BMW 525i touring Executive (2002) #2

autoreview

BMW 525i touring Executive (2002)

Signalement

Uitvoering525i touring Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf122.000 km
KM-stand laatst305.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onverwoestbaar lekker

  • 305.000 km

Ruim 8 jaar geleden aangeschaft omdat we op zoek waren naar een stationwagen in verband met de komst van een flinke hond (67 kg schoon aan de haak). We reden destijds een 3 serie sedan, wat ook niet verkeerd was, maar daar paste die flinke jongen niet in.

Bij ongeveer 125000 km is er een LPG (Vialle G3) in geplaatst. Tot nu toe 2 kleinigheidjes mee gehad. Eerste was een lekkende injector, die door Mesman in Son degelijk is vastgezet. Tweede "dingetje" was een versleten LPG pomp (na zo'n 175000 km ook niet verwonderlijk). Ook deze is door Mesman vervangen en we rijden vrolijk verder. Het verbruik is trouwens 12 l / 100 km op LPG en 10 l / 100 km op benzine. Hierbij is de verhouding stad/snelweg ongeveer 40/60. In de winter, met de winterbanden er op lust hij nog wel een liter extra op de 100 km.

Eigenlijk heeft de auto me bijna altijd probleemloos gebracht waar ik heen wilde. Er zijn in de loop van de tijd wel een paar missers geweest, dat wel. Eerste geval was een kapotte gasklep. Dat schijnt een zwak punt te zijn geweest van de e39. Na vervanging nooit geen last meer van gehad.
Dan nog een keer last gehad van een kapotte dynamo. Dat was eigenlijk mijn eigen schuld. Het reservoir van de stuurbekrachtigingsolie zit boven de dynamo. Ik had al wel een tijdje wat last van een lekkende pakking en had niet door dat die lekkende olie m'n dynamo aan het verwoesten was. Dat zijn eigenlijk de enige 2 keren dat de auto niet goed deed wat ik wilde.

De afgelopen jaren zijn slijtagedelen aan het onderstel en de aandrijfas vervangen. De automaat is door ZF liefdevol behandeld, waardoor deze nog altijd boterzacht schakelt.

De auto is voorzien van lederen comfortzetels. Lange ritten zijn dan ook geen probleem. Ik stap na een rit naar zuid Duitsland redelijk fris en fruitig uit de auto. De 192 pk die de auto had vanuit de fabriek zijn er natuurlijk niet meer allemaal, maar normaal gesproken is er nog altijd voldoende vermogen uit de heerlijke 6 in lijn te halen om vlot met het verkeer mee te kunnen.

Uiteraard merk je aan alles dat de auto wat gedateerd is. Hoewel ik het persoonlijk een erg mooi model vind (vooral de sedan, maar daar past de hond niet in), zie je aan de buitenkant al dat er de nodig jaren voorbij zijn gegaan. De binnenkant laat dat natuurlijk ook merken. De gebruikte techniek is zo'n 20 jaar geleden ontwikkeld en gemaakt, dus moderne gemakken als een dode hoek assistentie of adaptieve cruise control en dergelijke zijn niet te vinden. Ook de navigatie unit heeft verouderde software, maar doet het uiteraard nog altijd prima. Een jaar geleden heb ik een mk4 navigatieunit kunnen kopen, wat de meest "recente" OEM unit is. Met de laatste kaart die eind vorig jaar uit is gekomen voldoet het nog prima.
Enige dat ik mogelijk een beetje mis is dat er geen bluetooth ontvanger in zit en er geen koppeling is met de mobiel. Er zat af fabriek wel een draadloze telefoon in, die met een dual sim kaart bijzonder goed heeft gewerkt, totdat de providers overgingen naar 3G en 4G. De antenne in de auto kan dat signaal gewoonweg niet verwerken. Ik weet dat er een ombouw mogelijk is, maar dat vind ik nog te veel moeite. Zonder telefoon is ook wel lekker af en toe.

De auto krijgt natuurlijk netjes zijn beurten en ik heb het idee dat, zolang dat gebeurd, de wagen nog jaren mee kan. Olieverbuik is weinig tot niets (misschien een halve liter op de 22000 km, want tussen beurten door is bijvullen niet nodig) en dat is opmerkelijk, want de M54 motor staat bekend om de olieconsumptie.

Naast de beurten worden ook de slijtageonderdelen aangepakt. Dit jaar zijn de wiellagers aan de beurt. Die hebben na 3 ton de beste tijd wel gehad.

Voorlopig nog erg tevreden en zeker zolang de hond er nog is, is iets anders nog niet in beeld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.