BMW 523i Executive (1999) #3

autoreview

BMW 5-serie

Signalement

Uitvoering523i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf240.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tja, en toen moest mijn grote liefde eruit: de Audi A8 2.8 benzine. Het was dan weliswaar de lichtst gemotoriseerde variant maar ik vond (en vind) hem zo mooi! Er kwamen echter nogal wat kosten aan en die deden mij besluiten de auto eruit te doen. Op aanraden van een vriend (die autohandelaar is) bij hem een BMW 523i gekocht. Hij was en is helemaal lyrisch over de kwaliteit van BMW. Ook hij heeft (toen ik de A8 reed) zelf een A8 gereden maar daar had hij erg veel kosten aan dus ook hij heeft in diezelfde periode afscheid genomen van zijn A8.

Zoals gezegd: op advies een BMW 523i gekocht. Ik vind het model persoonlijk iets mooier dan het huidige model aangezien die voor mij iets te kil is van binnen. De lijnen van het nieuwe model aan de buitenkant zijn wel erg mooi, evenals de angel eyes. Helaas zitten die er bij mijn 523i niet op omdat dat toen nog niet leverbaar was. Ik ben nu ook niet zo’n autofreak dat ik die er later alsnog opzet. De auto rijdt (na een korte gewenningsperiode) fantastisch. Ik rijd voor mijn werk dagelijks zo’n 260km woon-werk, (zo’n 75.000 km. per jaar).Dat zou betekenen dat een diesel voordeliger is maar zolang als de auto het blijft doen, blijf ik hem trouw. De motor presteert goed, pakt goed op maar de acceleratie is niet zo spectaculair als ik had verwacht. De wegligging is subliem, de achteraandrijving nodigt uit tot spelen. Alles zit na al die jaren nog steeds rotsvast in elkaar. Geen kraakje, geen rammeltje: helemaal niets. Mijn 523i is uitgevoerd met automaat. Dat is de tweede auto met automaat die ik ooit heb bezeten en wat een geweldige vinding. De automaat schakelt voorbeeldig en de motor pakt goed op. Er zit ook een sportstand op maar die gebruik ik nooit. Ik wil echt nooit meer iets anders. Bij filerijden geen gegoochel met twee pedalen. Gewoon voetje op de rem en af en toe loslaten. Kinderspel. Het rijdt net zo eenvoudig als een botsautootje alleen moet je als je achteruit wil niet het stuur helemaal ronddraaien maar de pook in R zetten ;)

Het brandstofverbruik valt me voor zo’n auto reuze mee. Nu heeft dat natuurlijk ook te maken met je rechtervoet maar ritten van en naar de zaak (zoals gezegd 260km) zijn mogelijk voor 7,5 liter/100km. Gemiddeld verbruikt mijn auto (over alle door mij gereden kilomters 9 liter/100km). Niet gek voor zo’n grote auto!

Ik heb bij de reviews al meerdere 5 series met een hoge kilometerstand gezien en ik hoop dat deze mij ook zo lang zal dienen. Nu ik met een scheef oog op de kilometerstand toch weleens naar een andere auto uitkijk, moet ik eerlijk opbiechten dat ik vaak kijk naar een BMW. Ik vind met name de nieuwe BMW X5 erg mooi. Natuurlijk een klasse rijker rijden maar ik maak, zoals gezegd, nogal wat kilometers en ik denk dat ik dat dan ook op een prettige manier mag doen.

Update:
De BMW is inmiddels de grens van 3 ton gepasseerd: er staat nu al weer 303.224km. op de teller en: still going strong! In de afgelopen tijd heeft zich één probleem met de auto voorgedaan. Vorige week is er nl. een ’crankshaft position sensor’ vervangen omdat bij uitlezing van de computer bleek dat deze defect was. De aanleding om de computer uit te lezen was dat de auto af en toe (iedere 50 km.) inhield en dan weer gewoon functioneerde. Nu blijkt echter dat deze sensor er ook voor kan zorgen dat hij op enig moment niet start en daar hou ik niet zo van... De kosten van de reparatie vielen wel mee ( € 100,-) dus als dat het enige is, heb ik nog steeds geen reden om naar een andere auto uit te kijken. Het verbruik over alle tot nu toe gereden kilometers is gedaald naar 8.7/100km. Erg nette score voor zo’n auto, lijkt me. Bij inruil blijkt hij (afhankelijk van wat je aanschaft uiteraard) tussen de € 4.500,- en € 7.000,- op te brengen. De leeftijd en kilomterstand maken dat er niet veel waarde meer wordt toegekend aan de auto. Persoonlijk kies ik ervoor om hem dan maar lekker op te rijden. Natuurlijk is diesel goedkoper met deze jaarkilometrages maar de afschrijving op een andere auto maakt dat ik niet goedkoper kan rijden dan met deze BMW. Prima auto!

Laatste update:
Ik heb de auto verkocht! De kilometerstand bedroeg 308500 en de kilometers die ik ermee gereden heb, waren prima. Ik had hem juist voordat ik hem inruilde nog een grote beurt laten geven. De rekening daarvan bedroeg slechts € 225,- en er waren geen bijzonderheden te melden over de auto. De kwaliteit van BMW heeft me doen besluiten om wéér voor BMW te kiezen: het is nu echter een 740i geworden. Ondanks de vele kilometers die ik rijd, heb ik toch weer voor een benzine gekozen. Ik laat hem waarschijnlijk ombouwen naar gas en kan er dan nog even tegenaan. De 740i is uit hetzelfde bouwjaar (paar maandjes jonger) en heeft slechts 166000 op de teller staan en ik moest slechts € 3.500,- bijbetalen. Ik denk dat ik een goede koop heb gedaan, maar dat kun je vanzelf lezen als ik een review heb geplaatst van de 740i!

PROBLEMEN

De ruitenwisserstang is eens losgeschoten maar die heb ik zelf kunnen repareren.
Een interieursensor van het binnenalarm laat het afweten.
Voorts: helemaal niets (geweldig hoor, na al die jaren en zo’n intensief gebruik).

Update: crankshaft position sensor en een koplampje (zelf vervangen, is overigens kinderspel vergeleken met wat ik lees over moderne auto’s)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.