BMW 523i Executive (1997) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 164.160 km |
Bmw 523i executive Shadowline Tiptronic.
- 96.000 km
BMW 523i executive uit 1997 met 101.000 echte kilometers(bij aanschaf 96.000), de kilometerstand is 100% correct omdat we de auto hebben overgenomen van een direct familielid, de auto werd meer gepoetst dan dat er in werd gereden, en dat is ook te zien aan de super staat waarin de auto verkeerde bij aanschaf.
Het bijzondere aan de auto is overigens ook dat wij deze auto hebben gebruikt voor onze bruiloft, dit maakt het toch een speciale auto, tevens is het model de droomauto van mijn vrouw(en ik vind hem ook prachtig), dus ik denk dat de liefde voor deze auto nooit opraakt en wij hem zo lang mogelijk proberen op te weg te houden, wie weet wordt het wel een klassieker, dat klinkt misschien gek voor een auto die je echt overal ziet rijden, maar vergeet niet dat veel van deze auto`s ook aan het einde zijn van hun leven met kilometerstanden boven de 500.000 kilometer en hoger, dus als deze niet bij een aanrijding betrokken raakt, heb je toch kans dat hij de status klassiek of oldtimer zeker gaat krijgen/halen.
Het rijden in de e39 is gewoon geweldig je hebt werkelijk niet in de gaten dat je onderweg bent met een auto die al ouder is dan 10 jaar, er is nergens een kraakje of piepje te horen, en alles werkt naar behoren, accelereren is werkelijk geweldig, de 2.5 liter 6 cilinder gaat als de brandweer als je even het gaspedaal indrukt, en hij is al helemaal vlot met de kickdown functie, de auto schakelt super, er zit ook een sport-stand op de bak, maar die hebben we nog nooit gebruikt, en die lijkt ook onnodig, het gaat allemaal vlot zat in de normale stand van de versnellingsbak. er is ook nog een optie (steptronic) waarmee je zelf kan schakelen, deze optie wordt door mij voornamelijk gebruikt voor het warm rijden van de auto.
Het interieur is erg mooi, dit is nog een echte bmw, het dashboard is naar de bestuurder gedraaid zoals dat hoort bij bmw, waarom bmw gestopt is met het maken van zulke dashboards is ons een raadsel, er is voldoende hout aanwezig voor een luxe gevoel, het voelt allemaal goed en degelijk, de stoelen hadden beter gekund, iets meer zeidelinge steun had ik persoonlijk prettiger gevonden, de zit achterin is heel ruim, je past makkelijk achterin ook als bruidspaar inclusief hoepel jurk, de kofferbak is ook heel groot, dus over het interieur zijn wij op de stoelen na erg tevreden.
De auto heeft verder een bulletproof reputatie, als u zelf op zoek bent naar een gebruikte e39 neem dan in ieder geval de tijd, wij hebben het geluk gehad dat de auto uit de familie komt en dus zeker weten dat het verhaal en de kilometerstand klopt, een e39 met een maagdelijke kilometerstand zoals die van ons is echt zeldzaam, ik zou het eerlijk gezegd nooit gelooft hebben dat een 5-serie zo weinig gelopen had als het niet mijn oom was waar we hem van kochten, het zijn zaken auto`s geweest en die zitten normaal dagelijks vele kilometers op de weg, wees dus op uw hoede voor teruggedraaide kilometerstanden!
Mijn tip: zoek een auto die zo orgineel mogelijk is, meestal vallen deze auto`s in handen van wat jongeren mensen die wel geld uitgeven aan 20 inch wielen, maar geen cent uitgeven aan onderhoud, dit is misschien generaliseren, maar laat de gepimpte exemplaren direct links liggen, en kijk naar volledige onderhoud historie(als dan niet bij een bmw dealer) en uw algemene indruk van de auto, en zit het gevoelsmatig ook goed, voelt u onraad zoek dan verder, een ANWB keuring is natuurlijk ook aan te raden, bmw`s gaan over het algemeen niet vaak stuk, maar als het dan toch mis gaat, praten we vaak over hoge kosten(uitzonderingen daargelaten).
Onze auto is slachtoffer geworden van vandalisme, een diepe kras op de motorkap ontsiert onze trots op dit moment, als de tijd daar is(lees als er genoeg gespaard is) laten we de auto een keer opknappen/spuiten.
Tevens ben ik momenteel op zoek naar originele bmw executive velgen, dit heeft de auto echt nodig, de huidige wieldoppen staan hem ook prima, maar de executive velgen maken de auto helemaal af, onze e39 blijft orgineel verder, geen witte knipperlichten(afschuwelijk) en geen ander faselift poes pas, het is een auto uit 1997 en hij hoeft zich niet voor te doen voor een auto uit 2002, als je dan toch de looks wil van een faselift model spaar dan langer en koop dan gewoon een jongere e39.
We hebben tot nu toe 1 maal onkosten gehad aan de auto, er kwam een rammeltje onder de motorkap vandaan, dat bleek een slingersteun te zijn, kosten van het vervangen van de steuntjes aan beide zeiden 113,15 bij de dealer, het was normaal dat die vervangen worden rond de 100.000 kilometer, verder moeten er nieuwe ruitenwissertjes op(tja dat heb je bij alle auto´s) en komt de inspectiebeurt 1 eraan, of we dit bij de bmw dealer laten doen of bij een algemene garage weten we op dit moment niet, feit is wel dat de bmw dealer een stuk duurder is, maar we wegen het 1 tegen het ander nog af.
Ik hoop dat u wat heeft aan dit verslag, ik zal hem zo nu en dan wel updaten om hem actueel te houden.
onkosten.
- 102.000 km
De onkosten tot nu toe:
Een nieuwe accu.
Stangentjes van de ophanging vervangen(100.000 kilometer)
nieuwe hielplaat/voetsteun 12,50 zelf monteren(orgineel bmw).
nieuwe deurrubber, oude had slijtage vervangen omdat mijn oog er steeds afviel en het gewoon zonde is kosten 43,50 zelf monteren(orgineel bmw)
Nieuwe ruitenwissers Bosch 39,50.
de auto is nog steeds orgineel, het volgende wil ik nog doen:
16 inch lichtmetaal zoals orgineel geleverd op de 540i(inmidels gedaan).
Spuiten motorkap (vandalisme schade die niet verzekerd is)auto staat nu in een garage.
En het liefst nog een ander interieur, geen leder maar wat stoelen met meer zeidelingse steun(weet niet of dit ook echt ooit gaat gebeuren ).
Spuiten ruizenwisser armen, zijn kaal en is een rot gezicht.
De auto bevalt nog steeds uitstekend, en ik ben bij de dealer geweest en de e39 is nog steeds de mooiste 5 serie die bmw gemaakt heeft, de nieuwe modellen zijn veel te protserig en gewoon lelijk.
Vakantie.
- 106.000 km
Weer een update:
We hebben een reisje gemaakt met de auto heen en weer zo'n kleine 3500 kilometer, en de auto beviel prima tijdens deze rit, de benzinekosten vielen heel erg mee, ongeveer 160 euro heen en 130 euro terug , dan hebben we het over ongeveer 2 tanken benzine, dat vind ik voor een grote auto gewoon zuinig.
De auto rijd heerlijk geen gedoe met schakelen, geweldig die automaat in de bergen!
Een super reis auto is het(maar de stoelen kunnen toch beter)!
Update:
- 110.406 km
Nieuwe remschijven + blokken voor, + nieuwe veerpoten voor, orgineel en bij de dealer laten repareren bij 110.400 kilometer.
Veerschotels waren afgescheurd, ik kwam er achter bij het monteren van de "nieuwe" set velgen, ik heb hier nooit eerder van gehoord, volgens de dealer komt het door hard over bulten rijden, maar dat is iets wat zeker niet gebeurd in deze auto, ik rij er zeer netjes mee, de kosten van de reparatie waren fors!
Style 33 velgen met goede continental ecocontact banden gemonteerd.
Auto staat er met 13 jaar nog goed bij, geen roest toestanden, geen rare geluiden, geen trilingen, niks op aan te merken!
De auto rijd nog prima..
- 116.000 km
Ik dacht laat ik eens een update maken, de auto rijd nog steeds prima en is probleemloos, misschien komt dat ook dat we zeer weinig rijden, maar tot nu toe is het een fijne auto voor ons, aankomende zomer gaan we weer naar Spanje, en ik heb nog steeds 100 % vertrouwen in de auto! We hebben totaal geen onkosten meer gehad aan de auto, en hij rijdt zo door de apk heen, en alles doet het ook nog steeds zoals het moet, hij staat trouwens in een verwarmde garage, en ziet geen pekel in de winter, nog steeds geen roest, maar dat verwacht ik ook niet bij een bmw van dit caliber.
Ik heb gadget geinstaleerd zodat ik nu muziek kan spelen van een usb stick, perfect voor de lange rit naar Spanje!
Wel hebben we in ons achterhoofd gedachte om de auto in te ruilen of te verkopen voor een auto die goedkoper is in de wegenbelasting, we betalen best veel maar rijden maar erg weinig, het kan dan zijn dat onze auto slecht is voor het milieu, hij stoot echt veel minder co2 uit dan een citroen c1 die elke dag op de weg zit(snappen jullie wat ik bedoel).
Zeker zijn we nog niet van onze zaak, want ja het blijft een fijne auto!
Inmiddels rijden we nu 4 jaar tevreden in deze BMW
- 128.800 km
Weer een revieuw over de 523i.
De auto heeft een klein zoentje gehad van een mede weggebruiker, aandezien de auto nog steeds goed bevalt, hebben we besloten de auto direct rondom op te laten knappen(krasjes wegwerken), de auto staat er weer prima bij, naast de normale kosten hebben we sinds de afgelopen revieuw een nieuwe accu moeten plaatsen, de rubbers van de stuurstangen laten vervangen(stofhoesjes) en dat was het verplichte wel!
Ook zijn de koplampen vervangen door orginele hella's met angel eyes(orgineel bmw, maar met witte knippers, mijn smaak is veranderd), staat erg mooi, de auto staat er weer strak bij dus die doffe koplampen die er in zaten waren dan ook geen gezicht! ook komen er achter moderne celis achterlichten in, de auto smoelt dan weer een stukje lekkerder :)
Ik kan verder niets anders zeggen dat het een top auto is, hij heeft ons nu 4 keer naar spanje gebracht, en voor de rest gebruiken we hem nog steeds voor de langere afstanden, wij rijden vrij weinig in de auto en hij staat nog steeds lekker in de garage als we hem niet gebruiken, dus ik weet niet of dit een goede vergelijking is voor ander 5 serie's, het valt me trouwens de laatste tijd op dat er steeds meer BMW van dit type opduiken op marktplaats met wel heel lage kilometerstanden, ik zou als ik u was(u leest deze revieuw niet voor niets) toch maar heel goed kijken of het verhaal wel klopt, ik blijf er bij deze auto's zijn gemaakt om te rijden, en al die bmw's op marktplaats zijn van een oud vrouwtje geweest ;)
Conclusie en afsluiting revieuw
- 164.160 km
Het is zo ver, na 9,5 jaar rijden in deze bmw hebben we hem ingeruild, hij leverde niet veel meer op, maar hij was dan ook wel afgeschevwn voor ons als u begrijpt wat ik bedoel!
Bij inruilen mankeerde het volgende aan de auto:
Motokap kabel gebroken en motorkap sloot ook niet meer best, het airbag lampje brand, rondom krassen en gebruiksporen, er is zeker nog wat moois van te maken maar hij hadden er mede door het benzine verbruik geen zin meer in.
Reden van inruilen was ook simpel we haden geen zin in gajes aan de deur.
Ok conclusie na 9,5 jaar rijden, het is een dijk van een auto, betrouwbaar en veel delen zijn nog orgineel na 20 jaar waaronder de uitlaat en die ziet er nog uitstekend uit bij inruil, startmotor dynamo abs pomp enz allemaal orgineel en goed functionerend, de bouwkwaliteit en de gebruikte onderdelen zijn gewoon grandioos goed!!
We gaan de auto zeker missen, het was een speciale een droomauto voor ons, financieel gezien was hij voor ons te duur, we hebben een compleet uiterste gekocht nu een 2 cilinder twinair Panda compleet anders :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.