BMW 523i Executive (1999) #2

autoreview

BMW 523i Executive (1999)

Signalement

Uitvoering523i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf179.351 km
KM-stand laatst207.452 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 207.452 km

Na jaren lang diversen auto’s te hebben gereden zijn wij toch weer terug bij het merk wat ik zelf jaren heb verkocht: BMW.
Een echte rijders auto moest het worden, welke meer dan genoeg vermogen heeft en welke ook de boot mocht trekken.
...welke dit jaar ook mee is geweest naar Italie (Gardameer) en om hier te komen moet je die Alpen over...Dit kon (lees: mocht) technisch niet met de huidige auto vd werkgever.
Dus een goede reden tot zoeken, en na lang zoeken: een BMW 523i automaat in de Executive uitvoering met zwart leer, M-techniek onderstel en een afneembare trekhaak! Nog beter: BMW dealer onderhouden, gekocht en eerste eigenaar. Een super strakke auto.
Eerst nog alle berekeningen gemaakt, brandstof verbruik, onderhoudskosten, verzekering, houdersschapbelasting etc. etc. blijft toch een tweede auto en wellicht zou een auto huren voor de vakantie goedkoper kunnen zijn...
Nou mijn vrouw was eenvoudig: Ja, die Beemer moest er komen. Ze had niet veel eisen: a. Kleur: zwart. b. Bekleding: zwart c. Bij een dealer en d. Luxe.
Mijn wensenlijstje was ongeveer net zo, met enkele technische aanvullingen.
Na enkele proefritten te hebben gemaakt met diversen andere 523i automaat’s is deze het geworden.

Eindelijk hadden we onze ’droomauto’...

Bij de dealer welke de auto in inderhoud heeft gehad een afspraak gemaakt voor een inspectie II, en bij de poetser om de hoek de auto volledig laten polijsten tot nieuw staat.

Nu, nu gaan we hopelijk een heleberg fijne en vooral veilige kilometers maken met het hele gezin. Lekker comfortabel met de boot de Alpen over zonder zorgen te maken of die koppelingsplaten het wel gaan houden of dat oom agent tijdens een controlle de combinatie zou checken op (over)gewicht...

PROBLEMEN

  • 207.452 km

Echte problemen hebben we nog niet gehad met deze auto, maar wel enkele kleine dingen:
- inspektie II (grote beurt),
- APK,
- kapot membraam in het spruitstuk,
- trillen van de wielen (voor en achter),
- koplampen verkeerd afgesteld,
- spanrollen vervangen,

Wat hebben we eigelijk gedaan tot op heden:
- nieuwe velgen en banden, (de oude waren niet mooi meer en banden versleten)
- auto laten poetsen,
- kofferbak en afdekplaatje vd trekhaak laten spuiten,
- beurt besproken bij dealer...

Brandstof verbruik tot op heden:
- stadverkeer: ca. 1:9
- grote weg : ca. 1:12,3

18 maart 2007: (update)
Morgen gaat de auto snaar de spuiter: nieuwe M5 voorbumper en de ’kop’ wordt evenals de voorschermen gespoten.
Inmiddels ook rondom nwe schokbrekers (Koni rood) en nwe sport remschijven rondom met nwe blokken

Te doen? ach wellicht nwe koplampen met Xenon...en chiptuning...

08 februari 2008: (update)
De Xenon koplampen zitten er al sinds de meivakantie 2007 erin, wat een licht...doch die chiptuning is absoluut niet nodig. De auto trekt de boot keurig de Alpen over, en snelheden van 110 - 130Km p/uur zijn dan ook geen enkele probleem ondanks die 1900 kg aan de haak...
Inmiddels heeft de auto ook een andere einddemper gekregen, en een K&N 57i luctfilter: klinkt beter en icm de automaat een iets beter koppel gekregen.
Blijft best grappig dat dit niet gewoon af-fabriek wordt gedaan...Idee?
Resentelijk ook andere achterlichten en een M5 achterspoiler(tje) en de ramen laten tinten, carkit ingebouwd.

Onderhoud:(2007/2008) enkel een inspectie I (kleine beurt) en APK.
Geen bijzonderheden gevonden, gewoon een geweldige auto!

14 juni 2008: (update)
...de auto verkocht, of liever ingeruild...voor een andere BMW.
Dit keer een X5 met een 3.0 diesel in de High Executive uitvoering en een hele hoop andere (extra) accessoires. Hierover volgt ook een review.
Doch de auto met veel pijn in het hart weg gedaan maar drie auto’s op het garagepad is wel over dreven. Toch? Als de volgende eigenaar net zoveel plezier gaar hebben als wij hebben gehad... dan gaat ook deze veel leuke, plezierige kilometer tegemoet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.