BMW 523i touring Executive (2000) #3

autoreview

BMW 523i touring Executive (2000)

Signalement

Uitvoering523i touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf289.613 km
KM-stand laatst292.600 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede auto

  • 289.613 km

Afgelopen week was het zover. We hebben weer een 2e auto. Na een aantal jaren met een speedpedelec gereden te hebben werd het toch te onpraktisch en ontstond de behoefte aan een 2e auto.

Dan denk je niet gelijk aan een BMW en al helemaal niet aan een 5-serie, laat staan een station met automaat en 6 cilinder.
Maar ja, die zijn in aanschaf vaak goedkoper dan de echte spaarmodellen.

Door onze ervaringen met de Egolf (De hoofdauto) was het wensenlijstje relatief kort, maar wel hoog:
- Ruim
- Luxe
- stil
- automaat.
- reisauto vanwege onze hobby, waarbij we vaak lang onderweg zijn.
- graag een V6 of 6 cilinder vooral vanwege de rust.
Met dat lijstje kwamen we al snel op de grotere modellen uit (E-klasse, 5-serie, Lexus), maar ook bij oudere auto's met hogere km-standen.

Aangezien een 5-serie al een hele tijd op mijn verlanglijstje stond zijn we na verkoop van de fiets gaan rondkijken naar een 5-serie. We hebben bewust ook even gekeken bij een E-klasse, maar daar hadden we beide geen gevoel bij.

Uiteindelijk gekozen voor deze mooie dame. Hoewel mooi.... Dat is relatief.
Ze ziet er op foto's erg mooi uit, maar in het echt zie je haar leeftijd wel aan haar af.
De km-stand is bij aanschaf 289613km, dat is veel, maar er staat tegenover dat de onderhoudshistorie bekend is, en de auto de afgelopen 10jaar dezelfde eigenaar gehad heeft.
Gezien het bedrag dat ik voor haar betaald heb is het zeker een goede aankoop geweest, waar ik me geen buil aan kan vallen.
Bij aanschaf heeft de verkoper nog een APK geregeld waar ze (bijna) met glans doorheen kwam. Alleen een geplakt gaatje in een stofhoes zorgde voor afkeur. Nadat dit gerepareerd was, was er geen opstakel meer, en is de koop gesloten.
De rit naar huis heeft mijn schoonvader gereden (ik reed de Egolf terug) en hij was behoorlijk enthousiast over de auto. Voor haar 19 jaar reed ze prima volgens hem.

Opties:
- lederen bekleding
- autotelefoon (heb je niets meer aan, maar ziet er wel leuk uit)
- cruisecontrol
- niveauregeling
- in hoogte verstelbaar stuur (had de E-klasse die we bekeken niet)
- afneembare trekhaak
- parkeersensoren (zijn stuk, en worden op termijn gemaakt).
- elektrische ramen
- boordcomputer
- automaat
- climatecontrol
- alarm met hellingssensor

Omdat ze inmiddels al 19 jaar oud is, zijn er wat zaken die aandacht verdienen. Ik weet nog niet of we alles gaan herstellen, maar we gaan eerst zorgen dat ze prima rijdt.
- pixeluitval in teller en radio.
- trillen vanaf 100-110km => balanceren zal mogelijk wat doen
- melding niveauregeling => vlgs de vorige eigenaar is er 1,5 jaar geleden eea vervangen, maar is de melding niet gewist, gaan we meemaken.
- zwaar sturen => ik vindt de auto ongewoon zwaar sturen (ben echter ook geen bmw gewend), dus daar laat ik even naar kijken.

Voor de rest gaan we eerst maar een tijd rijden, en kijken dan wat we tegenkomen.
Aan de buitenzijde zitten veel krassen en wat deukjes, niet echt overduidelijk, maar wel storend. Voorlopig laten we dit maar even zitten.
Ze reed de eerste dagen als een echte oude dame, op gang komen ging rustig en bedaard, maar als je echt aandringt zet ze er serieus de sokken in.
De 6 cilinder ronkt heerlijk rustig, maar laat zich horen als het gaspedaal vloert.

Ik merk dat ze nu wat meer los begint te komen, en dat zelfs het trillen minder wordt. Mogelijk heeft de vorige eigenaar de laatste tijd weinig gereden, waardoor er vlakken aan de banden zijn gekomen.
Ik heb inmiddels nieuwe sleutels besteld, die de komende tijd geslepen worden. Dit oogt net wat netter.

Pijnpuntjes aangepakt

  • 290.600 km

We zijn inmiddels weer enige tijd verder en hebben weer wat punten aangepakt
De auto is uitgelijnd en de wielen gebalanceerd, de trillingen zijn nu nagenoeg weg.
Ook bleek een hoogtesensor aan de achterzijde kapot, waardoor ook de melding steeds terugkwam. Dit is ook hersteld.
Verder is de autotelefoon verdwenen en vervangen door een orginele normale midden armsteun. De telefoon werkt niet meer en ik had er last van met mijn arm.
De buitentemperatuur sensor is vervangen zodat deze nu ook zomerse waarden laat zien ipv diepvriestemperaturen.

Vrijdag de eerste serieuze rit gemaakt, heen en terug naar Wuppertal, ca 450km. Op de snelweg met wisselende snelheden gereden en even serieus doortrapt. De motor loopt nu nog wat rustiger en is nog wat stiller. Ook gaat het versnellen soepeler.
Ik merk wel dat ik rugpijn krijg van de stoelen, dus dat is even een aandachtspuntje. Het lijkt wel alsof de stoel me overdreven met een holle rug laat zitten. Er zit echter geen verstelbare lendensteun in, dus ik kan het niet aanpassen.
Tot slot moet ik erg wennen aan het staande gaspedaal. Ik ben gewend mijn voet onder het pedaal te parkeren met cc ingeschakeld, en dat gaat nu dus niet in de BMW.

Afscheid

  • 292.600 km

Na enig wikken en wegen toch besloten om de auto te verkopen. Het is gewoon mijn auto niet.
De stoelen zijn het grootste probleem, ik kan, wat ik ook probeer geen lekkere zitpositie vinden zonder last van mijn rug te krijgen.
De auto is bij een liefhebber terecht gekomen.

Dit betekent niet dat we geen 2e auto meer hebben. Na enig zoekwerk naar een nette hebben we een Mercedes E240 Avantgarde Select aangeschaft. Een sedan deze keer, Er was geen station te vinden zonder roest.
In deze auto zit ik wel lekker. hij rijdt comfortabel.

Ik vind de BMW nog steeds de mooiere auto, maar mijn rug denkt daar helaas anders over.......

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.