan in de IS200, maar nu bijna een jaar later vind ik de storingsgevoeligheid van de auto erg tegenvallen. Zeker in ogenschouw nemend wat de auto nieuw heeft gekost, vind ik het niet meer dan normaal dat een dealeronderhouden auto van vier jaar oud met amper een ton op de teller nog vele jaren probleemloos vooruit kan.

De eerste storingsmelding die ik voor mijn kiezen kreeg was een bandenspanningswaarschuwing. Niet echt een storing, maar aangezien er niets aan de hand was, behalve dan dat ik net een stuk ruim 200 km/u over de Autobahn had gereden, had de melding wat mij betreft wel achterwege mogen blijven. Je schrikt toch, zeker als je amper 20 kilometer in je nieuwe aanwinst onderweg bent. Resetten en gewoon weer doorrijden was het advies van de Duitse dealer. Alternatief was terugrijden naar Köln, maar aangezien er optisch niks aan de hand was, leek het mij meer een gevalletje 'banden komen sinds lange tijd weer op temperatuur'. Deze melding is in de afgelopen maanden nog één keer ten onrechte voorbij gekomen (ook weer na een kortstondige >200km/u uitspatting).

Na enkele maanden de auto in bezit te hebben, kreeg ik voor het eerst de melding 'niveauregeling uitgevallen', soms afgewisseld met 'storing niveauregeling'. De laatste melding is minder vervelend dan de eerste, want de eerste is een melding die in beeld blijft staan en daardoor belangrijke informatie ontneemt, zoals buitentemperatuur, tijd, ETA, RDS informatie van de radio enz.

Overigens is er niks vreemds te voelen in het rijgedrag van de auto, het lijkt er alleen op dat de compressor de auto niet op de juiste hoogte gepompt krijgt. Vaak helpt het de auto even uit te zetten en daarna weer te starten, de melding is dan verdwenen. Soms helpt ook dit niet en blijft de storingsmelding de hele rit actief.

Omdat deze storing de afgelopen maanden regelmatig komt, maar ook weer voor lange tijd weg is, ben ik op het internet gaan zoeken naar deze storing. Type in op Google 'niveauregeling uitgevallen' en het eerste resultaat is meteen een BMW-forum. Op de vele wereldwijde BMW-fora die ik heb bezocht komt dit probleem erg vaak voor. Het is een bekend probleem, maar BMW kent na drie jaar geen coulanceregeling volgens de dealer.

Stuitend was om te lezen dat in sommige gevallen de luchtslang - een onderdeel van nog geen tien euro - poreus is geworden en dat daardoor lucht ontsnapt of dat er vuil in de compressor is gekomen waardoor deze niet meer werkt. Vervanging van de hele compressor kost ruim 800 euro! Vooralsnog probeer ik te leven met de storing, en ga ik bij beter weer zelf eens op onderzoek uit in de auto.

Een bijzondere storing, die slechts één keer is voorgevallen, was een storing 'Dynamic Drive uitgevallen'. Kenners weten het, in combinatie met een M-onderstel is Dynamic Drive helemaal niet mogelijk, dus waar deze storing nu ineens vandaan kwam? Hij is later verdwenen en tot op heden niet meer terug gekeerd.

Onlangs ben ik tijdens de sneeuwperiode weer 'blij gemaakt' met een nieuw storingsicoontje, PDC uitgevallen. Het begint bijna een sport te worden om aan het icoontje te raden om welke storing het nu gaat. Het vervelende hieraan is dat als één parkeersensor stoort, het hele systeem beslist de overige zeven stuks ook maar uit te schakelen. Heel onhandig!

Afgelopen donderdag liep ik tegen een nieuw probleem aan, wat uiteindelijk de aanleiding was om deze review te gaan schrijven. Ik wil het voor me zelf zwart op wit hebben, wil met andere BMW-rijders ervaringen uitwisselen, maar ik wil tevens laten weten dat de vaak zo opgehemelde BMW verre van foutloos is.

Sinds een paar dagen krijg ik de auto niet meer vergrendeld of ontgrendeld met de afstandsbediening. Beide sleutels werken niet meer, ook de instellingen opgeslagen in de sleutel worden niet meer uitgelezen. Gisteren heb ik een bezoek gebracht aan de dealer en die hebben na een uur onderzoeken niks kunnen vinden, zodat de auto nu een hele dag terug moet om een onderzoekstraject in te gaan. Aangezien ik over 3000 kilometer de remblokken en -schijven moet laten vervangen, en de motorolie à 189 Euro (!) wilde ik nog even wachten met dit onderzoek. Maar omdat de auto sinds gisteravond bij ontgrendeling met de sleutel het alarm direct laat loeien als ik het portier open trek, denk ik er toch maar over om eerder een afspraak te maken. Dit wordt toch wel erg vervelend zo.

Uit een voertuigcontrole die een maand geleden is uitgevoerd bleek dat er een gloeibougie kapot is (dat kan natuurlijk gebeuren, is normale slijtage) en de hoge toon van de claxon deed het niet meer. Het lastige is dat de dealer bij zo'n claxonprobleempje niet op zoek gaat naar een oplossing voor het probleem, maar direct wil vervangen. Dankzij eigen onderzoek, het schoonmaken van de contacten en een klap met een hamer, doet ook de hoge claxon het weer. :)

Vreemd genoeg ben ik nog steeds dolgelukkig met mijn auto, hoewel dat uit mijn kritische rapport hierboven misschien niet direct blijkt. Ik ben altijd erg kritisch, maar liefde maakt blind zullen we maar zeggen. De looks van de auto en het rijden (BMW maakt rijden écht geweldig) maken zoveel goed dat je de problemen voor lief neemt. Een maand nadat de storingen weer verholpen zijn ben je het al weer vergeten, doordat de auto je inpakt met zijn charmes.

UPDATE 24-01-10: vandaag gingen de deuren plots weer gewoon met de afstandsbediening open en dicht....totdat ik de kofferbak opende. Hij staat nu dus weer op slot dankzij de sleutel. Duidelijk is wel dat het probleem achterin zit, laat daar nou net de ontvanger van de sleutelzenders zitten (onder de achterspoiler).

UPDATE 26-01-10: het sleutelprobleem is er nog steeds. Soms werkt het ontgrendelen met de sleutel wel, vaak niet. Soms wordt het alarm wel uitgeschakeld, soms niet.
Achteraf terugdenkend, viel mij overigens op dat de laatste dagen voordat het sleutelprobleem ontstond, mijn radio relatief veel ruis doorgaf (vergeleken met voorheen).

UPDATE 29-01-10: na een tip van Delnoy heb ik gecontroleerd of de tankdopklep nog wel open kon, terwijl de auto op slot gezet is. Bij de E39 was dit namelijk een bekend probleem, waarbij de zekering van de centrale vergrendeling doorgebrand was door een fout in de tankdopontgrendeling.

Via het bimmerfest-forum heb ik instructies gevonden om de sleutels te initialiseren, maar ook dit mocht niet baten.

Een ander (Duits) forum wees me weer richting de antenneversterker onder de dakspoiler. Die ligt nu dus binnen, in de hoop dat opwarming/drogen de oplossing is, hoewel ik hier geen druppeltje vocht heb aangetroffen.

UPDATE 05-02-2010: de reden van het niet meer functioneren van de afstandsbediening ligt hoogstwaarschijnlijk aan een kabelbreuk in de linker kabelboom die door het rechter scharnier van de achterklep loopt. Deze informatie vond ik op een Duits forum, voor meer informatie: http://www.motor-talk.de/forum/funkfernbedienung-defekt-kabelbruch-in-der-heckklappe-e61-05-t1784229.html?page=1

UPDATE 15-02-2010: vandaag dook er weer een nieuwe storing op, storing transmissie, uitval ABS, uitval Active Steering en uitval Navigatie. Naast de inmiddels 'geaccepteerde' foutmeldingen storing PDC en niveauregeling uitgevallen toch al een behoorlijk lijstje aan het worden.

Na uitschakelen en opnieuw starten verdwenen de storingen wel, maar het feit dat er op elk willekeurig moment een storing op kan duiken geeft je toch een allesbehalve prettig gevoel.

Onderhoud en kosten

  • 127.143 km

Gisteren is de auto naar de dealer geweest, aangezien de iDrive aangaf dat de remblokken bijna op waren. Bij de dealer hadden ze me al gewaarschuwd, bij het vervangen van de remblokken moeten meestal ook meteen de schijven vervangen worden.

Na meting van de schijfdiktes bleek dat de schijven zowel vóór als achter al 1mm onder de minimale schijfdikte zaten (vóór = min. 28,4 mm, achter = min. 18,4 mm), dus inderdaad rondom schijven en blokken vervangen. Kosten € 935,-

Tevens is de motorolie ververst, hoewel ik hier nog 6.000km mee door had kunnen rijden (eigen keuze overigens). Achteraf gezien had ik dat misschien wel beter kunnen doen, aangezien dit vloeibare goud slechts 30.000km meegaat. Hierboven schreef ik al wat de te verwachten kosten van de oliewissel was, dit was echter nog optimistisch want dat was alleen de prijs van de olie. Totale kosten motoroliewissel: € 250,-

Omdat twee van de zes gloeibougies kapot waren, zijn alle zes gloeibougies vervangen. Het verhaal van de dealer is dat ze deze altijd ineens vervangen, omdat de kosten in de arbeid zitten. Niet helemaal waar natuurlijk, want zes gloeibougies kosten samen € 135,- en de arbeid is € 158,-. Desondanks ben ik het wel met ze eens om ze allemaal te vervangen, aangezien vorige keer bij de voertuigcontrole nog maar één gloeibougie kapot was. Blijkbaar stonden ze allemaal op het punt te begeven.

Verder zijn de ruiterwisserbladen vervangen (€ 95,-), is er een APK uitgevoerd (gratis) en heeft de monteur inderdaad een kabelbreuk geconstateerd naar aanleiding van mijn bijgeleverde documentatie (zie forumlink hierboven). Het probleem met de afstandsbediening is dus nog niet opgelost, aangezien vervanging kabelboom voor mij geen optie is. Dat is aan elkaar knopen en krimpkousje er omheen wel, dus wanneer het buiten weer wat aangenamer is, ga ik dit zelf proberen te verhelpen.

Overigens keurig van de dealer, dat onderzoekskosten van de vorige keer (ivm het probleem met de afstandsbediening), en van nu niet in rekening zijn gebracht.

Kabelbreuk verholpen

  • 129.378 km

Na vorige week in verband met vakantie vele Autobahn kilometers gemaakt te hebben is wel duidelijk waar deze auto voor gemaakt is,...lekker doorrijden! Met 200km/u op de cruise control zoef je heerlijk door het Duitse landschap, de dikke diesel in het vooronder draait slechts 2800 toeren per minuut. Zowel de heenreis als de terugreis was een feest waardoor je de onhebbelijkheden van de auto weer even vergeet.

Vandaag heb ik me toch maar even op één van die onhebbelijkheden gestort, ik ben naar aanleiding van het Duitse topic vol overgave bezig geweest om de mogelijke kabelbreuk te verhelpen. Omdat ik nu exact wist waar ik moest zoeken, is het mij in slechts 1,5 uur tijd gelukt de afstandsbediening van de auto weer aan de praat te krijgen.

Inderdaad was er een draad afgebroken (rood-wit: 12V voorziening voor antenne diversity) en zo te zien zat die breuk er al even, gezien de groene corrosie op de koperdraden. Alle overige kabels van de linker kabelboom door het rechter scharnier van de kofferklep waren nog in prima staat, dus het volstond om alleen bij de rood-witte draad er even een stukje draad tussen te zetten, solderen, krimpkousje er omheen en de boel weer in elkaar zetten. Resultaat: het werkt weer! Na weken de auto met sleutel open en dicht gedraaid te hebben, voelt het nu weer als een ware luxe om de auto op afstand te kunnen ont- en vergrendelen.

Om de reparatie duurzaam te maken, ga ik alle draden nog opnieuw intapen met isolatietape en ik ga kijken of ik de trekbelasting die op de te korte kabelboom komt te staan kan verkleinen of wegnemen. De kans bestaat dat vroeg of laat de boel het weer begeeft, maar dat heeft toch echt te maken met een verkeerd ontwerp, danwel een te kort uitgevoerde kabelboom. Een nieuwe gelijkwaardige kabelboom zou het op dezelfde plek weer begeven.

Voor nu ben ik blij dat het verholpen is, mochten mensen met hetzelfde probleem vragen hebben, dan wil ik die graag beantwoorden.

UPDATE 13-3-2010: LED angel eyes gemonteerd omdat deze beter kleuren bij de Xenon-verlichting. Linker koplamp moest even losgeschroefd en iets naar voren gehaald, daarna was het goed zelf te doen (daarvoor zeker niet), rechter koplamp was in 5 minuten vervangen. Heel wat anders dan alle horror-verhalen die ik hier over gelezen heb.

Storingen lijken (tijdelijk?) verdwenen

  • 132.625 km

De storingen die afgelopen winter voorbij kwamen, lijken (op de niveauregeling na) verdwenen als sneeuw voor de zon. Hopen dat het zo blijft...

Verder heb ik eindelijk tijd gevonden voor goede foto's, dus die heb ik hier gelijk even toegevoegd.

Een dure beurt

  • 143.900 km

Afgelopen week is de auto naar de dealer geweest. De iDrive gaf aan dat de remvloeistof vernieuwd moest worden en ook een nieuwe APK zat er aan te komen.

Vanwege alle horrorverhalen die ik op internet heb gelezen over de inferieure swirl-flaps die BMW bij verschillende dieselmotoren heeft gebruikt, wilde ik meteen het inlaatspruitstuk preventief vervangen.

Voor hen die onbekend zijn met het fenomeen swirl-flaps, dit zijn kleppen in het inlaatspruitstuk die bepaalde wervelingen op moeten wekken om zodoende de verbranding te optimaliseren bij iedere temperatuur en dus verbruik en uitstoot zo laag mogelijk te houden. Bij de eerste modellen van deze swirl-flaps wilde het echter nog wel eens gebeuren dat deze spontaan afbraken (ergens tussen de honderd- en tweehonderdduizend kilometer) en daarmee de complete motor in de vernieling hielpen. Zuigers, kleppen, turbo, alles wat de afgebroken klep op zijn weg naar buiten tegen kan komen wordt beschadigd.

Het hoeft niet te gebeuren, maar het kán gebeuren. En rijden met die onzekerheid is allesbehalve prettig, temeer daar BMW geen thuis geeft in vergoeding of tegemoetkoming in de kosten als het mis is gegaan. Daar waar elk ander merk bang is voor reputatieschade als een blok na zo'n relatief korte levensduur al onherstelbaar beschadigd raakt, komt BMW er blijkbaar mee weg om te zeggen dat na 3 jaar iedere coulance ophoudt…

Al enige tijd werkte het PDC niet meer vanwege één defecte parkeersensor. Met een auto van bijna 4 meter 90 kan dat best wel eens onhandig inparkeren zijn, dus ook die kon de dealer aan het reparatielijstje toevoegen.

Daarnaast had ik sinds een paar maanden na aanschaf van de auto ook geregeld dat de niveauregeling uitgevallen was. De kosten van de reparatie weerhielden me er lange tijd van, maar samen met de andere werkzaamheden moest het er nu toch maar van komen.

Na prijsopgaaf gedaan te hebben bij een BMW specialist, bleek dat mijn dealer slechts 4 tientjes duurder was, maar wel een haal en brengservice van de auto heeft, terwijl de specialist een uur verderop zit. De reparatie zou 1800 euro gaan kosten. Een flink bedrag, maar dan was de auto weer tiptop in orde,….dacht ik.

Eenmaal bij de dealer bleek echter dat het uitlaatspruitstuk lekte (een ander zwak punt bij deze motoren) en daardoor - en door een stabilisatorstangetje achter waar speling op de kogel zat - kwam de auto niet door de APK.

Ook de accu bleek zwak (45% van de capaciteit) en de claxon deed het ook niet meer. De iDrive gaf inmiddels aan dat het microfilter ook aan vervanging toe was en bij uitlezing van het storingsgeheugen kwam als klap op de vuurpijl nog een storing in het gloeisysteem voor. Het advies: alle gloeibougies vervangen….! "Maar die waren nog helemaal niet zo lang geleden vervangen?", was mijn weerwoord. "Oh, dan is het het gloeirelais, á 143 euro", zei de dealer.

Wetende dat een zwakke accu wel vaker voor onverklaarbare storingen bij BMW kan zorgen, het feit dat de auto altijd en zelfs bij -10 perfect startte, besloot ik deze melding tesamen met vocht in de mistlamp (150 euro) maar te laten voor wat het was. De rest moest echter wel gebeuren. Het resultaat:

APK, remvloeistof en microfilter 190,-
PDC sensor 157,-
Niveauregeling 700,-
Accu 267,-
Stabilisatorstang 73,-
Inlaatspruitstuk (swirl flaps) 620,-
Uitlaatspruitstuk 705,-
Claxon 85,-

Overige kosten 36,00
_____________________________________________
Totaal 2833,-

Een fijne bijkomstigheid is dat een ander punt waar ik me zorgen om maakte - een tjilpend/fluitend geluid bij 2000 toeren dat zich alleen bij warme motor voordeed - verdwenen is. Waarschijnlijk veroorzaakt door het lekkende uitlaatspruitstuk.

Ook is de reikwijdte van de afstandsbediening toegenomen dankzij de nieuwe accu. Al met al staat de auto er nu weer tiptop bij, maar voor een bedrag van ruim 2800 euro mag dat ook wel.

Het rijplezier blijft onverminderd en ook nu ik er bijna 40 duizend kilometer mee heb gereden, blijft het elke keer weer een feest om op pad te gaan.

Vreemde storing met grote gevolgen

  • 151.778 km

Net als ik denk er weer duizenden kilometers probleemloos tegenaan te kunnen na die dure reparaties van afgelopen december, word ik verrast met een storingsmelding van het ABS.

Eerste paasdag 2011, op familiebezoek in Drente, dus een eindje rijden (ruim 160km). De rit schiet lekker op en cruisend op de A28 klinkt ineens de verfoeide ‘plinggg’ door het interieur. Totaal vanuit het niets, de auto reed zoals ie zou moeten, de weg was alleen maar rechtdoor en zo glad als een biljartlaken, dus groot was de verrassing van de foutmelding. Helaas bleef het niet bij die melding, even later werd dit gevolgd door uitval rijregelsysteem, transmissiestoring en nog meer van dat soort onheilspellende berichten. Even een siddering van de automaat door de auto, muziek viel uit, en even later ook het iDrivescherm. Ik voelde dat het sturen zwaarder werd, dus de active steering was ook uitgevallen. Nu waren we op 10km na op de bestemming, dus wilde ik zolang de auto me niet beval te stoppen de eindbestemming halen, aangezien vrouw, kind en hond ook in de auto zaten.

Eenmaal op bestemming geprobeerd de auto te herstarten, om zo het systeem te resetten, maar helaas, de accu bleek geheel leeggetrokken in die laatste 10km. Mijn gedachte ging daarom ook direct uit naar de dynamo die wel eens kapot zou kunnen zijn. Maar ik ken mijn auto inmiddels, ik weet dat er wel vaker storingen opdoemen die met een herstart (reset) net zo snel weer verdwenen zijn.

Daarom met behulp van startkabels en een andere diesel de auto gestart en dat ging eigenlijk binnen enkele seconden. Na onderbreking van de boordspanning moet de active steering gecalibreerd worden en daarna moet de auto herstart worden. De BMW had slechts 30 seconden stationair gedraaid, maar vreemd genoeg startte de auto nu geheel probleemloos zonder hulp van de startkabels! Het lijkt mij onmogelijk dat de accu zo snel weer bijgeladen kan zijn, maar alle foutmeldingen waren weg en de auto reed weer als vanouds.

Uiteindelijk aan het eind van de dag de gok maar gewaagd en de rit van 160km terug naar huis genomen. Niks aan de hand, alsof er niks gebeurd was. Voor de zekerheid een paar dagen later toch maar langs de dealer gereden, maar die kon niks vinden, behalve een heleboel foutmeldingen in het systeem. Of ik wilde dat de auto een dag terugkwam zodat ze alles handmatig door konden meten. En nee, ze konden op voorhand niet zeggen hoeveel dat zou gaan kosten. Ik heb voor het aanbod bedankt en ben huiswaarts gegaan.

Ondertussen meer dan duizend kilometer probleemloos afgelegd sinds het voorval, totdat afgelopen zaterdag bij het starten ineens de melding verscheen ‘storing dynamo’. Het bleef bij die ene melding, de auto deed het verder prima. Via het ‘geheime’ OBD menu kon ik echter zien dat de boordspanning netjes schommelde tussen de 13,8 en 14,4 Volt. De dynamo leek dus netjes zijn werk te doen. Na een ritje van 10km de auto herstart, melding 'storing dynamo' bleef nu weg, maar daarvoor kwam even later de melding 'linker remlicht defect' terug.

Nu een paar dagen later zit ik met mijn handen in het haar. Wat kan deze storing veroorzaken? Verschillende mensen wezen net als ik de dynamo als veroorzaker aan, iemand gaf me de tip langs een Bosch service center te rijden om daar de dynamo te laten controleren, dat ga ik misschien maar doen. De dynamo vervangen zonder zeker te weten dat ie echt kapot is, is ook zo zonde geld. Misschien heeft iemand hier een soortgelijke ervaring en/of tips?

Probleem nog niet opgelost

  • 155.038 km

Vorige week moest de Bimmer naar de dealer voor een oliewissel (met bijbehorende filters). Ik heb tegelijk verzocht nogmaals te onderzoeken wat de oorzaak van het probleem is dat de auto soms niet oplaadt.

Ik heb het vermoeden dat de vorige keer toen de auto in allerlei storingen viel, de boordspanning onder een bepaalde waarde is gekomen (10V ??). Sinds dit voorval houd ik bijna elke rit via het 'geheime' OBD menu de boordspanning in de gaten.

Vaak gaat hij direct na het starten naar ruim 14V, soms begint hij enkele kilometers met (ongeveer) 11.9V en loopt ie daarna op naar normale waarden. Een enkele keer, zoals vorige week tijdens een rit van 50km, weigert hij bij te laden. Toen de rit begon was de spanning 11.9V, maar bij aankomst was het nog slechts 11.2V. Als de rit langer had geduurd was hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gebeurd als wat mij inmiddels toch al weer 4000 km geleden overkwam.

Nadat de auto zo'n twee uur stil had gestaan en gestart werd, deed ie weer wat ie moest doen: 14V en hoger!

Deze bevindingen heb ik gemeld bij mijn dealer, en daar constateerden ze corrosie bij de Digitale Diesel Electronica. Dit hebben ze verwijderd en vochtvrij gemaakt. Tevens is het gloeirelais vervangen omdat deze storing gaf.

De dealer had het vermoeden dat hiermee het vage probleem opgelost zou zijn. Helaas bleek tijdens een rit vanochtend dat dit helaas niet het geval was. Tijdens rit 1 ging de boordspanning na 2km weer omhoog, bij rit 2 bleef hij wederom rond de 11.5V hangen.

Met een lange vakantierit in aantocht voel ik me hierbij allesbehalve prettig.

De dealer heeft de dynamo en accu gecheckt (de laatste is net een jaar oud) en die geven geen problemen.

Waar ik nu nog steeds geen duidelijkheid in heb gekregen, is het normaal dat de boordspanning soms de eerste kilometers net iets onder de 12V hangt?

Is er hier wellicht een lezer die iets soortgelijks heeft (meegemaakt)?

Tijd voor iets nieuws

  • 212.544 km

Het is alweer bijna 60.000km geleden dat ik voor het laatst iets heb geschreven over deze auto.

Het hierboven geschreven probleem is uiteindelijk opgelost door revisie van de dynamo. Blijkbaar had de elektronica van de dynamo zijn beste tijd gehad, waardoor er af en toe verkeerde spanning afgegeven werd aan de accu. Sindsdien is dit probleem nooit meer voorgekomen en wanneer ik in het geheime menu de boordspanning aflas, zat deze altijd netjes iets boven de 14V.

Over het algemeen heeft de auto zich in deze periode dus netjes gehouden. Ik heb het sensormatje in de bijrijdersstoel gebypassed middels een kleine op Ebay aangeschafte module. Het is een veel voorkomend probleem bij deze auto's dat de sensormat het op den duur begeeft, met als gevolg dat er de hele tijd een foutmelding 'Storing in het gordel/airbag systeem' gegeven wordt.

Behoorlijk irritant, maar niet ernstig want de airbags schijnen toch wel af te gaan ondanks deze melding. Desondanks dus simpel voor een paar tientjes opgelost met deze module.

Daarnaast ook een parkeersensor laten vervangen (waarom kosten die dingen in vredesnaam 140 euro per stuk?) en een spoorstangetje linksvoor.

Bij 200.000km was ik aan de beurt wat betreft het roetfilter. Er waren drie opties: 1. verwijderen van het DPF, 2. vervangen door een nieuw exemplaar ($$$$$!!) of 3. vervangen door een gereinigd exemplaar.

Ik ben voor de laatste optie gegaan en heb bij Tunex een TüV-gekeurd gereinigd exemplaar laten monteren. Tevens de automaat laten spoelen en de olie in het differentieel laten vervangen.

Nu, weer 12.000km verder, is het tijd voor iets nieuws. En deze keer helemaal nieuw. Gisteren heb ik de bestelling geplaatst voor een 320i Touring met o.a. sportautomaat, M-pakket en adaptief M-onderstel in de kleur 'Tansanit Blau'.

Eind juli wordt verwacht dat ie geleverd gaat worden, dus als het zover is zal ik daar ook een review over gaan schrijven.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.