BMW 520i Touring Corporate Lease (2009)

autoreview

BMW 520i Touring Corporate Lease (2009)

Signalement

Uitvoering520i Touring Corporate Lease
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst240.500 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op stoom met de touring

  • 187.000 km

Vanwege de geboorte van ons tweede kindje moest de trouwe 316i sedan het veld ruimen voor wat groters, het moest een BMW E61 worden. Gelukkig kon ik er een goede vriend blij mee maken!

De touring heb ik via marktplaats bij een particulier gekocht, ik was al een tijdje op zoek, een vier of een zescilinder heb ik maar laten afhangen van het lot. Het enige wat ik graag wil op een auto is airco en cruisecontrol naast de gebruikelijke zaken als ABS en elektrische ramen. Deze 5 was een nette met een nette eigenaar, dus vlot de koop gesloten en gestart met genieten van de ruimte, want daar is 'ie tenslotte voor.

Hij is niet de snelste, maar betrekkelijk zuinig voor zo'n zwaar kreng.
De grijze stoffen bekleding is wel besmettelijk, zeker met twee kindjes achterin.
De enige storing tot nu toe is de kabelboom van de achterklep, deze is wat vermoeid zodat de kentekenverlichting een storing geeft. Die kabel moet binnenkort even worden vervangen.

Fijne wagen, maar die achterklep

  • 200.800 km

Ik vind de touring een heerlijke gezinsauto. Toegegeven, de grijze bekleding is wat besmettelijk en ziet er niet meer uit, maar de ruimte en comfort zijn fijn. We hebben er inmiddels een aantal fijne autovakanties mee gereden zonder een centje pijn al is dat 2 literblok wel wat onderbemeten, zit er wat gradiënt in de weg dan trekt hij het niet om 140 te blijven rijden op de cruisecontrol :-). De enige storingen tot nu toe zijn het overlijden van een bobine (dat had de E46 ook) en één voor één breken de kabels in de achterklep dat zorg voor allerlei vervelende storingen. Reparatie is duur, zo'n € 1.000,00. Ik denk erover om zelf zo kabelboom er in te solderen, maar twijfel nog.
Daarnaast ben ik al getrakteerd op drie fikse parkeerschades en slechts één keer trof ik een briefje aan, elke keer weer € 800,00 ex BTW. Wat een asociaal volk rijdt er toch rond... Ik laat het ook maar niet meer direct repareren, ik verzamel wat schades en laat het dan maar in een keer fixen.

Nóg een bobine, schades en de achterklep

  • 211.500 km

De titel suggereert wellicht een hoop kommer en kwel, maar dat is niet het geval. Ja, er is wederom een bobine overleden, maar in tegenstelling tot de E46 die direct op drie cilinders liep, is de auto nog wel rijdbaar, maar slaat af en toe even een slag over. Via eBay heb ik een OBD2 WiFi lezer gekocht. Die plug je in de OBD poort van de auto en via je iPhone lees je dan wat er aan de hand is: 'cilinder 1 misfire'. Erg handig! De penbobine van cilinder 1 heb ik zelf vervangen samen met de bougies van alle vier de cilinders. Dit was geen overbodige luxe, de electrodes waren behoorlijk versleten. Dat zal er wellicht ook debet aan geweest zijn dat de bobines de geest hebben gegeven. De garage heeft dat eerder bij cilinder 4 blijkbaar niet gecheckt, voor mij een argument om zelf te werken aan je auto. Ik heb inmiddels twee penbobines op de plank liggen voor het geval er weer een mee kapt.

Verder ziet de auto er inmiddels wat gehavend uit. Parkeerschades rondom, met pijn in het hart, maar ik laat het maar niet meer repareren. Bij elkaar zou me dat een kleine € 1.800,00, kosten, waar ik niets meer van terug ga zien. Het grijze interieur heeft te lijden van mijn kinderen achterin. Snoepgoed, appelmoes, drankjes, het wordt allemaal over de bekleding uitgestort. Reden om de volgende keer een occasion met leer te scoren.
De achterklep zorgt voor steeds meer storingen, die reparatie van zo'n € 1.000,00 moet ik maar eens gaan laten doen. Ik twijfel eraan het zelf te doen en op een of andere manier stel ik de beslissing dan maar weer uit...

De auto heeft me nergens laten staan en met twee bobines, nieuwe remblokken, filters, bougies en elke 30k verse olie heb ik enkel regulier onderhoud gepleegd, waarvan ik het meeste nog zelf kan doen. Het enige is die achterklep, BMW heeft daar verkeerde bedrading gebruikt deze lijdt aan metaalmoeheid en breekt.

Ik heb veel plezier van de auto, het is een super reisauto voor het hele gezin. Een echte grief heb ik: waarom geen bekerhouders?!

Olie lekkage en inmiddels alle bobines vervangen

  • 221.500 km

Bij het verversen van de olie zag ik een flinke olielek voor bij de keienvanger. Ik heb geen brug, dus de auto even naar de garage om de hoek gebracht. Ze gaven aan dat de kettingspanner lekte en dat ze die hebben aangedraaid. Merkwaardig, maar de auto gebruikt veel minder olie dan voorheen, ook ligt er geen olie meer onder. Wat ze ook hebben gedaan, het werkt.
Ook bij de touring zijn die penbobines wel iets om in de gaten te houden. Voor de vakantie heb ik de laatste twee ook maar vervangen omdat hij na het uitlezen een fout op cilinder 2 gaf. Inmiddels zijn we een dikke vijfduizend kilometer door Europa verder en de BMW loopt zoals het hoort. Zeker bij die langere trips mis ik de cupholders en wat steun in de onderrug, maar verder een probleemloze auto, met een uitzondering voor die achterklep. Ik moet nog steeds door de zure appel heen bijten en het laten maken...

Heerlijke wagen

  • 240.500 km

De touring doet netjes z'n werk, de klep heb ik laten maken met een kabelsetje van ebay. Kostte uiteindelijk maar een paar honderd euro, terwijl ik op internet een hoop schrikverhalen daarover las. Had ik veel eerder moeten doen dus... Het olieverbruik ligt op een liter per 10.000 kilometer, waar het verbruik merkbaar omhoog gaat bij lange, snelle snelwegritten. Ik maak me hier niet zo druk om, de 3 serie gebruikte aanzienlijk meer.
Het interieur heb ik chemisch laten reinigen en is weer als nieuw. Ik was zo slim om een auto met een grijs stoffen interieur te kopen met twee jonge kinderen. Het zag er niet meer uit.
Op dit moment geeft de BMW een storing op z'n 'low pressure fuel sensor' en daarmee moet hij even naar Bert Story, want mijn universele garage zegt dat dit wellicht ook een software probleem kan zijn, de sensor levert bovendien alleen BMW, m.i. een eerlijk advies. Als je in Elst woont, ik vind de garage van Hans Weijs echt een aanrader, grote liefde voor auto's (in het bijzonder VW...) en een schoon en net bedrijf.
Het is gewoon een fijne, ruime, praktische en betrouwbare gezinsauto gebleken exact waar ik hem alweer 80.000 kilometer geleden voor kocht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.