BMW 530d touring Edition (2002) #2

autoreview

BMW 530d touring Edition (2002)

Signalement

Uitvoering530d touring Edition
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf305.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Introductie

Zoals veel BMW rijders ben ik een echt fan van dit merk. Vanaf de introductie van de E39, half jaren ’90, had ik de wens om ooit dit model te kopen. De face-lift in 2001 maakte dit gevoel nog sterker, vooral nu de lamp-units aangepakt waren. Dat is ook direct een van de mooiste delen van de auto: De koplamp-units met de ’nieren’ (grille) en de brede uitstraling. Met andere woorden: ’pure passie dus’.

Begin 2007 had ik eindelijk genoeg geld bij elkaar gespaard om een sedan of touring te kopen. Ik wilde hierbij perse een >2001 model, aangezien dit buiten esthetische veranderingen, ook een iets sterkere motor heeft. De 525D heeft ook nog even bij de mogelijkheden gehoord, echter het extra koppel, grotere remschijven en gelijke verbruik van de 530D heeft mij doen besluiten toch hiervoor te gaan.

De zoektocht

De zoektocht voor een nette wagen was echt een ’gebed zonder eind’. De meeste wagens zijn of beschadigd, dubieuze eigenaren, kilometerstanden, verwaarloost extrieur/intrieur, enz. Let goed op bij je zoektocht dat de Navigatie en/of CD wisselaar aanwezig is (wordt vaak verwijderd door de handelaren om apart te verkopen!).
Eindelijk toch een wagen gevonden die helemaal voldeed aan mijn eisen. De achterbank van de wagen was bij aanschaf nog gewoon als nieuw, alleen de bestuurderszit was duidelijk gebruikt (nog wel in goede staat). De wagen heeft van november 2002 t/m 2006 300.000 km gemaakt, dus flink lange afstanden. Dit stelde mij ook meer gerust wat betreft de km-stand. Aan de verzorging van het voertuig was duidelijk te zien dat de vorige eigenaar de auto als zijn minnares had behandeld...

Comfort

De wagen rijdt heel comfortabel en geruisloos, ondanks de redelijk hoge kilometerstand. Geen vervelende kraakgeluiden en windgeruis, maar prima geïsoleerd.

AV spullen

De radio (en telefoon)volume gaan automatisch omhoog met de snelheid, wat helaas niet altijd rechtevenredig is met de toegenomen geluidsproductie. Gevolg is dat je de radio soms iets zachter moet zetten wanneer je de snelweg op gaat.

De navigatie (MK4) is makkelijk te bedien, geeft een duidelijk beeld van de situatie en is razend snel. De MK4 (met DVD) is geïntroduceerd in november 2002 (E39), hiervoor was een MK3 geïnstalleerd (CD’s). Veel ‘upgrades’ zijn te krijgen via Ebay of www.thommy.nl.

Een paar tips:

TV-functie is waardeloos, tenzij je een digitale decoder koopt. Analoog wordt niet meer uitgezonden.
Gebruik orginele CD/DVD navigatie of brand een kopie op de laagste snelheid. Bij een kopie loop je grote kans op storingen tijdens het opstarten (ik heb ervaring)…
Update je MK3 of MK4 systeem naar de laatste versie voor nieuwe mogelijkheden (3D-view e.d.)
Let weer op bij de updates dat je het gewoon bij de dealer of thommy.nl laat doen. Als je het zelf uitvoert kan dit ook goed uitpakken, maar dan weer een cd branden op de laagste snelheid. Als het niet lukt start het systeem niet meer op en moet je het met een andere cd proberen (de dealer begint er dan niet meer aan…)

Performance
De 142 kW motor is ontzettend krachtig, maar heeft echt een flinke opwam periode nodig (verlengt de levensduur van de componenten dus houdt hier rekening mee). BMW heeft voor deze motor een hulpkachel ingebouwd die onder de 7 graden een handje meehelpt om het koelwater warm te krijgen.

Bij een koude motor maakt de motor duidelijk meer geluid en klinkt het niet echt fijn (in mijn beleving). Echter als de motor warm is (15 min rijden), veranderd dit behoorlijk en klinkt hij bijna als een benzinemotor.

Ik heb een ECO-tuning laten doen van het motormanagement (inspuiting e.d.). De soepelheid en trekkracht zijn er duidelijk op vooruit gegaan, vooral de respons van de motor is een stuk beter. De EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem is ook uitgezet, wat een stuk minder roet uit de uitlaat geeft. Voor het brandstofverbruik hoef je het echt niet te doen: Het scheelt hooguit 1 a 2 %...
Het gemiddelde verbruik voor mij is zo’n 7 L/100km (950 km met 67 liter).

TIP: Gebruik veel de cruise-control. Wanneer aangezet, gaat de automaat direct in de “lock-up”, wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

PROBLEMEN

- Remschijven (krom - vervangen met Zimmermann = TOP!)
- Poging tot diefstal (slot geforceerd, alarm afgegaan, AV spul gejat)
- ’Vierkante’ voorbanden, vervangen.
- ’Transmission Fail Safe Mode’ storing (3x)(probleem verholpen)
- Setje batterijen telefoon (30!!!euro)

Twee keer een storing met de electronica gehad. Bij het opendoen van auto bleven de knipperlichten knipperen en gingen na 4 minuten pas weer uit. Een keer deden de knipperlichten het helemaal niet meer (tijdens het rijden).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.