AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 524td (1984)

autoreview

BMW 524td (1984)

Signalement

Uitvoering524td
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf81.150 km
KM-stand laatst174.500 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaringen vanaf het begin

  • 81.150 km

Nu ik bijna 3 jaar met deze auto gereden heb wil ik mijn ervaringen graag met anderen delen. Indertijd zocht ik een BMW E28 met 524TD motor omdat ik graag een vlotte, belastingvrije turbodiesel wilde rijden. In 1982 mocht ik als 19-jarige jongen een rit van 3 kwartier achter het stuur van een 3 weken oude 528i maken en de indruk van die auto ben ik nooit meer vergeten. Niet zo gek dat mijn keus nu dus op een E28 viel. Ik zocht een roestvrij exemplaar met automaat en airco. Na maanden zoeken kwam ik een uit Zuid Frankrijk geimporteerd exemplaar tegen met een originele kilometerstand van 81.150km, geheel roestvrij en voorzien van automaat (met 4 versnellingen en een lockup, daarmee draait hij bij 130km/u slechts 2500tpm.), airco, cruise control, elektrische ramen en spiegels, getint glas, centrale vergrendeling en 4 hoofdsteunen. Vanaf de proefrit was ik verrast over het comfort en het sportieve rijgedrag voor een diesel uit de jaren tachtig. Vrij snel na aanschaf heb ik de auto voorzien van 15 inch BBS kruisspaak velgen, een populair accessoire uit die tijd. Preventief heb ik de distributieriem en spanner, alle v-snaren, filters en vloeistoffen vervangen. Ook heb ik de voorste reactiearmen en centrale spoorstang vervangen omdat de rubbers en kogels wat ruimte hadden gekregen (gevoelig punt bij de E28).Vrijwel direct ben ik lid geworden van het E28 forum waar ik nog steeds heel veel nuttige informatie vandaan haal. In januari 2012 heb ik zelf de auto volledig getectyleerd volgens Dinitrol specificaties. Als docent voertuigentechniek beschik ik gelukkig over een grote werkplaats met 4 bruggen en alle nodige apparatuur. In de loop der tijd heb ik natuurlijk het nodige periodieke onderhoud gedaan en vooral veel kilometers gemaakt. Ik geniet nog iedere rit van deze auto. Hij is ruim, comfortabel, snel (na het plaatsen van een elektronische boostcontroller gaat hij zelfs in 10,5 sec. naar de honderd en topt hij 190) en zeer betrouwbaar. Het is een auto die altijd positieve reacties oproept bij jong en oud. Enige minpunt was de kwaliteit van de stoelen: ik had vaak rugpijn na een uur of langer rijden. Na het opnieuw laten vullen van de stoelen (de beige kunstleren bekleding was nog in zeer goede staat)is dat probleem gelukkig voorbij. Afgelopen februari zijn we ermee op wintersport geweest en dat is prima bevallen. Ik rij het hele jaar door en heb ook een setje BBS voor de winterbanden. Onderdelen zijn gebruikt maar ook nieuw goed te verkrijgen. Helaas moet ik sinds februari wegenbelasting betalen maar ik heb besloten deze geweldige auto daarvoor niet weg te doen. Sinds de montage van een trekhaak hang ik af en toe ook de caravan erachter. De combinatie van turbodiesel, automaat en cruise control geeft hierbij veel gemak. Deze auto is een leuk alternatief voor alle Mercedes W123's en W124's. Hij rijdt in ieder geval een stuk sportiever.

Steeds beter

  • 143.900 km

Sinds mijn vorige verslag heb ik weer flink wat kilometers gemaakt. Naast het reguliere onderhoud heb ik in mei wegens een flinke barst de voorruit laten vervangen. Evenals de vorige keren kwam de auto in mei weer zonder opmerkingen door de APK heen. In juni heb ik, vanwege 1 defecte, alle 6 gloeibougies vervangen. Uit voorzorg heb ik in juli alle 6 vertuivers gereviseerd (van nieuwe nozzles voorzien). Daarbij heb ik ook meteen maar de pomp precies op tijd gezet met een meetklok. Na het lezen van een artikel over het aanpassen van de LDA heb ik een andere LDA veer gekocht en de slag van de LDA kegel vergroot van 4,5 naar 12 mm. Hierdoor is de auto nog sneller geworden terwijl hij minder is gaan roken. Ik rij nu al een half jaar rond met een turbodruk van 1,1 bar. Het lukt nu om in 10 seconden de honderd te bereiken. Vanwege caravangebruik in de zomervakantie heb ik in juli ook nog nieuwe, progressieve achterveren en nieuwe schokdempers gemonteerd. Na in september de lekkage van twee verstuiverhuizen verholpen te hebben (had ik zelf niet goed afgedicht bij de revisie)is het verbruik nu steeds 1 op 14. Na al deze wijzigingen slaat de auto steeds zeer snel aan en loopt dan ook bij koude motor direct strak. Zoals ik al in de titel vermeldde is de auto alleen maar beter geworden.

Afscheid genomen

  • 174.500 km

Helaas is er een einde gekomen aan mijn ervaringen met de 524TD. Op 3 oktober is hij zo beschadigd bij een ongeluk dat ik reparatie niet meer zag zitten. Gisteren is hij door een E28 liefhebber overgenomen. Die is van plan hem weer op te knappen.
Samenvattend kan ik zeggen: heerlijke, betrouwbare, sportieve reisauto. Geen moment spijt van gehad. Genoten van iedere kilometer!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 1
Pracht wagen! Zo veel luxe en een geweldig design!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtig en helemaal eens, nooit weg doen. Nog heel, heel veel plezier gewenst met deze schitterende BMW!
CigarAfficionado
CigarAfficionado
  • 1
Mijn vader heeft van 1970 t/m 1995 een hele rits BMW's versleten waaronder twee E28's. Eerst een 528i en daarna een 525i. Ik ben min of meer opgegroeid met BMW en herinner me vooral nog de ranke lijnen, de welbekende "cockpit" met de voor die tijd zeer futuristische boordcomputer en natuurlijk dat prachtige spinnende zescilinder geluid van die lijnmotor. "Helaas" is de oudeheer sinds 1995 een tevreden Mercedes rijder maar door jouw review waande ik mezelf weer even op de achterbank van pa's E28 in 1986. Hartelijk dank daarvoor en koester die pracht BMW!
blues
blues
  • 0
Dit was toentertijd 1 van de snelste diesels die er op de markt te krijgen was. Het M21 blok een ontzettend betrouwbaar blok (mits het met beleid wordt warmgereden) en kan immense kilometerstanden bereiken. Dit blok kwam ook in Lincolns (!) voor en later in de E34.

Wel een tip: na het vervangen van de distributieriem (hele degelijke riem trouwens) laat dan opnieuw de inspuitpomp afstellen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie kar, 10,5 sec naar de 100 is ook zeer netjes voor zo'n oude auto. Fijne kilometers nog.
Audio
Audio
  • 0
Ik kan me nog herinneren dat deze auto werd aangekondigd in de autorubriek van onze krant. Het was toen echt iets bijzonders. Mijn vader reed in een VW Golf diesel van de eerste generatie en die was alles behalve snel.

Mooie auto en prima prestaties ook. Sneller dan mijn Audi 80 met benzinemotor. Veel plezier met uw auto!
JCecotto
JCecotto
  • 0
Geweldige auto in die tijd en nu nog steeds. Dat is puur auto rijden en genieten. Had er vroeger ook 1 in het rood. Met maar liefst 450.000km op de klok verkocht. Zou hem zo weer terug willen. De ruimte en comfort zonder onnodig gewicht met een super motor. Zelf had ik de turbodruk nog iets opgeschroefd en ging die als de brandweer. Vervang het brandstoffilter op tijd zodat je niet de inspuitpomp vernield zoals bij mij gebeurde. Verder al die km' s geen problemen gehad. Je kan er dus nog jaren mee doen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geweldige auto, nog steeds. Heb ooit een keertje in een 518i gereden en beviel goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fantastisch mooie E28!!! Bijzondere kleurstelling ook. Mooi dat ie in goede handen is bij een liefhebber.
Friedair
Friedair
  • 1
Hiermee begon het TD tijdperk voor BMW. Diesels waren er bij BMW niet tot begin jaren 80. Ze hadden de inhaalslag met MB die al decennia dieselde echter snel afgewerkt.
Reed gister achter een M 550D. Een waar monster qua prestaties
PJ E28
PJ E28
  • 0
Prachtige auto. Lekker veel kilometers mee gemaakt! Daar zijn deze auto's echt ontzettend goed in. Erg jammer van het ongeluk en dat dat de reden moest zijn dat je deze fantastische auto weg moest doen, maar gelukkig is hij veilig in handen van een liefhebber.