BMW 520i (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vorig jaar januari heb ik mijn cirrusblauwe BMW 520i kunnen kopen voor het belachelijke lage bedrag van 1250 euro. De auto had 14 jaar in een verwarmde garage gestaan, nooit kinderen vervoerd en nog nooit de geur van sigaretten meegemaakt. Ook was de wagen in perfecte (onderhouds)staat, en dat is hij nu nog steeds.
De auto rijdt werkelijk fantastisch, en produceert een prachtig, onvervalst BMW zescilinder-geluid. 2 liter (129 pk) is misschien wel iets aan de krappe kant voor een auto van ruim 1400 kilo, maar als puntje bij paaltje komt heeft hij er weinig moeite mee om 220 km/u op de teller te zetten. In de stad is hij wel wat traag, en moet je hem goed op toeren houden om er de gang in te houden. En dat merk je goed terug in het verbruik. Bij lange ritten valt het mee, dan kom je er met een krappe 1 op 10 (gecombineerd) wel, maar als ik veel door de stad rij kijk ik bij de pomp niet raar meer op als ik op 1 op 8 uitkom. Het record was 1 op 12, maar dat was in Duitsland, letterlijk van pomp naar pomp zonder stoppen (+- 700 km). Heb ik daarna nooit meer gehaald. Dat is tevens het grote manco van mijn auto: hij gaat er uit omdat hij me te veel gaat kosten. Als student is het eigenlijk geen doen om met zo’n auto te rijden. De wegenbelasting is astronomisch, en iedere keer 80 liter benzine tegen de huidige prijs is om moedeloos van te worden. Dus zal hij binnenkort het veld moeten ruimen voor een zuinigere Golf 1.6.
Desalniettemin heb ik de afgelopen anderhalf jaar bijzonder veel plezier beleefd aan de Ark, zoals mijn vrienden hem noemen. Een vakantiereis door Oost-Europa van ruim 3500 kilometer hebben we afgelegd zonder ook maar 1 mankement. De enige schade buiten de benzine bedroeg een fles ruitenwisservloeistof. En die kostte in Tsjechië maar 35 eurocent..
PROBLEMEN
Ik heb er in die anderhalf jaar ruim 18.000 kilometer mee gereden (de twee ton wordt binnen enkele weken geslecht), en ik heb er sowieso nooit noemenswaardige problemen mee gehad:
Bij aanschaf (januari 2003) was er een koplampje kapot. Kost ’n tientje. Bij de eerste APK (maart 2003) is er een stuurkogel vervangen. Kostte incl. APK net iets over de 100 euro. Voor de vakantiereis is er een grote beurt uitgevoerd van 350 euro, en dat was alles voor 2003.
Sinds begin dit jaar is er wel wat meer versleuteld: een kleine beurt in januari van 130 euro, begin maart een moeizame APK (uitlaat, remschijven) die al met al door de 200 kostte. Nog geen 3 weken later begaf het druklager in de versnellingsbak het. Weer 200 euro. En nu is hij net herstellende van een wiellager-vervanging. Ook een dikke 100 euro. Ondanks dat het hier om standaard onderhoud gaat, en de auto technisch nog zeer goed is verder, zijn deze reparaties voor mij de doorslag geweest om hem helaas binnenkort weg te gaan doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren