BMW 525i (1991) #3

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie Touring - interieurBMW 5-serie Touring - interieur

Signalement

Uitvoering525i
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf226.777 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wat beviel er wel. Nou, het imago van het merk, het uiterlijk en interieur van de auto zijn punten die positief over kwamen op mij. Het model vind ik nog steeds erg mooi, ook nu ik de auto niet meer heb.

Mijn auto is erg luxe uitgevoerd. Een heerlijke 6-cilinderlijnmotor gekoppeld aan een automaat met 5 versnellingen(waar andere merken anno 2005 nog steeds een 4 bak leveren). Leren bekleding, electrisch bedienbare ramen voor en achter. Electrisch bedienbare en verwarmde spiegels, boordcomputer, airco en erg prettig cruise control, of om in BMW termen te blijven, de Tempomat. Het geluid van de motor blijft heerlijk. Laag in de toeren een brom, om over te gaan in een gegrom van genoegen.

De airco was, zolang hij werkte, een genot om in de volle zon met een dichte auto naar huis te rijden. De automaat reageerde perfect op mijn wensen, snel schakelen bij weinig gas en doortrekken in de toeren bij meer gas, alleen jammer dat er net bij 85 een schakelmoment zat, waardoor hij bij 80 in een versnelling bleef, tot ik iets sneller ging rijden om na het schakelen weer terug te laten zakken.

Ik heb het geluk gedat dat op mijn dagelijkse route de verkeersdrukte altijd buiten mijn naar-het-werk-rijtijden vielen, waardoor ik het genot van de Tempomaat heb kunnen gebruiken. In één woord, heerlijk, met een uiterst simpele bediening. Tik naar voren, snelheid wordt vast gehouden. Naar voren indrukken = sneller rijden, naar achteren trekken is langzamer. Naar boven of naar beneden is lossen en indrukken er verder gaan op de ingestelde snelheid. Vooral de combinatie automaat/Tempomat is een uitkomst. Je rijdt 80, komt door een 50 km dorp en aan het einde druk je op het knopje en de auto doet de rest.

Negatief viel me het brandstof verbruik op. Altijd heb ik rond de 1 :9 gereden, soms onzuiniger, maar eigenlijk nooit beter, ook niet toen ik het echt probeerde. Later ontwikkelde de auto ook een benzinelucht na het starten. Als je dan stilstond kon je benzine ruiken.

Inmiddels heb ik de BMW ingeruild voor een Renault Kangoo omdat ik veel meer kilometers ben gaan rijden en er enkel dure reparaties aan zaten te komen.

PROBLEMEN

Het begon bij de aanschaf. Het tankklepje bleef open staan en beide schokbrekers voor moesten vervangen worden.

Daarna ging alles een tijdje goed. Tot ik op een dag onderweg een blik op de temperatuurmeter wierp. Die stond vol in het rood en meteen gaf de boordcomputer een waarschuwing dat ik meteen moest stoppen. Uiteraard gedaan. Het bleek de waterpomp te zijn, die de volgende dag vervangen werd. Inmiddels was de zomer overgegaan in de herfst en ik wilde graag warmte in de auto, maar wat ik ook probeerde, de middelste ventilatiegaten gaven op zijn best handwarme lucht. Besloten werd om de thermostaat te vervangen, maar dit had geen effect. Een nieuwe kachelpomp bracht ook geen verbetering. In tegendeel zelfs.

Na vervanging weigerde mijn BMW nog aan te slaan. Allerlei pogingen zouden in de maanden(!) erop volgen. Nieuwe bougies, geen effect. Nieuwe bobines, geen effect. Intussen was door alle pogingen het DME brein(motor management computer) gesmolten(!). Geluk bij een ongeluk, mijn DME was herprogrammeerbaar waardoor ik bij een demontagebedrijf gespecialiseerd in BMW er één kopen die geprogrammeerd werd op mijn auto. Dit had tot gevolg dat de auto wel weer liep. Maar meer ook niet. Doordat de motor stond te ’dansen’ in de toeren was er niet fatsoenlijk mee te rijden. Rijden op ging wel, maar stil staan niet. De aandrijfkrachten op de huppel in de toeren waren zo hoog dat de auto door de remmen trok.

Gelukkig kreeg de chef-werkplaats later een geniale ingeving. Lang geleden(toen mijn auto en zijn broers/zussen nog een stuk jonger waren) was dit een kwaaltje, wat met een ander onderdeel op te lossen was. Dit is natuurlijk meteen besteld en na binnenkomst meteen gemonteerd en eindelijk, na 7(!) maanden stilstand reed mijn auto eindelijk weer! Tussendoor is er ook nog regulier onderhoud geweest, waaronder voor een heel flink bedrag aan banden en remmen.

Tot hij op en ochtend het weer verdomde om aan te slaan. Starten en starten, maar geef effect. Terug naar de garage. Alles gecontroleerd, maar een moeilijk te vinden storing(die later nog een keer is teruggekomen). Een definitieve oplossing is nooit gevonden, wel dat het helpt de auto niet op het contact te laten staan.

Inmiddels had de airco de dienst al gestaakt. Helaas bleek het nog een Freon systeem te zijn waardoor het meer was dan simpelweg opnieuw vullen. De hele installatie zou moeten worden omgebouwd voor ongeveer € 400. Maar daar kon ik mee leven. Wat minder was dat de automaatbak in R begon te janken en klapte bij het koud terugschakelen naar I. Een revisie zou zo’n € 1200 kosten en dat gekoppeld aan de ongeveer € 450 die ik aan een einddemper kwijt zou zijn en een forse toename van het aantal kilometers hebben mij doen besluiten om de auto in te ruilen.

Af en toe mis ik wel delen ervan, vooral de cruise control, maar voor de rest heeft deze auto mijn beeld van BMW als een betrouwbare rijdersauto zeker voor het kopje betrouwbaar zeer negatief beïnvloed.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.