BMW 525d touring (2000)

autoreview

BMW 5-serie touring
BMW 5-serie touringBMW 5-serie touringBMW 5-serie touringBMW 5-serie touringBMW 5-serieBMW 5-serie

Signalement

Uitvoering525d touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf4.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is onze 3de BMW, na 2x een 525 tds gehad te hebben (E34 & E39), waar we altijd heel tevreden van zijn geweest. Vermits met deze wagen veel km wordt afgelegd (een 80 000 per jaar), wordt er ook wel wat geld aan uitgegeven. Het is wel al het faceliftmodel, 1 van de eerste dus, van december 2000.

Een grote aanrader is deze wagen niet volledig nieuw te kopen: onze was 4 maanden oud, en we hebben 12.000 euro minder betaald dan de nieuwprijs... (komt wel vanuit Duitsland).

De nieuwe common-railmotor (afgeleid van de 3.0d) is krachtiger, zuiniger stiller & soepeler dan de TDS. Vooral de hernemingen zijn beter. Het ’turbo-gat’ onder de 2000 o/m van de TDS is minder, maar zeker nog niet helemaal weg. De sound van de nieuwe 6-cilinder vind ik persoonlijk iets minder ’vol’ (mooi) dan de TDS, maar dat maakt de extra power wel goed.

Over de duurzaamheid echter durf ik nog wel twijfelen. We hebben 1x een lek in het injectiesysteem gehad, en 1x is zelfs de uitlaatcollector opengeprongen (ontploft?). Voor een merk als BMW zou dit niet mogen, maar de wagen wordt wel wel zeer intensief gebruikt.

Voor de rest is dit een hele comfortabele wagen, waar je probleemloos zeer grote afstanden maakt zonder vermoeid te raken. Er zitten dan ook bijna alle opties aan, zoals verwarmde & electrische zetels, leder, elektronische klimaatregeling, boordcomp, electrisch glazen schuifdak, cruise control, 17’ velgen, shadow line, geïntegreerde telefoon en (!) geïntegreerde kinderzitjes die de achterbank weliswaar hard maken...

De 163pk volstaan ruimschoots om zeer vlot vooruit te kunnen, en heel vlotte inhaalbewegingen te maken. Ook op de autosnelweg bij hoge snelheid accelereert hij nog vlot. Ondanks het meergewicht tov de berline is de touring met deze motor toch nog een stuk sneller dan de vorige 525tds, vooral de hernemingen zijn een stuk beter.

Ruim kan je deze break niet noemen, maar die prijs betaal je voor zijn elegante lijn. De koffer is voldoende, maar niet meer dan dat voor een break. Ook de beenruimte achterin is niet echt royaal als je hem vergelijkt met een Audi A6 of Mercedes E-klasse.

Al bij al toch zeer tevreden van deze wagen, die een werkelijk plezier is om lange afstanden te overbruggen.

Pluspunten:
- fijne sound 6-cilinder
- opmerkelijk comfort
- krachtige motor
- verhouding prestaties/verbruik (7,5l/100km)
- goede wegligging

Minpunten:
- ondermaatse kwaliteit van de boxen
- matige beenruimte achterin
- harde achterbank met kinderzitjes
- onhandige BMW-telefoon
- mindere kwaliteit common-railmotoren (of zijn dit nog kinderziektes?)

Auto heeft nu een dikke 270 000km, nog altijd zonder vermogensverlies of overmatig olieverbruik. We zijn wel op zoek naar een opvolger, dit voorjaar liefst nog. Nieuwe 5-reeks natuurlijk, maar waarschijnlijk de berline omdat de nieuwe touring toch wat ’lomp’ oogt.

PROBLEMEN

- uitlaatcollector defect (80.000km)
- lek injectiesysteem (120.000km)
- schokdempers (165.000km)
- batterij (195.000km)
- remschijven voor (200.000km)
- Debietmeter (215 000km)
- buis nr turbolader gescheurd (228 000)
- injector kapot (270 000)

Auto is in april 2005 verkocht voor een bedroevend lage prijs (te wijten aan km-stand) en tegelijkertijd vervangen door een 530d uitfebruari 2004.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens