BMW 525d touring Executive (2001) #3

autoreview

BMW 525d touring Executive (2001)

Signalement

Uitvoering525d touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf217.000 km
KM-stand laatst288.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste 5 maanden

  • 241.000 km

Introductie
Wegens gezinsuitbreiding en door verhuizing dagelijkse trip van 80km heen en terug op zoek naar een grote diesel stationwagen. Kort gekeken naar Passat, Octavia en Mondeo maar toen ik eenmaal de 5 serie op het oog kreeg was de deal snel gemaakt. Van een “nette bankier” (jaja, ze bestaan nog) zijn door hemzelf geïmporteerde 525d touring overgenomen met relatief lage km stand. Bewust een handbak gekocht aangezien deze significant zuiniger zijn dan de automaten (zie spritmonitor.de). Bovendien lees ik hier en daar wat problemen met de koppelomvormer bij de automaten waar de handbak uiteraard geen last van heeft.

Rijgedrag en verbruik
Eerste indrukken zijn bijzonder positief; veel comfortabeler dan de E36 328i, aanzienlijk ruimer en inderdaad zuinig. Ik rijd 90% op de snelweg en houd mij redelijk netjes aan de voorgeschreven snelheden. Volgens de boordcomputer is het gemiddelde verbruik na 23.000km 5,5L/100km. Dit is helaas ietwat te positief, is namelijk werkelijk 6,5L/100km. Maar dit vind ik nog steeds prima in orde voor zo’n zware bak. Hierdoor wel helaas €1700 MRB per jaar maar goed, hoort erbij..

Kan nu ook nog wat meer zeggen over het rijgedrag. Waar mijn E36 inderdaad het sportieve karakter van BMW bevestigd is dit bij deze 5 ver te zoeken. Zeer comfortabel veergedrag en lekker stil maar sportief is anders. Met de 235/45 17 zomerbanden valt het nog enigszins mee maar met de 205/65 15 winterbanden is het toch vooral rustig voortglijden. Bovendien voel je de 1,8 ton toch echt wel als je moet remmen en in bochten.

Problemen/reparaties
220k: Zeer irritant slepend geluid vanonder de auto bij lage snelheid. Dacht eerst dat het een wiellager achter was maar bleek het hitteschild van het roetfilter te zijn dat tegen de cardanas kwam. Vervangen, goed vastgezet en probleem opgelost.
236k: Winterbanden gemonteerd en laten uitlijnen. De linkerachterband was best wel versleten aan de binnenzijde en dit wilde ik voorkomen bij de winterset. Voor het gemak naar de kwikfit bij werk (Den Haag) laten doen en wat een ellende. Kreeg eerst te horen dat zij geen vierpuntsuitlijning kunnen doen omdat er achter niets te stellen valt. Nadat ik had uitgelegd dat dit wel kan en hoe zijn ze alsnog aan de slag gegaan. Bleek de camber linksachter nog steeds veel te groot te zijn. Weer teruggegaan, excuses van kwikfit en nu zou de “echte expert” ernaar kijken. Bij het ophalen van de auto klopte het rapport op papier: allemaal groene waardes. Tevreden op weg naar huis waarbij op de snelweg bleek dat het stuur nu niet meer rechtstond… Uiteindelijk geld teruggekregen van de kwikfit omdat zij het niet voor elkaar kregen.
238k: Voelde bij de proefrit al dat de dempers voor niet al te best meer waren en deze zijn inmiddels vervangen door bilstein B4 door mijn BMW specialist. Daarnaast ook een stuurkogel vervangen aangezien hier teveel speling op zat. Omdat de auto toch nog goed uitgelijnd moest worden dit laten doen. Bleek dat de op papier goede uitlijning van de kwikfit helemaal niet klopte! Daarnaast was de stelbout LA volledig dolgedraaid en hier viel niets meer aan te stellen. Enige methode om de uitlijning nu goed te krijgen was de naaf vervangen met nieuwe stelbout en dit dus maar laten doen. Daarnaast luchtfilter vervangen en vlinderklep in inlaattraject laten openzetten, dit om zwarte rook bij volgas te voorkomen.

Auto rijdt nu weer perfect en is weer goed voor vele km’s. Nu maar hopen dat de dieselprijs niet al teveel stijgt in 2012…

Update: Inspektion II en zomerbanden

  • 249.000 km

246k: Zomerbanden
Zomerset erop met twee nieuwe Pirelli P7 Cinturato achter ivm ongelijkmatige slijtage (zie hierboven). Via autobandenmarkt.nl en hier goede ervaringen mee. Verbruik door bredere zomerset iets omhoog maar in de praktijk zo rond de 6,7 l/100km (BC: 5,5).
kosten totaal €300

249k: Inspektion II en APK
Grote beurt laten uitvoeren bij onafhankelijke BMW specialist om toch de hele auto goed door te lichten. Was een beetje bang voor de verstuivers maar blijven gelukkig binnen de marge. Wel alle vloeistoffen en filters laten vervangen en daarnaast de carterontluchting en de remschoenen van de handrem.
Kosten totaal €500

Vakantie Frankrijk en dikke (dure) pech...

  • 255.000 km

Begin juni met het gezin en een volgeladen auto naar Zuid-Frankrijk. Heerlijk comfortabel, relatief zuinig en geen enkel probleem tijdens heenreis en in Frankrijk. Toen kwam de terugreis...

Na ongeveer een uur op de peage in de buurt van Vienne hoorde ik ineens een fluitend geluid dat van de turbo leek te komen, kort daarna gevolgd door duidelijk vermogensverlies. Meteen gestopt op een parkeerplaats en auto uiteindelijk afgesleept. Ik hoopte nog op een losse vacuumslang oid maar helaas, turbo kapot. Met een huurauto terug naar NL en BMW is na ongeveer een week bij de garage in NL afgeleverd.

Na uitvoerig onderzoek bleek het volgende: een klein stukje gietijzer van het uitlaatspruitstuk is losgekomen en in de turbo geknald. Einde turbo maar doordat er meteen ook vrij veel olie in zowel inlaat- als uitlaattraject is gekomen functioneerden ook drie injectoren en de LMM niet meer. Door mijn BMW specialist een nieuwe Garret turbo, 3 injectoren , alle relevante pakkingen en slangen, LMM en uiteraard de olie en olieafscheider vervangen. Het uitlaatspruitstuk is geinspecteerd en heeft een kleine lasreparatie gehad.

Omdat de auto toch enige tijd bij de garage stond meteen nog een paar kleine dingen laten doen: nieuwe dempers achter (bilstein B4, besteld uit Duitsland), nieuwe stabilisatorstangen voor en wat nieuwe ophangrubbers voor onderste draagarm voor.

Totale kosten voor dit alles ongever €3200 waarvan €2850 voor alles motor gerelateerd. Hierbij zwaar gematst door mijn monteur want zeer weinig betaald voor arbeidsloon.

Winterbanden en wat onderhoud

  • 270.000 km

Na het "groot onderhoud" in de zomer is de BMW (nog) iets zuiniger geworden. Kan ook te maken hebben met de nieuwe Pirelli Cinturato's rondom maar verbruik is volgens BC 5,0L/100km. Dit is in werkelijkheid een liter meer maar constant 1 op 17 of 1100-1200 km op een tank blijft me verbazen. Smalle winterbandenset (205 ipv 235) scheelt ook ongeveer 0,5L/100km met de Pirelli zomerbanden.

Technisch blijft alles goed, enkel nieuwe ruitenwissers rondom en de 6 gloeispiralen laten vervangen. Koude start werd minder en start nu weer gewoon op 6 pitten!

In de verkoop...

  • 288.000 km

Zomerbanden weer gemonteerd en kleine schade rechtsvoor laten repareren. In december door ijzel met 5kmh zijwaarts tegen een paaltje aan gegleden... Balen maar na uitdeuken en spuiten weer helemaal strak. Daarnaast tevens kleine beurt laten uitvoeren (olie+filters).

Slechte nieuws is dat door nieuwe baan een leaseauto onontkoombaar is. Deze komt waarschijnlijk half juni dus dan gaat de BMW met pijn in het hart in de verkoop.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.