Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie

BMW 528i Executive (1998) #3

autoreview

7
BMW 528i Executive (1998) #3
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering528i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 11 maart 2009

Ik was eigenlijk op zoek naar een 328i (e46) en liep toen bij toeval tegen deze 528ia aan bij een BMW -dealer in Barcelona (waar ik woon en werk) voor een op dat moment redelijke prijs. Met hoge kilometerstand (210.000) maar ogenschijnlijk in goede staat en met één jaar BMW-garantie. Nou, die heb ik nodig gehad. Direct bij aflevering was er van alles mis en de auto dezelfde dag weer teruggebracht. De temperatuur liep heel hoog op, ventilator was kapot. Diverse olie lekkages, afkomstig van diverse poreus geworden en uitgedroog de slangen en pakkingen. Airbag sensor kapot. En nog een paar kleinere dingen. Zeer slordig en onprofessioneel natuurlijk. Waarom al deze kleinere en grotere zaken niet direct vóór aflevering geregeld?
Ik kreeg wel netjes onmiddelijk en gratis een leen (e39) 530i mee trouwens. Dus bijna hetzelfde model maar dan een paar jaar nieuwer.
Na 3 weken (!) was de auto uiteindelijk klaar en werd opnieuw afgeleverd. Problemen grotendeels opgelost, maar nu waren er trillingen in voor -en achtertrein en wielen, zowel bij constante snelheid als remmend, waarneembaar. Deze zaken zijn niet door de BMW-dealer opgelost (slijtage onderdelen volgens hun) en heb ik zelf moeten aanpakken. Pas na vervaging van voorste draagarmen, silent blocks, voor -en achterbanden en de gehele remmerij voor én achter, alle problemen opgelost en de auto rijdt en remt zijdezacht. Eidenlijk genieten! Wat rijdt deze auto comfortabel.
Heb later alsnog de gewenste potente 3-serie aangeschaft (e46 330i uit 2001, zie andere review), maar ik betrap mij erop dat ik véél liever de 528i meepak naar mijn werk en ook op vakanties.
Nu, ruim 45.000 kilometer en 3 jaar later(256.000 km), kan ik stellen dat ik zéér van de auto genoten heb en nog steed geniet, bovendien dat hij mij nooit onderweg heeft laten staan, maar dat er een belangrijk aantal dingen (sommige zeer nodig, andere preventief door mij laten doen) aan zijn gebeurd, ik som op:
- Startmotor
- Dynamo
- Ventilator koelsysteem
- Airbagsensor
- Nieuwe voor en achterbanden
- Nieuwe remschijven en blokken voor en achter
- Versnellingsbak olie en filters
- Elke 15.000km (volgens service-interval indicatie) nieuwe syntetische olie en filters
- Motorsteunen (trillingen)
- Oliefilterhuis (lekte)
- Diverse kleine slangetjes, pakkingen etc.
In totaal aan onderhoud en reparaties, de zaken die onder garantie door de BMW-delaer zijn opgelost niet meegerekend, 4.500 € in 3 jaar. 1500 € per jaar is geld, maar wat krijg je er een hoop voor terug. Zeer veel comfort, naar mijn mening een laag verbruik, 1 op 12-13 op langere aftstanden over buitenwegen en snelwegen, en veel, zéér veel rijgenot. Wat een verschil met de e46 3-serie.

Eén dingetje ergert mij nog: na het preventief vervangen van automaat olie en filters, schakelt de auto bij stilstand, lage snelheid en koude motor soms pas naar een paar tellen na het in leggen van de “D” met een schokje in de versnelling. Eenmaal op gang en met warme motor, is er niks meer aan de hand en schakelt de automaar boterzacht. Weet iemand wat zou dit kunnen zijn? Heb op een andere review gelezen dat dat door een te laag olieniveau van de versnellingsbak zou kunnen komen? Hoe check je dit niveau?
Wordt vervolgd.

Update 15 feb 2010: Km-stand 277.000 km.
Afgelopen zomer serieuze koelproblemen gehad, bij warm weer en langzaam rijden liep de (water)temperatuurmeter ver op tot bijna in het rode gebied. Onmiddelijk naar de garage. Na veel proberen en stapsgewijs onderdelen vervangen, probleem pas geheel opgelost na vervangen van thermostaat, waterpomp, radiateur en 2 koelwaterslangen(slangen natuurlijk als 1e). Totale kosten 800 €.
Sinds juni 2009 tot op dit moment (9 maanden later) geen enkel probleem meer gehad en inmiddels dus al 277.000 km. Rijdt nog steeds zalig en in alle rust, met een minimum aan rijgeluiden en zonder enige vorm van trillingen en/of andere bijgeluiden.

Ik heb ook nog steeds mijn 330i(hoewel ook een heerlijke wagen), maar blijf mijzelf erop betrappen dat ik de oude 528i toch veel lekkerer vind rijden...hoewel natuurlijk een stuk minder snel dan de 3 serie, toch meer dan vlot genoeg i.c.m. automaat.
Gemiddeld verbruik over de afgelopen 5.000 km 9.9 L/100 km, stadsverbruik véél hoger en op de snelweg/buitenwegen gemakkelijk 7-8 L/100 km haalbaar.
Zijdezacht schakelende automaat die alleen nog steeds, zoals 20.000 km geleden al gemeld, bij koude motor en inschakelen van uit de "N" naar "D", en soms bij stilstaan in "D" en weer accelereren, een moment nodigt heeft en dan met een schokje in de versnelling schiet. Eenmaal rijdend, niks meer aan de hand en schakelt nogmaals zeer soepel en zacht.
Wordt vervolgd.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 528i AUT, LEDER, SCHUIFDAK, MOOI + GOED !

    BMW 528i AUT, LEDER, SCHUIFDAK, MOOI + GOED !

    • 1996
    • 258.714 km

    € 3.950

    BMW 520i Executive Leder

    BMW 520i Executive Leder

    • 1998
    • 186.060 km

    € 4.900

    BMW 528i Executive

    BMW 528i Executive

    • 2000
    • 321.000 km

    € 2.500

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 540i Executive (1999)

    BMW 540i Executive (1999)

    4
    • 25 december 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 525tds (1998)

    BMW 525tds (1998)

    2
    • 2 november 2017
  • Gebruikersreview
    BMW M5 (2000)

    BMW M5 (2000)

    82
    • 3 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    BMW 540i Executive (1999)

    BMW 540i Executive (1999)

    29
    • 30 april 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 540i Executive (1998)

    BMW 540i Executive (1998)

    9
    • 20 september 2015
  • Gebruikersreview
    BMW 535i Executive (1999)

    BMW 535i Executive (1999)

    9
    • 20 januari 2015
  • Gebruikersreview
    BMW 523i (1997)

    BMW 523i (1997)

    3
    • 12 mei 2014
meer reviews
BMW M5 – 2000 – 346.140 km - Klokje Rond

BMW M5 – 2000 – 346.140 km - Klokje Rond

Dik twintig jaar geleden was de BMW M5 van Luc de Jongh één van de meest indrukwekkende auto’s...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de 5-serie E28, E34 en E39

    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de...

    26
    • 12 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    97
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    1
    • 27 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden