BMW 530d Executive (2000)

autoreview

BMW 530d Executive (2000)

Signalement

Uitvoering530d Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf225.500 km
KM-stand laatst370.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 273.000 km

Van kinds af aan heb ik bijzondere intresse gehad voor het merk BMW. Maar ja, BMW rijden is niet goedkoop en dat begint al met de aanschaf. Toch de stoute schoenen aangetrokken en in 1e instantie een BMW 525 TD van 1999 gekocht bij een handelaar in Oss. Aangezien ik geen verstand heb van auto’s vroeg ik de verkoper of deze 525 goed was. Ja was, uiteraard, zijn antwoord. Nou, ik zal de details besparen: veel eraan was kapot en na veel gezeur heb ik hem weggedaan. Ik heb hem helemaal goed gekregen maar ik had de lol van deze auto af. Dus een andere.

Het is geworden een E39 530 DA face-lift model 193 PK. titansilber, leren bekleding electrisch, PDC voor en achter, enz. bandenmaat achter 255/40/17 en voor 235/45/17.
Wat een beest, zeker voor een diesel: snel met voortreffelijke rij-eigenschappen en een zeer goede wegligging. De automaat werkt soepel zonder schokjes. Heerlijk op de snelweg, vooral in Duitsland; je doet met de snelle jongens mee. Vooral de tussenacceleratie is magnefiek terwijl de remmen ook goed hun werk doen als ingrijpen noodzakelijk is. Gemiddeld verbruik is 1 op 13,5 met veel stadsverkeer. constant 90: 1 op 20.

Heb hem laten chippen dmv OBD. 231 PK en 425 Nm. 0-100 in 7,4 sec met een top van 248 op de teller. Ik rij ongeveer 36.000 km per jaar maar dat mag van mij wel het dubbele worden, afgezien van de kosten wel te verstaan. Voor onderhoud ga ik naar een ’normale’ garage en zeker niet naar de dealer. Deze is veel te duur en hoor er weinig goede dingen over. Heb zelf contact gehad met 2 dealers: ik weet genoeg!
BMW rijden is niet goedkoop maar een opel rijden ook niet als je ermee naar de dealer toe moet.

Wel een goede zaak is om de versnellingsbakolie te vervangen want deze bak gaat op de duur kapot ( is een feit) en dat is een hele dure reparatie (minimaal €1500,-). Kun je voorkomen door deze olie op tijd te vervangen. kost circa €225,-

Kortom: ik hoop de 5-serie te kunnen blijven rijden. De volgende een 535 DA?

PROBLEMEN

  • 273.000 km

Toch af en toe een lampje kapot. Bij warm weer slaat de airco ventilatie aan in de hoge stand wat nogal wat lawaai met zich mee brengt. Verder na 47.500 km in ruim 14 maanden geen problemen.

update 25 oktober 2008: 280.000 km

paar keer de accu leeg gehad. doorgemeten, toch maar een nieuwe erin gezet. bleek de originele accu nog in te zitten van nov. 2000. Hij had dus geen schuld. kosten €150,- Ben nog steeds zeer enthousiast over de e39. nieuwe brandstofopvoerpomp erop gezet. bleek storing te geven.

UPDATE

  • 303.000 km

Even een update over mijn E39. De 3 ton is reeds gepasseerd en dan kan het gebeuren dat er het een en ander kapot gaat. Het kunststof koppelstuk van de koelvloeistofslang op het blok ging kapot met als resultaat erg weinig koelvloeistof in het reservoir. Gelukkig is er tegenover mijn werk een garage die het koppelstukje vervangen heeft. Schijnt een veel voorkomend euvel te zijn. Tevens had ik een diesellekkage. Erg moeilijk te vinden, een retourslangetje was lek en 2 verstuivers bleken te lekken. De verstuivers zelf waren, na controle, goed maar de koperen afdichtringen bleken te lekken. Voor de rest nog steeds een heerlijke auto. Ik wil hem inruilen voor een E60 maar wat krijg je er weinig voor terug, ook met inruil, niet normaal! Zal de crisis dan zo hard toeslaan of wordt er een slaatje uitgeslagen?

einde oefening

  • 370.000 km

Ik reed in Duitsland even op tempo en ineens begaf de turbo het. Ik kon nog in nederland komen en heb mij daar af laten slepen door de ANWB. Erg vervelend allemaal. Mijn garage gaf aan dat het verstandiger was een andere auto te kopen ipv de 530d te laten repareren. Er zat nog meer aan te komen volgens de garage. Ik heb nu een 535d van maart 2005 gekocht met 201.000 km op de teller. Business uitvoering, beige leder bekleding in de kleur Mystic-blau. Dit rijdt wel even wat anders dan een E39 zeg! Ben nog niet boven de 160 km/u geweest maar op die snelheid zit ie zo. Voelt strakker aan qua wegligging en stuurt ook strakker dan de E39. Toch weer een hele andere auto.
Een review komt later want ik heb hem pas 2 weken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.