BMW 520d Touring Executive (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 143.969 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
BMW 520TD touring executive: Het rijden is top maa
- 171.000 km
Na bijna 4 jaar tevreden een Ford Mondeo uit 07-2008 gereden te hebben openbaarde zich bij 263000 km op de teller met steeds kortere tussenpozen de melding versnellingsbak oververhit. Op weg naar de wintersport in Maart 2012 de eerste keer. en dus moest de auto gerepareerd of vervangen worden. Reparatie ging in de richting van 3.500 Euro en voor een auto van die leeftijd toch wat te veel. dus vervangen van de auto werd het doel. Het eisenpakket was niet groot maar wel strikt. Een trekkracht van 2 Ton (i.v.m. de boot), een station uitvoering met automaat, licht interieur, en een dieseluitvoering i.v.m. de >40.000km/jaar waren mijn aandachtspunten De voorwaarden van mijn partner waren: niet grijs, niet zwart, niet bruin, geen donker getinte ramen achter en geen harde sportstoelen. Na nogal wat zoekwerk kom je dan uit op een BMW 520D touring executive van 02-2012 met 143963 km op de teller, met licht beige nieuw lederen interieur, met een kleur imperial blue en heldere ramen rondom. De auto gevonden bij Ducar in Alphen en mede vanwege de tegemoetkoming met de Mondeo, en omdat er wat haast aan het ontstaan was vanwege twee op handen zijnde trips naar Noorwegen en vakantie in Frankrijk de auto meegenomen voor een keuring bij de BMW dealer Hans Severs in Alphen. Afgezien van wat kleine puntjes was er maar een echt aandachtspunt en dat was de vervanging van de voorste wieldraagarmen(aluminium) en die moeten volgens de dealer elke +/-125000 km vervangen worden.
Met de keuringslijst onder de arm naar terug naar Ducar en die heeft alle punten prima uitgevoerd op 1 na namelijk het upgraden van het navigatiesysteem naar de stand van 2016.Ik heb dat een week later op kosten van Ducar laten uitvoeren bij Hans Severs in Alphen.
De Auto 14 Mei 2016 opgehaald en ermee gaan rijden.
Een ding is beslist waar en dat zei een collega ook en dat is : Kun je nog iets anders rijden na een BMW F11 en ik moet eerlijk toegeven met betrekking tot het rijden en bijbehorend rijcomfort de lat heel erg hoog ligt. De achtraps automaat is zonder meer een van de beste die er is en zelfs met deze “kleine” diesel is de auto snel en sportief en toch zuinig (gemiddeld 1 op 17,8) te sturen. De stoelen zitten ook in hun eenvoudigste vorm prima en de auto is met uitzondering van de run flat banden op iets geruwd wegdek erg stil. "Freude am fahren" is absoluut waar en na bijna 27.000 km is het rijden tot nu toe vrijwel storingsvrij en nog steeds perfect. De auto is aan het einde van de Bovag periode nog een keer gekeurd door de BMW dealer en daarbij werden twee zaken geconstateerd. De achterste pot van de uitlaat was lek op een rare plaats en het achterste ophangrubber van het differentieel was gescheurd. Bij het bezoek aan Ducar om de reparatie te bespreken werd nog geconstateerd dat de beide Run flat banden achter aan de binnenwang volledig doorgesleten waren terwijl er aan de buitenkant nog 3,2 mm profiel op zat. Dit had bij een op handen zijnde snelle rit in Duitsland echt heel gevaarlijk kunnen worden. Dat dit vaker voorkomt bij de run flat banden op een 5er BMW werd door het lokale Profile tyre center ook beaamt. Gelukkig op tijd geconstateerd en vervangen door 2 Micheling Premacy 3 banden. Alleen bleek al snel dat het rijden met 2 run flats voor en twee normale banden achter het onwerkelijke gevoel geeft alsof je op zachte banden rijd of zelfs een met lekke band rijd. Nog even wat pech met een van de nieuwe banden want na twee dagen was ik kennelijk in een spijker gereden en de band liep op de snelweg leeg. De ANWB was er snel en repareerde de band maar raadde wel aan de band te laten controleren. De controle was terecht want de binnenwang aan de binnenkant van de gerepareerde band lag er helemaal af. Nieuwe band gemonteerd bij Ducar, prima service, en afgesproken dat bij de reparatie de run flat voorbanden ook vervangen zouden worden. Een week daarna is de uitlaat, waarvan de pot gemaakt is van rvs maar de pijpen van normaal staal zijn door Ducar voor een alleszins schappelijk bedrag keurig gerepareerd en het rubber is onder garantie vervangen en de twee nieuwe banden zijn voor gemonteerd.
Met deze 4 standaard Michelin Prmacy 3 banden is de auto echt nog comfortabeler en zeker een stuk stiller. Het rijden was na deze twee autozaken weken weer top en dat is het nu ook nog zelfs met de run flat winterbanden die er sinds afgelopen week op gemonteerd zitten.
Is dan alles goed in de BMW 520 TD. Nou nee en ik heb echt mijn best gedaan om aan de, noem het maar de nukken van de 5serie F11, te wennen maar dat is nog steeds niet gelukt en het zijn eigenlijk ook ergernissen die bij een auto van deze klasse niet voor zouden moeten komen. Ik noem hieronder een aantal van de zaken die echt beter hadden moeten zijn.
Is het allemaal rozengeur en maneschijn in de BMW 520TD Touring executive zeker niet.
- Er is weinig opbergruimte in de 5 serie maar daar leer je mee te leven en je wordt selectiever in de zaken die je meeneemt in de auto.
- Anders is het met een aantal bedieningszaken die onpraktisch, onlogisch en soms ergerlijk tot zelfs risicovol zijn. Te beginnen met het Business navigatiesysteem. Bij BMW vind men dat dit systeem de plaatsnamen moet uitspreken en/of de tekst wat er als bovenste op de verkeersborden staat ook als dat bijvoorbeeld de woorden “ring” of P+R zijn op het bord in de richting die men moet rijden. Afgezien dat het heel vaak niet logisch is wat er staat, de mededeling vaak erg laat komt en bij lange namen vaak onvolledig is zijn namen en borden in het buitenland absoluut een aanfluiting qua uitspraak en al heel vaak niet meer waar. Er worden nogal wat verkeersborden aangepast in Europa per jaar dus de actualiteit van de te betalen software neemt snel af.
- Het navigatiescherm zoemt niet automatisch in als er afslagen in de buurt komen maar blijft in de laatste maatstand staan.
- Ondanks een upgrade naar 2016 software in Juni staan wegen als de verlengde A4 en nieuwe A4 langs Steenbergen (al meer dan een jaar in gebruik) er nog niet op en ook de op de A2 wordt nog steeds de oude situatie gemeld.
- Het Airco systeem mist een stand namelijk raam + cabine. Nu is er of te weinig lucht of te veel herrie (stand allleen cabine of stand alleen raam) of wordt je linkervoet tot aan zweetvoet status toe warm gestookt door de bijna altijd verplichte uitstroomopening naar de voeten.
- De Idrive heeft heel makkelijk, althans zo lijkt het, naast de draaiknop een aantal vaste knoppen voor de hoofdfuncties. Logischerwijs zou je verwachten dat die je altijd naar het beginscherm van de functie zouden leiden. Helaas dat is helemaal afhankelijkvan de situatie die daarvoor op het scherm stond.
- De filemeldingen zijn er wel maar je kunt met de melding niet zoveel want er wordt geen kaart getoond bij de melding waar die zit en ik ken echt niet de kaart van Nederland uit mijn hoofd.
- De radio is een van de minste die ik meegemaakt heb. De ontvangst van Radio 10 en Sky zijn in de omgeving van Den Haag en Leiden en diverse andere zenders op andere plaatsen in Nederland gewoon slecht, dus ook de verkeersinformatie, of helemaal niet te ontvangen.
- In tunnels creëert de radio hinderlijk harde ruis en als de ontvangst in het ene gebied minder wordt stapt de radio niet of nauwelijks door naar een andere frequentie.
- De intervalstand van de ruitenwisser gaat uit als het contact wordt afgezet en als de ruitenwisser naar een constante wisstand wordt door gezet.
- Het knopje aan en uit van de cruise control is tevens het knopje om de werking van de cruise control te onderbreken maar bij twee keer drukken is de cruise control gewoon uit wat kan leiden tot onverwacht vertragen van de auto wat risicovol is voor het achter opvolgende verkeer.
Als conclusie.
Het rijden is top maar op het gebied van de verdere interfacing mens naar machine moet BMW echt in de leer bij de grote volume merken als Ford Volkswagen en Peugeot. Al deze kleine en grotere onlogische en vaak irritante zaken zijn een behoorlijke domper op het supergevoel wat het echte rijden van deze auto wel geeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.