BMW 530d Executive (1999) #10

autoreview

BMW 530d Executive (1999)

Signalement

Uitvoering530d Executive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf137.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Lezerswaardering: 13%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2e impressie

  • 150.000 km

*Aanschaf*:

Zoals in de review van de BMW 316i coupe (e36) aangegeven, heb ik een BMW 530d sedan (e39) aangeschaft i.v.m. de kilometers die ga ik maken vanwege mijn werkzaamheden.
Criteria waren:
- Diesel
- Sedan
- Betaalbaar in aanschaf
- Comfortabel
- Weinig kilometers
- Veel ruimte (3e kindje op komst)
- Redelijk zuinig
- Auto waar IK me prettig in voel ;)

Het zoeken begon en al heel snel had ik besloten dat het een e39 moest worden voor het budget dat ik had.
Jongere auto's van een ander merk waren er genoeg op de diverse sites, maar die trokken me totaal niet aan. In mijn hoofd had ik al voorgenomen dat het weer een BMW zou worden.
Al snel stuitte ik op een 530d uit 1999 met wel heel weinig kilometers voor haar leeftijd, namelijk iets meer dan 137.000. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat dit exemplaar me niet boeide omdat de kleur grijs was en het interieur een rode kleur stofbekleding had en ging weer verder kijken naar uitvoeringen met bijvoorbeeld een leder interieur. Die waren er genoeg, maar die hadden veel meer kilometers gereden (300k+ was geen uitzondering)

Na een hele dag gekeken te hebben, kwam ik in de avond de grijze weer tegen. Volgende dag gebeld naar Vincent Kelder en gevraagd of hij de auto nog heeft. Die stond er nog en direct een afspraak voor dezelfde dag om een proefrit te maken.
Daar aangekomen stond de auto nog binnen, maar Vincent pakte de sleutels en ik kon gaan rijden. Hij zei nog dat ik alle tijd had, dus kon de auto goed uitproberen.
Uitgebreide proefrit gemaakt en wat als eerste opviel, was de stilte aan boord. Wat als tweede opviel was de souplesse van de motor. Wat een heerlijke auto. Ik wist toen al: Dit wordt mijn volgende auto!

Tussendoor gestopt op een parkeerplaats, rondjes om de auto gelopen, de auto had best veel parkeerschade, maar daar reed de auto niet minder om. Deurrubbertje was aan vervanging toe, cd-wisselaar ontbrak.
Onder de motorkap zag alles er picobello uit, de motor liep heel mooi regelmatig.
De automaat schakelde erg goed, steptronic uitgeprobeerd, werkte prima! Tijdens het rijden op een verantwoordelijke plek hard geremd zonder het stuur vast te houden. De auto stopte zeer goed zonder uit te wijken naar links of rechts.

Lekker gereden op snelwegen, provinciale wegen en door wat dorpjes. Na bijna 2 uur weer teruggegaan naar Vincent. Hij vroeg hoe de auto beviel, maar aan mijn glimlach had hij dat wel door.
De puntjes opgenoemd die aangepakt moesten worden, die zou hij in orde maken.
Inruilindicatie voor mijn auto gevraagd, die was wat laag, maar ik had het ervoor over. Ik zou nergens meer zo'n exemplaar vinden met zo weinig kilometers.
Ik vroeg hem of ik in de middag terug kon komen met de vrouw des huizes om haar kennis te laten maken met de auto. Dit was geen enkel probleem.
Zo gezegd, zo gedaan. In de middag met de vrouw en zoontje weer naar Vincent Kelder, weer uitgebreid gereden (bijna 2 uur) en mijn vrouw was ook positief over de auto.
Ondertussen gebeld naar Ekris in Arnhem en gevraagd naar de historie van de auto. Volgens het onderhoudsboekje hadden zij namelijk het onderhoud uitgevoerd al die jaren en ook zij waren positief over de technische staat van de auto.

Na terugkomst bij Vincent hebben we afgesproken dat we er 1 dagje over zouden nadenken. Dit was akkoord.

Thuis aangekomen de plus- en minpunten besproken met de vrouw. Minpunten waren er eigenlijk niet, behalve het onderhoudsaspect.
Ze was om, ik mocht haar gaan halen!
Nauwelijks geslapen, in de ochtend meteen Vincent gebeld en gezegd dat ik de auto wil hebben. Afgesproken dat hij de puntjes aanpakt en zorgt voor een nieuwe apk.

*Ervaring*:
Op 22 juni de auto opgehaald en kan inmiddels een impressie geven de auto:
Tot nu bevalt de auto uitstekend!
Zoals gezegd is de auto erg comfortabel, ideaal voor de snelweg.
Gemiddeld verbruik is bijna 1:16!
Ik moet wel zeggen dat ik niet jakker, rij maximaal 130 op de snelweg en trek rustig op. In de stad is het verbruik wel hoog, maar dat komt door het gewicht en motorinhoud.
Af en toe rij ik 1 tank gewoon normaal en dan haal ik zelfs 1:18. En dat voor een 3-liter motor.

Soms vloer ik het gaspedaal wel tijdens een inhaalactie en wat er dan gebeurt is gewoon fantastisch!
Even houdt ze in en dan gaat ze er werkelijk waar vandoor met een heerlijke grom!!!
Ook stoplichtsprintjes zijn leuk, maar niet bevorderlijk voor het verbruik.

De ruimte in de auto is gewoon goed. De kids hebben alle ruimte op de achterbank, een grote kofferbak. Ook de stoelen zijn erg goed, de bestuurdersstoel kan gekanteld worden, waardoor ik een goede zitpositie heb.
Alles zit op de plek waar je het verwacht, dus je kan je volledige aandacht bij het rijden houden.

De auto is voorzien van een BMW-telefoon. Ik dacht simpel om een duosim bij mijn huidige provider aan te vragen (tmobile), maar achteraf bleek dat de autotelefoon uitzendt op 900 mhz en tmobile op 1800 mhz, dus dat zou niet werken. KPN is de enige die nog op 900 mhz uitzendt. Gelukkig was mijn abo net afgelopen en kon ik switchen. KPN-kaart in de autotelefoon gedaan, maar het werkte niet! Ik balen, gezocht op internet en wat bleek:
In de kofferbak zit een telefoonkastje (boven het navigatiesysteem) en daar moest ik de simkaart in zien te pielen. Met wat inspanning is het gelukt en nu kan ik handsfree bellen en dat in een auto van 1999!!!
Telefoon wordt ook bediend door de knoppen op het stuur (bladeren door telefoonboek etc., info wordt getoond op regel van de boardcomputer onder de snelheidsmeter).

Auto was afgeleverd op 15 inch winterbanden met lichtmetaal, origineel BMW.
Paar dagen na aanschaf een tweedehands setje 16 inch zomerbanden inclusief lichtmetaal, origineel BMW. Dit smoelt een stuk beter. Winterbanden zijn opgeslagen bij de bandenboer.

Binnenkort komt er een nieuw breedbeeldscherm in met meer opties, waaronder dvd's afspelen.
Diverse aanbieders op internet die complete sets inclusief stuurwielbediening aanbieden voor de e39.

Al met al een zeer tevreden bestuurder van de e39 530d sedan.

*Opties*:
- Executive
- Automaat
- Xenon
- PDC (achter)
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Boardcomputer
- Alarm
- Regensensor
- ECC
- Electrische ramen + spiegels (verwarmd)
- Zonnescherm (automatisch)
- Navigatie
- BMW-telefoon (ook handsfree te gebruiken)
- Cruise control
- CD-wisselaar
- Stuurwiel bediening
- Standkachel (nog te activeren)

*Problemen*:

- Pixelprobleem.
De auto had last van pixelverlies in het dashboard, een bekend probleem van deze type auto.
Een week na aanschaf dit laten repararen en alles ziet er weer mooi helder uit.

- Trillend stuur.
Sinds een paar weken heb ik een trilling in het stuur bij het remmen. Twee weken geleden de banden opnieuw gebalanceerd, heeft geen effect gehad.
Vorige week een monteur met BMW-verleden laten rijden met de auto en hij constateerde dat de rechterdraagarm aan vervanging toe was. Dit heeft kromme remschijven veroorzaakt, waardoor het stuur trilde bij het remmen.
Alleen de remmen vervangen was dus niet voldoende, want een paar weken later zou de trilling weer terug komen vanwege de slechte draagarm.
17-08-2012 worden de volledige draagarmen aan de voorzijde + de remschijven en blokken vervangen. Best prijzig, maar is een kwaal van deze type.
Ook wordt meteen de thermostaat vervangen, temperatuurmeter komt niet mooi in het midden als de auto op bedrijfstemeperatuur zou moeten zijn. Dit had ik ook bij de coupe en heb ik toen ook laten vervangen bij 150.000 km.

Draagarmen e.d. vervangen

  • 151.000 km

Afgelopen vrijdag zijn de voorste draagarmen, remschijven+remblokken vervangen.
Trilling tijdens het remmen is volledig verdwenen. Rechterdraagarm was inderdaad aan vervanging toe, links preventief laten vervangen.
Een hoop geld lichter, maar auto rijdt nu weer zoals het hoort!

***Update***

  • 210.000 km

Hierbij een update van mijn BMW 530d sedan.

Inmiddels staat de teller op bijna 210.000 km.
Vanochtend glansrijk door de APK gekomen, niet eens aandachtspuntjes!!!!

Behalve nieuwe banden en een kleine beurt+nieuwe remleidingen heb ik geen verdere uitgaven aan de auto gehad.

De afgelopen tijd zijn we diverse malen met de auto op vakantie geweest in Europa en dat blijft een feest.
De ruimte binnen in de auto is ruim voldoende, de prestaties en het daarbij behorende verbruik zijn echt ruim voldoende.

Volgende maand krijgt de auto een grote beurt, nieuwe multi-riemen (hoor namelijk al een tijd een piep uit de motorruimte komen), nieuwe remblokken en -schijven achter en waarschijnlijk een nieuwe startmotor.
Startmotor omdat af en toe de auto niet wilt aanslaan en een half uur later ineens wel... Vooral erg vervelend als je optijd bij een afspraak moet zijn...

Vandaar dat ik het aantal sterren bij betrouwbaarheid heb teruggezet naar 3.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.