BMW 520d Touring Executive (2011) #2

autoreview

BMW 520d Touring Executive (2011)

Signalement

Uitvoering520d Touring Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst148.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste etappe

  • 35.000 km

10 maanden rondgereden in mijn 520D met diverse opties. BMW maakt rijden geweldig? ja, BWM maakt rijden geweldig. Maar wel met een paar kanttekeningen die ik niet verwacht van een premium merk. Het zijn slordigheden, zaken die ervoor zorgen dat perfectie niet wordt bereikt. Daarna vallen op:
- krakende sportstoelen waarin veel te goedkoop plastic is gebruikt.
- De 5 houdt niet van verkeersdrempels en je hoort regelmatig een ongenoegzame kreun uit het vooronder komen
- tractie controle grijpt met grof geweld in waardoor ik altijd met de automaat op de sport+ stand rij.
- het navigatiesysteem stemt de zoomfunctie niet af op de snelheid die je rijdt, waardoor je steeds zelf aan de knop moet zitten.
- wel USB aansluiting, maar geen audio interface (let op: moet je apart bestellen, achtaf inbouwen kost maar liefst 580 Euro)

Zo, na dit gezeur naar goed Oud-Hollands gebruik dan de ervaringen waar het echt om draait.

Eerst nog even de configuratie:
BMW 520D Touring met 8 traps sportautomaat (flippers aan het stuur)
- Panoramadak
- Sportstoelen
- 18" LM
- Trekhaak
- Verbeterde audio (lekker!!)
- Executive pakket
- Xenon
- en nog wat ander klein grut

Als je uit de Audi stap (A4 2.0 TDI, de vorige auto) en in de BMW merk je meteen dat je in een rijdersauto stapt. Sturen gaat heel direct en met veel meer gevoel dat de Audi. Zeer communicatief en dat is even je stuurgedrag aanpassen als je gewend bent aan de wat gevoelloze maar wel degelijk aanvoelende Audi. De BMW kun je ongenadig hard een bocht omgooien (voor een gemiddelde bestuurder dan; immers een ervaren coureur zal wat anders zeggen wellicht). Als de achterkant uit gaat breken, laat je eenvoudigweg wat gas los en de auto trekt snel recht. Een pittige rijstijl is voor mij dagelijkse kost en toch krijg ik het verbruik niet hoger dan 6,7 liter / 100 km. Wat mij betreft zeer netjes. De auto is ongemerkt snel, zonder de straatstenen er uit te rijden. Acceleratie vanuit stilstand verloopt soepel (automaat schakelt heerlijk) evenals de tussenacceleraties. Je merkt wel dat de dikke 180 PK wat rumoer veroorzaken en dat de auto wel flink moet werken bij vol accelereren, echter het is geen onaardig geluid dus ook niet storend. Anders ligt het bij lage snelheden, omdat de auto regelmatig net wat te lang moet "nadenken" als je bij 25 km/u volgas geeft. Ik krijg nog wel eens het vermoeden dat de automaat is afgestemd op een 530D die veel meer trekkracht op lagere toeren heeft. Minpuntje dus, hoewel ik er in de praktijk niet veel meer van merk omdat ik in de sport+ stand rij (auto houdt een hogere versnelling aan dan in de normale stand). Storend vind ik dan wel weer dat de sportstand niet wordt onhouden, zodat je iedere keer moet kiezen.

Remmen gaat echt subliem, de auto vertraagt zeer rap en zonder ook maar een fractie uit het spoor te schieten. Stevig remmen gaat perfect, meer subtiel het rempedaal bedienen in de stad en bij lagere snelheden is ook prima.

De sportzetels zitten uitstekend (ondanks de irritante kraak) en bieden voldoende steun. Ik ben zelf 1,80 meter en vindt snel een goede zitpositie.
De bediening van audio, airco, navigatie: allemaal goed (vergelijkbaar met Audi; niet beter, maar ook niet slechter).
Audio heb ik uitgebreid (af dealer) en dat is zeer de moeite waard. Goede geluidskwaliteit op laag en hoog volume (een gemiddelde audio-installatie klinkt als een wekkerradio wat mij betreft).

Achterin is er voldoende ruimte, maar ik merk op dat ik met een zoon van 11 ook niet zoveel nodig heb. Een pakezel is het niet, simpelweg omdat mooie lijnen bij BMW nou eenmaal voor ruimte gaan (graag ook zo houden BMW).

Afgezien van een aantal slordigheden ben ik zeer tevreden en elke dag nog gecharmeerd van de mooie lijnen. Sportief, maar toch bescheiden. BMW maakt rijden nog elke dag geweldig!

Ton gepasseerd

  • 101.000 km

Na iets meer dan twee jaar probleemloos rondgereden te hebben in deze 5 de 100.000 km gepasseerd.
Wat is er dan te zeggen? Ik kan vol lof praten over de auto en dat ga ik ook zo doen, maar eerst eens diep nadenken over een nadeel of iets dat irriteert. Als ik dan iets kan bedenken is het de rolhoes die regelmatig wat krakende geluiden produceert. Niets ernstigs, immers als de radio op normaal volume staat hoor je niets. Maar met de audio uit, hoor je kraakjes. Als je er op gaat letten, dan irriteert het. BMW (Ekris in Velp) heeft er al eens naar gekeken en heeft wat geïmproviseerd met geluidsdemping, echter helpt dat nog niet afdoende. Ik twijfel nog of ik op hun aanbod inga om de rolhoes volledig te demonteren en ze er een halve dag werk aan te laten hebben. Zo erg is het nou ook weer niet. Tot zover de nadelen, meer kan ik er echt niet bedenken. Wat gaat er dan wel goed?
Voor de economen onder ons: verbruik. gemiddeld 6,4 l/100 km vind ik echt zeer netjes, zeker als je dagelijks naast me zou zitten en mijn rijstijl ervaren, regelmatig toucheert het gaspedaal de bodem.
Rustig cruisen met 100 km/u verloopt heel ontspannend, motorgeluid onhoorbaar en naast de zeer beperkte db's door de wind alleen nog licht rolgeluid van de banden hoorbaar. Met winterbanden iets meer dan exemplaren die in de zomer om de 19 inch velgen zitten.
Audio professional is top, naarmate de tijd is verstreken is de bas mooier gaan klinken. Navigatie goed, soms betrapt op een foutje of een verkeerde afslag, maar dat is op één hand te tellen. Airco functioneert zoals het hoort, onopvallend en doeltreffend.
De sportstoelen zijn niet elektrisch te verstellen, dat zal bij een volgend exemplaar zeker een optie worden die ik ga bestellen. Zithouding is perfect, goede steun, hoewel ik soms de lendensteun mis. Dit is overigens wel aanwezig op de comfort stoelen.
De snellere acceleratie en hogere cruise-snelheden, rond de 170 km/u, voelen nog steeds aangenaam. Maar ook langere afstanden in Duitsland met snelheden boven de 200 km/u verlopen probleemloos.
De auto manifesteert zich in het verkeer op dusdanig manier dat ook sportieve rijders, waar ik mezelf onder schaar, goed uit de voeten kunnen met de lichtste diesel in de 5-serie. In het dagelijks verkeer levert een 530 in mijn beleving niet veel meerwaarde, echter is die wel ruim 13.000 Euro duurder. Snelheden in de weekenden realiseer ik wel met de Z4.
De auto heeft alleen regulier onderhoud gehad en verder geen enkel probleem. Nog steeds Freude am Fahren! Elke keer als ik naar de auto loop vind ik hem nog zeer mooi en elke dage rijden is nog steeds plezier.

Probleemloos en compromisloos rijden

  • 148.000 km

Dicht tegen de 150.000 km weer even een update. De 5 blijft een probleemloze auto en de 48.000 km sinds de vorige update brengt op technisch gebied geen nieuws. Compromisloos rijden wat mij betreft en eigenlijk is de 5 alles wat een mens nodig heeft. Vlot, ruim, zuinig en comfortabel. Sportief rijden als je dat wil en uiterst ontspannen als het moet.
Als je eenmaal in een 5-serie bent gestapt en daar een flink aantal kilometers mee hebt gereden, kom je er volgens mij niet meer vanaf. Voor de opvolger twijfel ik nog om over te gaan op een 530D, dat levert wat meer vermogen en is voornamelijk bruikbaar bij tussenacceleraties. Nodig is het zeker niet, immers de 520D is een heerlijk blok, soepel en snel genoeg voor dagelijks verkeer. Een 530D valt wat mij betreft dan ook onder extra luxe of onvermijdelijk voor alle mensen die een 6 cilinder noodzakelijk vinden in een BMW. De stoelen zitten nog steeds goed, hoewel het regelmatig even zoeken is naar de afstelling. Volgend exemplaar zeker met elektrische stoelverstelling en geheugen. Naast deze optie mis ik er nog één en dat is stoelverwarming.
Helaas moet ik iedereen teleurstellen met een relatief saaie update, maar dat komt de verwachting die je hebt als je in een 5-serie stapt helemaal ten goede, want goed, beter, best. Er is gewoon geen betere auto in deze klasse.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.