BMW 525i touring Executive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 240.000 km
Vanwege een derde kind moest de prima bevallende 320i sedan weg. Na een proefrit in een 520 uit 2001 die wat vermogen miste, vonden we in september 2005 een 525i touring uit jan. 2002, nog netjes met de onderhoudhistorie van de leasemaatschappij uitgeprint. Voor nog geen 35% van de nieuwwaarde een 3,5 jaar oude en goed onderhouden auto zonder deuken of krassen!
Los van de weggevallen pixels op het dashboard, doet de bmw het perfect. Uiteraard motorisch, de automaat rijdt wat relaxter (slomer) dan een schakelbak. Bij 135 km p/u draait de motor netjes 2500 toeren. Erg comfortabel op de lange stukken, geholpen door de cruise control. Bij dit rijgedrag verbruikt de 2500 cc zescilinder ongeveer 8 liter per 100 km. Niet slecht voor een auto van 1600 kg.
Kritiekpunten: je moet wel een beetje doortrappen om op snelheid te komen. Bij lage toeren mist hij koppel. Natuurlijk de pixels. Om eerlijk te zijn kan ik geen andere slechte punten vinden bij deze auto.
De volgende wordt zeker weer een 5-Touring.
Update maart 2010:
Na ruim 4 jaar en 80.000 km. nemen we afscheid van de bmw. De 3 kinderen moeten wat ruimer en na veel vergelijken is de keuze gevallen op een jonge Chrysler Grand Voyager uit de USA. Van krap 5 personen naar ruim 7 is natuurlijk een verbetering. Van 2.5 naar 3.3 op papier ook, maar waarschijnlijk zullen we de wegligging van de bmw missen.
In 4.5 jaar en 80.000 km hebben we 15.000 euro moeten afschrijven. Voor een auto met deze prestaties niet slecht.
Conclusie voor de E39 serie: prima auto, goed rijgedrag, weinig reparatiekosten maar een krappe achterbank.
Binnenkort volgt een review van de voyager.
PROBLEMEN
Bij de proefrit vielen de kapotte pixels van de boordcomputer gelijk op. De verkoper heeft dit gerepareerd, maar die reparatie raakte na enkele maanden uitgewerkt. De laatste tijd reden we rond met een boordcomputer die uit Japanse tekens leek te bestaan. Jammer dat BMW hier geen blijvende oplossing voor heeft. Inmiddels toch de unit vervangen door een prima gebruikte. Ook enkele drukknopjes lieten los, die heb ik ook maar vervangen.
Verder was de lamp-unit van het dimlicht uit de houder getrild (deze unit zit met een bajonetsluiting vast, maar de kabel trekt hem als het ware los). Het lampje brandde nog, waardoor er een brandplek ontstond in de plastic plaat waar de unit op was gevallen. Een potentieel gevaarlijke situatie dus. We hebben de unit daarom maar extra vastgemaakt.
Inmiddels over de 200.000 gegaan, zonder enige reparatie! Wel nieuwe remblokjes. De universele garage belde nog omdat de schijven ook vervangen moesten worden. Lastig om dat te verifieren, toch maar akkoord gegaan. Toen ik de auto ophaalde, bleken de schijven niet vervangen ’omdat ze nog goed genoeg waren’ (zelf denk ik dat ze niet op voorraad waren).
In die 4.5 jaar en 80.000 km is naast het reguliere onderhoud (remblokken, olie, filters, banden) een draagarm (€ 400) vervangen, wat rubbers bij de voorwielen (€ 300) en 6 bougiestekers (€ 120). Weinig reparaties dus voor een 8 jaar oude auto met een flinke kilometerstand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.