BMW 530d Executive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Van Lease naar Eigen Auto
- 153.000 km
5-11-2011
Ga hier mijn ervaringen bijhouden van een BMW 530d uit 2002. Ga ook de verbruiksmonitor bijhouden en onderhoudskosten. Gewoon voor de fun.
Tja andere baan, een veel leukere baan, maar geen lease auto. Count your blessings who cares. Maar wat ga je dan kopen na jaren lease auto's. Wat heb ik zoal gehad, focus, laguna, megane, astra, scenic en een peugeot 407. Zeker geen slechte auto's en nooit echt grote problemen maar ja logisch vrijwel altijd nieuw. En hoeveel ga je dan uitgeven voor een eigen auto, veel geld ook zonde. Je gebruikt de auto elke dag op de weg. Maar ja beetje leuk rijden heeft ook wel wat.
En een BMW 5 serie sedan vond ik altijd al mooi. Dan de keus E39 of E60. De keuze was voor mij simpel, teveel gedoe met de eerste E60 met de idrive. Dat ben ik te weten gekomen uit andere reviews op o.a. autoweek. Heb toen ook besloten zelf ook een account aan te maken, best leuk eigenlijk. En de nieuwere E60 vond ik te duur, tja het blijft een gebruiks voorwerp.
Dus zoeken naar een goede en mooie E39.
Na dik zes weken zoeken; gevonden een 530d
uit 2002 met 153.000 op de teller en met bijna alle gekkigheid die te bedenken was op een BMW van toen. Wat heeft hij niet:
- elektrische rolgordijnen achterdeuren,
- actieve zit stoelen.
Verder denk ik alles en een open dak !
En de auto kwam met velgen voor winter- en zomerbanden. De winterbanden zitten er nu onder.
Eerste indruk, geweldige auto. Dat rijdt wel even anders dan de eerder genoemde auto's. Comfort geweldig en plenty power.
En wat een sound. Het mooiste aan de auto is dat er niets maar dan ook niets aan gepimpt is met onderdelen uit 2euro50 tuning shops. De kleur is zilvergrijs, had liever blauw gehad maar de kans dat je deze auto met kleur blauw vindt ..................
Problemen:
Tot nu toe 1 de CD wisselaar geeft aan CDC ERROR. Reden 1 schijf blijft hangen. Had het zelf al opgelost maar de fout kwam toch weer terug. Maar ga de wisselaar sowieso vervangen door een CP600BMW, kan je tenminste mp3 op laden. CD's is niet meer van 2011.
Verder heb ik nieuwe navigatie kaarten nodig, die er bij zaten zijn van 2002/2003.
Maar dat is geloof ik niet echt een probleem.
En de remblokken voor zijn binnenkort wel aan vervanging toe. Maar dat had ik bij de koop al gezien.
Volgende keer wat foto's en meer.
De sterren voor betrouwbaarheis en gebruikskosten staan nog erg laag, tja wat kan je er nog over zeggen.
Eerste week
- 154.700 km
De BMW rijdt echt veel beter dan de
Peugeot 407, tenminste dat vind ik.
De CD wisselaar er uit gehaald en vervangen door een CP600BMW, een mp3 speler speciaal voor BMW. Simpele klus, nog geen 10 minuten werk. Ideaal.
Verder wat heeft de BMW aan opties:
- zelf in hoogte stellende xenon koplampen
- sproeier voor koplamp en vooruit
- intensief reiniging voorruit
- automatisch schakelende koplampen, tunnel in licht aan. Tunnel uit licht uit.
- ruitenwisser interval met regen sensor
- parkeer sensoren voor en achter
- breedbeeld navigatie MK3
- de bekende BMW automaat
- luxe verlichting binnenin met verlichting achter zonnenklep, schakelend bij openen schuif van spiegel,
- open dak kantel/schuif
- afneembare trekhaak
- elektrische ramen voor en achter
- elektrisch open dak
- elektrisch verwarmde en verstelbare spiegels
- elektrisch inklapbare spiegels
- elektrische stoelverwarming
- in delen neerklapbare achterbank,
- kleine antenne op achterruit
- gescheiden airco met max regeling
- zelfdimmende binnenspiegel
- leren bekleding
- en sinds vandaag CP600BMW
Tja, t'is behelpen. Maar het moet maar.
Deze week iets van 750 km gereden met een gemiddeld verbruik van 7 liter per 100 km.
Tenminste dat geeft de navigatiecomputer aan.
De gegeven sterren heb ik bewust laag ingezet, zal deze gaandeweg aanpassen, hopelijk omhoog.
CP600BMW
De CP600BMW mp3 speler werkt goed.
Prima geluid en te bedienen op het stuur.
Je kan alleen geen playlisten scrollen.
Maar da's misschien wel zo veilig een auto is om in te rijden en niet om (tijdens het rijden) met gadgets te spellen.
Volgende actie:
Onderhoudsbuurt:
- nieuwe olie, motor en transmissie,
- alle filters nieuw,
- voor remschijven en blokken vernieuwen.
- 1 bandenspanning sensor na laten kijken.
VERDER:
Als ik ga rijden gaan de deuren op slot, weet iemand hier hoe je dat op kan lossen. Ik wil ze gewoon open hebben.
Eerste 4000 km
- 160.000 km
De eerste 4000 km zit er op geen problemen.
(even afkloppen)
Het verbruik valt mij mee, ik had gerekend met 10 liter per 100 km in mijn berekeningen. Als ik veel autosnelweg rijd zit ik daar dik onder rond de 6 tot 7 liter per honderd km. Met wat meer stad werk tot 8 liter per 100 km. De motivatie om het gebruik nauwkeurig bij te houden is verdwenen.
Inmiddels twee keer op de duitse Autobahn geweest en dat is toch wel erg leuk. Cruisen bij 180 en hij rijd 240 kmh. Maar het lekkerst rijd de auto met 180 alsof je 50 rijd in de stad. Tussen- sprintjes en dat had ik al eens gelezen zijn leuk. Van 100 naar 160 gaat rap.
Een lang stuk nederlandse snelweg en Autobahn leverde zelfs een gebruik op van 5.4 l/100km !!
Maar ja daarna even knallen en dat gaat niet met 6 l/100 km.
De sport en manual stand van de bak gebruik ik vrijwel niet.De auto is geen sprinter vanaf stilstand en de kick down is afdoende. Het is wel een echte snelweg auto, je merk dat hij daar voor gemaakt is. In dorp en stad wat minder handig onder andere door de lengte.
Komende maand maar eens een goede onderhoudsbeurt laten doen. Vind wel dat de auto wat rookt als je flink gas geeft bij optrekken, dit schijnt normaal te zijn maar dat betwijfel ik. Bij constante snelheid treed dit niet op.
Verbruik
- 160.000 km
Heb een keer gemeten hoeveel kilometer ik kon rijden op 1 tank met gewoon dagelijks gebruik.
Verbruik was 7.8 l/100km
De boordcomputer gaf aan 7.4 l/100km
Valt dus alleszins mee.
Verbruik
- 162.000 km
Nog maar eens getankt, teller op nul, boordcomputer op recalculate.
700 km gereden en weer tanken, beetje zelfde resultaat. Boordcomputer gaf 7.6 liter per 100 km.
Narekenen adhv gereden kilometers en brandstof 8.0 liter per 100 km.
Als je echt wilt kan je zuiniger rijden en onder 7 op de boordcomputer is mogelijk, maar ja dat betekend dan veel rechts rijden, veel cruisecontrol en veel 90kmh rijden. Maar voor mij gaat dat hem niet worden.
Onderhoudsbeurt
- 163.000 km
Zo vandaag BMW grote inspectie laten doen, Inspektion II, en:
- apk,
- remblokken voor en achter vervangen,
- remschijven voor en achter vervangen,
- oliefilter nieuw,
- luchtfilter nieuw,
- brandstoffilter nieuw,
- interieur filter nieuw,
- motor olie laten verversen,
- en wat diversen.
Blokken en schijven voor had ik mee gerekend, achter niet dat viel dus wat tegen.
Anyhow incl btw 1345 Eurries.
Verder geen reparaties, eigenlijk alles normaal onderhoud.
Dus na eerder commentaar op de lage sterren, vooruit ster erbij.
Nieuwe bandem
- 170.000 km
Zo nieuwe zomer banden waren nodig, waar blijft de zomer !.
Beetje zoeken op internet Euro 700, 225/45 ZR18.
Er zat op 245/40 235/40.
De 225/40 banden stuurt merkbaar lichter, beter dus. En in de toekomst goedkoper. En het staat niks minder.
Het verbruik, tja de 7l/100km haal ik dus nooit, meestal 7.4 tot 8.2 l/100 km. Tenzij ik veel en alleen snelweg rijdt dan is 7 l/100km goed haalbaar.
Verder denk ik dat er een wiel lager aankomt.
- 175.000 km
Afgelopen dagen een vouwwagen achter de BMW gehad, makkie natuurlijk die 600 kg.
Wel merk je dat de schakelbak anders reageert, en het verbruik ligt natuurlijk ook wat hoger.
Geen problemen met wiellager, het piepen komt door de remmen. Dus even terug naar de garage want die zijn kort geleden vervangen.
En afgelopen periode mee naar Duitsland geweest, blijft leuk.
Turbo
- 185.000 km
Reed gisteren op de snelweg, geen power en uit de uitlaat veeeeeeeeeeeeeeel rook.
Dat kon niet goed zijn, ANWB gebeld die de auto naar de garage bracht.
Vanmorgen het te verwachten resultaat TURBO stuk, oeps. En iets te lang doorgereden dus ook nieuwe katalysator. Bij rokende uitlaat dus gelijk stoppen en geen meter meer rijden scheelt een nieuwe katalysator, misschien een goed advies voor anderen. Garage adviseert gelijk de swirl flaps te verwijderen.
Rekening gaat tussen de 2500 en 3000 Euro bedragen. Hoge rekening maar om de BMW nou naar de sloop te brengen, ga maar wat nieuws zoeken voor dat bedrag. Heb dan wel twee jaar garantie op de nieuwe turbo inclusief arbeidsuren.
Het nieuwe onderhoudsbudget gepland vanaf 5-11-2012 is dus gelijk meer dan op.
Dus de eerste grote tegenvaller die je kan hebben met een E39 530d heb ik te pakken.
Afgelopen vrijdag auto weer opgehaald:
- turbo vervangen,
- nieuwe tussendemper,
- nieuwe catalysator
- swirlflaps verwijderd.
En, want dat kwam er later nog bij een nieuwe intercooler. Deze bleek ook teveel olie te bevatten dat allen een nieuwe een echt goede optie was.
Dit zou de rekening naar 3800 gebracht hebben.
De garage (Automaan Pijnacker)was echter erg sportief en hield zich aan de afgesproken 3380. Dus er zit nu ook een nieuwe intercooler in. En op dat alles 2 jaar garantie.
NOU OP NAAR DE 200.000 km, stand is nu 185.000km
Tips voor anderen
- 185.000 km
Misschien wat nuttige tips voor anderen.
TURBO
Voordat de Turbo echt stuk ging heb ik drie of vier keer gemerkt dat er even geen vermogen was. Gas intrappen en er gebeurde niks of weinig. Dit is dus gelijk reden om naar de garage te gaan ! Niet lang meer doorrijden, scheelt kosten aan middendempers,katalysatoren en intercooler.
En bij rook !! stoppen stoppen en nog eens stoppen. Scheelt toch al gauw 1500 Euro.
Over gebruik van olie ben ik ook eens gaan lezen cq informeren, met oa ervaren ANWB mensen. Een 530d moet en zal "Castrol" 5w30 eten niets anders en zeker niet bijvullen met goedkope producten. Dat Castrol betwijfel ik Shell etc maken ook erg goede smeeroliën. Hoe dan ook goede, lees dure, smeeroliën zijn een must voor een 530d en kunnen je een turbo reparatie schelen. Een goede 530d gebruikt als de motor goed is ook niet veel olie, dus dan maar het beste kiezen.
AUTOMATISCHE TRANSMISSIE
Over nut en noodzaak van spoelen is nogal wat discussie. Echter het schijnt zo te zijn dat als je merkt dat het toerental stijgt maar de auto trager reageert dat het dan verstandig is een bak spoeling te laten doen.
Op internet kan je veel lezen over een 530d en je komt de volgende problemen tegen, aflopend in kosten:
- Automatische transmissie,
- Turbo,
- Verstuivers / dieselpomp (maar volgens mij is
elke diesel daar wel gevoelig voor met de
jaren),
- draagarmen en ophangrubbers,
- display, uitvallende pixels.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.