BMW 520i Touring High Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Eerste ervaringen
- 9.650 km
En jawel! Een nieuwe BMW!
Na mijn A6 naar het einde van de leasetermijn gestuurd te hebben (en zeker niet zonder herhaaldelijk bezoek aan de dealer) is de keuze gevallen op een BMW.
Niet zozeer omdat de Audi voorgoed heeft afgedaan maar meer omdat de nieuwe A6 niet onderscheidend genoeg is tov de vorige. Daarnaast is afwisseling altijd goed (merkvast ben ik absoluut niet) en ben ik na toch wel lang twijfelen bij BMW uitgekomen.
Voor de A6 heb ik een S-Max gehad (super ruim, heerlijk, maar niet echt snel en stil) en daarvoor een 3 serie. Daarvoor nog vele andere maar daarvoor verwijs ik naar de reviews. De 3 serie beviel niet vanuit het oogpunt van ruimte aanbod gezien. De S-Max daarna was werkelijk het tegenover gestelde….
Nu dus een BMW -5-serie. En een benzine versie! Kleine verklaring is op zijn plaats. Ik rijd nu nog veel maar dat gaat binnen enkele maanden veranderen naar dusdanig veel minder dat een benzine versie ook rendabel is. Dus voorlopig veel kilometers nog maar dat gaat snel veranderen.
Het is, na rondgekeken te hebben bij Audi A6, Volvo V70, Opel Insignia (de biTurbo diesel ) en E-klasse, geworden:
BMW 5-serie
520i Touring High- Executive
Havanna Metallic
Zimtbraun Dakota leder
18 ich LM
Zilvergrijze dakrails
Afneembare trekhaak
Sportstuur
Rolgordijnen achter
En inderdaad, geen automaat. Ik zat net na de actie dat een automaat gratis was. Mijn persoonlijke (bijtellingsgrens) heb ik gezet op 60k. Dus viel de automaat af, of het HE pakket. Dat laatste wilde ik zeker niet omdat het leer, de profi navigatie en de xenon een must waren. De BMW dealer heeft een half uur (echt waar) op mij ingesproken om toch maar de automaat te nemen. Maar helaas, hij heeft niet gewonnen.
Wat zit er verder standaard op een HE, wat noemenswaardig is:
- Xenon
- Navigatie professional
- Elektrisch te openen en sluiten achterklep
- Niveauregeling
- Dakota leer
- Telefoonvoorbereiding
- Automatisch dimmende binnen én buitenspiegels
- Key-less go
- En verder nog veel wat op vele andere auto’s ook wel standaard is
De trekhaak is nodig voor de 540 Tabbert.
Uitrusting:
Geen klagen. Ik mis werkelijk niets. De BMW dealer belde enkele dagen geleden nog op of alles naar wens was en of ik nu weer dezelfde auto zou samenstellen. Volmondig ja! Dus ook de handbak en de kleur. De leuke gadget van de achterklep bediening, de ideale automatische niveau regeling voor rijden met een caravan. De aardigheid van het instelbare onderstel (Sport-Normal-EcoPro) en het genot van een super bleutooth telefoonsysteem icm het professional navigatie.
De gimmick om met je iPhone de BMW app te bedienen en het erg handige, met een Blackberry, systeem dat je je mails/sms kunt uitlezen, of voor laten lezen in het navi scherm.
Het sportstuur bewust gekozen omdat de standaard hoepel niet mijn smaak is. Te iele rand en niet mooi vormgegeven.
De 18inch velgen omdat 17inch in mijn beleving te klein is. De dakrails in zilver maken hem af (zou standaard horen te zijn).
De kleur was eigenlijk geen discussie. Een collega heeft een zwarte, een andere een donkerblauwe. Ziet er aardig uit maar wel erg gewoontjes. Deze kleur was mij al eens opgevallen in de showroom en dat is mij goed bijgebleven. Uit de folder bestel je dit niet zo snel maar tot nu toe heb ik werkelijk alleen maar positieve opmerkingen gehoord.
Het bruine leer was een makkelijke keuze. Zwart is te donker en beige te besmettelijk met 2 kleine, koekjes etende en snoepende kinderen op de achterbank in de Maxi-Cosi’s.
Gebruiksgemak:
De achterbak is perfect toegankelijk. Wat heb ik dat handige apart te openen achterraam gemist op de A6 Avant. Die gebruik je echt vaak. Verder is de bak gelijk aan de A6 gezien inhoud, maar wel breder en vervolgens iets minder diep.
Dit betekent echter wel dat een kinderwagen er makkelijker ingaat omdat je in de breedte dan ruimte nodig hebt. Minder diep is niet zo erg, nu kan ik makkelijker bij de paraplu’s die altijd tegen de achterbank aan liggen (in de A6 moest ik (met mijn 1,97m) zelfs met een knie in de achterbak om bij het einde te kunnen komen).
De achterbank is alleen in gebruik door kinderen. Wat merkbaar is, is dat de deuren hoger zijn. Je kan makkelijk kinderen vastmaken in de kinderstoel zonder je in een rare bocht te moeten wringen. De ruimte is vervolgens op de achterbank iets beter dan de A6. De voetjes zitten iets ruimer. In de breedte merk je ook verschil. De 5 is breder dan de A6. Ze kunnen elkaar net niet meer slaan in deze auto….
Maar zonder gekkigheid, er kunnen nu makkelijker 3 kinderen mee op een zitje.
De zonneschermpjes zijn ideaal. Ze schermen de volledige ramen af wat door de kinderen erg gewaardeerd wordt.
Voorin is het prima! De kantelbare stoelen zorgen voor veel ondersteuning aan de benen en de elektrische verstelling in hoogte en de rugleuning zorgt voor een goed instelbare positie. Doordat ik nu geen automaat meer rijd merk ik dat ik actiever achter het stuur zit. Ik zit dichterbij om de koppeling goed te kunnen bedienen. De bediening wend erg snel. Het enige waar ik nog wel eens naar misgrijp, en iedereen die een Audi heeft herkent dat, is de volumeknop. Hier zit nu de i-drive controller waar bij Audi, onder perfect handbereik de volume regeling zat.
Het navigatie systeem is niet wennen qua bediening, maar wel gezien de opties die er wel, en niet, opzitten.
Audi heeft de mogelijkheid om automatisch in te zoomen bij veranderingen in de route (kruisingen, afslagen) wat erg handig was aangezien ik de kaart dan verder op de automatische stand liet staan. Dit kent BMW niet, deze zoom-functie. Daarnaast is de schaalverdeling anders. De BMW maakt grote stappen. Na de 2km, is er 5, 10, 20, 50, 100 etc.
Audi maakt na de 10, stappen van 10. Dus 10, 20, 30 etc. Dat zorgt voor meer mogelijkheden en geeft nog wel eens wat irritatie. Ik heb namelijk erg de neiging om verkeers adviezen te negeren en mijn eigen plan te trekken. Maar hiervoor heb je wel een goede overzichtskaart nodig.
Begrijp het niet verkeerd, het systeem werkt verder feilloos, bijzonder snel en geeft verkeerssituaties goed nauwkeurig door.
Via Office kan je vervolgens je Kalender van je iPhone uitlezen en de mails en sms van je Blackberry. Dit is erg handig en wordt veelvuldig gebruikt! De bediening van de telefoon gaat verder goed. Het bleutooth systeem is snel en de geluidskwaliteit uitstekend.
Rijden.
Tja, ze zeggen dat het daar om gaat bij een BMW! Nu ben ik geen sportieve rijder, wel een doorrijder. Dus snel bochten nemen en hard optrekken is niet aan mij besteedt. Op de Duitse snelwegen (waar ik wekelijks ben) ga ik wel graag met hoge snelheid voorbij.
De motor is even wennen geweest. Na een krappe 10.000km kan ik zeggen dat ik hem ken. Wat mij in het begin erg tegenviel was de trekkracht onderin. Na jaren eigenlijk alleen maar sterke turbodiesels gehad te hebben is dit toch een stap terug. En tuurlijk, de twinturbo BMW motor is zeker sterk, maar mist in mijn geval toch een ruime 100Nm ten opzichte van wat ik gewend was.
De vermogensopbouw is ook niet geheel lineair. Boven de 3500tpm gebeurt er echt wat. Je merkt dan toch een duidelijke duw onderin die dan niet meer stopt tot zo’n 6000tpm. Bij het rijden met de caravan heb ik hier echt mee om moeten leren gaan. Terugschakelen, soms zelfs naar de 4e versnelling was noodzakelijk. De 6e versnelling is tussen de 90 en 100km/h met mijn caravan niet bruikbaar. Ook niet in Nederland.
Daarnaast moest ik erg wennen aan het geluid. Of beter gezegd, de afwezigheid daarvan. Nu voel ik inmiddels wat er gebeurt maar de eerste 2000km moest ik naar de toerenteller kijken om te weten of ik terug moest schakelen. Je hoort echt heel weinig! Zeer comfortabel maar geen enkele beleving.
Rolgeluiden kent de BMW ook nauwelijks. Het enige dat echt opvalt is het sporen van de auto. Het maakt hem zelfs onrustig. Door de afstemming van de rijkarakteristiek bij hogere snelheden (150+) op Sport te zetten kan je comfortabel hard rijden. Zonder die optie is het een, extreem gezegd, onrustige, bijna onzekere auto. Misschien is het wennen maar na 10.000km ben ik er nog niet aan gewend.
Met de caravan heb ik het ook sterk gehad. De combinatie ligt goed, weinig last van zijwind en vrachtwagens. Maar zeer strak rechtuit rijden is lastig. Vermoeiend. Je merkt dat je veel aan het corrigeren bent. Maar eens kijken hoe het gaat de komende 10.000km
Qua snelheid niets te klagen overigens. Als je de toerenteller boven de 3500tpm houdt ben je snel. Versnellen vanaf 100 of 120 in de 6e versnelling is ronduit traag. Terugschakelen is nodig als je weer vlot naar de 200kmh wilt. In Nederland dus niet nodig, in Duitsland zeker wel.
Top tot nu toe, voor wie dat interesseert, ligt op 235kmh. Zit nog wel iets meer in. Bij 200 van 4 naar 5. Bij 220 van 5 naar 6.
Gevoel.
Toch ook een stuk gevoel toegevoegd. Wat vind ik er nu van? Ronduit geweldig! Aanwinst om in te rijden en mijn trots op de oprit voor het huis.
Maar ligt het nu aan mij dat ik vaker opgeduwd wordt, wordt afgesneden, stoplicht sprintjes en geen voorrang verlenen? Het valt mij echt op! In mijn niet zo opvallende zilvergrijze A6 Avant had ik dit in veel mindere mate. Vreemd. In mijn omgeving is ook iedereen erg vol van mijn auto. Terwijl de A6 dezelfde klasse is, dezelfde prijs en voor mij ook dezelfde uitstraling. Maar BMW heeft toch een duidelijk ander imago. Vind ik toch jammer.
Problemen?
Nee, natuurlijk niet. Nog geen enkel probleempje gehad. Functioneert feilloos. Verbruik houd ik bij in de Verbruiksmonitor vanaf het eerste begin.
Op Nederlandse snelwegen is de auto echt zuinig. Zeker een compliment.
Ben benieuwd naar de komende ervaringen!
Lekker ingereden!
- 15.211 km
Zo, dat gaat toch wel steeds lekkerder!
Waar ik mij de eerste 10.000km nog wel eens ergerde aan de luie motor onderin is dat de laatste 5.000km verdwenen.
Of ik ben eraan gewend geraakt. Of de motor pakt echt beter op maar ik ben nu zeer te spreken over de prestaties van deze 2.0 liter benzine met 2 turbo's.
Nog steeds is er een duidelijke trekkracht toename te merken vanaf 3.500 tpm maar daaronder gebeurt er inmiddels ook wel iets.
Met versnellen op de snelweg moet je hier goed rekening mee houden. Inhalen of invoegen houdt in dat de toerenteller op minimaal 3.000tpm moet staan. Dan ben je altijd snel genoeg.
Het verbruik gaat best aardig. Zie hiervoor ook de verbruiksmonitor. Bij echt snelle ritten in Duitsland gaat hij behoorlijk drinken maar dat is dan ook goed verklaarbaar. Als de uitbijters eruit gehaald worden kom ik op een gemiddeld verbruik van 8,0liter op 100km. Best netjes.
Opvallende zaken:
Cruise control.
2 dingen.
1: als de koppeling wordt ingetrapt blijft de cruise control actief. Dit is echt de eerste auto waarbij ik dat meemaak. Ik kwam erachter toen ik met de caravan reed. Heuveltje op in 5 werd te gek dus schakelde ik terug naar 4. Verbaasd was ik toen de motor meteen weer oppakte. Controle in de snelheidsmeter en ja hoor, cruise control lampje en indicator van de snelheid bleven groen. Daarna paar keer mee gespeeld en inderdaad. Schakelen heeft geen effect op de ingeschakelde cruise control. Die blijft aanstaan. Ik vind het prima!
2: Berg af op de cruise control houd de BMW ook zijn snelheid. Alleen wel door te remmen..... Dat is dus niet de bedoeling. Hier kom je achter als je dat in het donker doet en er achter de auto een permanente rode gloed zichtbaar is.
Ik zou liever zien dat er meer op de motor geremd wordt. Even rekening mee houden dus.
Sneeuwkettingen.
Ja, het is wat vroeg maar ik heb ze alvast geprobeerd (weissenfels). Doordat de ruimte tussen wiel en wielkast niet zo groot is ben ik er eens rustig voor gaan zitten.
Vastmaken gaat op zich best aardig maar de ruimte om de harde rand achter de band, aan de bovenkant van het wiel, vast te maken houd niet over. Dus handschoenen en mouwen opstropen wil je er na de montage nog een beetje schoon uitzien.
Belading heeft hier natuurlijk geen invloed op aangezien de automatische niveau regeling de auto prima horizontaal houdt.
Lichtsensor:
Deze reageert heel snel! Zelfs met mist gaan de dimlichten aan. Heel goed. De Audi hanteerde een andere gevoeligheid en daar reed je dus geregeld zonder dimlichten in mist en regen.
Draaicirkel:
Opvallend klein. In ieder geval kleiner dan de A6 en de S-Max. Wat je wel merkt is dat het gewon een hele brede auto is. Beetje hoekig eigenlijk. De overzichtelijkheid is ronduit slecht. Lang leve de sensoren rondom.
Aandachtspuntje is overigens de werking daarvan.
Als de sensoren gaan piepen is de afstand in het grafische display al in de rode zone gekomen. Dus piepen is stoppen. Daar had mijn vrouw zich al even op verkeken. Dus goed op letten als je dit anders gewend bent.
Bleutooth telefoonbediening:
Zowel iPhone als Blackberry gaan erg goed. Opvallend is de snelheid waarmee je tussen beide toestellen kan schakelen. Secondenwerk en de andere telefoon is connected. Ideaal. Dus als er iemand op de andere telefoon belt, snel schakelen en het gesprek kan beginnen.
In November gaan de winterbanden eronder. Op de huidige 18inch velgen. Benieuwd hoe dat rijdt. Nu is de auto redelijk stabiel.
Zoals al eerder gemeld is de koersvastheid matig. Dus even afwachten hoe zich dat ontwikkeld.
Zo gaat ie lekker!
- 29.144 km
Alweer bijna 30.000km gereden.
Veel teveel voor een benzine maar vanaf nu gaat daar sterk verandering in komen. 500km per week zal het nu gaan worden dus de benzineversie gaat zich nu lonen.
Maar qua rijden is het jammer dat ik nu ga minderen. Wat een heerlijke auto. Zeer comfortabel, geen last van sporen (18inch, echt geen probleem), zeer stil en vanzelfsprekend geen rammels.
De kwaliteitsindruk blijft van een onwerkelijk hoog niveau en het imago past mij wel.
Al moet ik op de laatste wederom iets zeggen, in eerdere verslagen heb ik het al geschreven, de ergernissen op de weg. Met name de oudere BMW's en de golfjes met bestuurders met pet kunnen niet op mijn waardering rekening.
Bumperkleven, nog net even inhalen voor een afrit en uitdagen bij een stoplicht zijn ergernissen die bijna dagelijks voorkomen. Waarom nou? Ik ben een rustige BMW rijder die apetrots is op zijn auto. Vanwaar deze afgunst? Beetje jammer..
Centrale vraag wordt na 30dkm in bijna 4 maanden, automaat of niet?
Het hoort er eigenlijk wel bij. Missen is een te groot woord maar een automaat zou de auto wel afmaken. Het schakelen verloopt allemaal prima, niets op aan te merken. Maar de schakelmomenten horen niet bij deze auto. Dus de volgende wordt toch een automaat...
Verder een leuke conclusie. De service-interval geeft aan dat ik over 13.000km naar de garage moet. Dat wordt dus na 42.000km. Komt natuurlijk door de lange afstanden maar ook door gebruik op korte stukjes (niet dus).
Voor de BMW dealer de eerste keer dat iemand hiermee aankomt. Ben benieuwd of dat de komende maanden minder positief wordt.
Bijna vergeten, de winterbanden zitten er nu 2 weken onder. Ik merk geen verschil. Ook niet bij hoge snelheid (200+). Geen onzeker weggedrag, niet meer geruis. Prima.
De winterbanden zijn ook 18inch om dezelfde velg. Dus optisch geen verschil.
Zomer en winterbanden beide van Continental.
Tot de volgende verslaglegging!
Einde
- 35.000 km
Zo, de BMW is ingeleverd.
Dit wordt dus het laatste verslag.
Kleine samenvatting wat ik er van gevonden heb.
- comfort
Uitstekend in een woord. Stil, comfortabel en alle opties aan boord die ik wilde hebben.
- rijprestaties
Goed maar onopvallend. De 520i is zeker snel maar niet sensationeel. Het gaat onopgemerkt. Dat kan je als prettig ervaren maar ik heb het als afstandelijk ervaren.
Daarnaast moet je echt boven de 3500 toeren komen om er goed de vaart in te zetten. Daaronder is het erg rustig.
- Verbruikskosten
De verbruikskosten zijn opgenomen in de verbruiksmonitor. Hieruit is duidelijk dat de 520i niet bijzonder zuinig is. Maar met een redelijk rustige rijstijl is 1 op 12 goed haalbaar.
- Ruimte
Helemaal goed. Zeer goed bruikbare bagageruimte die zeker door de separaat te openen achteruit erg goed beladen kan worden.
Op de achterbank is een uitstekende ruimte en voorin zit je voortreffelijk. De standaard stoelen bieden voldoende steun en de verwarming van die stoelen werkt heerlijk snel.
-Rijgedrag
De 5-serie is zeker een sportief te sturen auto. Maar je merkt wel dat het gewicht behoorlijk is als je rotondes neemt of korte snelle bochten.
Daarnaast helpt de basismotor ook niet mee als extra aanvulling in sportief rijden.
Het is zeker niet negatief maar voor meer rijplezier is en sterkere motor aan te bevelen. Daar heeft het onderstel recht op.
- Transmissie
Ik had gekozen voor de handgeschakelde versie. De bak werkt heel precies en snel. De koppeling laat zich soepel en met goed gevoel bedienen.
Maar, deze auto verdient een automaat. De schakelmomenten horen niet bij een auto als deze. Even doorsparen voor de automaat is aan te bevelen.
- Conclusie
Een prettige auto met veel ruimte. Wat mij betreft waar voor het geld. Maar iets meer pk's en een automaat zouden het een nog betere auto gemaakt hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.