BMW 525i Executive (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 239.000 km |
KM-stand laatst | 257.000 km |
ERVARINGEN
- 249.560 km
Na het inleveren van de leaseauto moet je wat anders, en heb er een sport van gemaakt een auto te vinden voor minder dan 1000 euro met een jaar APK, geen onderhoud plegen en zien waar het schip strandt. De eerste auto was een Alfa 164, perfecte auto, een jaar mee gereden, toen kwam een Citroen XM, 2 weken mee gereden, constant storingen, verschillende soorten olie achterlatend als een soort loopse teef, daarna via-via op oudjaarsdag 2007 deze machtige BMW gekocht.
De auto was sinds de vorige APK niet meer gebruikt en stond onder een laag stof ergens op een terrein. Even de accu aan de startbooster en de wagen liep gelijk als een zonnetje. Meegenomen en na een poetsbeurt kwam er een maagdelijke auto onder vandaan. Er zit geen deukje of krasje in de carrosserie, de binnenbekleding is nog als nieuw, met uitzondering van de stoffen delen op de achterdeuren, deze komt na verloop van tijd los(typische kwaal van deze serie).
De eerste ritten maar een beetje voorzichtig gedaan, alles heeft natuurlijk bijna een jaar stilgestaan. Remmen voelen gelijk vertrouwd, motor loopt als een zonnetje, niets aan de hand behalve twee eivormige banden, waardoor ik bij snelheden boven de 90 km bijna uit de auto stuiterde. Wegens tijdgebrek zullen de banden aankomende week vervangen worden, ik wil toch wel eens van het enorme snelheidspotentieel gebruik gaan maken. O ja, de auto had in tegenstelling tot mijn eisen nog maar een maand APK toen ik hem kocht, echter hij is er vlekkeloos doorheen gekomen, zelfs met eivormige banden.
Het betreft een Executive uitvoering en is dus voorzien van alle opties behalve lederen bekleding. Dus ook airco, welke nog perfect werkt, dat heb ik de afgelopen dagen kunnen ervaren. Verbruik is ca. 1 op 9, gezien de vele korte stadsritjes niet gek. Op de snelweg, natuurlijk niet harder dan 90, wordt dat zomaar 1:15 volgens de boordcomputer.
Al met al is dit waarschijnlijk de beste koop qua auto’s die ik ooit gedaan heb. Met uitzondering van de eivormige banden (welke de auto niet aan te rekenen zijn) zijn er geen problemen.
Update 17-7-08 Een half jaar en 10.000 km onderweg met deze groene kanjer.
Inmiddels 2 nieuwe banden er op laten zetten, de andere twee waren nog zo goed als rond en hadden nog een zeer goed profiel. Tevens kwam ik erachter dat de linkervoorschokdemper lekte. De voordempers dus maar laten vervangen door een vers setje. Er komt nu wel een hoop gekloenk uit de voortrein, de monteur gaf aan dat dit te maken had met het opnieuw \"zetten\" van de veren in de (rubber beklede) schotels.Ik heb hierover mijn twijfels, zeker ook omdat het al twee weken zo is en er geen verbetering in optreedt. Tevens oliebeurtje laten doen. Verbruik schommelt zo rond de 1:9,5 met veel kleine ritjes. Zijn het langere ritten dan gaat het verbruik gemiddeld naar 1:11.
Qua windgeruis bij 120 km merk je toch wel dat je in een oudere auto rijdt. de Volvo S60 van mijn vrouw is dan een toonbeeld van rust. Op naar de 250.000 kilometer :-))
Update 22/10/08 252000 km
Weinig gereden de afgelopen periode. Het kloenken van de schokdempers is opgelost, dit was te wijten aan een reactiestangetje wat iets speling had. Vastgezet en opgelost. Wel merk ik dat er uit de achtertrein wat krakend geluid komt. Ik hoor het met name als ik in- of uitstap, alsof iets weinig smering heeft. De airco is nagezien want het rook nogal muf, het systeem is nog in puike conditie, weliswaar is het nog afgevuld met het oude koelmiddel, maar dat komt de koeling alleen maar ten goede. Verder nog steeds niets dan lof over deze wagen.
PROBLEMEN
- 249.560 km
Alleen eivormige banden, en een beetje stotteren tussen de 1500 en 2000 toeren. Verder niets!
Update 17-7-08, 249000 km
2 nieuwe Dunlop banden en 2 nieuwe voorschokdempers. tevens olie en filter ververst. Totaalkosten € 480,00
- 257.000 km
Ervaringen:
Wegens het krijgen van een auto van de zaak is de BMW in juni 2009 verkocht. Pijn in mijn hart toen ik hem met die vreemde kerel de straat uit zag rijden, maar 3 auto's op de oprit is toch teveel.
Conclusie: De auto is onverwoestbaar en kwalitatief top, heerlijk rijden, comfortabel en luxe met een geweldige motor. Qua kosten is het een hele schappelijke auto geweest, benzineverbruik 1:10 en alleen gewoon onderhoud. In mijn bezit heeft de auto me nooit laten staan of rare mankementen vertoond.
Het ga je goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.