BMW 530d touring Executive (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 288.000 km |
Aanschaf 530d touring
- 230.000 km
Na lang wikken en wegen besloten mijn 328 touring uit 1995 in te ruilen voor een diesel. Na wat zoekwerk kwam ik mijn huidige 530d touring lifetstyle edition tegen.
wat een heerlijke auto
- 245.000 km
Inmiddels 15.000 km gestuurd wat een heerlijke auto groot verschil in kwaliteit met mijn vorige e36 touring mis soms het agressieve karakter van de 328 maar de funfer maakt het ruimschoots goed met bergen koppel. Binnenkort even apk en alle vloeistoffen voor de rest nog geen mankementen gehad
nog steeds dik tevreden
- 256.000 km
Weer even een update: inmiddels 26.000 km verder nog steeds dik tevreden in de kerstvakantie de vloeistoffen incl automaatbakolie laten verversen en de verstuiver waardes laten uitlezen 460 euro verder bij een BMW specialist in leerdam. Enige wat nog op stapel staat zijn de keerringen van de aandrijfassen. Voor de
rest geen piepje of kraakje. Het koppel is nog steeds verslavend. Het verbruik valt me erg mee tot nu toe staat er een keurig gem. van 1 op 13 bij een redelijk sportieve rijstijl.
Na lang zoeken heb ik in duitsland een set oem styling 66 velgen op de kop weten te tikken met goede zomerbanden dus laat de zomer maar komen
Update
- 273.000 km
Inmiddels weer 14.000 km verder helaas niet probleemloos de funfer had een vervelende vibratie die door een aantal bmw specialisten is onderzocht.
We trappen af met het balanceren van de wielen: geen resultaat.
Vervolgens zijn de voorasrubbers vervangen resultaat: het trillen bij het aanremmen is verholpen echter het schudden van de auto bleef.
Daarna is de lange aandrijfas (cardan)vervangen reslutaat: nul
Vervolgens werd geadviseerd de automaatbak te spoelen want mogeljkerwijs kwam daar de vibratie vandaan: resultaat een iets soepeler schakelende bak maar de vibratie bleef.
Al met al een kleine 1200 euro verder en nog geen trillingsvrije auto. Uiteindelijk in Amsterdam bij een bmw vak-idioot terecht gekomen die heeft de auto 2 uur lang grondig onderzocht en ermee gereden deze man kwam tot de conclusie dat de banden verkeerd afgesleten waren er een stabilisator stangetje wat speling vertoonde en dat er een kleine onbalans in het vliegwiel zit. Nu eindelijk na vervanging van de banden en het stabilisator stangetje zo goed als trillingsvrij.
Mijn advies is zoek gelijk een goede specialist op die echt de tijd neemt en niet rucksichtloss aan het vervangen slaat. Verder blijft het een heerlijke auto die me nu al 40.000 km (merendeels) plezier heeft bezorgd.
Grote beurt en APK
- 275.000 km
Gisteren even alle filters vervangen:
Luchtfilter
Interieurfilters
Brandstoffilter
Olie filter
Uiteraard ook de olie ververst al met al een uurtje of twee bezig geweest vrij eenvoudig te doen allemaal. Het brandstofsysteem ontlucht zichzelf dus dat scheelt al een hoop gedoe (eenvoudigweg filter vervangen en starten maar)
Vandaag de auto naar de kwik fit voor de APK zoals verwacht met vlag en wimpel door de keuring.
Grote beurt en APK hebben me nu zo,n 225 euro gekost. Voor dat geld krijg je bij de dealer slechts een kopje koffie!
Automaat en andere ontwikkelingen
- 287.000 km
Inmiddels weer een goed halfjaar verder sinds de laatste update. Een aantal maanden geleden sloeg het noodlot toe "Notprogram automatgetriebe" de GM automaatbak is aan z,n eindje. Ik had al enige tijd last an trillingen en schokken bij accelereren vanaf 100 km/h dit bleek dus de voorbode te zijn van een grote aanslag op mijn bankrekening. Na wat research terecht gekomen bij CRV in Ede. Die heeft de automaatbak en koppelomvormer gereviseerd. (er kwam een aardige bak gruis uit het was een wonder dat ik nog reed!) Na een dikke 2000 euro te hebben afgerekend kon ik weer op weg en ik moet zeggen de bak schakeld weer als vanouds. Voor de rest heb ik de swirl flaps laten modificeren en is er een nieuwe brandstoftoevoerklep vervangen.
Op naar de 4 ton.
Uit met de pret
- 288.000 km
Helaas slecht nieuws het noodlot heeft toegslagen. Na een rit van ca 120 km een lichte plof en de melding "Einsprtitzanlage"in beeld. Auto uit laten rollen naar de vluchtstrook en ANWB gebeld, het was zo koud dat de diagnose apparatuur niet functioneerde dus is de auto per bergingsauto getransporteerd naar Waardenburg en bij een BMW specialist geparkeerd voor "Diagnose". Na een paar dagen werd ik gebeld: brandstofpomp vastgelopen daardoor nokkenasketting gebroken nokkenassen in 7 stukken. Kosten: 3200 euro voor een ruiblok 2300 euro voor opnieuw opbouwen van het blok. Gezien de kosten die ik al aan de auto gemaakt heb heb ik uiteindelijk besloten er een punt achter te zetten en heb ik de funfer verkocht naar een specialist in de buurt. Eindconclusie 60.000 km met een big smile rondgereden onderhoudskosten ca 4500 euro in 2 jaar veel botte pech gehad. Alhoewel de auto m,n financiele positie ernstig verzwakt heeft word de volgende zeker weer een BMW waarschijnlijk 325 of 330 met handbak en M onderstel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.