BMW 528i Executive (1998) #3

autoreview

BMW 528i Executive (1998)

Signalement

Uitvoering528i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik was eigenlijk op zoek naar een 328i (e46) en liep toen bij toeval tegen deze 528ia aan bij een BMW -dealer in Barcelona (waar ik woon en werk) voor een op dat moment redelijke prijs. Met hoge kilometerstand (210.000) maar ogenschijnlijk in goede staat en met één jaar BMW-garantie. Nou, die heb ik nodig gehad. Direct bij aflevering was er van alles mis en de auto dezelfde dag weer teruggebracht. De temperatuur liep heel hoog op, ventilator was kapot. Diverse olie lekkages, afkomstig van diverse poreus geworden en uitgedroog de slangen en pakkingen. Airbag sensor kapot. En nog een paar kleinere dingen. Zeer slordig en onprofessioneel natuurlijk. Waarom al deze kleinere en grotere zaken niet direct vóór aflevering geregeld?
Ik kreeg wel netjes onmiddelijk en gratis een leen (e39) 530i mee trouwens. Dus bijna hetzelfde model maar dan een paar jaar nieuwer.
Na 3 weken (!) was de auto uiteindelijk klaar en werd opnieuw afgeleverd. Problemen grotendeels opgelost, maar nu waren er trillingen in voor -en achtertrein en wielen, zowel bij constante snelheid als remmend, waarneembaar. Deze zaken zijn niet door de BMW-dealer opgelost (slijtage onderdelen volgens hun) en heb ik zelf moeten aanpakken. Pas na vervaging van voorste draagarmen, silent blocks, voor -en achterbanden en de gehele remmerij voor én achter, alle problemen opgelost en de auto rijdt en remt zijdezacht. Eidenlijk genieten! Wat rijdt deze auto comfortabel.
Heb later alsnog de gewenste potente 3-serie aangeschaft (e46 330i uit 2001, zie andere review), maar ik betrap mij erop dat ik véél liever de 528i meepak naar mijn werk en ook op vakanties.
Nu, ruim 45.000 kilometer en 3 jaar later(256.000 km), kan ik stellen dat ik zéér van de auto genoten heb en nog steed geniet, bovendien dat hij mij nooit onderweg heeft laten staan, maar dat er een belangrijk aantal dingen (sommige zeer nodig, andere preventief door mij laten doen) aan zijn gebeurd, ik som op:
- Startmotor
- Dynamo
- Ventilator koelsysteem
- Airbagsensor
- Nieuwe voor en achterbanden
- Nieuwe remschijven en blokken voor en achter
- Versnellingsbak olie en filters
- Elke 15.000km (volgens service-interval indicatie) nieuwe syntetische olie en filters
- Motorsteunen (trillingen)
- Oliefilterhuis (lekte)
- Diverse kleine slangetjes, pakkingen etc.
In totaal aan onderhoud en reparaties, de zaken die onder garantie door de BMW-delaer zijn opgelost niet meegerekend, 4.500 € in 3 jaar. 1500 € per jaar is geld, maar wat krijg je er een hoop voor terug. Zeer veel comfort, naar mijn mening een laag verbruik, 1 op 12-13 op langere aftstanden over buitenwegen en snelwegen, en veel, zéér veel rijgenot. Wat een verschil met de e46 3-serie.

Eén dingetje ergert mij nog: na het preventief vervangen van automaat olie en filters, schakelt de auto bij stilstand, lage snelheid en koude motor soms pas naar een paar tellen na het in leggen van de “D” met een schokje in de versnelling. Eenmaal op gang en met warme motor, is er niks meer aan de hand en schakelt de automaar boterzacht. Weet iemand wat zou dit kunnen zijn? Heb op een andere review gelezen dat dat door een te laag olieniveau van de versnellingsbak zou kunnen komen? Hoe check je dit niveau?
Wordt vervolgd.

Update 15 feb 2010: Km-stand 277.000 km.
Afgelopen zomer serieuze koelproblemen gehad, bij warm weer en langzaam rijden liep de (water)temperatuurmeter ver op tot bijna in het rode gebied. Onmiddelijk naar de garage. Na veel proberen en stapsgewijs onderdelen vervangen, probleem pas geheel opgelost na vervangen van thermostaat, waterpomp, radiateur en 2 koelwaterslangen(slangen natuurlijk als 1e). Totale kosten 800 €.
Sinds juni 2009 tot op dit moment (9 maanden later) geen enkel probleem meer gehad en inmiddels dus al 277.000 km. Rijdt nog steeds zalig en in alle rust, met een minimum aan rijgeluiden en zonder enige vorm van trillingen en/of andere bijgeluiden.

Ik heb ook nog steeds mijn 330i(hoewel ook een heerlijke wagen), maar blijf mijzelf erop betrappen dat ik de oude 528i toch veel lekkerer vind rijden...hoewel natuurlijk een stuk minder snel dan de 3 serie, toch meer dan vlot genoeg i.c.m. automaat.
Gemiddeld verbruik over de afgelopen 5.000 km 9.9 L/100 km, stadsverbruik véél hoger en op de snelweg/buitenwegen gemakkelijk 7-8 L/100 km haalbaar.
Zijdezacht schakelende automaat die alleen nog steeds, zoals 20.000 km geleden al gemeld, bij koude motor en inschakelen van uit de "N" naar "D", en soms bij stilstaan in "D" en weer accelereren, een moment nodigt heeft en dan met een schokje in de versnelling schiet. Eenmaal rijdend, niks meer aan de hand en schakelt nogmaals zeer soepel en zacht.
Wordt vervolgd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.