BMW 524td (1984)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 524td |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 81.150 km |
KM-stand laatst | 174.500 km |
Mijn ervaringen vanaf het begin
- 81.150 km
Nu ik bijna 3 jaar met deze auto gereden heb wil ik mijn ervaringen graag met anderen delen. Indertijd zocht ik een BMW E28 met 524TD motor omdat ik graag een vlotte, belastingvrije turbodiesel wilde rijden. In 1982 mocht ik als 19-jarige jongen een rit van 3 kwartier achter het stuur van een 3 weken oude 528i maken en de indruk van die auto ben ik nooit meer vergeten. Niet zo gek dat mijn keus nu dus op een E28 viel. Ik zocht een roestvrij exemplaar met automaat en airco. Na maanden zoeken kwam ik een uit Zuid Frankrijk geimporteerd exemplaar tegen met een originele kilometerstand van 81.150km, geheel roestvrij en voorzien van automaat (met 4 versnellingen en een lockup, daarmee draait hij bij 130km/u slechts 2500tpm.), airco, cruise control, elektrische ramen en spiegels, getint glas, centrale vergrendeling en 4 hoofdsteunen. Vanaf de proefrit was ik verrast over het comfort en het sportieve rijgedrag voor een diesel uit de jaren tachtig. Vrij snel na aanschaf heb ik de auto voorzien van 15 inch BBS kruisspaak velgen, een populair accessoire uit die tijd. Preventief heb ik de distributieriem en spanner, alle v-snaren, filters en vloeistoffen vervangen. Ook heb ik de voorste reactiearmen en centrale spoorstang vervangen omdat de rubbers en kogels wat ruimte hadden gekregen (gevoelig punt bij de E28).Vrijwel direct ben ik lid geworden van het E28 forum waar ik nog steeds heel veel nuttige informatie vandaan haal. In januari 2012 heb ik zelf de auto volledig getectyleerd volgens Dinitrol specificaties. Als docent voertuigentechniek beschik ik gelukkig over een grote werkplaats met 4 bruggen en alle nodige apparatuur. In de loop der tijd heb ik natuurlijk het nodige periodieke onderhoud gedaan en vooral veel kilometers gemaakt. Ik geniet nog iedere rit van deze auto. Hij is ruim, comfortabel, snel (na het plaatsen van een elektronische boostcontroller gaat hij zelfs in 10,5 sec. naar de honderd en topt hij 190) en zeer betrouwbaar. Het is een auto die altijd positieve reacties oproept bij jong en oud. Enige minpunt was de kwaliteit van de stoelen: ik had vaak rugpijn na een uur of langer rijden. Na het opnieuw laten vullen van de stoelen (de beige kunstleren bekleding was nog in zeer goede staat)is dat probleem gelukkig voorbij. Afgelopen februari zijn we ermee op wintersport geweest en dat is prima bevallen. Ik rij het hele jaar door en heb ook een setje BBS voor de winterbanden. Onderdelen zijn gebruikt maar ook nieuw goed te verkrijgen. Helaas moet ik sinds februari wegenbelasting betalen maar ik heb besloten deze geweldige auto daarvoor niet weg te doen. Sinds de montage van een trekhaak hang ik af en toe ook de caravan erachter. De combinatie van turbodiesel, automaat en cruise control geeft hierbij veel gemak. Deze auto is een leuk alternatief voor alle Mercedes W123's en W124's. Hij rijdt in ieder geval een stuk sportiever.
Steeds beter
- 143.900 km
Sinds mijn vorige verslag heb ik weer flink wat kilometers gemaakt. Naast het reguliere onderhoud heb ik in mei wegens een flinke barst de voorruit laten vervangen. Evenals de vorige keren kwam de auto in mei weer zonder opmerkingen door de APK heen. In juni heb ik, vanwege 1 defecte, alle 6 gloeibougies vervangen. Uit voorzorg heb ik in juli alle 6 vertuivers gereviseerd (van nieuwe nozzles voorzien). Daarbij heb ik ook meteen maar de pomp precies op tijd gezet met een meetklok. Na het lezen van een artikel over het aanpassen van de LDA heb ik een andere LDA veer gekocht en de slag van de LDA kegel vergroot van 4,5 naar 12 mm. Hierdoor is de auto nog sneller geworden terwijl hij minder is gaan roken. Ik rij nu al een half jaar rond met een turbodruk van 1,1 bar. Het lukt nu om in 10 seconden de honderd te bereiken. Vanwege caravangebruik in de zomervakantie heb ik in juli ook nog nieuwe, progressieve achterveren en nieuwe schokdempers gemonteerd. Na in september de lekkage van twee verstuiverhuizen verholpen te hebben (had ik zelf niet goed afgedicht bij de revisie)is het verbruik nu steeds 1 op 14. Na al deze wijzigingen slaat de auto steeds zeer snel aan en loopt dan ook bij koude motor direct strak. Zoals ik al in de titel vermeldde is de auto alleen maar beter geworden.
Afscheid genomen
- 174.500 km
Helaas is er een einde gekomen aan mijn ervaringen met de 524TD. Op 3 oktober is hij zo beschadigd bij een ongeluk dat ik reparatie niet meer zag zitten. Gisteren is hij door een E28 liefhebber overgenomen. Die is van plan hem weer op te knappen.
Samenvattend kan ik zeggen: heerlijke, betrouwbare, sportieve reisauto. Geen moment spijt van gehad. Genoten van iedere kilometer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook
40 jaar BMW M5, test met eerste bewijst dat je geen 600 pk nodig hebt voor intens genot
Ook 40 jaar geleden was er al een BMW 5-serie met 'e': de 525e
Raymond heeft al 23 jaar een E28 BMW M5: 'Vorig jaar tikte hij nog de 270 km/h aan'
BMW M5 (1987) - In het Wild
BMW 520i (1986) - Liefhebber Gezocht
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12)
Reageren



Wel een tip: na het vervangen van de distributieriem (hele degelijke riem trouwens) laat dan opnieuw de inspuitpomp afstellen.


Mooie auto en prima prestaties ook. Sneller dan mijn Audi 80 met benzinemotor. Veel plezier met uw auto!





Reed gister achter een M 550D. Een waar monster qua prestaties

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.