BMW 530d Touring (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 22.879 km |
KM-stand laatst | 104.500 km |
Ook met deze BMW is het fijn kilometers maken!
- 104.500 km
Na bijna 200.000 kilometer in een gebruikt gekochte 530d type E61 werd het tijd voor een opvolger. En wat voor één! Een heel erg complete 530d uit 2015 met toen ruim 22.000 km op de teller.
Mijn vorige BMW had onder meer een head-up display, comfort stoelen, panoramadak, standkachel, Harman Kardon hifi, Comfort access en die fijne, sterke en ook zuinige 3 liter 6 cilinder diesel. Qoets vond voor mij een erg mooie F11 die dit ook allemaal had, en daarbij nog stoelventilatie, adaptive drive en active steering. En ook leuk: een elektrisch bedienbare trekhaak.
Het rijden staat wat mij betreft op een heel hoog niveau. Van erg soepel (dempers in comfort+) tot strak (dempers in sport), niet overhellen in de bochten (door de actieve stabilisatoren) en tenslotte door de vierwielbesturing stabiel op hoge snelheid en extra wendbaar op lage snelheid. De motor is misschien wel de beste die je in de F10 en F11 kunt kiezen; niets voor niets was de 530d de auto-motor-und-sport testwinnaar in een vergelijking met de 535d, m550d en de Alpina D5. En de combinatie met de 8 traps ZF automaat is ook erg goed; alhoewel er flippers aan het stuur zitten, heb ik nauwelijks de neiging deze te gebruiken. Wat mij blijft verbazen is het gemak waarmee de auto vanaf vrijwel elke snelheid versnelt als dat moet of kan. Het verbruik is acceptabel met 1:14, 1:14,5.
Een onderdeel van het rijden is wat mij betreft de veiligheid. De goede wegligging draagt daar zeker aan bij, maar ook het head up display en het driving assistant plus. In het head up display zie je je snelheid, navigatieaanwijzingen, de maximale snelheid ter plekke, eventuele inhaalverboden en de instellingen van de cruise control. Verder kan je informatie zien over wie jou belt of wie jij belt en kan je radio en media gegevens zien. Dat alles maakt dat je heel weinig op het digitale dashboard hoeft te kijken, of op het multimedia scherm. De driving assistant plus heeft verschillende functies. Active cruise control met stop en go (met zelfs een file-assistent die op de snelweg tot 60 km jou helpt met sturen), lane keep warning (geeft via lichte trilling in het stuur aan wanneer je over een (onderbroken) lijn gaat zonder richting aan te geven) en active protection (remt voor jou als er voor jou plotseling wordt geremd, waarbij het niet uitmaakt of de cruise control aanstaat of niet).
Dan het comfort. Het klimaat in de auto is prima te regelen door 4 zone airconditioning, stoelverwarming voor en achter, stuurwielverwarming, stoelventilatie en het panoramadak. Het zitcomfort voorin is door de comfortstoelen (tienvoudig instelbaar, geloof ik) heel erg goed. De auto is op kruissnelheid behoorlijk stil, zelfs met het panoramadak in de ventilatiestand. Dan is het ook echt genieten van de Harman Kardon installatie met ik geloof 16 (!) luidsprekers.
Zijn er dan minpunten? Daar moest ik even over nadenken (tja, liefhebber). De kosten kunnen een minpunt zijn (alhoewel ik alleen regulier onderhoud heb gehad en daarnaast de remschijven en blokken voor heb vervangen, en de zomer- en winterbanden) en de lengte van de auto maakt dat sommige parkeerplekken minder geschikt zijn ;)
En storingen? De iDrive controller is recent onder coulance vervangen (complimenten voor Van Poelgeest).
Wordt mijn volgende auto weer een 5 serie, maar dan een nieuwer type? Ik denk het niet: ik heb de ruimte ondertussen niet meer nodig, weet dat kleinere auto's ook prima rijden (mijn vrouw heeft een leuke Mini) en een aantal proefritten in een BMW i3 en i3s zijn mij erg goed bevallen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.